Zoals beloofd in mijn vorige bericht!
Zaterdag 24 December 2005. Van Zuid-Limburg naar Den Bosch. Vertrek in de namiddag. Vanwege Kerstavond steeds minder verkeer op de weg.
Van NL Bemelen Oude Akerweg local road naar NL Maastricht A2 liftersplaats, afstand 5 km, wachttijd 5 min.
Van NL Maastricht A2 liftersplaats naar NL Maarheeze A2 T 36-35 Groote Bleek, afstand 68 km, wachttijd 15 min.
Van NL Maarheeze A2 T 36-35 Groote Bleek naar NL s-Hertogenbosch A2 x Empelsedijk 20-19, afstand 60 km, wachttijd 40 min.
Dinsdag 27 December 2005. Van Nieuwkuijk naar Trzciel (Polen). Eerst per bus naar Den Bosch centraal, vervolgens per bus richting Grave tot aan bushalte De Lucht op de parallelweg aan de A59 naast het gelijknamige tankstation met restaurant. Steeds om liften gevraagd. Op tankstation Bolder bij Holten had ik een bordje "BERLIN" op mijn rugzak geknoopt.
Van NL Geffen A59 T <15 De Lucht naar NL Schaijk A50 T 16-17 De Gagel, afstand 12 km, wachttijd 30 min.
Van NL Schaijk A50 T 16-17 De Gagel naar NL Elst A325 T Hogewei, afstand 34 km, wachttijd 5 min.
Van NL Elst A325 T Hogewei naar NL Zutphen N348 exit city, afstand 42 km, wachttijd 20 min.
Van NL Zutphen N348 exit city naar NL Deventer A1 23, afstand 10 km, wachttijd 2 min.
Van NL Deventer A1 23 naar NL Holten A1 T 26-27 Bolder, afstand 17 km, wachttijd 2 min.
Van NL Holten A1 T 26-27 Bolder naar D Autetal A2 T 35-36, afstand 208 km, wachttijd 30 min.
Van D Autetal A2 T 35-36 naar D Michendorf A2 T 18-17, afstand 290 km, wachttijd 15 min.
Van D Michendorf A2 T 18-17 naar PL Trzciel N2 x 137, afstand 207 km, wachttijd 15 min.
Totale afstand ca. 800 km. Reistijd inclusief busreis ca. 13 uur.
Woensdag 28 December 2005. Van Trzciel naar Warschau.
Van PL Trzciel N2 T naar PL Warsaw west station, afstand 390 km, wachttijd 25 min, met bordje "Warszawa" langs de hoofdweg waar het verkeer met 80 a 110 kmh langsrijdt.
30 December 2005. Van Bialystok naar het gehucht Krasnowo.
Van PL Bialystok N8 x N65 naar PL Augustow N8 x N16, afstand 85 km, wachttijd 1 min. De eerste passerende chauffeur brengt de auto tot stilstand als ik met mijn hand zwaai - de Poolse variant van de uitgestoken duim.
Van PL Augustow N16 x N8 naar PL Sejny cente, afstand 50 km, wachttijd 5 min. De eerste chauffeur met kenteken BSE (Bialystok-Sejny) stopt bij het zien van mijn bord Sejny.
Van PL Sejny exit village naar PL Krasnowo, afstand 10 km, wachttijd 10 min. Donker. Gelift met reflecterend armbandje.
1 January 2006. Ik wil gaan wandelen in het Woud van Augustow met Andreas. Maar Andreas heeft een grote kater en kan zijn Suzuki Vitara niet op de weg (ijsbaan) houden. We laten de auto achter en wij, en mijn Kerstengel, gaan liftend verder.
Van PL Berzniki Folwark naar PL Bierzalowce, afstand 1,5 km, wachttijd 1 min.
[b}2 January 2006. Naar Litouwen[/b] Met hulp van de buurman en zijn tractor wordt de Suzuki van Andreas uit de berm getrokken. Samen rijden we naar de grens en nemen wij afscheid.
Van PL Ogrodniki border naar LT Lazdijai center, afstand 7 kilometer, wachttijd 1 min.
3 January 2006. Van Krasnowo terug naar Bialystok. Het liften zit vandaag een beetje tegen.
Van PL Konstantynowka naar PL Sejny center, afstand 7 km, wachttijd 30 min. In het schitterende land rond Sejny is het uitzicht nog niet vervuild met een eindeloze stroom van automobielen. Na een half uur ben ik ongeveer twee kilometer richting Sejny geglibberd te voet door de sneeuw en over de weg (ijsbaan), en stopt een Poolse Litouwer. Ik rijd mee in de degelijke FSO Polonez.
Van PL Sejny exit village naar PL Giby, afstand 8 km, wachttijd 3 min.
Van PL Giby naar PL Augustow, afstand 43 km, wachttijd 60 min. Vrij weinig verkeer in de grensregio van Litouwen.
In Augustow begon het te schemeren. Hoewel het een hele makkelijke stad is om een lift naar Bialystok te krijgen, ga ik het niet proberen. Ik wandel naar het busstation, waar juist een bus richting de stad klaarstaat.
8 January 2006. Terug naar Nederland. In Warschau neem ik eerst een Eurocitytrein naar Rzepin (richting Berlijn), een dorp niet ver van de grens van Polen en Duitsland, bij Frankfurt an der Oder. Eerst de cijfers, en dan het verhaal.
Van PL Rzepin N2 x 134 naar PL Swiecko border, afstand 17 km, wachttijd 30 min.
Van PL Swiecko border naar NL Lierop A67 T 35-34 Oeijenbraak, afstand 700 km, wachttijd 7 min.
Van NL Lierop A67 T 35-34 Oeijenbraak naar NL Zaltbommel A2 T 18-17 De Lucht, afstand 72 km, wachttijd 90 min.
In Rzepin wordt de restauratiewagon losgekoppeld van het treinstel. Het is het laatste station voor de Pools-Duitse grens. De wodka blijft in Polen. Ook stappen hier de Poolse douaniers op de trein. Op dit voor een Eurocity ongewoon onbelangrijke station verliet ik de trein. "Von hier geht es weiter per Anhalten" deelde ik een van de andere reizigers mee. Ik trok wat plaatjes van Rzepin en wandelde de twee kilometer die tussen het station en hoofdweg 2 - Poznan-Berlijn - liggen.
Bij de kruising bleek een tankstation te zijn met een lange rij Westeuropeanen die op de terugweg waren en hier - 20 km voor de grens - hun tank vulden met brandstof aan Poolse prijzen. Aan de zuidzijde van weg 2 stond een dame van een jaar of veertig met een korte rok, doorschijnende panties en hoge hakjes. Aan de noordzijde van de weg zocht ik een goede plek om een rit te verwerven van een van het soms met 60, en veelal met 80 tot 100 kmh passerende (langeafstands-) verkeer. Mijn liftbord - A3 in de lengte dubbel - toonde de kleuren rood, wit en blauw. Vooral bij het naderbij komen van een gemotoriseerde verkeersdeelnemer met een gele kentekenplaat liet ik mijn bord zo duidelijk mogelijk zien.
Er was een baan voor zowel het doorgaande alswel voor het rechtsafslaande verkeer. Ook was er een middenstrook voor het (weinige) linksafslaande verkeer. In Polen is het niet ongebruikelijk dat zo'n middenstrook onafhankelijk van aanduidingen wordt gebruikt voor het inhalen van (onder) andere automobilisten. Voor mij was de beste plek ongeveer 100 meter voor de kruising. In dit soort situaties toon je als lifter het bord selectief. Soms kan een verkeersdeelnemer namelijk sterk worden afgeleid door iemand die om wat voor reden dan ook langs de weg staat. Overigens - een weg waar ook gewoon gefietst, gepaardekard en gewandeld mag worden. Als liftende reiziger wil je automobilisten iets goeds bieden. Gevaarlijke verkeerssituatie horen daar niet bij.
Een goede automobilist die besluit om de snelheid terug te brengen naar 0 kmh doet dat door de afslag naar rechts te nemen. Het gevaar is dan geweken.
Na een kwartier stopten twee in Belgie werkende Polen. Ze wilden mij een lift geven tegen een zekere vergoeding uitgedukt in geld. Dat was heel aardig van ze - echter - tegen de in Polen heersende regels van autostop. Enkele minuten later kon ik meerijden met een andere Pool naar Berlijn.
Na de passage van de grenspost - het zien van de aanwezigheid van paspoorten in de auto vonden de douaniers wel voldoende - stapte ik uit. Hoewel ik volgens de logica in Duitsland zou moeten zijn stonden hier Poolse verkeersborden. De grenscontrole ligt namelijk juist in Polen. De gebouwen zouden eigenlijk midden op de brug over de Oder moeten staan! Spelen de Duitsers nog altijd een klein beetje landjepik?
Na een minuut of twee stopte een Duitse automobilist die me een lift naar Berlijn kon geven. Die rit sloeg ik vriendelijk af. Enkele minuten later stopte een automobilist die naar Oldenburg, bij Hannover, zou rijden. Hoewel dat een aardige afstand was, had ik meer ambitie, en bovendien, een grotere verwachting. Zonder leugentje om bestwil verklaarde ik dat ik het liefst een directe rit naar Nederland zou krijgen. Dat zou wat betreft de afstand van een enkele rit een nieuw record zijn. Nog voor de bestuurder in zijn kleine auto uit begin jaren '90 goed en wel uit zicht was verdwenen bracht een loenzige Poolse man uit Lubuskie zijn Renault 25 voor mijn voeten tot stilstand.
"Do Holandi?" "Tak, jedzie do Holandi". Daarna ging het met een bekwame, ervaren en rustige chauffeur aan een gemiddelde snelheid van 130, een kruissnelheid van 155 en een top van 185 naar tankstation Oeijenbraak aan de A76 tussen Venlo en Eindhoven. Mijn oude record van 550 km (Keulen-Berlijn) werd door het nieuwe van 730 km "verpulverd". De rit werd slechts door twee stops van een minuut of tien afgewisseld.
De laatste rit liet een stuk langer op zich wachten. Nederlanders wilden niet of gingen niet die kant uit. De laatste rit was met de eigenaar van een uitzendbureau voor Poolse arbeidskrachten - Nederlanders zijn te lui en niet gemotiveerd om te werken - die wel via Den Bosch naar Rotterdam wilde rijden. Bardzo dziekuje na wsziestkie kierowniki!
Maandag 9 January 2006. Terugreis van familie in Den Bosch naar Zuid-Limburg.
Van NL s-Hertogenbosch A59 47 naar NL Zaltbommel A2 T 18-17 De Lucht, afstand 8 km, wachttijd 3 min. De rit ging naar het noorden in plaats van naar het zuiden. Echter op het nabije tankstation De Lucht is een voetgangerstunnel omdat het restaurant aan de andere kant van de weg ligt. Zo kwam ik op een perfecte plek om vlot een rit naar Maastricht te krijgen.
Van NL Zaltbommel A2 T 17-18 De Lucht naar NL Maastricht Oranjeplein, afstand 130 km, wachttijd 15 min. Drie kilometer wandelen naar de rand van de stad.
Van NL Maastricht Bemelerweg local road naar NL Bemelen Oude Akerstraat local road, afstand 2 km, wachttijd 5 min. Donker.