Gek dat NL het enige land is dat die toestellen weigert. Maar wel terecht als je de berichten over Onur-air leest:
quote:
Stranden met Onur Air: chaos en balen
13-05-2005
,,Het is een grote chaos'', verzucht Thonia van Asch in de drukke vertrekhal van Antalya Airport.
Ze kijkt voor de zoveelste keer naar het beeldscherm met vertrektijden. Maar de vlucht die haar deze vrijdagochtend over een uur zou moeten terugbrengen naar Nederland, staat er niet bij.
Van Asch kijkt nergens meer van op. De afgelopen uren zijn vliegmaatschappij, vertrektijd én plaats van aankomst al drie keer gewijzigd. ,,De meiden van mijn reisorganisatie nemen de telefoon niet meer op. Vast bang dat ze worden uitgekafferd.'' Van Asch kwam in Antalya met de Turkse maatschappij Onur Air, die een maand lang niet meer mag landen op Nederlandse vliegvelden. De Inspectie Verkeer en Waterstaat strafte de Turkse prijsvechter omdat er door gebrekkig onderhoud te veel incidenten plaatsvinden. Van Asch kan zich daar wel wat bij voorstellen. ,,Twee jaar geleden vloog ik voor het eerst met Onur Air, toen heb ik een hele tijd in het gangpad gestaan om de bagagekastjes dicht te houden. Een vriendin van mij zat op een vlucht die na tien minuten omkeerde vanwege een technisch probleem.'' Voor Van Asch heeft de Turkse maatschappij nu helemaal afgedaan. ,,Terwijl de heenreis zo goed verliep. We zaten in een fonkelnieuw toestel. Wel jammer dat mijn bagage zoek raakte.''
http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1115961602478.htmlquote:
Passagier: Het was net Helse Vakanties
Binnenland, woensdag 18 juni 2003
Wezenloos uit zijn ogen kijkend staat Willy Mulder na te trillen van het ongeluk met McDonnell Douglas MD-88 van Onur Air. De 35-jarige inwoner van Paterswolde zag zijn leven zojuist in een flits aan zich voorbij trekken. ,,Het was net het tv-programma Helse Vakanties, waar ik pas naar zat te kijken'', zegt hij.
Zijn moeder Hennie, die met haar zoon in het vliegtuig zat, knikt instemmend. ,,Toen we naar dat programma keken, deden we nog wat lacherig. Zoiets zul je maar meemaken, zeiden we tegen elkaar. Om er verder geen aandacht meer aan te besteden.''
Tot gistermorgen, rond half negen. Toen Willy Mulder op vliegveld Eelde aan boord ging van de OH92246, bestemming Dalaman, moest hij terugdenken aan de bewuste aflevering. Er bekroop hem een angstig voorgevoel. ,,Ik vertrouwde het vliegtuig niet. Het was een lang toestel, dat naar mijn inschatting nooit op tijd kon opstijgen van de vrij korte startbaan.''
Moeder Hennie: ,,Van de zenuwen zaten we, eenmaal aan boord, wat grapjes te maken. Ik zei nog dat het vliegtuig best eens overstag zou kunnen gaan. Het zat ook veel te vol en was volgens ons veel te zwaar en te gammel. Hoe komt zo'n kreng in godsnaam omhoog, zei ik nog. Ik had al het gevoel dat het helemaal mis zou gaan.''
De Zuidhornse bleek over profetische gaven te beschikken. Bij de start raakte het toestel van de baan. Willy: ,,Al bij de eerste meters begon het toestel te stotteren. En toen de piloot wilde opstijgen, ging het mis. Het vliegtuig kwam nog wel even los, maar sloeg met een klap tegen de grond. Hij kwam gewoon niet omhoog. Vervolgens schoven we nog even door, om in het gras met een schok tot stilstand te komen.''
Van paniek was geen sprake, zegt Hennie Mulder. ,,Iedereen was behoorlijk geschrokken, een aantal stoelen was losgerukt, maar we bleven vrij rustig. Wat wel vreemd was: de gezagvoerder gaf zijn instructies in een onduidelijke mengelmoes van Turks en Engels, we snapten weinig van wat hij zei. Dat gaf een chaotisch gevoel. Maar uiteindelijk hebben we het toestel via de vleugels verlaten, want de cabinedeuren waren eruit geslagen.''
Ook passagier Henk Spijker uit Muntendam kwam met de schrik vrij. ,,Het toestel kwam niet goed van de grond en moest behoorlijk in de remmen. We schoten een fiks stuk door op het gras, voor mijn gevoel wel 300 meter. Dat ging gepaard met een enorme rookontwikkeling, afkomstig van de banden, en een enorme stank. Ik kan het niet helemaal goed beoordelen, maar volgens mij heeft de piloot een heldendaad verricht. Hij heeft ons voor iets veel ergers behoed.''
Net als veel andere passagiers belt Spijker na de evacuatie snel met zijn zoons, die hem naar het vliegveld hadden gebracht. ,,Zij keken vreemd op en hebben me moed ingesproken.''
Spijker laat zich door de tegenslag niet van zijn vakantieplannen afbrengen. Met het gros van de andere passagiers stapt hij in de bus voor een vier uur durende reis naar Maastricht, om van daaruit alsnog naar Dalaman te vliegen. Maar de familie Mulder weigert ooit nog een stap in een vliegtuig van Onur Air te zetten. ,,We zijn niet bang om te vliegen'', verduidelijkt Willy, ,,maar wel om nog met die Turkse maatschappij in zee te gaan. Er klopt gewoon niets van. We proberen nu maar een andere vakantie te boeken. Wel naar Turkije, maar dan met Martinair of Transavia. Daar kunnen we tenminste van op aan.''
http://archief.www.ad.nl/artikel?text=onur&SORT=presence&ED=ola&PRD=20y&SEC=%2A&SO=%2A&FDOC=3quote:
Turks vliegtuig maakt noodstop op Eelde
woensdag 2 juni 2004
Eelde -Een toestel van de Turkse luchtvaartmaatschappij Onur Air is gisteren ternauwernood ontsnapt aan een crash op vliegveld Eelde bij Groningen.
De Airbus met 207 passagiers en zeven bemanningsleden, die naar de Turkse stad Dalaman zou vliegen, kreeg vlak voor het opstijgen een vogel in een van de twee motoren. Het toestel maakte een noodstop en kwam net voor het einde van de startbaan tot stilstand. Alle inzittenden bleven ongedeerd.
Bijna een jaar geleden was er op Eelde ook al een ongeluk met een toestel van Onur Air. Dit vliegtuig met 142 passagiers en 8 bemanningsleden aan boord kwam de lucht niet in en schoof na het afbreken van de start de startbaan af. Daarbij vielen twee gewonden. Het onderzoek naar dit ongeluk loopt nog.
De mislukte start leidde gisteren tot groot alarm. De nabijgelegen A28 werd enige tijd afgezet om hulpdiensten vrij baan te geven. Maar die hoefden niet in actie te komen. Het toestel kon op eigen kracht terugtaxiën naar de vertrekhal. Het vliegverkeer op Eelde lag na het ongeluk twee uur stil.
Passagiers van de vlucht hoorden bij de start een harde knal en zagen een steekvlam bij een van de motoren. ”Het toestel had veel snelheid, we zouden net de lucht ingaan”, zei een vrouwelijke passagier voor RTV-Noord. ”Het toestel begon enorm heen en weer te schudden, sommigen zagen een steekvlam. Veel mensen waren ongerust”, aldus de vrouw.
Volgens adjunct-directeur Ch. Stutterheim van het vliegveld, was er geen paniek. Aanvaringen met vogels leiden zelden tot het afbreken van een vlucht, zegt hij. ”Of de passagiers gevaar hebben gelopen, is moeilijk te zeggen. De piloot heeft er verstandig aan gedaan een noodstop te maken.” Volgens Stutterheim is het ongeluk niet te vergelijken met dat van vorig jaar en valt chartermaatschappij Onur Air niets te verwijten. ”Vorig jaar ging het om een technisch defect.”
De passagiers zijn per bus naar vliegveld Twenthe gereisd en namen daar een vliegtuig naar Dalaman. Twee inzittenden hebben van de reis afgezien.
http://archief.www.ad.nl/artikel?text=onur&SORT=date&ED=ola&PRD=20y&SEC=%2A&SO=%2A&FDOC=2