Ik heb nu een jaar of 12 harde lenzen, en ze zijn nog nooit echt spontaan uit mijn oog gevallen. Alleen als ik eraan zat te prutsen inderdaad, en dan nog is het hoogstens 5 keer gebeurd in die 12 jaar.quote:Op dinsdag 25 december 2007 07:01 schreef hierissieweer het volgende:
Heb 3 en een half jaar lenzen gedragen. Maar nooit lang genoeg in kunnen hebben om de dag door te komen. na een uur of 7 was het gewoon sluss, rode ogen hoofdpijn die dingen moesten dan uit. Toen ik dus eenmaal begon te werken droeg ik vaker mijn bril omdat ik dan niet hoefde te wisselen op het werk.
Maar toch, zou nu wel weer lenzen willen en ben aan het nadenken over harde lenzen. Ik hoor namelijk van mensen dat dit minder irriteerd. Nu las ik in dit forum dat die dingen kwijt kunnen raken/eruit vallen.... Dat lijkt me niet handig, hoe vaak overkomt je dat. En kun je met die dingen ook onder de douche/stoombad?
Trouwens belke opicien verkoopt ze (pearle/het huis oid) en kun je ze uit proberen?
quote:Op dinsdag 25 december 2007 10:56 schreef Alcarin het volgende:
[..]
Ik heb lenzen van citylens, vind ik wel een goede zaak. Volgens mij mocht ik ze ook binnen een maand oid terugbrengen, als ze niet lekker gingen zitten. Ik kreeg er een hele instructie bij, de eerste dag 2 uur in, 2e dag 4 uur, enzovoort. Maar de eerste dag vergat ik ze al, en had ik ze meteen 6 uur in. Nooit last van gehad dus.
netvliesloslating? dat is wel ernstig, komt jaarlijks bij 1 op de 10.000 mensen voor, maar heeft niks te maken met lenzen gelukkig.quote:Op maandag 31 december 2007 00:39 schreef Sport_Life het volgende:
draag nu een jaar of 8 zachte lenzen, paar keer ontstoken oog gehad, keertje netvliesloslating waarna ik weer andere lenzen kreeg, maar verder geen problemen. Met name voor sporten zijn zachte beter (is mij verteld)
mwa zolang je er op tijd bij bent is het niet ernstig. Mn moeder heeft het ook gehad (en mn vriendin is er gevoelig voor)quote:Op maandag 31 december 2007 14:13 schreef Vassili_Z het volgende:
[..]
netvliesloslating? dat is wel ernstig, komt jaarlijks bij 1 op de 10.000 mensen voor, maar heeft niks te maken met lenzen gelukkig.
In 2 dagen is de helft van mijn netvlies gescheurd, op het moment dat ik er achter kwam dat het goed fout zat (of eigenlijk de huisarts). Ik zag gewoon letterlijk 1/2 deel zwart, met in het midden een wazige streep. Kans dat het je overkomt is heel klein (tenzij het in je familie zit, dan is de kans uiteraard groter), als je zekerheid wilt kun je je laten testen bij de oogarts.quote:Op dinsdag 1 januari 2008 23:18 schreef Mar0988 het volgende:
Lijkt mij wel eng, netvliesloslating![]()
Zie je er dus tijdje niks door of? Want ik ben namelijk doof en mijn ogen zijn heel erg belangrijk voor mij.
Hij schuift? Dat zegt me niets, maar de staarstand ken ik!quote:Op woensdag 2 januari 2008 15:32 schreef Syrena het volgende:
Ik kon mijn lenzen 31 december ophalen en ik draag nu dus voor de tweede dag mijn zachte daglenzen.
Op zich gaat het goed, inzetten is even klooien. Er is me niet verteld hoe ik kan zien of ze binnenste buiten zitten, dus ik gok er maar op dat als ze helemaal rond staan ze goed zijn. Ook staan er streepjes op aan de zijkant, geen idee waar dat voor is. Ik voel ze af en toe een piepklein beetje zitten, maar dat is niks vergelijken bij de harde lenzen.
Ik zie er alleen zo f*cking weinig meeEr zit dus een cylinder in, en er was me al gemeld dat ik het risico loopt dat die schuift. En dat doet ie dus ook. Ik kan niet lekker lezen, niet lekker TV kijken. Autorijden ga ik niet eens proberen. Ik moet een paar keer knipperen, dan heb ik wel scherp zicht, maar dat is maar heel even.
Het kan best zijn dat mijn ogen mijn harde lenzen nog moeten ontwennen, maar ik denk niet dat ik ooit nog een keer een lading daglenzen bestel, daar vond ik ze echt te duur voor (74 euro).
Ik heb wel het idee dat mijn ogen veel harder moeten werken nuze gaan veel vaker op "staar" stand (wat je ook wel kan hebben als je diep nadenkt zeg maar, dat je voor je uit kijkt).
Morgen er mee op de fiets, ben erg benieuwd!Met harde is het altijd janken na 10 meter.
Ja je hebt gelijk. Maar laseren is gewoon dope als de ********. ************quote:Op zaterdag 21 juni 2008 23:42 schreef hierissieweer het volgende:
Ik ben tegen laseren omdat: Je gaat met een laser in je oog lopen rommelen, lijkt mij ook niet je van het. De kans op volledige genezing (op langere termijn) is niet gegarandeerd. Andere optie is om een lens achter je lichaamseigen lens te plaatsen, kost even duur, maar deze methode bestaat al een jaar op 50 en is dus inmiddels bewezen. De risico's zijn een stuk minder als laseren en gegarandeerde resultaat.
quote:Op zondag 22 juni 2008 02:12 schreef borbit het volgende:
[..]
Ja je hebt gelijk. Maar laseren is gewoon dope als de ********. ************
Ik heb geen idee hoe dat zit met je sterkte.. Zachte lenzen tasten je ogen wel aan, zeker als je ze langere tijd draagt, kan het daar ook aan liggen? Ik weet dat eigenlijk niet.quote:Op zondag 22 juni 2008 11:22 schreef Messalina het volgende:
Ik heb nu tien jaar zachte lenzen, en dat bevalt op zich heel goed. De laatste tijd heb ik er wel vaker last van (pijnlijke, ontstoken ogen) en lijken ze ook minder goed te corrigeren. Het ergste van alles is dat ik begon aan zachte lenzen met een sterkte van –2 en ondertussen heb ik aan mijn linkeroog alweer –8. Ik ben dus echt vrijwel blind. Ik heb gehoord dat dit aan zachte lenzen kan liggen. Ik zit ook bij Hans Anders (want goedkoop) maar volgens mij is dit toch een slechte opticien. Twee vragen dus:
1) Kunnen je ogen inderdaad extreem achteruitgaan van zachte lenzen?
2) Kent iemand een goede opticien die zachte lenzen aanmeet (omgeving Utrecht)?
Ik wil nu niet een heel verhaal ophangen om laseren te verheerlijken, alleen omdat ik dat zelf gedaan heb maar je argumentatie is voornamelijk gebaseerd op emotie: "Ik ben tegen laseren omdat: Je gaat met een laser in je oog lopen rommelen, lijkt mij ook niet je van het. " Onzin: er wordt niet gerommeld maar je wordt behandeld door ervaren medici. Als je een zware operatie ondergaat aan je hart of je knie dan zeg je toch ook niet: "ja, dan gaan die chirurgen maar wat aan je hart/knie lopen rommelen en daarom kies ik ervoor om het maar niet te doen".quote:Op zaterdag 21 juni 2008 23:42 schreef hierissieweer het volgende:
Ik ben tegen laseren omdat: Je gaat met een laser in je oog lopen rommelen, lijkt mij ook niet je van het. De kans op volledige genezing (op langere termijn) is niet gegarandeerd. Andere optie is om een lens achter je lichaamseigen lens te plaatsen, kost even duur, maar deze methode bestaat al een jaar op 50 en is dus inmiddels bewezen. De risico's zijn een stuk minder als laseren en gegarandeerde resultaat.
Ik vind dat die laatste vergelijking die je maakt nog niet helemaal opgaat. Men is al veel langer bezig met lenzen, daar is al veel meer onderzoek naar gedaan en die bestaan al veel langer dan laseren. Men weet nog lang niet wat de effecten op lange termijn zijn (>30 jaar), dus wat dat betreft is het nog een onzekere business vind ik. Ik heb ook al een tijd lenzen, maar ik heb liever dat ik mijn lenzen en zicht behoud dan dat ik blind raak of meerdere (dure!) behandelingen nodig heb omdat het laseren de 1e, 2e of 3e keer niet gelukt is. Granted, het aantal miskleunen bij laseren is klein, maar het gebeurd nog wel. Stel dat jij dat net hebt? Ik moet er niet aan denken. Plus, met laseren ga je eerder aan de leesbril dan bij niet-laseren. Geef mij dan voorlopig nog maar even mijn harde lenzen.quote:Op zondag 22 juni 2008 13:35 schreef tslh het volgende:
[..]
Ik wil nu niet een heel verhaal ophangen om laseren te verheerlijken, alleen omdat ik dat zelf gedaan heb maar je argumentatie is voornamelijk gebaseerd op emotie: "Ik ben tegen laseren omdat: Je gaat met een laser in je oog lopen rommelen, lijkt mij ook niet je van het. " Onzin: er wordt niet gerommeld maar je wordt behandeld door ervaren medici. Als je een zware operatie ondergaat aan je hart of je knie dan zeg je toch ook niet: "ja, dan gaan die chirurgen maar wat aan je hart/knie lopen rommelen en daarom kies ik ervoor om het maar niet te doen".
Het is voornamelijk dat mensen bang zijn (en dat had IK ook) omdat je ogen een van de belangrijkste delen van je lichaam zijn (joh!). Dan moet je je angst voor een deergelijke operatie dus ook gewoon zo benoemen.
Het dragen van lenzen geeft ook een enorme kans op complicaties: lees de verhalen maar eens hierboven. Bijna iedereen (ook ikzelf) heeft wel eens een (zwaar) probleem gehad: varierend van wat irritatie tot zwaar ontstoken ogen en een (permanente) achteruitgang in zicht. Dat je ogen wellicht niet perfect blijven op lange termijn is alleen maar normaal: bij bijna ieder mens gaan de ogen achteruit als ze ouder worden. Met laseren worden je ogen alleen 'gereset' zodat de afwijking die je met je geboorte meekreeg gecorrigeerd wordt. Een van de kwalen van het ouder worden is dat je ogen wellicht wat achteruit gaan, maar in mijn geval zal ik NOOIT meer teruggaan naar -10.
Lenzen dragen versus laseren is autorijden versus vliegen:
de kans dat je omkomt/invalide wordt door een autoongeluk is procentueel vele malen groter dan dat er iets gebeurt met een vliegtuig, maar tcoh zijn er veel mensen die het alleen maar hebben over de risico's van vliegen.
Laseren gebeurt inmiddels al meer dan 20 jaar en is al die tijd geperfectioneerd.quote:Op zondag 22 juni 2008 13:45 schreef Enfermera het volgende:
[..]
Ik vind dat die laatste vergelijking die je maakt nog niet helemaal opgaat. Men is al veel langer bezig met lenzen, daar is al veel meer onderzoek naar gedaan en die bestaan al veel langer dan laseren. Men weet nog lang niet wat de effecten op lange termijn zijn (>30 jaar), dus wat dat betreft is het nog een onzekere business vind ik. Ik heb ook al een tijd lenzen, maar ik heb liever dat ik mijn lenzen en zicht behoud dan dat ik blind raak of meerdere (dure!) behandelingen nodig heb omdat het laseren de 1e, 2e of 3e keer niet gelukt is. Granted, het aantal miskleunen bij laseren is klein, maar het gebeurd nog wel. Stel dat jij dat net hebt? Ik moet er niet aan denken. Plus, met laseren ga je eerder aan de leesbril dan bij niet-laseren. Geef mij dan voorlopig nog maar even mijn harde lenzen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |