abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 14 mei 2005 @ 00:16:51 #1
80076 der_Otto
Ich bin der Otto!!
pi_26994331
Een paar weken geleden is de CD van "Amor Aeternus" uitgekomen en dat leek me wel een geschikt moment om een topic te openen! (Voor zover ik kon zien was er nog geen een.)

Nicholas Lens is in in 1957 geboren in Ieper in Belgie. Na zijn studies aan het conservatorium in Brussel en enige ervaring in orkesten is hij zich steeds meer gaan concentreren op componeren. Hij schreef muziek voor theater, film en TV.

De meeste mensen leerden hem echter kennen in 1994. Dat jaar kwam "Flamma Flamma - The Fire Requiem" uit. Dit was het eerste deel van zijn trilogie "The Accacha Chronicles". "Terra Terra" volgde enkele jaren later en nu is er dus "Amor Aeternus - Hyms of Love". Ook kan je momenteel een mooie box kopen waar de drie delen samengebracht zijn. De trilogie gaat over een aantal goden die zich buigen over de menselijke geest en emotie. Er wordt in het Latijn gezongen maar normaal gezien krijg je bij elke CD een boekje met de vertaling naar het Engels.

Voor mij is deze trilogie, dit 'muzikaal drama', een magnum opus zonder meer, van een onbeschrijfelijke kracht. De man verdient een standbeeld. Wat is het? Een symfonie? Een opera? Waarschijnlijk nog het meest het laatste, maar, with a vengeance!

Ik heb 'Amor Aeternus' vandaag in huis gehaald dus veel kan ik er nog niet over zeggen maar na een eerste keer luisteren vind ik het wel al een waardige afsluiting van de trilogie. De bekende thema's worden weer aangesneden maar weer net met een andere invalshoek. Ook heb ik de indruk dat er opeens rust en bezinning is in de Accacha Chronicles na de hoogoplopende passie van Flamma en het innerlijke gewoel van Terra, heel mooi en passend.

Als je te vinden bent voor klassiek, opera of filmmuziek e.d. kan ik hem zeker van harte aanraden.
Lens beweegt zich met zijn muziek in een vreemde mengeling van klassieke, etnische en soms ook elektronische motieven. Soms wordt hij wel de 'enige erfgenaam' van Orff genoemd maar voor mij gaat het veel breder en is hij een van meest interessante hedendaagse componisten.

Zoek je Lens: in muziekwinkels vind je hem op de meest rare plaatsen; soms staat hij bij filmmuziek, soms bij 'New Age' maar meestal is hij terug te vinden bij '(hedendaags) klassiek' waar hij natuurlijk thuis hoort. Op internet kan je hem vinden bij Amazon.de en bij iTunes zit hij ook in de music store. De CD's worden uitgegeven onder het label BMG Classics van Sony.

Zijn er nog mensen die deze componist kennen en wat vind je ervan? Naast de hierboven aangehaalde trilogie heeft hij nog meer geschreven, dat ga ik in de toekomst ook eens aanschaffen, maar momenteel ben ik te druk met het luisteren naar Amor Aeternus!

[ Bericht 0% gewijzigd door der_Otto op 15-05-2005 23:33:28 ]
Scientific Progress Goes 'Boink'
  zaterdag 14 mei 2005 @ 00:31:18 #2
80076 der_Otto
Ich bin der Otto!!
pi_26994646





Ik vond dit persbericht van Sony nog terug (naar aanleiding van de Amerikaanse release van Flamma Flamma) Het is wel een leuk stukje:

Wednesday, September 27, 1995 -- Nicholas Lens' magical and profane death ritual Flamma Flamma (The Fire Requiem) makes its American debut in a new Sony Classical recording that already has stunned European audiences that range from Belgian grandmothers to fans of avant-garde performance art.

Mixing elements of rock, world music and Western classical music, Lens' score pulsates with the primitive energy and driving intensity that audiences have found so appealing in Carl Orff's scenic cantata Carmina Burana. Yet Flamma Flamma (The Fire Requiem) is a wildly original work, boldly synthesizing the Western spiritual concept of a requiem mass for the dead with death rituals and ceremonies from non-Western cultures. The unifying element in Flamma Flamma is, obviously, fire -- fire as a tool of life, fire as a metaphor for passion, fire as the most potent agent of transformation in nature. The mystique of fire captured Lens' imagination as he personally reached an important philosophical conclusion about life and death.

"To me, the one thing that makes life bearable is the knowledge that it will come to an end," Lens has said, "because accepting this is the only way to unconditionally and freely enjoy life. It has taken many long journeys, both physically and mentally, to reach this obvious insight."

The marriage of pagan ritual with the sound and the appearance of Christian sacrament might seem impossible, but Flamma Flamma is completely a study in contrasts, from its structure and inspiration to the forces Lens asks for in performance.

Flamma Flamma features six soloists with trained voices, operatic in nature, as well as three singers with striking, ethnically distinctive voices recruited from the Bulgarian womens' choir that created such a sensation with the bestselling recording Le Mystere des Voix Bulgares. The six trained voices speak for the "gods," the higher consciousness of man, and they virtually obsess over the meaning of death in the continuum of life. The trio of ethnic voices represents a more primitive view: death is to be scoffed at and ridiculed, especially because the "gods" take its meaning so seriously in their "sublime state." An anonymous mixed choir parrots the musings of the "gods." The dramatic contrasts of Flamma Flamma are further defined in the instrumentation, which calls for an ensemble of traditional orchestral instruments as well as a diverse selection of electronic and ethnic instruments. Its original Latin text, written by Herman Portocarero, offers Western audiences a way into the mystical atmosphere that sounds familiar and, for the performers, is comfortably "singable."

The tension between all these elements gives Flamma Flamma its wild and unique profile. Everything moves toward the moment of release, of what Lens calls "cosmic transition," in which human emotions are "independent -- and therefore respectful -- of any known philosophy."

[ Bericht 40% gewijzigd door der_Otto op 15-05-2005 23:42:35 ]
Scientific Progress Goes 'Boink'
pi_27414804
MMMMM

Toch nog een intellectueel die Nicholas kent!

Way to go dude ( insert latin translation here )
If you wanna play with the devil, you gotta play her game
  zaterdag 28 mei 2005 @ 02:17:59 #4
80076 der_Otto
Ich bin der Otto!!
pi_27424834
Hoera! de eerste reactie! Nicholas Lens heerst!

Ik gooi er nog even wat info tegenaan: Lens is ook terug te vinden op het befaamde http://www.schott-music.com

Binnenkort zou daar ook een live CD aangeboden moeten worden van de complete Chronicles, over het waar en hoe tast ik in het duister maar ik kan in ieder geval niet wachten!
Scientific Progress Goes 'Boink'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')