aangifte van een strafbaar feit kan niet worden ingetrokken, het OM beslist over vervolging.quote:Op dinsdag 17 mei 2005 16:06 schreef K-jozz het volgende:
Werd een paar dagen gelden in elkaar gemept op school ( Atheneum, dat gebeurt niet vaak). Aangezien ik niet sterk genoeg ben, zo realistisch ben ik dan ook wel weer, om hem aan te kunnen ben ik naar de politie gegaan om aangifte te doen.
Alles goed en aardig, ze zouden er achter aan. Mij best.
Wordt ik vandaag uit de klas gehaald, politie wil nog even wat vragen. Oke.
Vragen ze me of ik niet misschien mn aangifte in zou willen trekken omdat die jongen anders zo ontzettend veel gestraft wordt want school had hem óók al gestraft.
Ik weet niet wat voor mafkezen er wel niet bij de politie werken maar ik zit niet voor Jan * 2 uur lang op het bureau om aangifte te doen en dat vervolgens weer in te trekken..
Ik heb ook niet zo heel veel medelijden met iemand die me in elkaar rost omdat 'ie me een flikker vindt.![]()
tuurlijk kun je volgens mij altijd zelf je aangifte intrekken. Daar vroeg de politie de TS toch om. Daarover hoeft echt het OM niet beslissen volgens mijquote:Op woensdag 18 mei 2005 13:26 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
aangifte van een strafbaar feit kan niet worden ingetrokken, het OM beslist over vervolging.
die agenten zijn heel erg buiten hun boekje aan het treden.
en buiten dat; die gast heeft dan dikke pech gehad, had hij maar eerder moeten nadenken voor hij dit deed; ze zullen je nu wel verder met rust gaan laten, dus zeker niet wijken.
dit is dus huiselijk geweld, weet niet hoe het met openlijke geweldpleging zitquote:Wel of niet intrekken aangifte huiselijk geweld
Onderwerp: Vrouwen die aangifte doen van huiselijk geweld, mogen die later - bijvoorbeeld omdat ze bang zijn voor represailles - niet meer intrekken. Die benadering was onderdeel van de aanpak die door politie en justitie in Amsterdam werd geïntroduceerde om geweld in huis tegen te gaan. De Amsterdamse methode sinds de invoering van de Richtijnen voor de PG's (1 april 2003) een landelijke methode geworden. Alle arrondissementen werken nu volgens deze richtlijnen.
volgens jou ja, maar de wetgever denkt daar heel anders over gelukkig.quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:29 schreef greatgonzo het volgende:
[..]
tuurlijk kun je volgens mij altijd zelf je aangifte intrekken.
idem, denk je dat andere slachtoffers van geweldpleging geen recht hebben op bescherming?quote:Op woensdag 18 mei 2005 13:29 schreef greatgonzo het volgende:
dit is dus huiselijk geweld, weet niet hoe het met openlijke geweldpleging zit
lees mijn editquote:Op woensdag 18 mei 2005 13:32 schreef dr.dunno het volgende:
[..]
volgens jou ja, maar de wetgever denkt daar heel anders over gelukkig.
aangifte van een strafbaar feit leidt altijd tot verwittiging van een officier van justitie (of evt. hulpofficier); ze kunnen niet ingetrokken worden omdat anders verdachten de slachtoffers kunnen bedreigen om exact te bereiken wat die agenten nu van TS proberen klaar te krijgen. zij zijn niet rechter en bepalen dus niet wat de straf is; het OM vordert in dit geval de straf die zij nodig acht en de rechter beslist of hij daarin meegaat, vermindert of juist verhoogt.
het enige wat je kunt doen is zeggen dat wat je eerder hebt aangegeven niet klopt, maar de aangifte blijft daarmee staan (wordt niet nietig verklaard) en je loopt groot risico dat je ook nog eens vervolging aan je eigen broek krijgt voor het doen van een valse aangifte.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |