De avond voor de grote reis. En de weken daarvoor omzien naar mooie liftborden. De beste is wit. Met een zwarte viltstift maak je daar een oogverblindend mooi liftbord van.
Voor Nederland heb ik een leuk documentje gemaakt. Even printen. Je hebt genoeg aan 11 dubbelzijdige A3-tjes, wat elastiekjes en een liftbord op op de lange zijde doorgesneden A3-formaat en zo hele chique liftborden!
http://www.franknature.nl/hitchhike/hitchhike_cardboards_NL.zipDe beste manier bestaat niet. Dit is van de inzichten van de lifter afhankelijk. Wat is het doel van het bord? Op een drukke plek laten zien dat je staat te wachten op een lift naar een bestemming waar eens in de drie uur iemand heen rijdt? Of om zo snel mogelijk naar het volgende tankstation langs de snelweg te komen? Wel leuk om over na te denken wat slim is.
Ik maak mijn liftborden meestal thuis, maar ook wel onderweg in de auto, in een wegberm, in de trein of zittend op het toilet van een tankstation..........
Met de route kun je het beste een beetje flexibel zijn. Het hangt er een beetje vanaf of je haast hebt of niet. Misschien is het wel heel interessant om veel van een gebied of land te zien en honderden, duizenden of tienduizenden kilometers extra te maken. Misschien tref je wel een liftgever die je een overnachtingsplek aanbiedt als je op weg bent naar een ver oord. En de snelste liftroute hoeft niet de snelste autoroute te zijn. Voorbeeld: van Maastricht naar Groningen is het snelst via Venlo en Apeldoorn. Maar als je op de liftersplaats na een minuut een lift hebt naar de oostzijde van Utrecht dan is die route opeens waarschijnlijk sneller (geen rekening houdend met files).
Vanuit Den Bosch-Noord ben ik bijvoorbeeld al een paar keer naar Maastricht gelift door eerst een stukje richting Utrecht te gaan tot aan het tankstation De Lucht bij Zaltbommel langs de A2. Daar heb je nl. een tunnel onder de weg. Even door de tunnel, en plots sta je op een van de beste rust- en tankplekken tussen de Randstad en Zuid-Limburg..........
==QUOTE==
Wat is nou eigenlijk de beste manier om met je bordjes om te gaan?
==========
Wel. Ik heb de hele set die ik voor Nederland nodig heb. Meestal neem ik ze nog wel mee, en meestal vraag ik gewoon om lifts op tankstations langs de snelweg. Bordjes zijn nog vrij vaak handig om weg te komen van de rand van een stad.