Nee, behalve wanneer je dat DK voor je eigen woning gebruikt.quote:Op zondag 15 mei 2005 13:12 schreef nightfall het volgende:
kun je wat je afbetaald voor een doorlopend krediet ook opgeven?
en hoe kun je dat aangeven dan?quote:Op zondag 15 mei 2005 13:43 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Nee, behalve wanneer je dat DK voor je eigen woning gebruikt.
Let ff op: afbetalingen kun je nooit aftrekken van de belasting, alleen de betaalde rente over een (in jouw geval) doorlopend krediet waarvan de besteding aantoonbaar aan je huis is gedaan.quote:Op maandag 16 mei 2005 15:52 schreef YebCar het volgende:
[..]
en hoe kun je dat aangeven dan?
want dat is dan moei balen.
Ik had in eind 2003 een DK aangevraagd voor het opknappen van me eigen woning.
ik wist niet dat je een DK ook kan opgeven.
kan ik dat nu alsnog doen?
want mijn DK duurt nog een aantal jaren.
Alleen als je ook 52% betaalt over je reguliere salaris; vakantiegeld wordt tegen hetzelfde tarief belast als (het hoogste deel van) je salaris.quote:Op maandag 4 juli 2005 20:56 schreef tybalt2 het volgende:
Voor het vakantie geld geldt het speciaal tarief van 52%.
Niet eens 'kun je', maar 'wordt dat verrekend bij je aangifte'.quote:Als dat teveel is geweest (wat meestal het geval is als je onder de ¤50.000 op jaarbasis verdient) kun je dat eind van het jaar bij de aangifte terug vragen..
waarom zou je het via een notaris willen doen (behalve dan als je een stichting voor je broertje in het leven roept en in de toekomst vaker geld naar hem gaat overmaken en hij het bijv. pas gaat benutten indien hij een studie oid gaat volgen).quote:Op zondag 10 juli 2005 10:46 schreef macondo het volgende:
Een heel ander vraagje: ik wil een bedrag van ongeveer 2000 euro belastingvrij schenken aan mijn broertje. Kan dat? En kan dat zonder notariskosten? Mijn inkomen zit overigens in de hoogste schaal, en mijn broertje is pas onlangs begonnen met werken.
No problem, je mag ruim 2400 euro per 2 jaar belastingvrij schenken aan je broertje. Je hoeft hiervoor dus niets met een notaris te regelen, en geen aangifte hiervan te doen..quote:Op zondag 10 juli 2005 10:46 schreef macondo het volgende:
Een heel ander vraagje: ik wil een bedrag van ongeveer 2000 euro belastingvrij schenken aan mijn broertje. Kan dat? En kan dat zonder notariskosten? Mijn inkomen zit overigens in de hoogste schaal, en mijn broertje is pas onlangs begonnen met werken.
De inkomsten uit eigen woning over 2005 bedragen 0,6% van de WOZ waarde. Als je van dat bedrag de betaalde hypotheekrente (en eventuele andere kosten voor de hypotheek) aftrekt, krijg je het saldo inkomsten/aftrekposten eigen woning.quote:Op zondag 10 juli 2005 12:59 schreef Josef2004 het volgende:
Hoi,
ik ben ondernemer en mot voor 1-8-2005 een opgave inleveren ivm. schatting voor 2005.
Nou moet ik de vraag nog invullen, 9h saldo inkomsten en aftrekposten van de eigen woning die in 2005 uw hoofdverblijf is....
Heeft iemand voor mij nog die regeltjes om dat te bepalen, ik weet bv. dat je een x% age * de WOZ waarde moet doen om je "inkomsten" te bepalen, maar ik zie het nergens terug hoe precies te berekenen.
alvast bedankt.
Bedankt, maar als ik geen aangifte doe (het niet opneem in mijn belastingaangifte) dan is het dus ook niet belastingvrij voor mij of zie ik dat verkeerd? Mag ik het gewoon van mijn inkomen aftrekken in de aangifte, zonder dat de belastingdienst dit gaat checken?quote:Op zondag 10 juli 2005 15:49 schreef tybalt2 het volgende:
[..]
No problem, je mag ruim 2400 euro per 2 jaar belastingvrij schenken aan je broertje. Je hoeft hiervoor dus niets met een notaris te regelen, en geen aangifte hiervan te doen..
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |