abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 16 mei 2005 @ 15:51:13 #1
42184 crew  DaMart
pi_27055020
Ik zit er aan te denken om van de zomer met een vriend van me per trein naar Oostenrijk of Zwitserland te gaan.

Omdat ik nog nooit met de trein naar het buitenland ben geweest, vroeg ik me af of er hier toevallig mensen zijn die ervaringen hebben met het reizen per trein (ICE) naar het buitenland. Zit het bijvoorbeeld nog comfortabel voor de vele uren die je in de trein zult zitten, heb je genoeg beenruimte, is er een groot verschil in comfort tussen eerste en tweede klas?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die hun ervaringen hiermee willen delen.
pi_27055058
Hmm hier zou ik ook wel meer over willen weten
tvptje dus..
pi_27055227
quote:
Op maandag 16 mei 2005 15:51 schreef DaMart het volgende:
Ik zit er aan te denken om van de zomer met een vriend van me per trein naar Oostenrijk of Zwitserland te gaan.

Omdat ik nog nooit met de trein naar het buitenland ben geweest, vroeg ik me af of er hier toevallig mensen zijn die ervaringen hebben met het reizen per trein (ICE) naar het buitenland. Zit het bijvoorbeeld nog comfortabel voor de vele uren die je in de trein zult zitten, heb je genoeg beenruimte, is er een groot verschil in comfort tussen eerste en tweede klas?

Ik hoop dat er hier mensen zijn die hun ervaringen hiermee willen delen.
De ICE trein rijdt ook in Nederland, van Amsterdam naar Arnhem en verder het Pruisissche rijk in (Duitsland...) Je zou het ding dus eens kunnen proberen. Mijn ervaring is dat de 2e klas ICE luxueuzer is dan eerste klas NS. Meer dan genoeg beenruimte.
De treinen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland doen qua afmetingen/inrichting niet onder voor de Nederlandse treinstellen. In Nederland wordt heel veel gebruik gemaakt van buitenlands materieel. (tekort aan eigen treinstellen, dus ingekocht in Frankrijk/Duitsland/Oostenrijk)
Je hebt als je van de trein gebruik maakt in Nederland vast en zeker wel eens in een Duitse wagon gezeten.

Het is daar niets anders dan hier. Alleen het uitzicht is veel mooier...
pi_27055493
Ik ben vorig jaar van Nice naar Grenoble met de trein gegaan, via Marseille . Van Nice naar Marseille hadden we de ICE, maar hij ging daar niet snel, wel mooi trouwens langs die kust in Zuid-Frankrijk! . ICE was wel ruim (2e klas) en met wat vermaak (boeken, muziek etc) kun je het best volhouden. En zeker als je mooi uitzicht hebt is het genieten. De treinrit van Marseille naar Grenoble was minder, we zaten in zo'n alpentrein die helaas door de dalen reed (dus geen mooie plaatjes die je weleens op discovery channel ziet) en ook heel veel tunnels. (waar we ons kostelijk vermaakt hadden, maar dat is een ander verhaal leuk meisje naast ons ). Ook duurde die treinrit iets van 4 uur. (ICE was 2 uur).

K heb nog wel fotos roep maar als je ze wilt zien.
  Moderator maandag 16 mei 2005 @ 16:20:08 #5
42184 crew  DaMart
pi_27055870
Bedankt voor de reacties zo ver. Ik begrijp in ieder geval dat we ons om het comfort niet al teveel zorgen zouden hoeven te maken En als het comfort goed is, dan kan ik me zeker vermaken met het uitzicht, en eventueel een goed boek.

Klopt het overigens dat de ICE ook slaapcoupe's aan boord heeft?

En foto's zijn natuurlijk altijd welkom ter illustratie
  maandag 16 mei 2005 @ 16:26:35 #6
17510 _wie
Tweeterholic :-)
pi_27056039
Ik ben deze winter per CityNightLine (de nacht ICE) van Arnhem naar Munchen gereist en daar over gestapt op de regionale lijnen naar Kitzbuehl( meer dan 14 uur onderweg geweest) . Ik had de goedkoopste optie geboekt, de slaapstoel. Deze is verstelbaar naar achteren en ik had op de heenweg geluk dat ik na het gedeeltje waar je de baga kwijt kon, dus had ik niemand voor me zitten en daardoor dus meer beenruimte.

Andere opties zijn oa een coupe te reserveren. Dan slaap je in een bed e.d. In de trein is een restauratierijtuig aanwezig, dus je komt niet om van de honger. En het uitzicht..geen idee, was donker, maar met muziek, boek e.d. kom je een eind.
pi_27056151
Overigens kun je ook het vliegtuig pakken, zie http://www.transavia.com. Dan betaal je ongeveer evenveel alleen kun je niet overal komen.

Wij vlogen vorig jaar naar Nice voor 200 euro retour en dit jaar naar Milaan voor ongeveer 150 euro retour. Nadeel is dat je voor die goedkope vluchten wel op klote tijden vliegt (zondag ochtend om 5:00 heen en zaterdag om 23:00 terug, en dan hebben we nog super geluk).
  Moderator maandag 16 mei 2005 @ 19:12:11 #8
42184 crew  DaMart
pi_27060376
quote:
Op maandag 16 mei 2005 16:26 schreef _wie het volgende:

Andere opties zijn oa een coupe te reserveren. Dan slaap je in een bed e.d. In de trein is een restauratierijtuig aanwezig, dus je komt niet om van de honger.
Zitten de consumpties in het restauratierijtuig eigenlijk bij de prijs inbegrepen of moet je daar apart voor betalen in de trein?
pi_27061343
Ben jaren terug eens met de trein via Freiburg naar Basel geweest en wat ik me ervan kan herinneren was het comfort zeker goed.
  maandag 16 mei 2005 @ 19:49:18 #10
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_27061504
Ik zou ook heel graag willen. Een rondreis door Zwitserland met de trein lijkt me heel erg mooi. Op de site van nstravel zijn wel een heel aantal reizen te vinden.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_27061966
quote:
Op maandag 16 mei 2005 19:49 schreef marcb1974 het volgende:
Ik zou ook heel graag willen. Een rondreis door Zwitserland met de trein lijkt me heel erg mooi. Op de site van nstravel zijn wel een heel aantal reizen te vinden.
http://www.amicitia.nl/bin/bekijkreis.php3?reiscode=260&site=ami

Als je alles zelf regelt moet dat veel goedkoper kunnen .
  maandag 16 mei 2005 @ 20:21:41 #12
17510 _wie
Tweeterholic :-)
pi_27062648
quote:
Op maandag 16 mei 2005 19:12 schreef DaMart het volgende:

[..]

Zitten de consumpties in het restauratierijtuig eigenlijk bij de prijs inbegrepen of moet je daar apart voor betalen in de trein?
apart betalen. op NS site kun je veel info vinden
  dinsdag 17 mei 2005 @ 10:37:31 #13
111571 klaarover
klaar? over!
pi_27076619
In de Zwitserse Alpen zijn er talloze treintjes. Allemaal hebben ze hun eigen (peperdure) tarieven, maar ze brengen je naar fantastische plekken.
De hoofd-lijnen in Zwitserland zijn van de SBB, die zijn uniform geprijsd, verbinden de grotere steden, en mijden het gebergte zoveel mogelijk.
  woensdag 18 mei 2005 @ 22:08:18 #14
64191 boerinnetje
Kendime yeni bir ben lazým
pi_27131611
Ben net terug van 2 maanden stage lopen in Geneve, maar ik kan je vertellen dat er ook 'gewone' lijnen zijn in Zwitserland, die ontzettend mooi zijn. Bern en dan via Spiez naar Zweisimmen, via Zweisimmen naar Montreux. Of van Bern naar Brig (wel een tunnel maar niet zo lang. Ga eens met de trein naar Graubunden, mooi uitzicht... Van Lausanne naar Bern door het Fribourgerland is ook best prettig en van Montreux naar Lausanne is ook mooi. Uitzicht over het meer van Geneve.
Wel eerst een Demi-tariff kaart kopen, 1 maand 99 CHF, 66 euro en dan heb je een dagkaartje voor 56 CHF, iets van 37 euro. Is niet goedkoop, maar wat betaal je voor een minder spannend retourtje Rotterdam- Groningen?

Boerinnetje
C'est la vie, et la vie est belle!
pi_27132597
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 22:08 schreef boerinnetje het volgende:
maar wat betaal je voor een minder spannend retourtje Rotterdam- Groningen?

Boerinnetje
Utrecht -> Groningen kost iig zo'n 60 euro retour ! . Krijg dan gelukkig wel 40% korting maar dan nog .

-boer.
  donderdag 19 mei 2005 @ 19:00:57 #16
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_27159499
Ik ben een aantal jaren geleden met de trein tot onderin Zwitserland geweest. Had dan wel geen ICE maar ook in de standaard internationale trein was het prettig om tot in Bern gewoon te zitten. Daarna ben ik over gegaan op lokale treinen en die zitten confortabel. Zelfs de bergtreintjes die je een mooi uitzicht geven zitten lekker.
Maar goed na 14 uur treinen was ik wel wat brakjes. De conducteurs waren het leukst als ze kjken naar je vertrek station en dan vragen waar het in godsnaam ligt en dan kijken ze op hun klok....."zo das een lange dag" heb ik in het nederlands, duits en frans mogen horen.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
  Moderator maandag 6 juni 2005 @ 19:17:16 #17
42184 crew  DaMart
pi_27684951
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik begin steeds meer zin te krijgen om eens zoiets te ondernemen, dus wellicht ga ik zelfs boeken Hangt nog even van het gezelschap af.

Een praktische vraag die me te binnen schoot is de volgende. Hebben ze speciale afgechermde delen voor bagage in zo'n ICE of moet je die de hele tijd bij je houden? Misschien iets vreemds om je druk over te maken maar ik vroeg me dit af omdat als ik even naar het barrijtuig of zo wil, het me onhandig lijkt om mijn bagage (iets van 2 tassen zouden dat denk ik zijn) de hele tijd mee te moeten slepen. Onbheerd achter laten in een andere wagon lijkt me echter ook weer niks.
pi_27706465
Kijk anders eens op http://www.iceinternational.nl/ dit is de site van de ice hier vind je informatie over de reis, bagage en routes 1x per dag is er een verbinding mogelijk van A'dam naar Basel.
Kijk ook inderdaad eens op www.nstravel.nl deze heeft een aparte folder over Zwitserland reizen met de trein en de mogelijkheid om verschillende passen voor Zwitserland te kopen (wel zo handig als je gaat treinen in dit land). Let ook vooral op de tarieven voor reizen naar Zwitserland hier zijn verschillende mogelijkheden voor, stel je vragen gerust.
  Moderator donderdag 9 juni 2005 @ 08:57:55 #19
42184 crew  DaMart
pi_27765269
Bedankt voor de links. De folder van NS Travel had ik inmiddels al via het reisbureau weten te bemachtigen, en er staan zeker mooie/aantrekkelijke reizen in.

Ik lees op die website van de ICE dit over bagage:
quote:
Het is niet toegestaan om bagage van bijzondere omvang mee te nemen
Wat ik me nu afvraag is wat onder bagage van bijzondere omvang wordt verstaan. Ik neem aan dat 1 reistas of koffer en een rugzak geen probleem hoeft te zijn?
  Moderator donderdag 9 juni 2005 @ 09:49:23 #20
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_27766166
Dat zijn geen bijzondere omvangen nee.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
pi_27769693
Hiermee zullen ze bedoelen surfborden, skies etc. etc.
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:59:41 #22
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_27769801
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 22:28 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Utrecht -> Groningen kost iig zo'n 60 euro retour ! . Krijg dan gelukkig wel 40% korting maar dan nog .

-boer.
Zeikerdje, dat kost 36,60 retour en 22,00 met die korting.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
pi_27772015
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 11:59 schreef Kopstoot het volgende:

[..]

Zeikerdje, dat kost 36,60 retour en 22,00 met die korting.
Jij vindt 36.60 niet veel geld dan om ff naar groningen te gaan?
  donderdag 9 juni 2005 @ 13:19:36 #24
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_27772146
Heel wat anders dan 60 euro, of het veel is? Tja, het is nu eenmaal een pokke-eind reizen.
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
  donderdag 9 juni 2005 @ 13:20:31 #25
36221 Kopstoot
Ik houd nog steeds van Janine.
pi_27772174
Overigens is retour maastricht-groningen 39,80, terwijl je dan via Utrecht reist ook, hoe kan dat?
"Als ze de uitkeringen nu hoger maken, hoef ik ook niet zo veel meer te doen.."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')