abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27038489
KLUssers!

Over een week of twee wordt het laminaat uit onze woonkamer na een jaar of 20 (Pergo ) vervangen.

Nu vraag ik mij af (ik heb al vaker laminaat gelegd, maar dat was een lege ruimte) of het noodzakelijk is om de volledige kamer leeg te ruimen voor je begint of dat het bijvoorbeeld mogelijk is om eerst 2 of 3 meter in de breedte te leggen (dus de volledige breedte "beplanken") waarna er (niet al te zware) meubels opgezet worden.

Er zijn in elk geval verschillende meningen over en ik weet niet of er mensen zijn die hetzelfde "probleem" aan de hand hebben gehad?

uiteraard zal het sowieso het handigst/beste zijn om de kamer volledig leeg te halen, maar het gaat hier wel om de woonkamer, dus dan zit je wel even te schipperen met ruimte.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_27038745
als het mijn woonkamer was zou ik hem helemaal leeghalen. laminaatleggen is toch in een dagje gedaan, dus zolang staat het niet in de weg.
  FOK!fotograaf zondag 15 mei 2005 @ 22:36:27 #3
13368 NiGeLaToR
pi_27038784
Ik, ik sluit me aan bij (tromgeroffel) ... ... ... Byte_Me!

Maargoed, het _moet_ niet
pi_27038805
quote:
Op zondag 15 mei 2005 22:35 schreef Byte_Me het volgende:
als het mijn woonkamer was zou ik hem helemaal leeghalen. laminaatleggen is toch in een dagje gedaan, dus zolang staat het niet in de weg.
Daar heb je helemaal gelijk is

Het staat niet in de weg, maar vind maar eens plaats voor je spullen
pi_27039075
buiten?
pi_27039107
overigens moet je wel met enkele hele banen beginnen, dus je kunt niet eerst over de breedte leggen. je moet in de lengte beginnen, zodat je mooi de muur kunt volgens.
pi_27039131
Het is alleen maar makkelijk als je wat zooi op de rijen zet die al af zijn. Zo voorkom je dat je ineens vier rijen lostrekt.

Wel moet je dan de ondervloer ook in meerdere delen leggen. Als de kamer niet te klein is is het goed te doen.
pi_27039140
quote:
Op zondag 15 mei 2005 22:37 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Daar heb je helemaal gelijk is

Het staat niet in de weg, maar vind maar eens plaats voor je spullen
Bij mij heeft mijn vader een half jaar geleden laminaat gelegd en wij hebben gewoon de meubels inderdaad verplaatst naar de ene helft van de kamer en daarna half laminaat gelegd, meubels daarheen verhuisd, zodat de rest gelaminaat kon worden.
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_27039174
Je kan al wel direct spullen op je pas gelegde laminaat zetten. Zo hebben we hier op zolder ook laminaat gelegd zonder alles de kamer uit te hoeven halen, ideaal. Je hebt alles wel tig keer in je handen, maar beter dan die zware kasten via de trap naar beneden sjouwen.
  zondag 15 mei 2005 @ 22:51:22 #10
88233 Steve
Still the best.
pi_27039248
Als je niet te veel spullen en genoeg ruimte hebt, prop je alles gewoon aan een kant, en erna gewoon weer naar de andere kant. Je moet wel genoeg ruimte in het midden hebben zonder spullen, anders komt het niet goed met laminaat (gaat kapot, niet handig te leggen enz.)
"Atb is lief, groetjes Peri."
pi_27039361
quote:
Op zondag 15 mei 2005 22:47 schreef Conflict het volgende:
Het is alleen maar makkelijk als je wat zooi op de rijen zet die al af zijn. Zo voorkom je dat je ineens vier rijen lostrekt.

Da's ook weer waar (al moet je wel zeker zijn dat die rijen goed liggen)
quote:
Wel moet je dan de ondervloer ook in meerdere delen leggen. Als de kamer niet te klein is is het goed te doen.
Die ondervloer moest toch wel in meerdere delen, dus dat komt prima uit

Een aanvullende vraag:

Over enkele maanden komt de zolderverdieping (waar twee kamers gemaakt gaan worden) aan de beurt. In de woonkamer komt kwaliteit te liggen, dat vind ik daar belangrijk, maar op zolder hoeft dat voor mij niet.
Wat me is opgevallen bij het verwerken van sommig wat "minder kwaliteitsspul", is dat er bijvoorbeeld bij het zagen hoekjes afspringen. (ligt niet aan de zaag/bladen: is proefondervindelijk gebleken).
Welk merk is voor jullie een prima merk voor een lage prijs (zeg: tot ¤ 10,-- m2)
pi_27040032
wel adviseer ik je de pakken alvast in de ruimte te leggen voor 2 dagen zodat het heeft "kunnen werken" in de ruimte
  zondag 15 mei 2005 @ 23:25:04 #13
75969 isitreal
or is it riel
pi_27040246
kamer hoeft niet leeg idd en cando van de karwei is een redelijk goed merk voor een redelijke prijs 7.5 euro de meter dacht ik
ik kan het weten ikben parket/laminaatlegger
if you dont have a social life, you can talk about mine.
pi_27041146
quote:
Op zondag 15 mei 2005 23:25 schreef isitreal het volgende:
kamer hoeft niet leeg idd en cando van de karwei is een redelijk goed merk voor een redelijke prijs 7.5 euro de meter dacht ik
ik kan het weten ikben parket/laminaatlegger
hoe zit dat bij laminaat is dat laminaat even laten "rusten" in de ruimte waar je gaat leggen , nou echt iets of is het onzin.

ik las het op sommige pakken laminaat , maar op veel verpakkingen staat het niet , wat is nou de waarheid omtrend het laten aclamatiseren van het laminaat
pi_27049439
quote:
Op zondag 15 mei 2005 23:54 schreef morpheus_at_work het volgende:

[..]

hoe zit dat bij laminaat is dat laminaat even laten "rusten" in de ruimte waar je gaat leggen , nou echt iets of is het onzin.

ik las het op sommige pakken laminaat , maar op veel verpakkingen staat het niet , wat is nou de waarheid omtrend het laten aclamatiseren van het laminaat
ik zou het altijd doen, onder het motto "baadt het niet, dan schaadt het ook niet", maar goed, ben wel benieuwd wat de pro hierover te melden heeft.
pi_27050103
quote:
Op zondag 15 mei 2005 22:55 schreef Five_Horizons het volgende:
Wat me is opgevallen bij het verwerken van sommig wat "minder kwaliteitsspul", is dat er bijvoorbeeld bij het zagen hoekjes afspringen. (ligt niet aan de zaag/bladen: is proefondervindelijk gebleken).
Je kan dat voorkomen, door een stuk schilderstape te plakken op de te zagen plek.
Nou ja, voorkomen is een groot woord, maar de kans dat er stukjes afspringen is een stuk kleiner.
pi_27051491
Maakt niet uit dat er hoekjes afspringen. Komt toch een plint overheen als het goed is.

En zo niet dan moet je gewoon de plank andersom houden als je zaagt.
pi_27051886
quote:
Op maandag 16 mei 2005 13:31 schreef Conflict het volgende:
En zo niet dan moet je gewoon de plank andersom houden als je zaagt.
idd, op zijn kop zagen, en een zo fijn mogelijke zaag gebruiken
pi_27075577
je hebt ook speciale decoupeerzaagjes voor laminaat (en kastplanken ed) waarbij de tandjes andersom staan (naar beneden gericht ipv omhoog gericht)

hiermee kan je dus aan de zichtkant zagen, en splintert het aan de onderkant. Wel moet je hiermee ff oefenen, want normaal trekt het zaagje de decoupeerzaag tegen het hout aan, terwijl ie nu juist het hout weg wil duwen.

En als je de spullen in de kamer laat staan, moet je er wel rekening meehouden dat je ergens anders gaat zagen, want anders zit het stof in al je spullen
pi_27077272
Iedereen voorlopig bedankt
  woensdag 18 mei 2005 @ 09:33:30 #21
8372 Bastard
Persona non grata
pi_27107862
Kheb eens de huiskamer gesausd en geverfd met de meubels er in.. dat was toch wel 4 dagen vervelend lopen hoor
The truth was in here.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')