abonnement Unibet Coolblue
pi_27022039
Wie spreken terwijl we uitademen. Maar, ik geloof dat ik ooit eens heb gehoord dat er volkeren bestaan die spreken terwijl ze inademen. Zou dat waar zijn? En welke volkeren zijn dat dan?
pi_27022430
Dat is nou een vraag die ik nog nooit eerder voorbij heb zien komen Ik zou het zelf werkelijk waar niet weten, maar ik ben erg benieuwd.
-
  zondag 15 mei 2005 @ 12:27:32 #3
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_27022454
volgens mij is dat technisch niet mogelijk... er moet lucht uit je longen geduwd worden om je stembanden te bewegen en lucht je longen in als je ademt enzo....
didgeridoo spelers kunnen wel doorblazen terwijl ze inademen, maar die gebruiken dan hun wangen als blaasbalg, als het ware.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_27022474
hm, als ik uitadem en praat, en vervolgens tijdens het praten gaat inademen gaat het wel hoor

t is alleen een teringaccent, dat terzijde

edit: darth vader achtig "I am your father..."
-
  zondag 15 mei 2005 @ 12:28:45 #5
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_27022480
ik heb het net geprobeerd en het gaat wel, maar erg moeilijk en je klinkt alsof je elk moment aan een vreselijke dood kunt sterven
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_27022489
quote:
Op zondag 15 mei 2005 12:28 schreef Klonk het volgende:
ik heb het net geprobeerd en het gaat wel, maar erg moeilijk en je klinkt alsof je elk moment aan een vreselijke dood kunt sterven
bijvoorbeeld
-
  zondag 15 mei 2005 @ 12:29:46 #7
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_27022504
probeer maar eens, het is hoe dan ook goed voor de lachspieren van omstanders.
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zondag 15 mei 2005 @ 12:35:44 #8
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_27022637
Klinkt een beetje als Don COrleone als je t probeert...
My son!
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  zondag 15 mei 2005 @ 12:36:16 #9
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_27022653
op z'n sterfbed
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_27022677
Lukt niet, of je moet je adem heel lijkt uitgeblazen inhouden.
  zondag 15 mei 2005 @ 12:37:42 #11
12505 deGVR
Tussen schrijf en kramp..
pi_27022687
Misschien gaat het wel beter klinken wanneer je het oefent...
IK probeer het ook maar merk dat het behoorlijk krampachtig gaat. Heb nu al spierpijn in m'n kaken... Mijn strot zal volgen.
Midden in dat bos woont een kleine, rode aap.
Kijk daar zit 'ie, in die boom. Hij doet een reuzegrote gaap.
http://www.chrishantzen.nl
http://www.onbeschreven.nl
pi_27022696
quote:
Op zondag 15 mei 2005 12:37 schreef Dark_Killah het volgende:
Lukt niet, of je moet je adem heel lijkt uitgeblazen inhouden.
Onmogelijk is maar een woordje bedacht door zwakkelingen.

-Adidas
-
  zondag 15 mei 2005 @ 12:41:29 #13
88233 Steve
Still the best.
pi_27022766
Het lukt wel om zo te praten, dus het zou nog kunnen ook dat er volkeren zijn die zo praten.
Hoewel, een baby ofzo maakt toch automatisch geluid als met uitademen? Dan zou je het echt aan moeten leren.

Ik ben benieuwd of er echt zo'n volk is.
"Atb is lief, groetjes Peri."
  zondag 15 mei 2005 @ 22:38:43 #14
64288 Bensel
Ladderzat
pi_27038849
over die opmerking van die didgeridoo.. ik weet in elk geval van 1 persoon zeker dat ie circulaire ademhaling heeft.. hij kan tegelijkertijd 'inademen' met z'n neus, en uitademen door z'n mond.. hoe ie het doet, ik weet het niet, maar je schijnt het te kunnen oefenen
For every fact, there is an equal and opposite opinion.
Twitch.tv/bensel15
pi_27039861
Uitblazen door zijn mond, denk ik. Blaas wat terwijl je je mond klein maakt, je zult zien dat je wangen bol worden. Stop met je tong dat er meer lucht je mond in komt via je longen (sluit je keel af, wat je doet als je de K zegt), en blaas langzaam je mond leeg... Probeer dat nou eens nog een keer terwijl je door je neus inademt.
De truc is dan om de overgang van rechtsreekse lucht uit de longen - 'blaasbalg'effect vloeiend te krijgen.
=)
  maandag 16 mei 2005 @ 10:50:14 #16
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_27047918
quote:
Op zondag 15 mei 2005 23:11 schreef KarmaniaK het volgende:
Uitblazen door zijn mond, denk ik. Blaas wat terwijl je je mond klein maakt, je zult zien dat je wangen bol worden. Stop met je tong dat er meer lucht je mond in komt via je longen (sluit je keel af, wat je doet als je de K zegt), en blaas langzaam je mond leeg... Probeer dat nou eens nog een keer terwijl je door je neus inademt.
De truc is dan om de overgang van rechtsreekse lucht uit de longen - 'blaasbalg'effect vloeiend te krijgen.
precies, dat is 'm
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  maandag 16 mei 2005 @ 14:22:47 #17
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_27052910
Lijkt me een mooi TTK topic
*mee sleept...
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_27062066
quote:
Op zondag 15 mei 2005 12:26 schreef Haushofer het volgende:
Dat is nou een vraag die ik nog nooit eerder voorbij heb zien komen
Ik heb de vraag wel eens aan een docent gesteld. Dwz, ik had op tv een man gezien met gilles de la tourette die zei dat hij zo gek klonk omdat hij inademde terwijl hij sprak. Mijn docent kon zich niet voorstellen dat dat bij het ziektebeeld hoort, zoals de man op tv beweerde. Als er hele volken zouden zijn die het zouden doen, dan zou m'n docent (een taalwetenschapper) dat wel gezegd hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_27071428
Van talen waarin men spreekt tijdens het inademen heb ik ook nog nooit gehoord, wel zijn er talen met klanken waarbij de longen geen directe rol spelen. Zo zijn er klanken waarbij de verbinding met de longen gesloten is en waarbij er door beweging van het strottenhoofd over- of onderdruk in de keelholte wordt veroorzaakt, die door het loslaten van bijvoorbeeld de tong vanaf het gehemelte gepaard met een geluid opgelost wordt. Met hun mond doen ze eigenlijk hetzelfde als wanneer wij een k of een t (plofklanken) uitspreken, alleen bij de k en de t wordt de luchtdruk veroorzaakt door de luchtstroom uit de longen en bij deze andere klanken (ejectieven en implosieven) wordt de luchtdruk dus veroorzaakt door het bewegen van het strottenhoofd.

Iets soortgelijks is mogelijk door de luchtweg zelfs al in de mond af te sluiten, door de tongwortel tegen het gehemelte aan te houden. Als je dan bijvoorbeeld met het puntje van je tong zeg maar de beweging maakt die je normaal bij een t maakt (simpel gezegd) hoor je wat een "klikklank" genoemd wordt (ja, dit is wat Starvin' Marvin doet in South Park ).
.
pi_27076066
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 00:31 schreef Toet het volgende:
(ja, dit is wat Starvin' Marvin doet in South Park ).
Starvin' Marvin.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 12:47:18 #21
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_27080069
quote:
Op zondag 15 mei 2005 12:27 schreef Flurry het volgende:
volgens mij is dat technisch niet mogelijk... er moet lucht uit je longen geduwd worden om je stembanden te bewegen en lucht je longen in als je ademt enzo....
didgeridoo spelers kunnen wel doorblazen terwijl ze inademen, maar die gebruiken dan hun wangen als blaasbalg, als het ware.
het kan wel,

je kunt geluid maken doormiddel van een (sorry ken alleen de engelse termen)

*pulmonic/velaric/glottalic egressive airstream (uitstromende lucht)
*pulmonic/velaric/glottalic ingressive airstream (instromende lucht)

pulmonic: hebben als uitganspunt de beweging avn de longen , die veroorzaakt de luchtstroom.
velaric: door een vacuum achterin je keel
glottalic: door een afluiting in je keel te maken (net boven en incl. de stembanden)

door deze manieren kun je verschillende soorten geluid maken:

pulmoic egressive=gewoon spreken zoals wij doen
pulmonic ingressive= geen taalonderscheidende funcite, alleen "paralynguistisch" zxoals dat heet, zonder taalkundige betekenis, maar komt wle voor, als je wilt kun je zo praten.

velaric egressive= onmogelijk, dan stik je
velaric ingressive= klikgeluiden--> veel voorkomend in de khoi san talen (Xosa (=klik osa) ) en zulu. Ook kusgeluiden enzo horen daarbij.

glottalic egressive=ejective geluiden-->in kaukasische talen en indianen talen
glottalic ingressive= implosive (omgekeerde van een plosive, ofwel een naar binnen ploppende p )-->africa en maya talen.

het komt dus wel voor.

bron
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 13:17:47 #22
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_27081009
quote:
Op dinsdag 17 mei 2005 12:47 schreef kwakveense het volgende:

[..]

[snip]
wow

veel dank
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_27082429
Jeps, zelfs in Nederland zijn er bepaalde (noordelijke) dialecten waarin bepaalde woorden "ingeademd" worden uitgesproken. Mijn moeder zegt ook wel es "ja" terwijl ze inademt..en ik ook wel es De eerste keer dat m'n vriend (brabander) dat hoorde schrok ie zich rot want hij dacht dat ik van iets schrok, maar ik was simpelweg aan het inademen en "ja" aan het zeggen
(:
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:24:44 #24
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_27167186
Jaaaaaaaa, ik ga!
...dass wir fliegen.
  donderdag 19 mei 2005 @ 23:57:17 #25
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_27171344
Je kan je dan ook afvragen of meeroken echt zo heel veel schadelijker is dan uitlaatgassen inademen.
...dass wir fliegen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')