abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Games zondag 15 mei 2005 @ 12:51:18 #1
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_27022970
ik werk in een cafe en me baas wil dat ik me vakantieuren laat uitbetalen. Daarvan gaat ongeveer 20% naar de belasting. alleen ik verdien bruto minder dan 5000 euro de jaar? kan ik dan op me jaaropgaaf de balsting die ik over me vakantieuren terugvragen?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_27023113
Mooi,

Dit wordt het [centrale] Belastingen 2005 topic.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_27023323
Over de vakantieuren gaat meer dan 20% belasting af, zeker 30%. Met jaaropgaaf bedoel je waarschijnlijk aangifte van belasting doen rond maart 2006? Dan kan je inderdaad geld terug krijgen. Je krijgt dan trouwens ook geld terug van de belasting die je betaald over je normale loon aangezien je zo weinig verdient.
pi_27023377
Overigens is het wettelijk niet toegestaan de wettelijke vakantieuren (20 dagen per jaar bij fulltime dienstverband) uit te betalen, behalve bij het einde van het dienstverband.

Een werkgever die dit wel doet, kan hiermee zichzelf in de vingers snijden, voor de werknemer maakt het niet.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_27023525
kun je wat je afbetaald voor een doorlopend krediet ook opgeven?
pi_27024335
Dit topic gaat dus over belastingjaar 2005; teruggaaf vindt pas in 2006 ergens plaats, dus vragen over de teruggaaf van 2004 worden zonder verdere toelichting verwijderd.
pi_27024345
quote:
Op zondag 15 mei 2005 13:12 schreef nightfall het volgende:
kun je wat je afbetaald voor een doorlopend krediet ook opgeven?
Nee, behalve wanneer je dat DK voor je eigen woning gebruikt.
pi_27050555
ik begin binnekort bij me nieuwe baan.
als evenemente bouw. podia's opbouwen/afbreken en hele festivals van de hekken tot de eco toiletten en zo.

nu hebben ze gezegt dat ik 6,50 euro bruto krijg wat iets meer is dan minimum loon maarja er is niet veel werk momenteel.
nou vraag ik me af of iemand weet hoeveel ik noig moet afstaan aan de belasting en andere kosten enzo.
dus wat hou ik van 6,50 euro per uur bruto netto ove per uur r???

iemand een idee
he buur!
pi_27055050
quote:
Op zondag 15 mei 2005 13:43 schreef _-rally-_ het volgende:

[..]

Nee, behalve wanneer je dat DK voor je eigen woning gebruikt.
en hoe kun je dat aangeven dan?
want dat is dan moei balen.
Ik had in eind 2003 een DK aangevraagd voor het opknappen van me eigen woning.
ik wist niet dat je een DK ook kan opgeven.

kan ik dat nu alsnog doen?
want mijn DK duurt nog een aantal jaren.
pi_27057087
quote:
Op maandag 16 mei 2005 15:52 schreef YebCar het volgende:

[..]

en hoe kun je dat aangeven dan?
want dat is dan moei balen.
Ik had in eind 2003 een DK aangevraagd voor het opknappen van me eigen woning.
ik wist niet dat je een DK ook kan opgeven.

kan ik dat nu alsnog doen?
want mijn DK duurt nog een aantal jaren.
Let ff op: afbetalingen kun je nooit aftrekken van de belasting, alleen de betaalde rente over een (in jouw geval) doorlopend krediet waarvan de besteding aantoonbaar aan je huis is gedaan.

Indien je dit over het belastingjaar 2004 ook al had willen aangeven, maar bent vergeten....je kunt via een brief een correctie op je aangifte aanvragen. Gewoon vermelden dat je per abuis een aftrekpost vergeten bent. Gaat normaal gesproken altijd goed.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
  maandag 23 mei 2005 @ 13:26:09 #11
46946 Sklasse
DoWn met jou !!
pi_27272812
Sinds kort werk ik parttime bij een bedrijf als uitzendkracht.
Vorige week vrijdag was mijn 1ste werkdag van 19.00 tot 03.30u in de nacht, in feite 8 uren arbeid verricht.
Er is mij verteld dat nachtdienst personeel 150% verdient, en in de avond 125%.
Wat blijkt nou, ik heb 54,30e uitbetaald gekregen alleen voor die vrijdag.
Ter informatie loon bedraagt 8,39e bruto per uur

Zou dit kunnen kloppen? En hoeveel bedraagt de belastingaftrek
De beesT
pi_27587805
Ok, hier maar dan nog eens voor de zekerheid: Kun je tandarts kosten die niet vergoed worden door de verzekeraar opgeven als aftrek post? Of geldt daar een min. voor?
  vrijdag 3 juni 2005 @ 08:11:59 #13
79212 kaputwiehund
einfach irre
pi_27597498
ja, die kun je aftrekken, Op het totaal van je ziektekosten (premie zfw, reiskosten, eigen bijdrage enz. enz) komt nog wel een beboorlijke drempel in mindering
Zu hause ist alles besser
  vrijdag 3 juni 2005 @ 13:32:35 #14
88561 Lotusss
Queen of Topic Kill
pi_27606313
Om hier maar even verder te gaan:

Doordat ik in april geen contractverlenging kreeg (halfjaarcontract) en daarna weer ben aangenomen (lang verhaal), kreeg ik mijn vakantiegeld op mijn loonstrookje in april uitgekeerd.

Geen probleem natuurlijk, maar...
Ik zag geen stijging van mijn loon wat eind april werd uitgekeerd!
Wat blijkt nou, van mijn vakantiegeld gaat zoveel af qua belasting, dat ik misschien maar 20 euro overhou!

Mijn baas zou het uitzoeken (nog geen antwoord gehad) maar kan iemand mij vertellen hoe mijn bruto vakantiegeld van ongeveer 500 euro uitkomt op netto nog geen 20 euro?
Voel me flink genaaid, heb wel hard gewerkt voor dat geld!!!

En, Five_Horizons, als de belasting op vakantiegeld niet meer is als over mijn normale loon...

WAAROM KRIJG IK DAN MAAR 20 EURO NETTO OVER MIJN 500 EURO BRUTO VAKANTIEGELD?????

en ja, mijn caps-lock stond ook aan!!!

[ Bericht 7% gewijzigd door Lotusss op 03-06-2005 13:35:57 (kleine toevoeging...) ]
-----------------------------------------------------
So happy to show us, I ate the lotus
... and I feel fine.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 14:17:14 #15
79212 kaputwiehund
einfach irre
pi_27607826
Er is maar een iemand die je dat kan vertellen en dat is je baas. Hij heeft immers die loonheffing afgedragen. Hoe hij aan een belastingpercentage van 96% is mij een raadsel. Verder sluit ik me aan bij FH
Zu hause ist alles besser
  vrijdag 24 juni 2005 @ 09:29:17 #16
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_28184909
Hoeveel % belasting betaal ik over mijn vakantiegeld, kan iemand me dat vertellen? Hou namelijk wel heel erg weinig over dit keer.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_28489663
Voor het vakantie geld geldt het speciaal tarief van 52%. Als dat teveel is geweest (wat meestal het geval is als je onder de ¤50.000 op jaarbasis verdient) kun je dat eind van het jaar bij de aangifte terug vragen..
pi_28490527
quote:
Op maandag 4 juli 2005 20:56 schreef tybalt2 het volgende:
Voor het vakantie geld geldt het speciaal tarief van 52%.
Alleen als je ook 52% betaalt over je reguliere salaris; vakantiegeld wordt tegen hetzelfde tarief belast als (het hoogste deel van) je salaris.
quote:
Als dat teveel is geweest (wat meestal het geval is als je onder de ¤50.000 op jaarbasis verdient) kun je dat eind van het jaar bij de aangifte terug vragen..
Niet eens 'kun je', maar 'wordt dat verrekend bij je aangifte'.
pi_28490894
Jeps, je hebt gelijk, er zijn speciale tabellen voor vakantiegeld (weer wat geleerd..)

Uiteraard geldt dat het verrekend wordt bij je aangifte.. met 'kun je' bedoel ik dan ook dat je dit terug kunt krijgen mits je aangifte doet..
  zondag 10 juli 2005 @ 10:46:32 #20
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_28675460
Een heel ander vraagje: ik wil een bedrag van ongeveer 2000 euro belastingvrij schenken aan mijn broertje. Kan dat? En kan dat zonder notariskosten? Mijn inkomen zit overigens in de hoogste schaal, en mijn broertje is pas onlangs begonnen met werken.
Overal verstand van.
pi_28678442
Hoi,

ik ben ondernemer en mot voor 1-8-2005 een opgave inleveren ivm. schatting voor 2005.

Nou moet ik de vraag nog invullen, 9h saldo inkomsten en aftrekposten van de eigen woning die in 2005 uw hoofdverblijf is....

Heeft iemand voor mij nog die regeltjes om dat te bepalen, ik weet bv. dat je een x% age * de WOZ waarde moet doen om je "inkomsten" te bepalen, maar ik zie het nergens terug hoe precies te berekenen.

alvast bedankt.
pi_28678649
quote:
Op zondag 10 juli 2005 10:46 schreef macondo het volgende:
Een heel ander vraagje: ik wil een bedrag van ongeveer 2000 euro belastingvrij schenken aan mijn broertje. Kan dat? En kan dat zonder notariskosten? Mijn inkomen zit overigens in de hoogste schaal, en mijn broertje is pas onlangs begonnen met werken.
waarom zou je het via een notaris willen doen (behalve dan als je een stichting voor je broertje in het leven roept en in de toekomst vaker geld naar hem gaat overmaken en hij het bijv. pas gaat benutten indien hij een studie oid gaat volgen).

ik zou het gewoon "onderhands" geven en als je broertje het geld niet in 1 keer opmaakt het spreiden over de tijd (10 * 200 oid.)
pi_28682802
quote:
Op zondag 10 juli 2005 10:46 schreef macondo het volgende:
No problem, je mag ruim 2400 euro per 2 jaar belastingvrij schenken aan je broertje. Je hoeft hiervoor dus niets met een notaris te regelen, en geen aangifte hiervan te doen..
pi_28682863
quote:
Op zondag 10 juli 2005 12:59 schreef Josef2004 het volgende:
Hoi,

ik ben ondernemer en mot voor 1-8-2005 een opgave inleveren ivm. schatting voor 2005.

Nou moet ik de vraag nog invullen, 9h saldo inkomsten en aftrekposten van de eigen woning die in 2005 uw hoofdverblijf is....

Heeft iemand voor mij nog die regeltjes om dat te bepalen, ik weet bv. dat je een x% age * de WOZ waarde moet doen om je "inkomsten" te bepalen, maar ik zie het nergens terug hoe precies te berekenen.

alvast bedankt.
De inkomsten uit eigen woning over 2005 bedragen 0,6% van de WOZ waarde. Als je van dat bedrag de betaalde hypotheekrente (en eventuele andere kosten voor de hypotheek) aftrekt, krijg je het saldo inkomsten/aftrekposten eigen woning.

Succes ermee!
  zondag 10 juli 2005 @ 23:21:48 #25
57047 macondo
Macondo weet wel beter, heus
pi_28694465
quote:
Op zondag 10 juli 2005 15:49 schreef tybalt2 het volgende:

[..]

No problem, je mag ruim 2400 euro per 2 jaar belastingvrij schenken aan je broertje. Je hoeft hiervoor dus niets met een notaris te regelen, en geen aangifte hiervan te doen..
Bedankt, maar als ik geen aangifte doe (het niet opneem in mijn belastingaangifte) dan is het dus ook niet belastingvrij voor mij of zie ik dat verkeerd? Mag ik het gewoon van mijn inkomen aftrekken in de aangifte, zonder dat de belastingdienst dit gaat checken?
Overal verstand van.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')