patje74 | dinsdag 17 mei 2005 @ 12:27 |
Omdat mijn lichamelijke gesteldheid nogal te wensen over laat, ga ik vaak naar de sauna. Nu wil ik zelf wel een sauna in huis hebben, alleen die dingen zijn ontzettend duur. (ik bedoel dus een echte sauna, niet van die infrarood dingen van de bouwmarkt, die zijn niet duur) Nu is zo'n saunakachel met stenen vrij goedkoop verkrijgbaar, voor tussen de ¤250 en ¤350 heb je er eentje inclusief stenen. Maar de ombouw is erg duur. Vandaar het idee om er zelf eentje te bouwen. Nu mijn vragen, In een sauna wordt het erg warm en vochtig, welk hout kan ik daar voor gebruiken? Hoe en waarmee is zo'n ding geissoleerd? Is het een idee om een sauna in de tuin te zetten, in een schuurtje ofzo? Is het mogelijk om zo'n relatief goedkope infraroodsauna te kopen en er vervolgens zo'n echte saunakachel er in te plaatsen? Kortom, waar loop ik tegenaan als ik zoiets wil gaan maken. | |
Joene | dinsdag 17 mei 2005 @ 12:29 |
Als je hem in de tuin wil zetten en daarvoor een schuurtje wil bouwen heb je waarschijnlijk een lichte bouwvergunning nodig | |
veer0318 | dinsdag 17 mei 2005 @ 12:29 |
In een sauna wordt het erg warm en vochtig, welk hout kan ik daar voor gebruiken? Tropisch hardhout? Hoe en waarmee is zo'n ding geissoleerd? Hitte- en vochtbestendig rubber/kit? Is het een idee om een sauna in de tuin te zetten, in een schuurtje ofzo? Wil je 'm binnen plaatsen dan? :x Is het mogelijk om zo'n relatief goedkope infraroodsauna te kopen en er vervolgens zo'n echte saunakachel er in te plaatsen? Moet je denk ik wel mee oppassen, voor je 't weet sta je onder stroom ![]() | |
Flyingdutchman | dinsdag 17 mei 2005 @ 12:31 |
Ik zou ook even je brandverzekering checken ![]() | |
laika | dinsdag 17 mei 2005 @ 12:59 |
http://www.sentjens.nl/saunabouw/zelfbouw.htm | |
sanger | dinsdag 17 mei 2005 @ 13:41 |
Let op dat je wel een meerfasengroep moe hebben (380 volt) | |
patje74 | dinsdag 17 mei 2005 @ 14:03 |
quote:Die DHZ-pakketten zijn mij te duur.... Het is mijn bedoeling om bij de houthandel hout te halen en het hokje zelf in elkaar te zetten. quote:3 fasen is geen probleem, en de ik heb ook diverse loze leidingen laten aanbrengen tijdens de bouw van mijn huis. Er zijn trouwens ook saunaovens die op 230V werken, alleen die zijn "maar" 3 Kw. Ik weet niet of dat genoeg is voor een sauna voor 2 personen. | |
kaashema | woensdag 18 mei 2005 @ 12:01 |
hmmm, zal idd tropisch hardhout worden, maar je moet ook opletten dat al het vocht goed afgevoerd kan worden, anders heb je gratis een zwembadje erbij | |
Bartgast | woensdag 18 mei 2005 @ 12:54 |
stomme vraag aan de echt ervaren klussers onder ons, maar kun je geen eikenhout ofzo gebruiken? hoeft voor buitengebruik geloof ik ook niet behandeld te worden, dus zal wel redelijk tegen water kunnen. of is dit niet goed genoeg bestand tegen alle weersinvloeden? | |
Juggernaut | woensdag 18 mei 2005 @ 13:04 |
sauna's zijn vaak gewoon van naaldhout en de bankjes van red cedar ofzo.. zie ook een pagina op een bovengenoemde site: http://www.sentjens.nl/saunabouw/Houtwaren.htm | |
2cv | maandag 23 mei 2005 @ 21:26 |
Tuinhuisje kopen en daar zo'n saunakachel in zetten ? | |
Big_Boss_Man | maandag 23 mei 2005 @ 21:28 |
Hmmm, warm en vochtig! | |
patje74 | maandag 23 mei 2005 @ 21:36 |
Ik heb ondertussen een erg leuke aanbieding gevonden. http://www.azalp.com/nl/saunavoordeel/productDetail.asp?prod=1489 Ze zijn er ook goedkoper/kleiner, maar dat wil ik niet. Ik vraag mij af of zoiets nog goedkoper zelf in elkaar te knutselen valt. Rekening houdend met het feit dat hier al een kachel met regelpaneel bij zit. Hij is behoorlijk compleet. | |
DeStedebouwer | maandag 23 mei 2005 @ 21:45 |
quote:In hoeverre heb je dan kwaliteit vraag ik me af. Op het eerste gezicht lijkt dat ruitje in de deur al van perspex. Dat is niet eens glas. Laat staan geisoleerd glas. En wat het vermogen betreft; 6 KWatt geschikt voor sauna's met een inhoud van 4 tot 8 m3, en 8 kWatt geschikt voor sauna's met een inhoud van 6 tot 12 m3. | |
patje74 | maandag 23 mei 2005 @ 21:54 |
Op de site staat dat de op de foto getoonde deur niet klopt, hiervoor in de plaats krijg je een glasdeur. (en wat dat nu voor ding zal zijn weet ik nog niet) Het vermogen moet voldoende zijn, de inhoud van deze sauna is +/- 4m2, je zou hem zelfs kunnen verwarmen zonder krachtstroom. (aldus http://www.sentjens.nl/saunabouw/Oven_vermogen.htm) | |
2cv | maandag 23 mei 2005 @ 21:56 |
Volgens mij halen jullie kubieke meters en vierkante meters doorelkaar ... | |
DeStedebouwer | maandag 23 mei 2005 @ 22:05 |
quote:Nou nee. Wat moet je nou met een oppervlak als je een inhoud wil verwarmen? | |
DaBuzzzzz | maandag 23 mei 2005 @ 22:08 |
Nu nog 3 fases extra in je meterkast! ![]() 800 euro verder ben je dan en nog geen sauna Heet hier!! ![]() | |
patje74 | maandag 23 mei 2005 @ 22:14 |
quote:Je hebt gelijk, het moet zijn: 4m3 quote:En deze 4m3 is volgens http://www.sentjens.nl/saunabouw/Oven_vermogen.htm te verwarmen met een 3,0kW oven, welke op 1 fase kan draaien. | |
2cv | maandag 23 mei 2005 @ 22:28 |
quote:Ik kom uit op 5,6 m3 (1,77x1,77x1,8). De werkelijke inhoud zal groter zijn omdat ik het puntdak niet meegerekend heb. Volgens jouw tabel kom je dan uit op 4,5kW en een 380-400volt aansluiting (driefasen). Overigens, de maker van de tabel snapt het verschil tussen horizontaal en verticaal niet ... Edit: met puntdak is het (1,77x1,77x1,8) + (1,77x1,77x0,23x0,5) = +/-6m3 [ Bericht 3% gewijzigd door 2cv op 23-05-2005 22:34:58 ] | |
patje74 | maandag 23 mei 2005 @ 22:39 |
Je gebruikt verkeerde getallen. De binnenmaten zijn >> 177 cm x 117 cm en wandhoogte is 203 cm. Dit is ong. 4,2 m3. Ik zou dan net in de 4,5kW ovens uit komen.... Tja, ach, ik ben benieuwd hoe strikt die marges zijn. Maar ¤800,- voor 3 fase stroom is een behoorlijke aanslag op mijn budged... | |
2cv | maandag 23 mei 2005 @ 22:46 |
Je maakt een rekenfout. Als ik de wanden op slechts 1,80 meter houdt, dan kom ik uit op 5,63922 m3 uit. Dat heb ik berekend met een ouwe zakrekenmacjien van pa en met de windschroot-calculator. Die wandhoogte van 1,80 heb ik genomen omdat de deur 1,80 hoog is (staat in de specifikaties) en het dak ongeveer ten hoogte van de bovenkant van de deur begint (is op het plaatje te zien). Die punt heb ik dus niet eens meegerekend ! En ¤800,- is veel ja ... Alternatief: 2 identieke kachels op gewone 230 installeren. Natuurlijk wel op 2 groepen. Misschien is dat goedkoper. | |
2cv | maandag 23 mei 2005 @ 23:01 |
Ik zie nu op de plaatjes dat er een plafond in die sauna zit waardoor ik inderdaad de punt niet mee hoef te rekekenen. Inhoud sauna: 5,64m3. | |
patje74 | maandag 23 mei 2005 @ 23:17 |
quote: quote: quote:Nee, jij leest niet goed ![]() | |
2cv | maandag 23 mei 2005 @ 23:25 |
Okee, maken we er 2,03 meter hoog van. 1,77x1,77x2,03 = 3,36m3 en dan kom je uit op een vermogen van 6kW volgens de tabel ![]() | |
patje74 | maandag 23 mei 2005 @ 23:48 |
OK, ik zal het even duidelijker neerzetten. Jij schrijft 1,77 x 1,77, maar het is 1,77 x 1,17 (dus NIET honderdzevenenzeventig maar honderdzeventien) | |
2cv | maandag 23 mei 2005 @ 23:53 |
Ik zie het nu ook ![]() 1,17x1,77x2,03=4,20M3. Maar volgens de tabel heb je dan nog steeds 4,5kW nodig ![]() | |
patje74 | dinsdag 24 mei 2005 @ 00:19 |
quote:Dat zei ik toch... quote: | |
patje74 | dinsdag 24 mei 2005 @ 13:39 |
Het 3 fase probleem is ook opgelost. In de kachel zitten 3 aparte elementen welke ieder gewoon op een fase en een nul worden aangesloten, en dus niet tussen 2 fases in. Dus 3 maal een 230V aansluiting is ook goed. Omdat ik in mijn meterkast al 1 loze groep heb, ben ik al een heel eind. Daarnaast heeft mijn garage een aparte groep. En omdat 1 element 11,6 amp. neemt, kan ik ook nog wel een groep zoeken welke bijna niet gebruikt wordt, b.v. die van de zolder (zit ook apart). Ik kan de (standaard) 8kW kachel dus gewoon gebruiken. Mijn complimenten overigens voor de firma http://www.azalp.com/ welke bijzonder goed en snel reageren op de mail! Dat maak je wel anders mee. | |
winterapfel | dinsdag 24 mei 2005 @ 19:19 |
quote:damn, dit zou bij mij ook moeten kunnen werken... | |
DaBuzzzzz | woensdag 25 mei 2005 @ 09:40 |
Mooi! ![]() | |
robin0223 | donderdag 26 mei 2005 @ 09:28 |
quote:Hoi Patje, Ik ben zelf niet zo heel erg thuis in electro etc, maar ben wel erg benieuwd naar een eigen sauna. In verband met een zwakke rug lijkt me dit ook erg fijn. Je kan dan gewoon 3x per week oid lekker een tijdje in je sauna zitten. Er is net begonnen met de bouw van mijn (ons) huis. Ik vraag me even af hoe dat allemaal werkt op gebied van electriciteit. Je geeft aan dat 3x een 230V aansluiting voldoet. Betekent dit dan dat je minimaal 3 groepen moet hebben die naar de plek van de sauna gaan? Als ik het goed begrijp wordt een huis tegenwoordig opgeleverd met iets van 3 groepen, maar deze voeren allemaal terug op één aansluiting. Is het mogelijk om deze drie groepen uit te breiden met een x-aantal extra groepen en hier de sauna op aan te sluiten? Ter info: ik wil de sauna op de bovenste etage maken. Ik kan me voorstellen dat, stel dat ik dan de groep van mijn wasmachine en droger kan gebruiken (dat zijn er dan 2) en dan heb ik er nog 1 nodig. Bijvoorbeeld die van m'n 1e etage? Heb je misschien hier wat info over zodat ik dat in redelijke dummie taal zou kunnen lezen? | |
DaBuzzzzz | donderdag 26 mei 2005 @ 13:22 |
3 fases heb je nodig om het vermogen van de verwarming te trekken. Standaard komt één fase een huis binnen, verdeeld over groepen maar die ene fase kan gecombineerd max 35 ampere aan (als je geen 25 ampere hoofdzekering hebt), de genoemde situstie trekt 33 en een beetje Ampere en dat betekend dat ie te krap is op één fase, elk ander apparaat wat je aanzet zorgt dat de hoofdzekering eruit vliegt. Dus de onderverdeling per fase in het aantal groepen is niet belangrijk maar het aantal hoofdzekeringen en de waardes daarvan per fase wel | |
patje74 | donderdag 26 mei 2005 @ 13:35 |
Ons nieuwbouwhuis is pas opgeleverd en hier zaten standaard 7 groepen in, ik heb er zelf nog eentje extra laten maken. Standaard 3 groepen in nieuwbouw is (gelukkig) al lang achterhaald. Waar je rekening mee moet houden tijdens de bouw is dat er voldoende loze leidingen worden aangebracht voor de stroomvoorziening naar de saunaruimte. (nu kan het nog!) En je kan dus zo'n saunakachel aansluiten met 3 maal 230V, allen op een eigen groep. Hierbij moet je even uitrekenen hoeveel je een groep belast, de suanakachel in mijn voorbeeld, neemt per groep ong. 11Amp (volledig belast), hij is gezekerd op 16 Apm, dus heb je nog wat speling. Maar op er een wasmachine op te zetten zou ik absoluut niet doen. Neem een groep van b.v. de slaapkamers, doorgaans is daar alleen maar wat verlichting op aangesloten. (een lamp van 40Watt neemt slechts 0,17Amp. Om dit uit te rekenen gebruik je de formulle I = P / U dus.... De stroom in Amp. = het vermogen in Watt / de spaning in Volt) Dus reken gewoon even uit op welke groep je (ruim voldoende) ruimte hebt om te gebruiken. En anders kan je altijd nog extra gropen bij (laten) maken. Wat betreft je | |
patje74 | donderdag 26 mei 2005 @ 14:09 |
quote:Goed dat je hierover begint, ik had zelf nog niet over de hoofdzekering nagedacht. Een telefoontje naar de Nuon leerde mij echter dat er een 40Amp hoofdzekering is geplaatst. Dit zou betekenen dat ik nog 1600Watt kan gebruiken voordat de hoofdzekering er uit knalt. 1600Wat vind ik persoonlijk nogal krap.... De oplossing hiervoor is simpel. De kachel kan ook gewoon 2 van de 3 elementen gebruiken (is nog altijd een dikke 5Kw). Dit is ruim voldoende om de suana te verwarmen, al het vermogen boven de 3Kw is namelijk nodig om de sauna in de winter ook op te kunnen stoken. De kachel neemt dan +/- 22Amp waardoor ik 18Amp overhoud voor de rest van het huis, in de praktijk kan ik dan naast de sauna nog een dikke 4000Watt gebruiken. En dat is voldoende. | |
harlingen | donderdag 26 mei 2005 @ 14:51 |
Er zijn boeken over het bouwen van sauna's te koop, weet even geen titels. In Finland heb ik een tijdje gewoond en daar had ik een sauna gewoon in de badkamer. Werkte perfect. Wel met hout enzo, maar ook gedeelte tegels en de wasmachine stond er gewoon in. Maar het werkte en daar gaat het om. Misschien heb je familie ofzo in Finland (via via), daar kan je veel info vandaan halen. In principe hoef je in iedergeval geen houten huisje te bouwen, dat is wel mooi, maar niet noodzakelijk. Edit: als je op amazon.com zoekt op sauna zie je veel boeken over het bouwen ervan. [ Bericht 16% gewijzigd door harlingen op 26-05-2005 14:59:48 ] | |
MajesticZ | dinsdag 13 september 2005 @ 14:57 |
quote:Dat zeg je nu wel, maar de http://www.healthcompany-sauna.com/ infrarood sauna die wij sinds kort hebben staan bevalt mij beter dan zo'n buitensauna die tevens stukken goedkoper is ![]() | |
patje74 | dinsdag 13 september 2005 @ 19:12 |
Dat is goed te horen, geniet ervan zou ik zeggen. Het is echter niet wat ik wil, dat moge duidelijk zijn. Trouwens, als het jou beter bevalt dan een buitensauna, mag ik die dan van je overkopen? ![]() | |
knillis | woensdag 14 september 2005 @ 18:04 |
Wat voor een burget heb je, eigenlijk? Wanneer je buiten een Sauna wil bouwen, en niet een standaard sauna kopen, kun je het beste een tuinhuis kopen en dit extra isoleren. Een binnenwand plaatsen van het hout waarvan men sauna's bouwt (spar / den of zoiets toch) en er dan banken in bouwen. Wij hebben er laatst een besteld bij Alazp (en ook erg tevreden van de service) en gaan deze binnenkort installeren in ons nieuwe huis (nog een maandje en dan meot het af zijn!!!) Ik zou er altijd voor kiezen om de sauna binnen in huis te bouwen en niet in de tuin, wanneer mogelijk natuurlijk, ook omdat je toch een douche dichtbij wil hebben en zo veel minder kosten hebt om de Sauna van buiten af te werken. Een Sauna is trouwens juist niet vochtig, er wordt een hoge temperatuur en een lage luchtvochtigheid nagestreeft, maar dat is offtopic. | |
patje74 | woensdag 14 september 2005 @ 22:45 |
Budget? Ach, ik bekijk het anders om. Ik gan niet in mijn beurs kijken om te zien wat ik daarvoor kan kopen. Ik kijk wat ik wil en dan ga ik zien hoelang ik moet wachten voor ik het in mijn beurs heb. Ik kan wel een sauna in huis gaan bouwen, maar dat vind ik minder prettig. Allereerst kost het mij ruimte, een douche + afvoer is zo gefixt buiten, en om na een saunabezoekje nog even lekker in je ochtendjas buiten te zitten is heerlijk. Nee, dat hij buiten komt is mij al lang duidelijk! | |
knillis | donderdag 15 september 2005 @ 12:51 |
http://www.azalp.com/nl/saunavoordeel/ Ze zijn nu in de aanbieding. Anders kun je altijd nog kijken welke materialen ze gebruikt hebben. | |
God_de_Vader | donderdag 15 september 2005 @ 23:04 |
Moehahaha dat zijn dus zowat allemaal afzetters ... rol isolatiespul van knauf ... 5 vierkante meter 21.50 euro ... bij gamma identiek dezelfde rol ook van knauf 6.75 euro ... Verder kan je het perfect zelf maken. Gewoon goed behandeld grenen liefst rood grenen dat rot niet !!! dan veeeeel schaaf, meet, zaag geduld. Boel goed vast maken met roestvrije schroeven en je bent klaar ... element er in en gaan met die banaan. Het dak is gewoon hout met een triplex van 18 mm over en dan een laagje roofing op gefikt! Zelfbouwpakket kost iets van een pakweg 1800 euro doe je het echt allemaal zelf maak je het voor 500 euro ongeveer! Ik ken iemand die het zelf gedaan heeft als ik er nog eens passeer zal ik foto's maken. | |
Scheepschroef | zaterdag 21 januari 2006 @ 17:17 |
Hmmm, interessant topic, in de nabije toekomst (eerst moeten er nog wat andere zaken verbouwd worden) willen mijn ouders wel een sauna op hun zolder. Aangezien mijn vader en ik fantieke klussers zijn en de ruimte zich ook niet echt leent voor een standaard blokkendoossauna en kostenbesparing ook geen probleem is ![]() | |
roofless | zondag 22 januari 2006 @ 22:11 |
wat hout betreft: neem hout met een "open" structuur, dus eerder zachthout dan hardhout. Vuren is prima, maar slijt relatief snel. Dikke vuren balken is ideaal (want isoleert relatief goed en neemt veel vocht op), ceder ruikt lekker maar is relatief duur. Een sauna van dik vuren balken is best duur, geisoleerde platen zijn een alternatief maar nemen veel minder water op waardoor je na het sauna-en relatief veel vocht in je hout overhoudt. Het rotten hoef je als het goed is weinig zorgen over te maken (als je goed stookt is de luchtvochtigheid zeer laag, lager dan normaal gesproken binnenshuis) Voor de kachel: een zwakke kachel (8kw) gaat wel maar reken op 2-3 uur opwarmtijd, dat is best veel als je even in de sauna wilt gaan (half uurtje is al veel). Investeren in een 15 kw kachel is wel de moeite waard, je sauna is veel sneller warm. Probleem is wel dat het aanleggen van krachtstroom belachelijk duur is... | |
Openminded | maandag 23 januari 2006 @ 12:18 |
Lijkt me ook erg fijn om een sauna in huis te hebben, zou hem in de kelder willen plaatsen, en daar dan nog een douche en whirlpool bij, lekker relaxen! Dus ik blijf dit topic zeker volgen. | |
Scheepschroef | maandag 23 januari 2006 @ 22:24 |
Dikke balken lijken me dan wel een goed plan idd. Wordt iig. wel een hoop gesjouw naar boven dan. Verder denken we ook aan een douche erbij en een deur naar een dakterras(je). Zit me nu wel even af te vragen hoe het trouwens met de afvoer moet...(is een afvoerputje in een sauna een goede zaak of juist niet?) Iig. bedankt voor de tips. | |
Openminded | maandag 23 januari 2006 @ 22:57 |
Wat voor een ventilatie moet je eigenlijk in de saunaruimte (dus niet in de sauna maar in de ruimte waar de sauna staat) hebben? | |
Scheepschroef | woensdag 25 januari 2006 @ 13:07 |
Lijkt me dat er condensatie is als er vochtige en hete lucht uit de sauna lekt. Zelfde idee als een spiegel die beslaat als een douchecabine open gaat. Flink veel luchtverversing dus; | |
knillis | woensdag 25 januari 2006 @ 13:53 |
Afvoerputje in de sauna is gemakkelijk tijdens het schoonmaken, maar door de warmte in de sauna verdampt het waterslot en kun je dus een bedenkelijke geur in je sauna krijgen. Wij hebben het zelfde idee om een sauna te maken in de kelder nu alleen op de vloer aan het wachten, wanneer deze er is zijn er nog de volgende acties te doen: - kelderwanden isoleren met glaswol - groene gipsplaat ertegen - afwerken van de gipsplaat - Douche installeren - sauna plaatsen (een finnsauna) De ruimte is 4.76 bij 4 meter, de sauna 2 bij 2.2 meter, de douche moet ongeveer 90 bij 120 cm worden, is er dan nog ruimte om een hoekbad te plaatsen (met de nodige waterstralen etc) of niet??) ![]() Het moet wel een beetje luxe aandoen en niet een hok waar alles binnengesmeten is, hoe zouden jullie de indeling doen? Buiten de deur staat er nog niets vast... | |
Scheepschroef | woensdag 25 januari 2006 @ 16:00 |
Als de luchtvochtigheid okee is dan denk ik wel dat het mee zal vallen met z'on putje. Maar het is waarschijnlijk wel beter om een afvoer met een stop te instaleren. Sauna eerst in 3D ontwerpen is trouwens wel een goed idee, dan zou ik precies moeten weten wat voor kachel er in moet :-D (solidworks skills reeds aanwezig hiero!) | |
knillis | woensdag 25 januari 2006 @ 18:59 |
Maar waarom zou je een afvoer willen monteren, of wil je een griekse/turkse sauna installeren, meer een stoom sauna dan een finse sauna, waar er hele warme lucht met lage luchtvochtigheid wordt nagestreefd? (dat laatste versta ik onder een sauna vandaar) | |
HannesF | donderdag 26 januari 2006 @ 23:07 |
zelf ook een sauna gebouwd thuis. 1) goed isoleren. (meer is beter, denk ook aan je dampwerende lagen ed) 2) de meeste sauna's worden afgewerkt met noors grenen voor de wanden/dak. Kan je geschaafd in planken kopen bij de bouwmarkt 3) banken ed zijn wel van een harder hout omdat dit minder heet wordt. 4) ventilatie: laag een lucht inlaat, hoog een lucht uitlaat (roosters zijn voldoende). Vaak zit er ook onder de deur een spleetje. 5) wat betreft de kachel. Wil je je sauna redelijk snel en echt goed heet stoken ga dan voor een krachtstroom variant. Een 230 kachel zal je sauna rond de 60/70 graden krijgen en doet daar ongeveer 2/3 uur verwarmen over. 6) de goedkoopste en leukste optie blijft natuurlijk een houtkachel succes |