abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33159265
Dus op de vluchtstrook mag?

Ken je de van Brienenoordbrug in Rotterdam?
pi_33160048
Omg een leven is jullie ook onbekend he?

Zoek een hobby ofzo. Of zoek een baan.
pi_33160326
Daar hebben we het scooterkneusje ook weer.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_33160372
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:12 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Daar hebben we het scooterkneusje ook weer.
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee Mijn zaterdag

pi_33160621
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:02 schreef Rietvaerder het volgende:
Omg een leven is jullie ook onbekend he?

Zoek een hobby ofzo. Of zoek een baan.
pi_33160688
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 14:25 schreef Koewam het volgende:

[..]

Wagenziek?
pi_33160968
Neen, ziek van kortzichte randdebielen als jij
pi_33161029
Oh, ken je mij?

Ik stop lekker toch niet voor lifters
pi_33161239
quote:
Op vrijdag 25 november 2005 18:44 schreef Mikkie het volgende:
Ik denk dat er op dit moment, bij gebrek aan OV, best wat mensen gaan proberen te liften

Leuk joh, sneeuw
Ik was het toen idd serieus van plan, (stond de hele avond vast in Amersfoort) beetje jammer dat toen ik bijna met mn duim omhoog stond er niet echt vooruitgang was te zien in het verkeer .

Liften is oke!
  zaterdag 17 december 2005 @ 14:58:45 #285
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_33161378
Ik ben benieuwd naar de onderbouwing van waarom lifters geen normaal leven hebben, een hobby moeten zoeken, kansloos en werkeloos zijn?
Iedereen heeft recht op een mening gelukkkig maar dan moet die wel ergens op gebaseerd zijn.
Hoe kortzichtig kun je zijn?

Of dan toch jaloezie? Maar nee dat zal je toch niet toegeven..
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_33161437
Ik zeg maar niks ..
pi_33161449
Eh? Waarom zou je gaan liften dan? Lijkt me omdat je niks anders te doen hebt. Iemand die een baan heeft, school of een hobby hoeft niet te gaan liften lijkt me.

Tip: Ga werken en koop je eigen vervoer! Dan hoef je niet meer te liften

Jaloezie? Ja eigenlijk wel Ik ga denk maar m'n motor verkopen en dan ga ik voortaan wel liften

Alhoewel, het lijkt me heel moeilijk, niet iedereen heeft zomaar de gave natuurlijk om te liften...

Maare, veel plezier hoor
  zaterdag 17 december 2005 @ 15:06:48 #288
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_33161552
quote:
Op vrijdag 16 december 2005 20:02 schreef Frank__NL het volgende:
.. Op 50 ervaringen ben ik nog nooit negatief door een pompmedewerker aangesproken. Liften hoor je alleen te doen op plekken waar je het overige verkeer niet in gevaar brengt. Dat betekent dat snelwegopritten zonder vluchtstrook vaak afvallen. Een vluchtstrook heb ik niet altijd nodig. Stoplichten waar chauffeurs enige tijd voor rood licht staan zijn ook prima om een lift te vragen. Je moet wel koel blijven, en het verkeer snappen.
Ik ben langs de A8 (zaandam-amsterdam) bij die Esso door de pompbediende aangesproken, hij vond dat ik zijn klanten lastigviel en vroeg of ik op het parkeerterrein wilde gaan staan met een bordje. Na een lange discussie -hij vond liften egoistisch, teren op de benzine van een ander - en uiteindelijk leuk gesprek mocht ik blijven staan
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_33161591
Goh.. ik ben niet de enige blijkbaar.
  zaterdag 17 december 2005 @ 15:20:17 #290
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_33161854
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 15:02 schreef Rietvaerder het volgende:
Eh? Waarom zou je gaan liften dan? Lijkt me omdat je niks anders te doen hebt. Iemand die een baan heeft, school of een hobby hoeft niet te gaan liften lijkt me.
Het is gratis, vaak sneller dan met het OV, avontuurlijk, je ontmoet de meest uiteenlopende mensen die je normaal nooit zou spreken. Ik doe het als ik ergens naar toe moet in mn vrije, ipv in je eentje met de auto of trein. Het sociale van het liften is gewoon cool. De wereld is al individualistisch genoeg
quote:
Tip: Ga werken en koop je eigen vervoer! Dan hoef je niet meer te liften
Ik heb een goede baan, groot huis etc maar je geld uitgeven aan een auto/motor, wegenbelasting, verzekering, brandstof, onderhoud, parkeervergunning vind ik echt zonde. Veel mensen geven 1/3 van hun loon uit aan hun auto, wat alleen maar je vervoer is, oja en status natuurlijk wat voor veel mensen belangrijk is. Zolang ik het niet nodig heb hoef ik het niet.

Ik probeer niet op te dringen dat je moet liften, zoals jij doet met eigen vervoer kopen.

Ben ik me nu aan het verantwoorden waarom ik lift? wtf man

Nog een keer dan - waarom zijn lifters volgens jou bij voorbaat werkeloos, kansloos, en moeten een hobby zoeken?

[ Bericht 3% gewijzigd door Dikkiedik_2003 op 17-12-2005 15:27:38 ]
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_33161912
Ach ik begrijp het standpunt van Rietvaerder ook wel hoor, al is het zo kortzichtig als het maar kan..
Ik kan ook in een wielren topic gaan blaten dat wielrennen een kansloze sport is, aangezien ik persoonlijk liever de brommer of auto pak . Maar ik ben verstandig en niet wereldvreemd en laat mensen met een andere hobby in hun waarde

[ Bericht 11% gewijzigd door Sport_Life op 17-12-2005 15:28:55 ]
  zaterdag 17 december 2005 @ 15:25:32 #292
56791 Dikkiedik_2003
De liftende hollander
pi_33162001
oeps
Liftverhalen http://liftendehollander.web-log.nl
Enjoy Life. Always Look For Adventure.
The Sun. The Water. The Wind. The Snow. The Adrealine Thats the Ultimate.
pi_33162156
Ach, laat ik er maar over ophouden voordat het eindigt in een rel

Veel plezier in elk geval.
pi_33162484
Waarom moet alles bij jou altijd in een rel eindigen? Kun je niet normaal discusseren??
pi_33162600
==quote==
Ken je de van Brienenoordbrug in Rotterdam?
========

Neen. Je punt wordt dus niet duidelijk aan degene aan wie het bedoeld is.

Rietvaerder is iemand die een relletje komt trappen. Dat is een beetje jammer voor dit topic. Gelukkig maar dat hij geen lifters meeneemt. Heel stoer! Het beste dan maar.
pi_33183758
quote:
Ik ben langs de A8 (zaandam-amsterdam) bij die Esso door de pompbediende aangesproken, hij vond dat ik zijn klanten lastigviel en vroeg of ik op het parkeerterrein wilde gaan staan met een bordje. Na een lange discussie -hij vond liften egoistisch, teren op de benzine van een ander - en uiteindelijk leuk gesprek mocht ik blijven staan
Ik vind oliemaatschappijen egoistisch. Zij vinden dat de consument eerst maar zoveel mogelijk van de wereldvoorraad ruwe olie moet verbruiken, voor een ander, en minder milieuonvriendelijk product op een acceptabele prijs wordt aangeboden. Dit hoor je me overigens niet tegen een pompbediende zeggen.

Aangezien tankstations voor mij als lifters zo'n beetje hetzelfde zijn als TGV-stations voor treinreizgers, zorg ik altijd dat ik me netjes en correct gedraag. Ik denk dat jij een pissig persoon tegen bent gekomen. Soms neem ik wel eens een bakkie thee in de pompshop, of wat anders, of ik maak een praatje met de pomphouder. Heb ook al eens gevraagd of ik een dikke viltstift kon lenen, in de tijd dat ik die nog wel eens vergat mee te nemen.

Mijn eerste tankstationervaring was bij de Esso in Velp-Zuid, vlak voor het knooppunt Velperbroek bij Arnhem. Na 20 minuten met duim uitgestoken langs de weg, kwam de kassajongen naar me toe met een dikke stift en een plaat karton. Daar heb ik toen Arnhem-Zuid op gezet, en was ik binnen vijf minuten weg...
pi_33200775
Zondag 18 December 2005. Vertrek 08:30.

Van NL Maastricht A2 liftersplaats naar NL Veldhoven A2 31, afstand 92 km, wachttijd 5 min. (met bordje "den bosch").

...bij het tot stilstand komen voor het stoplicht op knooppunt Leenderheide, Eindhoven-Zuid ziet mijn oog op de kruisende A67 een kleine vrachtwagen met de tekst "transport i spedycja"...

Van NL Veldhoven local road x A2 31 naar NL Veldhoven Sterrenlaan, afstand 3 km, wachttijd 5 min. (enkele minuten met bordje "oerle", daarna gevraagd bij stoplicht om een lift naar Veldhoven)
Gem. snelheid 71 kmh.


Zondag 18 December 2005. Vertrek 18:30. Donker.

Van NL Veldhoven A2 31 naar NL Cranendonck A2 T 35-36 't Haasje, afstand 23 km, wachttijd 5 min. (gevraagd om een lift naar Weert / Zuid-Limburg)

...op het deel dat samenvalt met de route Antwerpen - Polen, bij het naderen van knooppunt Leenderheide, valt mijn oog op een kleine auto met Pools kenteken...

Van NL Cranendonck A2 T 35-36 't Haasje naar NL Susteren A2 T 46-47 Het Anker, afstand 44 km, wachttijd 2 min. (gevraagd om een lift naar Zuid-Limburg).
Van NL Susteren A2 T 46-47 Het Anker naar NL Maastricht A2 x Viaductweg, afstand 25 km, wachttijd 3 min. (gevraagd om een lift naar Maastricht).
Gem. snelheid 69 kmh.


Binnenkort in dit topic... ...van 's-Hertogenbosch of Amsterdam - via Trzciel - naar Sejny... ...trans europe express...

[ Bericht 0% gewijzigd door Frank__NL op 18-12-2005 23:09:24 ]
pi_33915318
Zoals beloofd in mijn vorige bericht!

Zaterdag 24 December 2005. Van Zuid-Limburg naar Den Bosch. Vertrek in de namiddag. Vanwege Kerstavond steeds minder verkeer op de weg.
Van NL Bemelen Oude Akerweg local road naar NL Maastricht A2 liftersplaats, afstand 5 km, wachttijd 5 min.
Van NL Maastricht A2 liftersplaats naar NL Maarheeze A2 T 36-35 Groote Bleek, afstand 68 km, wachttijd 15 min.
Van NL Maarheeze A2 T 36-35 Groote Bleek naar NL s-Hertogenbosch A2 x Empelsedijk 20-19, afstand 60 km, wachttijd 40 min.

Dinsdag 27 December 2005. Van Nieuwkuijk naar Trzciel (Polen). Eerst per bus naar Den Bosch centraal, vervolgens per bus richting Grave tot aan bushalte De Lucht op de parallelweg aan de A59 naast het gelijknamige tankstation met restaurant. Steeds om liften gevraagd. Op tankstation Bolder bij Holten had ik een bordje "BERLIN" op mijn rugzak geknoopt.
Van NL Geffen A59 T <15 De Lucht naar NL Schaijk A50 T 16-17 De Gagel, afstand 12 km, wachttijd 30 min.
Van NL Schaijk A50 T 16-17 De Gagel naar NL Elst A325 T Hogewei, afstand 34 km, wachttijd 5 min.
Van NL Elst A325 T Hogewei naar NL Zutphen N348 exit city, afstand 42 km, wachttijd 20 min.
Van NL Zutphen N348 exit city naar NL Deventer A1 23, afstand 10 km, wachttijd 2 min.
Van NL Deventer A1 23 naar NL Holten A1 T 26-27 Bolder, afstand 17 km, wachttijd 2 min.
Van NL Holten A1 T 26-27 Bolder naar D Autetal A2 T 35-36, afstand 208 km, wachttijd 30 min.
Van D Autetal A2 T 35-36 naar D Michendorf A2 T 18-17, afstand 290 km, wachttijd 15 min.
Van D Michendorf A2 T 18-17 naar PL Trzciel N2 x 137, afstand 207 km, wachttijd 15 min.
Totale afstand ca. 800 km. Reistijd inclusief busreis ca. 13 uur.

Woensdag 28 December 2005. Van Trzciel naar Warschau.
Van PL Trzciel N2 T naar PL Warsaw west station, afstand 390 km, wachttijd 25 min, met bordje "Warszawa" langs de hoofdweg waar het verkeer met 80 a 110 kmh langsrijdt.

30 December 2005. Van Bialystok naar het gehucht Krasnowo.
Van PL Bialystok N8 x N65 naar PL Augustow N8 x N16, afstand 85 km, wachttijd 1 min. De eerste passerende chauffeur brengt de auto tot stilstand als ik met mijn hand zwaai - de Poolse variant van de uitgestoken duim.
Van PL Augustow N16 x N8 naar PL Sejny cente, afstand 50 km, wachttijd 5 min. De eerste chauffeur met kenteken BSE (Bialystok-Sejny) stopt bij het zien van mijn bord Sejny.
Van PL Sejny exit village naar PL Krasnowo, afstand 10 km, wachttijd 10 min. Donker. Gelift met reflecterend armbandje.

1 January 2006. Ik wil gaan wandelen in het Woud van Augustow met Andreas. Maar Andreas heeft een grote kater en kan zijn Suzuki Vitara niet op de weg (ijsbaan) houden. We laten de auto achter en wij, en mijn Kerstengel, gaan liftend verder.
Van PL Berzniki Folwark naar PL Bierzalowce, afstand 1,5 km, wachttijd 1 min.

[b}2 January 2006. Naar Litouwen[/b] Met hulp van de buurman en zijn tractor wordt de Suzuki van Andreas uit de berm getrokken. Samen rijden we naar de grens en nemen wij afscheid.
Van PL Ogrodniki border naar LT Lazdijai center, afstand 7 kilometer, wachttijd 1 min.

3 January 2006. Van Krasnowo terug naar Bialystok. Het liften zit vandaag een beetje tegen.
Van PL Konstantynowka naar PL Sejny center, afstand 7 km, wachttijd 30 min. In het schitterende land rond Sejny is het uitzicht nog niet vervuild met een eindeloze stroom van automobielen. Na een half uur ben ik ongeveer twee kilometer richting Sejny geglibberd te voet door de sneeuw en over de weg (ijsbaan), en stopt een Poolse Litouwer. Ik rijd mee in de degelijke FSO Polonez.
Van PL Sejny exit village naar PL Giby, afstand 8 km, wachttijd 3 min.
Van PL Giby naar PL Augustow, afstand 43 km, wachttijd 60 min. Vrij weinig verkeer in de grensregio van Litouwen.
In Augustow begon het te schemeren. Hoewel het een hele makkelijke stad is om een lift naar Bialystok te krijgen, ga ik het niet proberen. Ik wandel naar het busstation, waar juist een bus richting de stad klaarstaat.

8 January 2006. Terug naar Nederland. In Warschau neem ik eerst een Eurocitytrein naar Rzepin (richting Berlijn), een dorp niet ver van de grens van Polen en Duitsland, bij Frankfurt an der Oder. Eerst de cijfers, en dan het verhaal.

Van PL Rzepin N2 x 134 naar PL Swiecko border, afstand 17 km, wachttijd 30 min.
Van PL Swiecko border naar NL Lierop A67 T 35-34 Oeijenbraak, afstand 700 km, wachttijd 7 min.
Van NL Lierop A67 T 35-34 Oeijenbraak naar NL Zaltbommel A2 T 18-17 De Lucht, afstand 72 km, wachttijd 90 min.

In Rzepin wordt de restauratiewagon losgekoppeld van het treinstel. Het is het laatste station voor de Pools-Duitse grens. De wodka blijft in Polen. Ook stappen hier de Poolse douaniers op de trein. Op dit voor een Eurocity ongewoon onbelangrijke station verliet ik de trein. "Von hier geht es weiter per Anhalten" deelde ik een van de andere reizigers mee. Ik trok wat plaatjes van Rzepin en wandelde de twee kilometer die tussen het station en hoofdweg 2 - Poznan-Berlijn - liggen.

Bij de kruising bleek een tankstation te zijn met een lange rij Westeuropeanen die op de terugweg waren en hier - 20 km voor de grens - hun tank vulden met brandstof aan Poolse prijzen. Aan de zuidzijde van weg 2 stond een dame van een jaar of veertig met een korte rok, doorschijnende panties en hoge hakjes. Aan de noordzijde van de weg zocht ik een goede plek om een rit te verwerven van een van het soms met 60, en veelal met 80 tot 100 kmh passerende (langeafstands-) verkeer. Mijn liftbord - A3 in de lengte dubbel - toonde de kleuren rood, wit en blauw. Vooral bij het naderbij komen van een gemotoriseerde verkeersdeelnemer met een gele kentekenplaat liet ik mijn bord zo duidelijk mogelijk zien.

Er was een baan voor zowel het doorgaande alswel voor het rechtsafslaande verkeer. Ook was er een middenstrook voor het (weinige) linksafslaande verkeer. In Polen is het niet ongebruikelijk dat zo'n middenstrook onafhankelijk van aanduidingen wordt gebruikt voor het inhalen van (onder) andere automobilisten. Voor mij was de beste plek ongeveer 100 meter voor de kruising. In dit soort situaties toon je als lifter het bord selectief. Soms kan een verkeersdeelnemer namelijk sterk worden afgeleid door iemand die om wat voor reden dan ook langs de weg staat. Overigens - een weg waar ook gewoon gefietst, gepaardekard en gewandeld mag worden. Als liftende reiziger wil je automobilisten iets goeds bieden. Gevaarlijke verkeerssituatie horen daar niet bij.

Een goede automobilist die besluit om de snelheid terug te brengen naar 0 kmh doet dat door de afslag naar rechts te nemen. Het gevaar is dan geweken.

Na een kwartier stopten twee in Belgie werkende Polen. Ze wilden mij een lift geven tegen een zekere vergoeding uitgedukt in geld. Dat was heel aardig van ze - echter - tegen de in Polen heersende regels van autostop. Enkele minuten later kon ik meerijden met een andere Pool naar Berlijn.

Na de passage van de grenspost - het zien van de aanwezigheid van paspoorten in de auto vonden de douaniers wel voldoende - stapte ik uit. Hoewel ik volgens de logica in Duitsland zou moeten zijn stonden hier Poolse verkeersborden. De grenscontrole ligt namelijk juist in Polen. De gebouwen zouden eigenlijk midden op de brug over de Oder moeten staan! Spelen de Duitsers nog altijd een klein beetje landjepik?

Na een minuut of twee stopte een Duitse automobilist die me een lift naar Berlijn kon geven. Die rit sloeg ik vriendelijk af. Enkele minuten later stopte een automobilist die naar Oldenburg, bij Hannover, zou rijden. Hoewel dat een aardige afstand was, had ik meer ambitie, en bovendien, een grotere verwachting. Zonder leugentje om bestwil verklaarde ik dat ik het liefst een directe rit naar Nederland zou krijgen. Dat zou wat betreft de afstand van een enkele rit een nieuw record zijn. Nog voor de bestuurder in zijn kleine auto uit begin jaren '90 goed en wel uit zicht was verdwenen bracht een loenzige Poolse man uit Lubuskie zijn Renault 25 voor mijn voeten tot stilstand.

"Do Holandi?" "Tak, jedzie do Holandi". Daarna ging het met een bekwame, ervaren en rustige chauffeur aan een gemiddelde snelheid van 130, een kruissnelheid van 155 en een top van 185 naar tankstation Oeijenbraak aan de A76 tussen Venlo en Eindhoven. Mijn oude record van 550 km (Keulen-Berlijn) werd door het nieuwe van 730 km "verpulverd". De rit werd slechts door twee stops van een minuut of tien afgewisseld.

De laatste rit liet een stuk langer op zich wachten. Nederlanders wilden niet of gingen niet die kant uit. De laatste rit was met de eigenaar van een uitzendbureau voor Poolse arbeidskrachten - Nederlanders zijn te lui en niet gemotiveerd om te werken - die wel via Den Bosch naar Rotterdam wilde rijden. Bardzo dziekuje na wsziestkie kierowniki!

Maandag 9 January 2006. Terugreis van familie in Den Bosch naar Zuid-Limburg.
Van NL s-Hertogenbosch A59 47 naar NL Zaltbommel A2 T 18-17 De Lucht, afstand 8 km, wachttijd 3 min. De rit ging naar het noorden in plaats van naar het zuiden. Echter op het nabije tankstation De Lucht is een voetgangerstunnel omdat het restaurant aan de andere kant van de weg ligt. Zo kwam ik op een perfecte plek om vlot een rit naar Maastricht te krijgen.
Van NL Zaltbommel A2 T 17-18 De Lucht naar NL Maastricht Oranjeplein, afstand 130 km, wachttijd 15 min. Drie kilometer wandelen naar de rand van de stad.
Van NL Maastricht Bemelerweg local road naar NL Bemelen Oude Akerstraat local road, afstand 2 km, wachttijd 5 min. Donker.
pi_33917243
En toch blijf ik de verhaaltjes leuker vinden als de feiten.

Maar wel een prestatie hoor! Respect.

Ik ga binnenkort 6 maanden stage lopen in Frankrijk, dus voor mij dan even geen liften. Als ik terug ben een jaartje rust, met hopelijk een grote reis door west-Europa met veel liften!
AquaDiGio heet vanaf nu w8jij17
pi_33920030
Had geen zin om 't topic door te spitten, maar Frank__NL, nooit echt problemen gehad tijdens het liften? Overvallen, Berovingen of andere dingen?
Een begrip dat iedereen anders interpreteerd, en waar ieder een eigen draai aan kan geven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')