FOK!forum / Travel / Verkeersregels in Duitsland?
Compressordinsdag 17 mei 2005 @ 00:50
Ik moet binnenkort een weekje door duitsland rijden met de auto. Nu vraag ik me af of er qua verkeersregels nog verschillen zijn vergeleken met nederland. Maar ook vraag ik me af of je bijvoorbeeld in duitsland ook zo'n oranje jasje in je auto moet hebben (net zoals dat nu in frankrijk of spanje verplicht is). Dat soort dingen. Kheb geen zin in ongelukken of boetes in het buitenland namelijk, dus alle tips zijn welkom!
ondeugenddinsdag 17 mei 2005 @ 00:52
Verbandtrommel staat me bij.
Sport_Lifedinsdag 17 mei 2005 @ 00:54
Pas op voor de afritten, die zijn soms erg kort en ontzettend haakse bochten zonder waarschuwingsborden

* Sport_Life lag ooit bijna met de auto in de struiken... (een extra brede soort van vluchtstrook was mijn redding).
ondeugenddinsdag 17 mei 2005 @ 00:56
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 00:54 schreef Sport_Life het volgende:
Pas op voor de afritten, die zijn soms erg kort en ontzettend haakse bochten zonder waarschuwingsborden

* Sport_Life lag ooit bijna met de auto in de struiken... (een extra brede soort van vluchtstrook was mijn redding).
Dat is inderdaad een goede tip.
Rotdingen.
Compressordinsdag 17 mei 2005 @ 01:01
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 00:54 schreef Sport_Life het volgende:
Pas op voor de afritten, die zijn soms erg kort en ontzettend haakse bochten zonder waarschuwingsborden

* Sport_Life lag ooit bijna met de auto in de struiken... (een extra brede soort van vluchtstrook was mijn redding).
Hmmm.... khoop dat dat soort dingen een beetje in te schatten is met de kaarten van TomTom...
Sport_Lifedinsdag 17 mei 2005 @ 01:02
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 01:01 schreef Compressor het volgende:

[..]

Hmmm.... khoop dat dat soort dingen een beetje in te schatten is met de kaarten van TomTom...
Ik zou maar op de weg letten ipv je boordcomputer, je ligt binnen no-time 180 graden de andere kant op.

Maar met zo'n computer kun je vast wel een beetje inschatten hoe scherp de bocht is (zelf geen ervaring mee)
UIO_AMSdinsdag 17 mei 2005 @ 01:05
Dit topic zal tzt samengevoegd worden met het centrale topic over Duitsland. Voorlopig kan het wel blijven staan vanwege de specifieke vraag.
Dat, of we schoppen het naar PTA.
BlueEyeddinsdag 17 mei 2005 @ 01:08
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 01:01 schreef Compressor het volgende:

[..]

Hmmm.... khoop dat dat soort dingen een beetje in te schatten is met de kaarten van TomTom...
Nope

Gewoon echt op je hoede zijn dus, want ze zijn idd levensgevaarlijk

Verder kun je op de site van de anwb, www.anwb.nl waarschijnlijk ook nog wel wat nuttige info vinden
GDSYdinsdag 17 mei 2005 @ 09:43
Volgens mij zijn er nog wel wat regeltjkes die afwijken van Nederland maar over het algemeen zijn de regels wel ongeveer hetzelfde als hier.

- Verkeer op rotondes heeft volgens mij geen voorrang, maar dit zie je natuurlijk aan de haaientanden

- Als ik me niet vergis is het in Duitsland verplicht om een kan benzine bij te hebben en kun je een boete krijgen als je zonder benzine langs de kant van de weg staat.

- Zoals hiervoor genoemd, is een verbandtrommel volgens mij ook verplicht, al is het natuurlijk altijd belangrijk om bij te hebben. Ook als het niet verplicht is, zelfde geldt voor benzine, brandblussertje, hesje etc, kan misschien ooit van pas komen.

Meer zou ik zo even niet weten.
liempiedinsdag 17 mei 2005 @ 12:51
Als in een tweerichtingstraat moet parkeren. Parkeer dan met de neus met de richting van het verkeer mee. Anders ligt er als je terug komt wel een bekeuring onder de ruitenwisser.

Beetje wazig omschreven waarschijnlijk maar hopelijk wel duidelijk.
Pieterasticdinsdag 17 mei 2005 @ 13:59
Wat wel handig is om te weten is het feit dat op de Autobahn invoegend verkeer voorrang heeft op verkeer wat reeds op de Autobahn rijdt.

Dat verklaart ook de vaak kort invoegstroken.

Oh ja, ook handig: Als je meer dan de adviessnelheid (= >130 km/h) rijdt, ben je altijd aansprakelijk voor ongevallen
MrTorturedinsdag 17 mei 2005 @ 14:02
Wat ook erg handig is: Buiten de bebouwde kom rijd je in Duitsland 100, en niet 80. Dat mogen de Nederlanders nog wel es leren
Compressordinsdag 17 mei 2005 @ 21:24
Ok, dat zijn allemaal wel dingen die fijn zijn om te weten voordat ik er naartoe ga natuurlijk. En wat is de minimumsnelheid op de snelweg daar? Ik moet er rondrijden in een 1 liter, 3 cilinder motortje. Dus als ik die continue 4 duizend toeren laat draaien dag in, dag uit, om 120 oid te gaan dan heb je wel kans dat ie er op een gegeven moment de geest aan geeft. Dus ik zat te denken om gewoon links en 100 te rijden zoveel mogelijk. Maar ik weet niet of er misschien een hogere "minimum" snelheid geldt daar.

En dat van die hesjes, is dat nou verplicht in DE of (nog) niet?

Op de site v.d. anwb staan wel interessante dingen, ik moet nog even verder doorlezen, maar tot nu toe heb ik nog niet echt iets gevonden over andere verkeersregels oid.

En buiten de bebouwde kom 100 is echt waar? En de borden waaraan je formeel kan zien dat je buiten de bebouwde kom rijd zijn ongeveer hetzelfde als in NL? Of hebben ze daar misschien aparte borden voor?
Compressordinsdag 17 mei 2005 @ 21:51
Kijk.... hier staan ook nog handige dingen: http://www.duitsverkeersbureau.nl/

Zeker handig voor het verzameltopic!
MrTorturewoensdag 18 mei 2005 @ 00:48
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 21:24 schreef Compressor het volgende:
En buiten de bebouwde kom 100 is echt waar? En de borden waaraan je formeel kan zien dat je buiten de bebouwde kom rijd zijn ongeveer hetzelfde als in NL? Of hebben ze daar misschien aparte borden voor?
Ja, 100km/h, tenzij 70 is aangegeven. Gebeurt ook nog wel eens
Sandstorm_81woensdag 18 mei 2005 @ 05:47
Wat ik in Duitsland ook beter vindt dan in Vlaanderen is dat de wegenwerken beter staan aangegeven. In Nederland is dit meestal ook vrij duidelijk naar mijn ervaring.

In Duitsland staan borden:
- de duur van de werken
- de afstand van de werken
- en waarom ze aan het werken zijn

In België staat meestal:
- een bord dat de werken aanvangen binnen x aantal kilometer
- wat de prijs is

Als er een bord staat met een snelheidslimiet op de autobahn, hou je er dan ook aan, want dan zijn de groen-witte vrienden daar sehr schnell.

Ook is de autobahn in goede staat in vergelijking met de wegen in België (E17 en E40 richting Luik)
Rebbedebjewoensdag 18 mei 2005 @ 06:01
Ontvang je geen Kampioen?
Daar staan juist deze keer verkeerstips in over rijden in Duitsland!
En nee, die hesjes zijn volgens mij niet verplicht daar.
Compressorwoensdag 18 mei 2005 @ 23:19
Nee, ik heb geen Kampioen, maar als ie nu in de winkel ligt met tips over rijden in duitsland dan ga ik hem morgenochtend meteen halen natuurlijk! Tnx for the tip!

Edit: heb je het dan over autokampioen nummer 11? Ik heb even op hun website gekeken (https://www.autokampioen.nl/published/akm/content/pages/huidige-nummer.nl.html) en daar kon ik in de samenvatting van nr. 11 niets vinden over rijden in duitsland. Of heb je het over nr 10?
Rebbedebjedonderdag 19 mei 2005 @ 10:04
De gewone kampioen. Nummer 6, juni 2005.
Met oa de musical awards en een route napoleon uitklapper.
KarinBeedonderdag 19 mei 2005 @ 10:36
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 01:01 schreef Compressor het volgende:

[..]

Hmmm.... khoop dat dat soort dingen een beetje in te schatten is met de kaarten van TomTom...
TomTom waarschuwt niet voor korte in- of uitvoegstroken en ook niet voor scherpe bochten. Ik zou goed op de borden kijken want in Duitsland heb je vaak een afslag in een afslag. Dus zeg maar je neemt de afslag en dan meteen kun je weer twee dingen kiezen. TomTom kan dat soms niet bijhouden en is dan nog bezig met de eerste "neem de afslag" als de tweede al voor je wielen ligt. Dus goed op de borden kijken!
KarinBeedonderdag 19 mei 2005 @ 10:38
Veiligheidshesjes zijn niet verplicht in Duitsland. Let wel op dat je langs de snelweg niet zonder brandstof komt te staan want daar krijg je in Duitsland wel een fikse boete voor.
Compressorvrijdag 20 mei 2005 @ 22:38
Zijn er veel lange stukken waar je geen tankstations aantreft?
Fogelzondag 22 mei 2005 @ 14:45
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 22:38 schreef Compressor het volgende:
Zijn er veel lange stukken waar je geen tankstations aantreft?
Ligt eraan waar je rijdt. Maar het feit dat er geen tankstation aan de snelweg zit )of pas 1 over 150 km ofzo), betekend natuurlijk niet dat er geen is bij het dichtsbijzijnde vage kleine dorpje wat ergens aan een afslag ligt (of een kilometer of 10 er vandaan).
Compressordinsdag 24 mei 2005 @ 21:13
Yep, das waar. Ik vraag het omdat ik maar een vrij klein autotje heb en het niet zie zitten om met een jerrycan benzine in mijn auto te zitten. Daarbij komt dat als ik met dat ding een ongeluk krijg is het vrijwel zeker dat er dan veel sneller brand ontstaat.

Kvind het een beetje een typische regel hoor. Net alsof je voor je lol zonder benzine zou gaan staan.