abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:10:14 #1
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_26980252

Iedereen in Nederland kent dit eenmansproject van de megahit 'Nobody Knows'. In 1971 in Detroit geboren, viel hij het eerst op bij LaFace Records door hits te schrijven voor TLC, Boyz II Men, Johnny Gill en Toni Braxton. In 1995 was er het debuutalbum 'Words', waarop hij alles zelf deed. De singles 'Like A Woman' en 'Nobody Knows' werden voor een Grammy genomineerd. Het album zelf won de Grammy voor Beste R&B album. In 1998 kwam de opvolger 'Birdseye' uit. Ook hier weer nam hij alle composities, zang en instrumenten voor zijn rekening afgezien van een gastoptreden van Eric Clapton. In 2003 kwam het album 'Resurrected' uit, het eerste album na het breken met Arista/LaFace. Met het steeds minder in de charts komen, leek de kwaliteit van de albums alleen maar toe te nemen. In 2005 kwam als mosterd na de maaltijd nog een verzamelaar uit met nummers van de eerste twee albums: Nobody Knows: The Best Of. Hieronder volgt nog uitgebreider commentaar per album. Dit topic is om te laten zien dat deze parel niet onopgemerkt in de vergetelheid mag raken. Verleidelijke teksten klinken bij hem oprecht, niet voorgekookt en dat is zeldzaam in de hedendaagse R&B. Ook is zijn vakmanschap op alle fronten onovertroffen.

Het debuutalbum van Tony Rich past niet helemaal in de urban R&B van begin jaren negentig. In plaats van hiphop, neemt Rich elementen van soul, blues, pop en rock en vergelijkbaar met bij voorbeeld Prince mengt hij de stijlen tot een geheel. Veel meer dan bij Prince zijn de invloeden duidelijk hoorbaar, maar dat is niet raar voor een debuut. Niet alle liedjes zijn van superklasse, maar de beste songs zijn stukken beter dan die van zijn concurrenten. Zijn durf en zijn talent zorgen dat het album 'werkt'. Behalve 'Nobody Knows' en 'Like A Woman' zijn 'Ghost' en 'Little Ones' nummers die je niet meer loslaten.

Vibe magazine schreef:
quote:
Tony Rich's little red Corvette is filled with the high-octane fuel of serious, soulful songcraft. Not just any songs, mind you--remarkably smart, clever songs with hummable melodies, lyric twists, turns, and scenarios that, naturally, speak of love, but thankfully do so without resorting to clichés or stating the obvious

Na zijn debuut ging Tony Rich, net als bij voorbeeld Maxwell en D'Angelo door met het aanpassen van de urban R&B aan de invloeden van Stevie Wonder, Marvin Gaye en vooral Prince, die steeds terugkomt bij Tony Rich. Opnieuw bewees hij met 'Birdseye' onvoorspelbaar en zeer begaafd te zijn. Deze opvolger was eigenlijk de bevestiging van het debuut, hetgeen niet makkelijk was. 'Birdseye' is vooral een opmerkelijk romantische plaat. De combinatie van zijn stem, zijn arrangementen en zijn teksten maken van 'Birdseye' een waar genot. 'Silly Man' deed het aardig in de charts. 'If You're An Angel' was in potentie net zo'n wereldhit als Nobody Knows', maar heeft niet zo ver mogen komen. 'No Time Soon' en 'My Stomach Hurts' komen terug op de verzamelaar uit 2005.

De titel van het derde album kan worden verklaard door het breken van Tony Rich met zijn platenmaatschappij en het verlaten van de druk om hits te scoren. Ondanks nieuwe invloeden worden de fans niet teleurgesteld. De zware gitaren en zelfs veranderingen in het tekstboekje (to wordt 2 en for wordt 4) duiden op een nog sterkere hang naar het erfgoed van Prince. De ballades uit het verleden ontbreken echter niet. Dit album is een subtiele variatie op de volwassen romantische R&B van de eerste twee albums. De arrangementen geven de songs een net iets scherper randje, maar blijven dichtbij zijn bekende stijl, zodat oude fans niet te zeer schrikken.
quote:
Resurrected may not top any charts or permeate the mainstream (No singles or videos almost guarantee that) but it's quality cannot be doubted so critically he can expect great reaction like the reviews here demonstrate. With a live album and DVD in the works, The Tony Rich Project community is one to stay close with for the latest news, developments and releases.

Op deze verzamelaar staan tien nummers van de eerste twee albums en dan nog niet eens de beste. In de VS is hij eind april van dit jaar in de winkel gekomen. We wachten rustig af wanneer hij in Nederland uitkomt. Het lijkt me niet echt een waardevolle toevoeging voor je collectie.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 16:13:53 #2
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_26980392
Oh ja, de bedoeling is dat je meldt of je hem (nog) kent en of je ook een liefhebber bent. Bedankt.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 18:50:02 #3
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_26985000
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 16:10 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Dit topic is om te laten zien dat deze parel niet onopgemerkt in de vergetelheid mag raken.
Het lijkt er op dat ik al te laat ben.
pi_26985157
Wat suf dat ze nu ineens met die verzamelcd aankomen.
"Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
  zondag 15 mei 2005 @ 15:10:36 #5
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_27026905
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 18:55 schreef Scandalous het volgende:
Wat suf dat ze nu ineens met die verzamelcd aankomen.
Klopt. Als hij al in Nederland uitgebracht wordt. Daar ben ik niet zeker van. Ik denk niet dat veel mensen er op zitten te wachten.
  maandag 20 juni 2005 @ 20:54:28 #6
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_28100568
Tony Rich is dood, leve John Legend?
  zondag 26 juni 2005 @ 23:40:01 #7
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_28259127
Wat zijn herinneringen van mensen aan 'Nobody Knows'?

Ik weet dat dit liedje helemaal grijs gedraaid is en het voor mij altijd de zomer van 1995 terug zal brengen in m'n hoofd.

tijd voor een John Legend topic trouwens
  maandag 4 juli 2005 @ 00:59:15 #8
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_28463668
quote:
Op zondag 26 juni 2005 23:40 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
tijd voor een John Legend topic trouwens
John Legend
  zaterdag 9 juli 2005 @ 00:00:31 #9
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_28642071
Resurrected al een tijdje in huis nu. Het klinkt eigenlijk hetzelfde als voor de 'wederopstanding', hetgeen zowel positief als negatief is natuurlijk.
pi_28642341
Dit is niet bepaald een stormlooptopic zeg
  zaterdag 9 juli 2005 @ 00:22:35 #11
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_28642815
Ik ken Nobody knows nog wel. Was wel een mooi nummer. Doet me ook altijd aan die zomervakantie denken toen ik bij kenissen logeerde en dat werd daar elke dag gedraaid

Maar toch denk ik niet dat ik de rest van zijn muziek leuk zal vinden, sorry.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 00:37:57 #13
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_28643177
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 00:25 schreef wyccie het volgende:
Ik ken Nobody knows nog wel. Was wel een mooi nummer. Doet me ook altijd aan die zomervakantie denken toen ik bij kenissen logeerde en dat werd daar elke dag gedraaid

Maar toch denk ik niet dat ik de rest van zijn muziek leuk zal vinden, sorry.
Als je 'Ghost' (zweverig, diep), 'Like A Woman' (gedurfd) en 'If You're An Angel' (bijna te zoet, moet je van houden) niets vindt, dan pas mag je de hoop opgeven.

Dat moet een mooie zomervakantie geweest zijn. Zon, zee en flippo's.
  maandag 25 juli 2005 @ 23:33:16 #14
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29127978
Resurrection is gewoon steengoed, kan er niets anders van maken.
  maandag 25 juli 2005 @ 23:53:51 #15
67677 furanku
Did I Do That :?
pi_29128661
Ik vind "Nobody Knows" een geweldig nummer. Kende de zanger totaal niet , maar het nummer draai ik minimaal een paar keer per week in de afgelopen 5 jaar. Ik moest altijd denken een een of ander groepje ala All4One, AZ Yet of de Backstreet Negers.. wist nooit dat het 1 persoon was
I'm a fokker! can't you see, do u wanna fok! all night with me.. ^_^
  dinsdag 26 juli 2005 @ 00:00:43 #16
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_29128842
Cool! Ja, hij bespeelt ook alle instrumenten zelf. Met recht een 'one man band'!
pi_29467833
Ik hoorde laatst dat hij nu bij een of andere vreemde sekte zit. Hoop dat het niet de waarheid is.
pi_30720199
Hij is waardig opgevolgd door John Stephens oftewel John Legend.

Toch blijft Tony Rich in mijn ogen ondergewaardeerd. Zijn albums 'Words' en 'Birdseye' zijn steengoed.
pi_30819100
Een duet tussen John Legend en Tony Rich Project zou de cirkel rond maken.
pi_31554114
Words, Birdseye en Resurrected in de 3cd-speler en dan de shuffle/random er op. Geluk zit in kleine dingen.
  dinsdag 8 november 2005 @ 15:10:24 #21
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_32089024
Ben ik dan echt officieel de enige liefhebber van TRP op FOK?
pi_32931336
De bedoeling was dus te laten zien dat hij meer is dan 'Nobody Knows'. Ik weet niet of dat helemaal gelukt is.
pi_32932179
quote:
Op dinsdag 26 juli 2005 00:00 schreef Stanley_Climbfall het volgende:
Cool! Ja, hij bespeelt ook alle instrumenten zelf. Met recht een 'one man band'!
En een "one man topic"

zo'n beetje dan
  donderdag 8 december 2005 @ 23:30:39 #24
108558 Messenga
goeiendag wat een geheel!
pi_32932362
Nobody knows but me ken ik.
  vrijdag 9 december 2005 @ 10:30:40 #25
44591 Stanley_Climbfall
out of your league
pi_32939086
'Like A Woman' is bij voorbeeld minstens net zo goed...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')