MOBO666 | donderdag 19 mei 2005 @ 23:13 |
Oke het is nogal een verhaal dus ik zal het zo makkelijk mogelijk proberen uit te leggen. En dit geld niet alleen voor mij maar ook voor 99% van de rest van de school. Ik doe de opleiding MBO Dierenverzorging niveau 3en ik zit in het eerste jaar sinds 2 jaar is daar een nieuwe leer methode gekomen genaamd natuurlijk leren. niks aan de hand zou je denken, nee opzich niet maar wel hoe de school er mee om gaat. Dan hebben we ook nog eens een Portfolio (is een soort digitaal verzamel geval waar je alle bewijs stukken van prestaties, beoordelingen en stages moet in voeren) we krijgen dus ook geen cijfers meer. en met die bewijs stukken kan je een kruisje bij je leerlijnen verder zetten. je kan er maar 50 mb op kwijt want anders moet je zelf extra gaan betalen, heel vaak ligt het portfolio er uit of alles is eraf. Het is de bedoeling op school dat we workshops volgen maar die hebben we bijna nog niet gehad, gemiddeld zit je maar 3 dagen per week op school omdat er verder niks te doen is. De directeur wilt niet luisteren en geeft de andere leraren de schuld, terwijl die het ook helemaal niet met dit leer cisteem eens zijn en de leraren hebben dat ook laten merken. We hebben een paar weken geleden een debat gevoerd met alle problemen die we aan de directeur hebben voor gelegt, volgens hem viel dat allemaal wel mee en er is dus nog steeds niets veranderd. De problemen op een rijtje : * Je moet prestaties op school maken op de computer, maar er zijn veel ste weinig computers dus dat gaat niet. * besteden bijna alleen maar tijd aan portfolio * 9 van de tien keer ligt portfolio eruit of is alles eraf * veel ste weinig workshops * we krijgen totaal geen les, niet uit boeken en niet in praktijk * over ong. een maand vakvaardigheid examen maar we hebben er nog niks over gehoord van wat we moeten leren en bijna geen workshops voor gehad. *vaak niks te doen en als je naar school gaat is het maar voor 3 uurtjes soms minder *Er zijn nog meer dingen die niet kloppen maar daar kom ik later op terug kan ik nu even niet opkomen, vind het namelijk erg moeilijk om het allemaal te verwoorden. Dan zouden jullie denken, ga dan zelf wat leren in plaats van dit soort topics te openen en maak er het beste van.. mijn ouders hebben een hoop geld betaald voor deze opleiding dus ik verwacht van school ook dat ik krijg waar ik recht op heb , les Er zijn al heel veel mensen van school afgegaan door deze dingen, en ik heb ook vaak gedacht om te stoppen maar dat is voor mij geen optie.. en naar andere school moet je weer helemaal onderaan beginnen. Wat kan ik het beste doen?, we krijgen de directeur maar niet wakker geschud, handtekeningen actie? artikel in de krant laten zetten? staken? De moed zakt me in de schoenen en ik wil waar ik en andere recht op hebben, en ik weet niet meer wat te doen... hoop dat iemand van jullie het probleem herkent en weet wat ik kan doen, of tips? alvast bedankt p.s sommige dingen zijn mischien verwarrent of ik ben iets vergeten, zeg het dan even dan leg ik het opniew uit. | |
Neuralnet | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:07 |
Zijn er meer mensen die er zo over denken en die bereid zijn er wat mee te doen? Zo ja, mail dan even de gegevens, de andere dingen die niet kloppen en eventueel andere belangrijke informatie naar de website in m'n sig. Dan kunnen we kijken of er wat mee gedaan kan worden. | |
Kluupkluup | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:09 |
Wat dat Portfolio betreft.. Dan zet je het toch op een USB-stick / diskette.. kan je er thuis aan werken. | |
MOBO666 | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:12 |
quote:je kan er ook thuis aan werken maar de enne keer is het eraf, 9 van de 10 keer ben je met portfolio bezig inplaats van les of iets dergelijks, en de enne keer kan je er niet op | |
Speedski | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:15 |
Is er niet iets als een onderwijsinspectie ? | |
MOBO666 | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:17 |
quote:Heel veel leerlingen denken er zo over en ook leraaren, ik ga volgende week weer naar school ... morgen hoef ik niet naar school ![]() maar wat zou je er mee kunnen doen dan? en wat ga je doen met de gegevens? | |
Kluupkluup | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:19 |
Maar ik begrijp je wel.. Bij ons hebben ze ook een nieuwe methode ingevoerd (2e jaar HBO Ruimtelijke Ordening & Planologie).. Het houdt in dat: - Je maximaal 5 contacturen per week hebt - Je bent niet verplicht te komen ![]() - Je in groepjes werkt - Contact/vragen aan leraren gaat per mail - We hebben denk ik tegen de 400 computers op school met internet en alles, maar op prime-time is alles vol. - Portfolio maken.. ![]() ![]() - Wanneer je op school zit achter een pc is het een half uurtje MSN, uurtje pauze, half uurtje MSN, uurtje pauze, m.a.w. je voert geen flikker uit. - Al je info copy-paste je van internet en je leert geen fuck.. - Ik heb hier nu 24 boeken thuisliggen met een waarde van bij elkaar 1500 euro en heb werkelijk waar nog geen 10 bladzijden bij elkaar gelezen van al die boeken. Wat wel prima werkt is homedrive.. Op die manier kan ik thuis mijn bureaublad en m'n mail van school opvragen. Hier kan beiden voor 50 mb op opgeslagen worden. Daarnaast heeft ieder groepje d.m.v. je studentennummer+pass toegang tot een directory op de server, waar ook 50mb op kan. | |
MOBO666 | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:19 |
quote:zover ik weet willen ze dat natuurlijk leren en portfolio landelijk in gaan voeren, het is al op meerdere scholen ik weet alleen niet of het daar op de zelfde manier gebeurt, het is ook nog maar 2 jaar | |
MOBO666 | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:23 |
quote:het meeste is dus precies hetzelfde bij ons, je word gewoon in de maling genomen en dat ben ik zat, en ik wil er iets aan gaan doen, niet alleen voor mezelf maar ook voor anderen want met die opendagen word je 99% in de maling genomen en dat vind ik niet kunnen. ik kan wel naar een andere school gaan, maar dan moet ik helemaal weer op 0 beginnen, stoppen heeft geen zin want ik wil wel mn papieren halen | |
Neuralnet | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:26 |
quote:Babbelen met de directeur, naar de media stappen, de inspectie inlichten of anderszins actie voeren. Probleem is wel dat het portefollio in het hele onderwijs is ingevoerd, dus dat krijg je er inderdaad niet uit. Dat betekent echter niet dat ze er een potje van mogen maken. | |
Kluupkluup | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:28 |
quote:Heb ik dus ook, dat ik wil stoppen.. Mja, volgend jaar alweer 3e jaar... En ik bén al een keer geswitched van opleiding ![]() | |
Speedski | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:28 |
quote:Hart van Nederland zal het wel goed doen ![]() | |
Neuralnet | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:31 |
Hart van Nederland is zeker een optie. ![]() | |
MOBO666 | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:31 |
ik ga volgende week weer naar school, en dan ga ik alle dingen die niet kunnen op een rijtje zetten dus : * mensen vinden die tijd/zin hebben om mee te helpen *gegevens verzamelen *punten op een rijtje zetten * overleggen wat we kunnen doen en hoe we het aanpakken moet ik nog meer dingen opzoeken en nagaan? voor info enzo? | |
MOBO666 | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:33 |
quote:dan heb ik wel iemand nodig die dan het woord doet want daar ben ik erg slecht in, maar dat lukt wel maar hangen daar nog risico's aan? ik bedoel als je zoiets gaat ondernemen, en moet je de directeur op de hoogte stellen dat als er niks gebeurt dat je dan de media er bij roept ? | |
Speedski | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:37 |
quote:Dat lijkt me zeker handig om te doen. Probeer nog een keer een gesprek op gang te krijgen en als dat niet lukt kan je zeggen dat je het via andere wegen gaat proberen (alhoewel dat een laatste uitvlucht is). | |
Neuralnet | vrijdag 20 mei 2005 @ 00:45 |
Ik zou zeker eerst proberen of je met een aantal anderen een gesprek met de directeur kan krijgen over de gang van zaken om met hem tot een oplossing te komen. Intern oplossen heeft sterk de voorkeur omdat je nog een tijdje met die mensen door 1 deur wilt kunnen gaan. Als je extern gaat, dan is het risico dat de verhoudingen verstoord raken. Aan de andere kant: als de leraren er ook zo over denken heb je niet veel te verliezen. Kom je er niet met de directeur uit, ga dan niet dreigen. Bedank hem voor het gesprek en ga weg. Dan kan je nadenken over de volgende stap. Nooit impulsief roepen dat je naar de media gaat. Dat kan opgevat worden als chantage. Wil je extern en heb je daarbij hulp nodig, dan kan je mailen. | |
MOBO666 | zondag 22 mei 2005 @ 02:17 |
maar heeft iemand van jullie dit of iets wat er op lijkt ook wel eens meegamaakt? hoe heb je dat toen aangepakt en hoe is het gelopen ? | |
Neuralnet | zondag 22 mei 2005 @ 14:58 |
Zelf heb ik het een keer geprobeerd, maar daar is weinig van terecht gekomen omdat je zoiets echt met een groep moet doen. Het is dan net een keuze die je op een bepaald moment maakt: krijg ik er genoeg mensen voor en wil ik voor het papiertje gaan of wil ik dat ik iets aan de opleiding heb. De auteur van het boek op de website in m'n sig heeft een heel boek geschreven over onderwijsmisstanden en daaruit blijkt dat het onderwijs een heel log systeem is dat maar moeilijk verandert. Daarom is het ook zo belangrijk dat er meer mensen zijn die er zo over denken, want als je alleen staat scharen ze je gewoon onder "1 van die uitzonderingen die zich niet kan aanpassen aan de schoolcultuur". Sommige scholen zijn extreem moeilijk en houden zich vast aan hun beleid. Terwijl het bij andere scholen al helpt als je met een paar medescholieren naar de directeur stapt. Hoe je het gaat aanpakken ligt er dus een beetje aan hoe je de school inschat. Soms kan je al iets bereiken door naar de leraren toe te gaan. Gaat dat niet, dan ga je steeds een stapje hoger: mentoren, coördinatoren, schoolleiding, directeur om vervolgens extern verder te gaan. Wel merk je dat er hoe dan ook iets verandert. Mensen zijn wakker geschud, beseffen dat bepaalde dingen anders moeten en gaan naar oplossingen zoeken. Zo worden er dingen gedaan als evaluMaar, eerlijk is eerlijk: je kan niet verwachten dat de school precies zo wordt als je echt zou willen. Het onderwijs is nu eenmaal op een bepaalde manier ingericht. Ik houd zelf bv van objectieve beoordelingen en vind portefolio's met de subjectieve natte vingerwerk beoordelingen een ramp. Een aantal problemen die je aangeeft zijn erg concreet. Daar zouden best wel oplossingen voor gevonden kunnen worden. Als ze maar even geprikkeld worden om er daadwerkelijk even naar te luisteren. Des te meer signalen onderwijsinstellingen krijgen dat scholieren en studenten het niet pikken, des te groter is de kans dat men het gaat veranderen. | |
MOBO666 | zondag 22 mei 2005 @ 21:51 |
oke ik heb een site gekregen van mijn vriend waar je je reactie's en vragen naar Maria van der Hoeven kan sturen. maar aangezien ik geen held ben in berichten te schrijven hoop ik dat jullie deze even kunnen nakijken op wat er niet bij hoeft te staan en of er nog iets bij moet bedankt alvast Geachte Mevrouw, Hiebij heb ik een praar vragen betreft het portfolio en ik hoop dat u mij hierin wat meer duidelijkheid kan geven. Ik doe de opleiding dierenverzorging en wij moeten nu werken met het portfolio, normale lessen krijgen wij niet meer, alleen nog maar een paar workshops wat eigenlijk niets voor steld. Het meerendeel van de tijd zijn we eigenlijk alleen maar bezig met portfolio, hierdoor lopen wij erg achter kwa kennis doordat we geen lessen meer krijgen. er word van ons verwacht dat we alles zelf moeten doen en leren, waar is het inniatief van school gebleven? Wij betalen een hoop geld aan school maar we zien er niks van terug. Ik ga naar school om vakken te leren, engels en dierenverzorging etc.... maar daar is eigenlijk totaal geen sprake van. is dit nou de bedoeling van de nieuwe leer methode's? Heel veel mensen zijn al van school afgegaan door dit nieuwe leer(?) systeem, ik wil echter doorgaan maar er moet wel wat gaan veranderen want dit vind ik niet kunnen. in het kort: * Je moet prestaties op school maken op de computer, maar er zijn veel ste weinig computers dus dat gaat niet. * besteden bijna alleen maar tijd aan portfolio. * 9 van de tien keer ligt portfolio eruit of is alles eraf * veel ste weinig workshops * we krijgen totaal geen les, niet uit boeken en niet in praktijk * over ong. een maand vakvaardigheid examen maar we hebben er nog niks over gehoord van wat we moeten leren en bijna geen workshops voor gehad. *vaak niks te doen en als je naar school gaat is het maar voor 3 uurtjes soms minder Dus mijn vraag is: Is dit de bedoeling van het nieuwe leersysteem? Ik hoop dat u mijn bericht zal toelichten. Mvg, Monika Boom | |
postman | zondag 22 mei 2005 @ 22:13 |
haal in ieder geval die spelfouten er uit. | |
MOBO666 | zondag 22 mei 2005 @ 22:26 |
die heb ik al in het orginele bericht eruit gehaald | |
Integrity | zondag 22 mei 2005 @ 22:39 |
Ik zou je documenten zelf opslaan en op het portfolio uploaden, dan kun je het niet verliezen. Voor de rest heb je recht op onderwijs, betaal je voor. | |
Neuralnet | maandag 23 mei 2005 @ 00:00 |
Wil je alleen maar duidelijkheid hebben? Ze kan op je vraag of het de bedoeling is 2 antwoorden geven: 1) nee, je hebt het verkeerd begrepen 2) ja, we werken niet meer met vakken. Is een antwoord op een dergelijke vraag voor jou voldoende? | |
MOBO666 | maandag 23 mei 2005 @ 14:13 |
ik wil eerst eens weten of dit nou eigenlijk de bedoeling is van heel dat leer systeem, hier kan ze toch ook wel uit begrijpen dat we er niet tevreden over zijn, ik wacht even het andwoord af | |
Integrity | maandag 23 mei 2005 @ 15:46 |
quote:Elke school kiest een eigen leersysteem, op het hbo geldt de zelfstandigheid als een vereiste |