Tijd dat P-Style z'n visie geeft over dit eindelijk officiëel aangekondigde prachtapparaat!
![]()
quote:
Product name: PlayStation 3
Logo: PLAYSTATION(R)3
Totáál niet verrassend!
![]()
Hier gingen we tenslotte allemaal vanuit! Ik vind het een goeie keuze van Sony. "Playstation" is een heel sterke merknaam en die moet Sony Computer Entertainment gewoon blijven gebruiken voor àl hun producten!
![]()
De "3" is een vanzelfsprekend vervolg op de Playstation 2. Ik ben al blij zat dat ze 'm niet Playstation 1080 hebben genoemd!
![]()
quote:
CPU
Cell Processor
PowerPC-base Core @3.2GHz
1 VMX vector unit per core
512KB L2 cache
7 x SPE @3.2GHz
7 x 128b 128 SIMD GPRs
7 x 256KB SRAM for SPE
* 1 of 8 SPEs reserved for redundancy
total floating point performance: 218 GFLOPS
Een ietsje afgeslankte versie dan de
aangekondigde cell-chip van 3 maandjes terug. Meest opvallende verschil vind ik dat 'ie 7 SPE's heeft gekregen inplaats van 8.
![]()
Dat 'ie niet op de 4GHz is gaan draaien verbaast me niks. Dat is ook ergens voor nodig, want laten we wel wezen... het is nog altijd een CPU met
acht cores!!!
![]()
Een monster dus!
![]()
quote:
GPU
RSX @550MHz
1.8 TFLOPS floating point performance
Full HD (up to 1080p) x 2 channels
Multi-way programmable parallel floating point shader pipelines
Het meest indrukwekkende aan deze CPU vind ik de 1.8 TFLOPS en vooràl de 1080p capaciteiten... en dat twee keer!!! We hebben het hier gewoon over
twee videokanalen van 1920x1080 pixels en dat in progressive scan.
![]()
Ik ging er vanuit dat de PS3 hooguit 1080i (interlaced) zou supporten maar dit is werkelijk fantastisch!
quote:
Sound
Dolby 5.1ch, DTS, LPCM, etc. (Cell- base processing)
Dat 'ie realtime 5.1 kanalen Dolby Digital en DTS zou gaan ondersteunen was te verwachten. Maar LPCM is natuurlijk nog véél beter! Waar Dolby Digital en DTS nog altijd gecomprimeerd zijn, is LPCM ongecomprimeerd, kan tot 8 kanalen bevatten met een samplefrequentie van 48khz of 96khz. Wat ook opvallend is, is dat hier geen apparte geluidschip voor gebruikt gaat worden, maar dat de Cell dit allemaal zelf gaat afhandelen! Achja... dat ding is toch krachtig genoeg!
![]()
quote:
Memory
256MB XDR Main RAM @3.2GHz 256MB GDDR3 VRAM @700MHz
Opvallend. Ik vind het opvallend dat er geen XDR voor de GPU gebruikt gaat worden. Ik ging er eigenlijk vanuit dat deze nieuwe GPU gebruik zou maken van het veel snellere XDR geheugen. Dat dit ook één van de belangrijkste redenen was dat Sony
samen met Nvidia deze GPU zou maken. Maar nu lijkt het er meer op dat Nvidia de CPU vóór Sony heeft gemaakt. Beetje jammer.
![]()
Wat ik ook opvallend vind is dat de PS3 weer een totaal andere ontwerp-filosofie heeft dan de PS2. De RAM/VRAM verhouding bij de PS2 lag totaal anders. Eigenlijk was de 4MB VRAM bij de PS2 alleen maar bedoeld als buffer en was het de bedoeling dat de meeste textures gewoon uit het main-ram moesten komen. Nu bij de PS3 heeft de GPU een behóórlijke hoeveelheid VRAM voor zichzelf. Ik had eigenlijk liever 512MB unified XDR-ram gezien, dat door zowel de GPU als Cell gebruikt zou worden. Achja... we zien wel hoe dit uitpakt.
quote:
System Bandwidth
Main RAM 25.6GB/s
VRAM 22.4GB/s
RSX 20GB/s (write) + 15GB/s (read)
SB< 2.5GB/s (write) + 2.5GB/s (read)
Indrukwekkende cijfers. Meer heb ik er niet over te zeggen!
![]()
quote:
System Floating Point Performance
2 TFLOPS
Zie boven. De stap van 6.2 GFLOPS naar 2 TFLOPS is natuurlijk
gigantisch. Nou moet je niet teveel waarde hechten aan dit soort cijfers, maar het geeft wel een aardige impressie van de rekenkracht van dit monster!
quote:
Storage
Detachable 2.5" HDD slot x 1
Mooi! Goed om te zien dat de HDD toch weer terugkeert naar een Playstation-console! 2.5" is uiteraard de juiste keuze!
quote:
I/O
USB Front x 4, Rear x 2 (USB2.0)
Memory Stick standard/Duo, PRO x 1
SD standard/mini x 1
CompactFlash (Type I, II) x 1
Zes keer USB 2.0 dit is eigenlijk precies wat ik had verwacht. Leuk dat ik straks al m'n USB-randapparatuur van m'n PS2 straks kan gaan gebruiken op m'n PS3! Dat 'ie een memorystick-slot zou krijgen daar ging ik al vanuit, maar dat 'ie óók een SD- èn een CompactFlash-slot krijgt is een enorme verrassing!
![]()
Dit is een héle slimme zet van Sony en consumenten zullen dit bijzonder waarderen!
![]()
Wat ook mooi is, is dat dit soort geheugen véél goedkoper is per MB, dan de memory sticks die de PS2 had.
quote:
Communication
Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T) x 3 (input x 1 + output x 2)
Wi-Fi IEEE 802.11 b/g
Bluetooth 2.0 (EDR)
Drie ethernet aansluitingen!
![]()
Het lijkt wel alsof je de PS3 straks als switch kan gaan gebruiken! Dat je je PC straks op je PS3 aansluit, inplaats van andersom om met beide te kunnen internetten (bij gebrek aan switch/router). Maar ik denk eigenlijk dat die bedoeld is voor het koppelen van PS3's om met behulp van 1000Mbit/s enorme rekenprestaties te realiseren. Nu kun je bij GT4 tot zes PS2's aan elkaar koppen om ze zo samen (met tot zes tv's) een enorm scherm te laten renderen. Stel je voor wat je straks wel niet met aan elkaar gekoppelde parallel werkende PS3's kunt doen!!!
Het inbouwen van Wi-Fi is ook geen verrassing en een zéér welkome toepassing!
![]()
En dan Blue-tooth dat voor de controllers gebruikt gaat worden, maar waar je misschien ook wel draadloze toetsenborden en muizen voor kunt gebruiken.
quote:
Controller
Bluetooth (up to 7)
USB 2.0 (wired)
Wi-Fi (PSP)
Network (over IP)
Hmmm... ze zijn dan tòch draadloos geworden.
![]()
Ik denk dat dit gewoon de trend is van deze komende generatie consoles. De één doet het, dus doen ze het allemaal. Ikzelf heb liever een draadje, maargoed... misschien werkt dit wel zo goed dat ik straks niet meer anders wil! We zullen zien...
quote:
AV Output
Screen size: 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p
HDMI: HDMI out x 2
Analog: AV MULTI OUT x 1
Digital audio: DIGITAL OUT (OPTICAL) x 1
De optische uitgang zit er nog steeds, de standaard AV-uitgang zit er nog steeds (dus kan ik m'n RGB-kabel die ik destijds voor m'n PS1 gekocht heb en nu voor m'n PS2 gebruik gewoon weer meenemen naar m'n PS3!
![]()
). Maar waar ik helemaal blij mee ben is de HDMI uitgang. Nou ging ik er al vanuit dat die erop ging komen... Maar nu krijgt 'ie er dus
twéé!!! Nou weet ik niet of ik de komende paar jaren óóit twee HDTV's kan betalen, maar alleen al het feit dat de PS3 deze optie bied... Geweldig!!!
quote:
Disc Media
CD PlayStation CD-ROM, PlayStation 2 CD-ROM, CD-DA, CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW, SACD, SACD Hybrid (CD layer), SACD HD, DualDisc, DualDisc (audio side), DualDisc (DVD side)
DVD: PlayStation 2 DVD-ROM, PlayStation 3 DVD-ROM, DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW
Blu-ray Disc: PlayStation 3 BD-ROM, BD-Video, BD-ROM, BD-R, BD-RE
Geen verrassing dat 'ie uiteindelijk toch Blu-Ray gaat gebruiken, wat me vooral opvalt is dat SACD ook in het rijtje staat!
![]()
Conclusie. Dit wordt een waar multimedia wonder! Ik ben zwaar onder de indruk. Hij overtreft werkelijk àl m'n verwachtingen... het is gewoon een
superapparaat!!! Dus ik ga nu alvast sparen voor dit ding (samen met een HDTV... of twee
![]()
)
O, ja... nog 1 ding... Het uiterlijk van de controller!
![]()
Toch maar van het DS/DS2 ontwerp afgestapt, maar nog wel alle vertrouwde knopjes erop! Goeie keuze van Sony en ik denk dat deze uiteindelijk nog fijner in de hand gaat liggen dan de DS/DS2. Volgens mij zijn de vier schouderknoppen nu ook wat meer uitpuilend, zodat ze wat meer als triggers functioneren (want analoog waren ze al).