abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 december 2007 @ 07:01:10 #121
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_55528741
Heb 3 en een half jaar lenzen gedragen. Maar nooit lang genoeg in kunnen hebben om de dag door te komen. na een uur of 7 was het gewoon sluss, rode ogen hoofdpijn die dingen moesten dan uit. Toen ik dus eenmaal begon te werken droeg ik vaker mijn bril omdat ik dan niet hoefde te wisselen op het werk.
Maar toch, zou nu wel weer lenzen willen en ben aan het nadenken over harde lenzen. Ik hoor namelijk van mensen dat dit minder irriteerd. Nu las ik in dit forum dat die dingen kwijt kunnen raken/eruit vallen.... Dat lijkt me niet handig, hoe vaak overkomt je dat. En kun je met die dingen ook onder de douche/stoombad?
Trouwens belke opicien verkoopt ze (pearle/het huis oid) en kun je ze uit proberen?
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_55529302
Ze zijn bij mij nog nooit spontaan uit mijn oog gevallen. De keren dat dat wel gebeurde zat ik er aan te prutsen Ik doe ze uit en in zonder hulp van spiegel enzo, gewoon met m'n vingers ff aan de ooghoek trekken.

Douche en bad vind ik zelf niet fijn, ik doe mijn ogen dicht onder de douche en ogen langere tijd dicht + harde lenzen is geen fijne combinatie. Er mee in slaap vallen ook niet, als je wakker wordt is het net alsof er zand in je ogen zit.

Of je gratis kunt proberen weet ik niet, maar hou er rekening mee dat je zo'n twee weken moet wennen. Elke dag een uur langer. Zo ging dat tenminste in mijn tijd En ik heb me toch pijn gehad in het begin, maar ik was die bril zo zat en die lenzen waren zo duur, dus doorgezet.

Het irriteert trouwens eerder meer dan minder, omdat ze drijven op je traanvocht. Zodra er ergens aicro of wind of rook is begin het feest .

Ik heb inmiddels voor een maand zachte daglenzen besteld, 74 euro omdat ik een cylinder heb. Die kun je wel weglaten, maar het zicht is dan stukken minder. Hopelijk kan ik ze deze week nog ophalen en uitproberen.
"Why does being a librarian make her even hotter?"
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_55529751
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 07:01 schreef hierissieweer het volgende:
Heb 3 en een half jaar lenzen gedragen. Maar nooit lang genoeg in kunnen hebben om de dag door te komen. na een uur of 7 was het gewoon sluss, rode ogen hoofdpijn die dingen moesten dan uit. Toen ik dus eenmaal begon te werken droeg ik vaker mijn bril omdat ik dan niet hoefde te wisselen op het werk.
Maar toch, zou nu wel weer lenzen willen en ben aan het nadenken over harde lenzen. Ik hoor namelijk van mensen dat dit minder irriteerd. Nu las ik in dit forum dat die dingen kwijt kunnen raken/eruit vallen.... Dat lijkt me niet handig, hoe vaak overkomt je dat. En kun je met die dingen ook onder de douche/stoombad?
Trouwens belke opicien verkoopt ze (pearle/het huis oid) en kun je ze uit proberen?
Ik heb nu een jaar of 12 harde lenzen, en ze zijn nog nooit echt spontaan uit mijn oog gevallen. Alleen als ik eraan zat te prutsen inderdaad, en dan nog is het hoogstens 5 keer gebeurd in die 12 jaar.
Ik hou ze gewoon in onder de douche, als dat zo uitkomt. Is geen probleem, het water stroomt toch niet in je ogen. Als je wel water in je ogen laat stromen krijg je ontzettend droge ogen, maar dat heb je ook zonder lenzen

Ik heb lenzen van citylens, vind ik wel een goede zaak. Volgens mij mocht ik ze ook binnen een maand oid terugbrengen, als ze niet lekker gingen zitten. Ik kreeg er een hele instructie bij, de eerste dag 2 uur in, 2e dag 4 uur, enzovoort. Maar de eerste dag vergat ik ze al, en had ik ze meteen 6 uur in. Nooit last van gehad dus.

Ik vind harde lenzen geweldig
Maar het is heel persoonlijk (zoals je in dit topic ook wel kunt lezen), er zijn ook mensen die er juist niet tegen kunnen. Dus je moet het gewoon maar proberen.
In the end, all you can hope for is for the love you’ve felt to equal the pain you’ve gone through.
  donderdag 27 december 2007 @ 16:23:45 #124
161756 hierissiedan
second first impression
pi_55575353
quote:
Op dinsdag 25 december 2007 10:56 schreef Alcarin het volgende:

[..]

Ik heb lenzen van citylens, vind ik wel een goede zaak. Volgens mij mocht ik ze ook binnen een maand oid terugbrengen, als ze niet lekker gingen zitten. Ik kreeg er een hele instructie bij, de eerste dag 2 uur in, 2e dag 4 uur, enzovoort. Maar de eerste dag vergat ik ze al, en had ik ze meteen 6 uur in. Nooit last van gehad dus.

ik snap die prijzen van citylens niet kun je het uitleggen?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
pi_55669884
draag nu een jaar of 8 zachte lenzen, paar keer ontstoken oog gehad, keertje netvliesloslating waarna ik weer andere lenzen kreeg, maar verder geen problemen. Met name voor sporten zijn zachte beter (is mij verteld)
  maandag 31 december 2007 @ 14:13:44 #126
42306 Vassili_Z
Low Man's Lyric
pi_55681565
quote:
Op maandag 31 december 2007 00:39 schreef Sport_Life het volgende:
draag nu een jaar of 8 zachte lenzen, paar keer ontstoken oog gehad, keertje netvliesloslating waarna ik weer andere lenzen kreeg, maar verder geen problemen. Met name voor sporten zijn zachte beter (is mij verteld)
netvliesloslating? dat is wel ernstig, komt jaarlijks bij 1 op de 10.000 mensen voor, maar heeft niks te maken met lenzen gelukkig.
Era Vulgaris
pi_55711832
quote:
Op maandag 31 december 2007 14:13 schreef Vassili_Z het volgende:

[..]

netvliesloslating? dat is wel ernstig, komt jaarlijks bij 1 op de 10.000 mensen voor, maar heeft niks te maken met lenzen gelukkig.
mwa zolang je er op tijd bij bent is het niet ernstig. Mn moeder heeft het ook gehad (en mn vriendin is er gevoelig voor)

Heeft idd niets met lenzen te maken.
pi_55712632
Lijkt mij wel eng, netvliesloslating
Zie je er dus tijdje niks door of? Want ik ben namelijk doof en mijn ogen zijn heel erg belangrijk voor mij.
pi_55714411
quote:
Op dinsdag 1 januari 2008 23:18 schreef Mar0988 het volgende:
Lijkt mij wel eng, netvliesloslating
Zie je er dus tijdje niks door of? Want ik ben namelijk doof en mijn ogen zijn heel erg belangrijk voor mij.
In 2 dagen is de helft van mijn netvlies gescheurd, op het moment dat ik er achter kwam dat het goed fout zat (of eigenlijk de huisarts). Ik zag gewoon letterlijk 1/2 deel zwart, met in het midden een wazige streep. Kans dat het je overkomt is heel klein (tenzij het in je familie zit, dan is de kans uiteraard groter), als je zekerheid wilt kun je je laten testen bij de oogarts.
  Redactie Frontpage / Weblog woensdag 2 januari 2008 @ 00:59:08 #130
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_55714644
Zachte lenzen !!!
dat is hetzelfde als neuken met condoom, harde lenzen
Snap je
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_55719605
da's een leuke vergelijking
blijf je goed voelen in wat je doet en hoe je bent
pi_55720036
ik draag nu bijna 3 jaar zaChte lenzen, en ben pas overgestapt op Ciba Vision Pure vision, die zijn extra zuurstofdoorlatend en zijn daardoor echt 10x beter.
Bij m'n vorige lenzen(biomedics 500) altijd last van droge ogen savonds maar nu is dat geen probleem meer.
pi_55720629
Heb sinds twee weken lenzen nadat ik jaren met -2 rondgelopen heb en eigenlijk niet zo heel veel zag. Ben gelijk begonnen met zachte lenzen en die bevallen prima! In het begin wel zitten klooien met in en uitdoen, maar uitdoen lukt me nu in een keer, en indoen gaat alleen lastig als ik een kater heb (kleine oogjes).

En al dat ge-emmer over slechte zuurstofdoorlating van zachte lenzen is volgens mij ook al behoorlijk achterhaald. Die nieuwste schijnen prima te zijn. Ik heb dat artikel voor me wat een paar maanden geleden in de topic gelinkt is, maar dat is een artikel uit 1991 (!)

Heb ze met oud en nieuw wel 19 uur ingehad, en geen enkel probleem ondervonden, terwijl ik wel een dunne traanlaag heb, en altijd loop te janken als ik ook maar een zuchtje wind in mijn ogen krijg.
pi_55720658
Ik heb ff gekeken, mijn lenzen zijn van "Cooperflex" (metgafilcon A)
pi_55724354
Ik kon mijn lenzen 31 december ophalen en ik draag nu dus voor de tweede dag mijn zachte daglenzen.

Op zich gaat het goed, inzetten is even klooien. Er is me niet verteld hoe ik kan zien of ze binnenste buiten zitten, dus ik gok er maar op dat als ze helemaal rond staan ze goed zijn. Ook staan er streepjes op aan de zijkant, geen idee waar dat voor is. Ik voel ze af en toe een piepklein beetje zitten, maar dat is niks vergelijken bij de harde lenzen.

Ik zie er alleen zo f*cking weinig mee Er zit dus een cylinder in, en er was me al gemeld dat ik het risico loopt dat die schuift. En dat doet ie dus ook. Ik kan niet lekker lezen, niet lekker TV kijken. Autorijden ga ik niet eens proberen. Ik moet een paar keer knipperen, dan heb ik wel scherp zicht, maar dat is maar heel even.

Het kan best zijn dat mijn ogen mijn harde lenzen nog moeten ontwennen, maar ik denk niet dat ik ooit nog een keer een lading daglenzen bestel, daar vond ik ze echt te duur voor (74 euro).

Ik heb wel het idee dat mijn ogen veel harder moeten werken nu ze gaan veel vaker op "staar" stand (wat je ook wel kan hebben als je diep nadenkt zeg maar, dat je voor je uit kijkt).

Morgen er mee op de fiets, ben erg benieuwd! Met harde is het altijd janken na 10 meter.
"They're keepers of knowledge. She holds the answers to all of our questions..."
pi_55727095
quote:
Op woensdag 2 januari 2008 15:32 schreef Syrena het volgende:
Ik kon mijn lenzen 31 december ophalen en ik draag nu dus voor de tweede dag mijn zachte daglenzen.

Op zich gaat het goed, inzetten is even klooien. Er is me niet verteld hoe ik kan zien of ze binnenste buiten zitten, dus ik gok er maar op dat als ze helemaal rond staan ze goed zijn. Ook staan er streepjes op aan de zijkant, geen idee waar dat voor is. Ik voel ze af en toe een piepklein beetje zitten, maar dat is niks vergelijken bij de harde lenzen.

Ik zie er alleen zo f*cking weinig mee Er zit dus een cylinder in, en er was me al gemeld dat ik het risico loopt dat die schuift. En dat doet ie dus ook. Ik kan niet lekker lezen, niet lekker TV kijken. Autorijden ga ik niet eens proberen. Ik moet een paar keer knipperen, dan heb ik wel scherp zicht, maar dat is maar heel even.

Het kan best zijn dat mijn ogen mijn harde lenzen nog moeten ontwennen, maar ik denk niet dat ik ooit nog een keer een lading daglenzen bestel, daar vond ik ze echt te duur voor (74 euro).

Ik heb wel het idee dat mijn ogen veel harder moeten werken nu ze gaan veel vaker op "staar" stand (wat je ook wel kan hebben als je diep nadenkt zeg maar, dat je voor je uit kijkt).

Morgen er mee op de fiets, ben erg benieuwd! Met harde is het altijd janken na 10 meter.
Hij schuift? Dat zegt me niets, maar de staarstand ken ik!

Ik draag voor het eerst lenzen, zonder dat ik daarvoor uberhaupt een bril droeg (met -2 ) maar als ik op dichtbij focus, bijvoorbeeld als ik achter de computer zot, dan heb ik dat ook snel.

binnenstebuiten kun je goed zien als je ze op je vinger ligt en er tegen de zijkant tegenaan kijkt. Als hij goed zit, dan staan de randen gewoon als een kom scherp omhoog, als hij binnenste buiten zit, dan gaat hij aan de rand naar buiten toe kommmen, meer een soort van bord vorm.
pi_55733295
Tnx zatoichi, dan heb ik ze idd goed ingedaan.

Lenzen draaien normaal een beetje op je oog als je knippert. Daar moeten ze rekening mee houden bij het aanmeten, alleen bij daglenzen kun je maar 1 as aangeven, dus daar heeft het niet veel zin. Ik denk dat de cylinder dus niet op de goede plaats zit. Ik ga het volgende week even navragen bij Pearl.

Voor de vakantie zijn ze verder prima, alleen schoot vandaag af en toe mijn linkerlens zowat uit mijn oog. Raar gevoel, alsof ie dan even dubbelklapt ofzo.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 14:34:03 #138
190186 hierissieweer
pi_59577035
Ik heb 2 jaar geleden voor het laatst zachte lensen gedragen. Hiervoor droeg ik zachte lensen maar kon deze nooit langer als 6 uur op een dag inhouden. (totale irritatie)
Nu net vanochtend harde lenzen besteld bij een goede opticien, wat hij mij vertelde schrok ik wel erg van:
Hij liet mij dus foto's zien met mijn eigen oog, hier waren bloedvaatjes op te zien die mijn netvlies al ingroeide (vanwege het zuurstog gebrek) Dit is niet echt goed en gezond. De opticien vertelde mij dat ik ook eigenlijk niet langer had moeten doorlopen met die zachte lenzen. Ik had zachte lenzen van de Hans Anders en hun hebben dus er niet voldoende op gelet, jammer voor mij dus.
Ook heft de opticien gekeken naar mijn traan huishouding, die was aan de lage kant. Hij heeft mij nu lenzen voorgeschreven die hoogzuurstofdoorlatend en ideaal voor droge ogen zijn. Ik zelf had andere lenzen gezien die de eigenschap bezat dat hij groter was (dus minder irritant zou zijn en minder vuiltjes achter de lens) Deze lens was een stuk duurder (in aanschaf en kan maar voor 1 jaar gebruikt worden, deze die ik nu krijg voor 3 jaar) maar hij vertelde dat dit niet echt grote voordelen had in de praktijk en dat de lens die ik nu krijg beter is voor de droge ogen is. Vind het toch wel fijn dat hij niet alleen nadenkt over wat hij kan verdienen! Erg goede uitleg en dergelijke. Dus nu al enthousiast en tevreden met de opticien. (ben nu 190 euro kwijt voor 2 paar lenzen)
  zaterdag 21 juni 2008 @ 15:11:35 #139
51221 Loontjah
Rustaaaagh
pi_59577791
Voor 3 jaar valt dat wel mee ja. Ik heb nog steeds zachte lenzen, maar wil dat dus ook niet meemaken. Daarom ga ik ook ieder half jaar op controle. Nu gaat het prima gelukkig.
Succes..
Sappig !!
  zaterdag 21 juni 2008 @ 18:12:00 #140
19142 tslh
Never at ease.....
pi_59582116
Ik had hele slechte ogen: -10 ongeveer voor elk oog en droeg lenzen vanaf mijn 20e. Eerst hard: altijd ellende met vuiltjes eronder, vies worden, etc. Dat krijg je als je 3 jaar met lenzen kan doen volgens de oogarts. Daarna lang zacht en 1 keer een ontsteking: maar dat kwam doordat ik allergisch bleek te zijn voor goedkope(re) vloeistof waar conserveringsmiddelen in zaten. Ik was altijd beperkt in waar ik mijn lenzen kocht door de hoge afwijking (EN cylinder in elk ook). Nu mijn ogen laten laseren (ben nog aan het herstellen) en dat is het beste waar ik ooit mijn geld in heb gestopt!
Life is funny. Well, yours is. To me.
pi_59590473
Ik heb 13 jaar gedaan met mijn eerste paar harde lenzen. Toen nieuwe genomen, omdat ik dacht dat mijn geirriteerde ogen kwamen door de oude lenzen.

Maar het was gewoon m'n huisstofmijtallergie Laatst mijn linkerlens stuk gemaakt, dus tijdelijk de oude, inmiddels 16 jaar oude, linkerlens ingedaan. Nergens last van... Mijn opticien heeft m'n oude lenzen bekeken en kon er niks vreemds aan zien, ze waren niet eens zo heel erg bekrast.

De daglenzen van Pearl draag ik niet meer. Ik zie er geen fuck mee, en de linkerlenzen vallen uit mijn oog. Wat een miskoop was dat. Laatst ging ik op de site van de lenzen kijken (Acuvue) en het blijkt dat je dus wel degelijk een andere as kunt aangeven Stomme opticien had dus gewoon haast en heeft niet fatsoenlijk z'n werk gedaan Als ik het nog eens ga proberen ga ik naar de opticien in m'n oude dorp.

Laserbehandeling heb ik niet doorgezet, ik heb aangeboren staar (ontdekt bij vooronderzoek) en ze kunnen niet zeggen hoe dat gaat uitpakken. Ik ben nog in Maastricht geweest voor eventueel een voorzetlens, maar moest 6 maanden later terugkomen of de staar erger was geworden, kon toen niet bij de oogarts terecht die in eerste instantie alles had nagekeken.... en inmiddels is mijn vooronderzoek alweer anderhalf jaar geleden en zou ik dat weer opnieuw moeten doen.

Bovendien heb ik met die zachte lenzen even ervaren hoe het is als je niet scherp kunt zien en ik heb dus geen zin om heel veel geld voor een behandeling neer te leggen en dan geen garanties te krijgen over het eindresultaat. Nu kon ik het snel oplossen door m'n oude lenzen in te doen en dat kan dan niet meer.

Ik kijk volgend jaar wel weer eens verder
  zaterdag 21 juni 2008 @ 23:42:50 #142
190186 hierissieweer
pi_59591808
Ik ben tegen laseren omdat: Je gaat met een laser in je oog lopen rommelen, lijkt mij ook niet je van het. De kans op volledige genezing (op langere termijn) is niet gegarandeerd. Andere optie is om een lens achter je lichaamseigen lens te plaatsen, kost even duur, maar deze methode bestaat al een jaar op 50 en is dus inmiddels bewezen. De risico's zijn een stuk minder als laseren en gegarandeerde resultaat.
  zondag 22 juni 2008 @ 02:12:49 #143
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_59595851
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 23:42 schreef hierissieweer het volgende:
Ik ben tegen laseren omdat: Je gaat met een laser in je oog lopen rommelen, lijkt mij ook niet je van het. De kans op volledige genezing (op langere termijn) is niet gegarandeerd. Andere optie is om een lens achter je lichaamseigen lens te plaatsen, kost even duur, maar deze methode bestaat al een jaar op 50 en is dus inmiddels bewezen. De risico's zijn een stuk minder als laseren en gegarandeerde resultaat.
Ja je hebt gelijk. Maar laseren is gewoon dope als de ********. ************

[ Bericht 2% gewijzigd door Mylene op 22-06-2008 12:33:32 (doe normaal) ]
pi_59598512
quote:
Op zondag 22 juni 2008 02:12 schreef borbit het volgende:

[..]
Ja je hebt gelijk. Maar laseren is gewoon dope als de ********. ************
Voortaan eerste even slapen, mkay.

[ Bericht 5% gewijzigd door Mylene op 22-06-2008 12:34:08 (zie boven) ]
Geen referral hier.
pi_59599072
Ik heb nu tien jaar zachte lenzen, en dat bevalt op zich heel goed. De laatste tijd heb ik er wel vaker last van (pijnlijke, ontstoken ogen) en lijken ze ook minder goed te corrigeren. Het ergste van alles is dat ik begon aan zachte lenzen met een sterkte van –2 en ondertussen heb ik aan mijn linkeroog alweer –8. Ik ben dus echt vrijwel blind. Ik heb gehoord dat dit aan zachte lenzen kan liggen. Ik zit ook bij Hans Anders (want goedkoop) maar volgens mij is dit toch een slechte opticien. Twee vragen dus:

1) Kunnen je ogen inderdaad extreem achteruitgaan van zachte lenzen?
2) Kent iemand een goede opticien die zachte lenzen aanmeet (omgeving Utrecht)?
  zondag 22 juni 2008 @ 12:12:24 #146
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_59600129
quote:
Op zondag 22 juni 2008 11:22 schreef Messalina het volgende:
Ik heb nu tien jaar zachte lenzen, en dat bevalt op zich heel goed. De laatste tijd heb ik er wel vaker last van (pijnlijke, ontstoken ogen) en lijken ze ook minder goed te corrigeren. Het ergste van alles is dat ik begon aan zachte lenzen met een sterkte van –2 en ondertussen heb ik aan mijn linkeroog alweer –8. Ik ben dus echt vrijwel blind. Ik heb gehoord dat dit aan zachte lenzen kan liggen. Ik zit ook bij Hans Anders (want goedkoop) maar volgens mij is dit toch een slechte opticien. Twee vragen dus:

1) Kunnen je ogen inderdaad extreem achteruitgaan van zachte lenzen?
2) Kent iemand een goede opticien die zachte lenzen aanmeet (omgeving Utrecht)?
Ik heb geen idee hoe dat zit met je sterkte.. Zachte lenzen tasten je ogen wel aan, zeker als je ze langere tijd draagt, kan het daar ook aan liggen? Ik weet dat eigenlijk niet.
Ik heb zelf een opticien in het dorpje waar ik vandaan kom, maar dat is niet omgeving Utrecht. Echt een geweldige service, goede begeleiding etc en voorzieningen voor als je lang klant bent. Misschien even op zoek naar een kleine opticien, niet van die grote gevestigde namen? En anders ff 'shoppen' bij alle opticiens om te kijken welke je het beste bevalt. Ben je van plan om over te stappen op harde lenzen of wil je je zachte nog even houden?
I never look back, darling. It distracts from the now.
  zondag 22 juni 2008 @ 13:35:52 #147
19142 tslh
Never at ease.....
pi_59602288
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 23:42 schreef hierissieweer het volgende:
Ik wil nu niet een heel verhaal ophangen om laseren te verheerlijken, alleen omdat ik dat zelf gedaan heb maar je argumentatie is voornamelijk gebaseerd op emotie: "Ik ben tegen laseren omdat: Je gaat met een laser in je oog lopen rommelen, lijkt mij ook niet je van het. " Onzin: er wordt niet gerommeld maar je wordt behandeld door ervaren medici. Als je een zware operatie ondergaat aan je hart of je knie dan zeg je toch ook niet: "ja, dan gaan die chirurgen maar wat aan je hart/knie lopen rommelen en daarom kies ik ervoor om het maar niet te doen".

Het is voornamelijk dat mensen bang zijn (en dat had IK ook) omdat je ogen een van de belangrijkste delen van je lichaam zijn (joh!). Dan moet je je angst voor een deergelijke operatie dus ook gewoon zo benoemen.

Het dragen van lenzen geeft ook een enorme kans op complicaties: lees de verhalen maar eens hierboven. Bijna iedereen (ook ikzelf) heeft wel eens een (zwaar) probleem gehad: varierend van wat irritatie tot zwaar ontstoken ogen en een (permanente) achteruitgang in zicht. Dat je ogen wellicht niet perfect blijven op lange termijn is alleen maar normaal: bij bijna ieder mens gaan de ogen achteruit als ze ouder worden. Met laseren worden je ogen alleen 'gereset' zodat de afwijking die je met je geboorte meekreeg gecorrigeerd wordt. Een van de kwalen van het ouder worden is dat je ogen wellicht wat achteruit gaan, maar in mijn geval zal ik NOOIT meer teruggaan naar -10.

Lenzen dragen versus laseren is autorijden versus vliegen:

de kans dat je omkomt/invalide wordt door een autoongeluk is procentueel vele malen groter dan dat er iets gebeurt met een vliegtuig, maar tcoh zijn er veel mensen die het alleen maar hebben over de risico's van vliegen.
pi_59602313
Ik heb nog nooit een ontstoken oog gehad, lijkt me echt rot zeg Ik heb nu wel vaker mijn bril op, mijn ogen jeuken erg nu en ik heb erg veel last van die slijmdraden (eiwitafzetting?). Eerst was dat een beetje, maar nu hele slierten alles wazig. Deze week maar weer eens Prevalin kopen, kijken of dat helpt.

En ik wil een nieuwe bril, maar om die goed te kunnen aanmeten moet ik eerst minstens twee weken de oude op hebben (yak) en omdat ik de glazen ontspiegeld en dun geslepen wil gaat het nog veel geld kosten. En de monturen die nu hip zijn staan me voor geen meter
  zondag 22 juni 2008 @ 13:45:36 #149
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_59602534
quote:
Op zondag 22 juni 2008 13:35 schreef tslh het volgende:

[..]

Ik wil nu niet een heel verhaal ophangen om laseren te verheerlijken, alleen omdat ik dat zelf gedaan heb maar je argumentatie is voornamelijk gebaseerd op emotie: "Ik ben tegen laseren omdat: Je gaat met een laser in je oog lopen rommelen, lijkt mij ook niet je van het. " Onzin: er wordt niet gerommeld maar je wordt behandeld door ervaren medici. Als je een zware operatie ondergaat aan je hart of je knie dan zeg je toch ook niet: "ja, dan gaan die chirurgen maar wat aan je hart/knie lopen rommelen en daarom kies ik ervoor om het maar niet te doen".

Het is voornamelijk dat mensen bang zijn (en dat had IK ook) omdat je ogen een van de belangrijkste delen van je lichaam zijn (joh!). Dan moet je je angst voor een deergelijke operatie dus ook gewoon zo benoemen.

Het dragen van lenzen geeft ook een enorme kans op complicaties: lees de verhalen maar eens hierboven. Bijna iedereen (ook ikzelf) heeft wel eens een (zwaar) probleem gehad: varierend van wat irritatie tot zwaar ontstoken ogen en een (permanente) achteruitgang in zicht. Dat je ogen wellicht niet perfect blijven op lange termijn is alleen maar normaal: bij bijna ieder mens gaan de ogen achteruit als ze ouder worden. Met laseren worden je ogen alleen 'gereset' zodat de afwijking die je met je geboorte meekreeg gecorrigeerd wordt. Een van de kwalen van het ouder worden is dat je ogen wellicht wat achteruit gaan, maar in mijn geval zal ik NOOIT meer teruggaan naar -10.

Lenzen dragen versus laseren is autorijden versus vliegen:

de kans dat je omkomt/invalide wordt door een autoongeluk is procentueel vele malen groter dan dat er iets gebeurt met een vliegtuig, maar tcoh zijn er veel mensen die het alleen maar hebben over de risico's van vliegen.

Ik vind dat die laatste vergelijking die je maakt nog niet helemaal opgaat. Men is al veel langer bezig met lenzen, daar is al veel meer onderzoek naar gedaan en die bestaan al veel langer dan laseren. Men weet nog lang niet wat de effecten op lange termijn zijn (>30 jaar), dus wat dat betreft is het nog een onzekere business vind ik. Ik heb ook al een tijd lenzen, maar ik heb liever dat ik mijn lenzen en zicht behoud dan dat ik blind raak of meerdere (dure!) behandelingen nodig heb omdat het laseren de 1e, 2e of 3e keer niet gelukt is. Granted, het aantal miskleunen bij laseren is klein, maar het gebeurd nog wel. Stel dat jij dat net hebt? Ik moet er niet aan denken. Plus, met laseren ga je eerder aan de leesbril dan bij niet-laseren. Geef mij dan voorlopig nog maar even mijn harde lenzen.
I never look back, darling. It distracts from the now.
  zondag 22 juni 2008 @ 15:29:01 #150
19142 tslh
Never at ease.....
pi_59604302
quote:
Op zondag 22 juni 2008 13:45 schreef Enfermera het volgende:

[..]

Ik vind dat die laatste vergelijking die je maakt nog niet helemaal opgaat. Men is al veel langer bezig met lenzen, daar is al veel meer onderzoek naar gedaan en die bestaan al veel langer dan laseren. Men weet nog lang niet wat de effecten op lange termijn zijn (>30 jaar), dus wat dat betreft is het nog een onzekere business vind ik. Ik heb ook al een tijd lenzen, maar ik heb liever dat ik mijn lenzen en zicht behoud dan dat ik blind raak of meerdere (dure!) behandelingen nodig heb omdat het laseren de 1e, 2e of 3e keer niet gelukt is. Granted, het aantal miskleunen bij laseren is klein, maar het gebeurd nog wel. Stel dat jij dat net hebt? Ik moet er niet aan denken. Plus, met laseren ga je eerder aan de leesbril dan bij niet-laseren. Geef mij dan voorlopig nog maar even mijn harde lenzen.
Laseren gebeurt inmiddels al meer dan 20 jaar en is al die tijd geperfectioneerd.
http://www.gezondheidsnet(...)ig-op-lange-termijn-

Onderzoek toont aan dat ooglaserbehandelingen op de lange termijn veilig zijn. Het gaat om een termijn van tien jaar.

'Ooglaseren veilig op lange termijn'
Spaanse en Turkse onderzoekers hebben de resultaten bekeken van 118 patiënten die in 1990 hun ogen lieten laseren met Lasik. Deze laserbehandeling is zo'n achttien miljoen keer uitgevoerd over de hele wereld, maar over de effecten op de lange termijn is nog niet veel bekend.

De behandelde patiënten die in het onderzoek zijn gevolgd, hadden allemaal een zeer slecht gezichtsvermogen. Tien jaar na de laserbehandeling blijkt dat zij nog steeds baat hebben bij het laseren: hun zicht is niet verslechterd.

Ook is volgens de onderzoekers geen gevaar opgetreden: niemand is slechter gaan zien of heeft andere medische problemen gekregen na de behandeling. De onderzoekers vinden de uitslagen bemoedigend, omdat er veel vooroordelen en twijfels bestaan over het lange termijn-effect van Lasik-therapie.

Nogmaals: ik begrijp echt wel je motivatie dat je risico's met je ogen wilt nemen. Wat betreft de leesbril:
zoals eerder gezegd had ik ongeveer -10 voor beide ogen. Belangrijk is dat je bij het laseren niet overgecorrigeerd wordt (dus boven de 0 uitkomt) want dan heb je zeker een leesbril nodig en kan dit niet meer ongedaan gemaakt worden. En het is zo dat hoe slechter je ogen zijn, hoe moeilijker de kans om te berekenen wat precies 0 is, dus maken ze altijd een conservatieve schatting. Ik ben op 15 mei behandeld en zit nu op ongeveer -0.5/0.75. Na een week of 5 a 6 weet ik waar ik echt op uitgekomen ben.

Mijn PRK behandeling is in de VS gedaan en ik kan kiezen om voor $275 binnen 12 maanden een herbehandeling te doen als exact naar de 0 zou willen komen. Nu schijnt het zo te zijn dat je ogen, naarmate je ouder wordt, 'beter' worden. Dat betekent dat als ik mijn ogen nu naar 0 laat laseren de kans groot is dat ik een leesbril moet als ik 45 ben of zo. Dus dat is een afweging die ik nu moet maken: mijn zicht is echter zo goed dat ik dat niet ga doen (denk ik). Veel mensen die nooit naar de oogarts gaan hebben misschien een afwijking tot -1 zonder dat ze het uberhaupt weten: ze hebben geen andere referentie dan wat ze altijd al zien en gezien hebben. Ik heb dat wel: waar ik bijvoorbeeld in de auto vroeger tot 15 auto's vooruit de verkeersborden kon lezen kan ik dat nu 'maar' 12 auto's vooruit (als voorbeeld). Dus dat zou je als 'nadeel' kunnen zien, hoewel ik nu al eigenlijk gewend ben aan mijn nieuwe zicht. Verder is het de eerste tijd ongelooflijk om bijvoorbeeld 's nachts de letters van je wekker te kunnen lezen als je dit nooit gekund hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')