FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Motor ipv brommer rijden
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 09:12
Vanochtend zat ik op m'n scootertje naar m'n werk (ongeveer 50 km per dag), en bedacht me dat een motor misschien toch prettiger is om deze afstand af te leggen.
Nu rij ik op dat scootertje omdat het super goedkoop is. En dat zal het motorrijden moeten blijven.
Wat zou het me gaan kosten als ik :
1: motorrijbewijs ga halen (25 jaar, 7 jaar rijbewijs B)
2: motor moet kopen (gewoon iets heel simpels, zeg maar de Suzuki Alto onder de motoren)
3: vaste kosten van het motorrijden.

Wie zou me wat kunnen vertellen..
Herkauwervrijdag 13 mei 2005 @ 09:16
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:12 schreef highworker het volgende:
Vanochtend zat ik op m'n scootertje naar m'n werk (ongeveer 50 km per dag), en bedacht me dat een motor misschien toch prettiger is om deze afstand af te leggen.
Nu rij ik op dat scootertje omdat het super goedkoop is. En dat zal het motorrijden moeten blijven.
Wat zou het me gaan kosten als ik :
1: motorrijbewijs ga halen (25 jaar, 7 jaar rijbewijs B)
2: motor moet kopen (gewoon iets heel simpels, zeg maar de Suzuki Alto onder de motoren)
3: vaste kosten van het motorrijden.

Wie zou me wat kunnen vertellen..
Wegenbelasting ongeveer ¤60 per jaar en ik betaalde iets van ¤17 euro per maand aan verzekering. (incl. rechtsbijstand en opzittendeverzekering voor 2 personen)
Voor ¤2000 kan je al heel leuk shoppen voor een motor

Wat het rijbewijs tegnewoordig kost kan ik je niet zeggen. Maar ga er voor, het is echt leuk!
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 09:19
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:16 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Wegenbelasting ongeveer ¤60 per jaar en ik betaalde iets van ¤17 euro per maand aan verzekering. (incl. rechtsbijstand en opzittendeverzekering voor 2 personen)
Voor ¤2000 kan je al heel leuk shoppen voor een motor

Wat het rijbewijs tegnewoordig kost kan ik je niet zeggen. Maar ga er voor, het is echt leuk!
en aan wat voor soort motoren moet ik denken als ik roep "de Suzuki Alto onder de motorfietsen"?
Herkauwervrijdag 13 mei 2005 @ 09:21
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:19 schreef highworker het volgende:

[..]

en aan wat voor soort motoren moet ik denken als ik roep "de Suzuki Alto onder de motorfietsen"?
Een lichte ca. 600cc motor, Honda Transalp, Honda CB500, Suzuki gs 500, Kawasaki ER-5, die klasse denk ik zo.
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 09:21
ik ben het rijbewijs aan het halen... examen kost +-290 euro voor beide exames... ongeveer 100 euro voor het theorieexamen en de uitreksels en de boeken etc. en +-36-39 euro per les...

ik heb 7 lessen voertuigbeheersing gehad en toen dat examen gedaan en geslaagd (gister ) en ik heb nu 4 lessen op de weg gehad.. ik hoop er nog een stuk of 5 vol te maken en dan ook op de weg op examen te kunnen.. gemiddeld genomen hebben de meeste mensen minder lessen nodig als voor de auto en als je er een beetje aanleg voor hebt kost het niet zo heel veel.. maar het is wel duurder geworden als dat het ooit was.....
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 09:28
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:21 schreef Youp het volgende:
ik ben het rijbewijs aan het halen... examen kost +-290 euro voor beide exames... ongeveer 100 euro voor het theorieexamen en de uitreksels en de boeken etc. en +-36-39 euro per les...

ik heb 7 lessen voertuigbeheersing gehad en toen dat examen gedaan en geslaagd (gister ) en ik heb nu 4 lessen op de weg gehad.. ik hoop er nog een stuk of 5 vol te maken en dan ook op de weg op examen te kunnen.. gemiddeld genomen hebben de meeste mensen minder lessen nodig als voor de auto en als je er een beetje aanleg voor hebt kost het niet zo heel veel.. maar het is wel duurder geworden als dat het ooit was.....
Een les of 15 is wel gemiddeld? of zijn het er meer?
Lessen: 39 x 15 = 585
Examens: ong. 390
totaal: ongeveer 1000 euro?
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 09:30
Ik heb mijn motorrijbewijs ongeveer 2,5 jaar geleden voor 500 euro gehaald, dat was een snel cursus van 3 dagen. De eerste dag 8 uur rijden, de tweede dag 4 uur en de derde dag nog 1 uurtje voor het examen.

Gezien jouw ervaring met een brommer denk ik dat je het beste zo iets kan doen, ik had van m'n leven nog nooit op iets met twee wielen gezeten (behalve een fiets dan...), en ik heb het toch in 1 keer gehaald.
randomvrijdag 13 mei 2005 @ 09:30
Ik was anderhalf jaar geleden ongeveer 800 euro kwijt voor mijn motorrijbewijs met 20 lessen en beide examens inbegrepen.
Daarna een Yamaha radian gekocht voor 1250 euro (die ik helaas total loss heb gereden door mijn eigen stomme schuld <- gelukkig wel van geleerd) en nu rijd ik op een yamaha xj600 uit 1986 die ik gekocht heb voor 1000 euro. Het zijn niet de hotshot pocketrockets die tegenwoordig supertof zijn, maar deze motoren zijn heel erg goed te betalen en ik ben nu krap een jaar en 4000 kilometer verder met de XJ600 en die bevalt me hartstikke goed.
Je hoeft dus niet persé 2000 euro uit te geven voor een motor, je kan bijvoorbeeld ook kijken naar Honda CB450's, CX500's en CX650's (niet de turbo), oerdegelijke motoren die misschien niet zo supersnel zijn maar je wel altijd naar de plaats van bestemming brengen.
Als je overstapt van de brommer op een motor dan zal een 450cc al heel erg snel zijn

Succes met het maken van je keuze !

Edit: Vergeten te vertellen, en niet geheel onbelangrijk als je het als woon/werkvervoer gaat gebruiken: Als je een beetje rustig rijdt, dan zijn rijden de meeste motoren zo rond de 1 op 18 (volgens mij)
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 09:30
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:30 schreef Heras het volgende:
Ik heb mijn motorrijbewijs ongeveer 2,5 jaar geleden voor 500 euro gehaald, dat was een snel cursus van 3 dagen. De eerste dag 8 uur rijden, de tweede dag 4 uur en de derde dag nog 1 uurtje voor het examen.

Gezien jouw ervaring met een brommer denk ik dat je het beste zo iets kan doen, ik had van m'n leven nog nooit op iets met twee wielen gezeten (behalve een fiets dan...), en ik heb het toch in 1 keer gehaald.
ik denk niet dat het veel uitmaakt, mijn brommerervaring (Honda MB, scooters...)
ben echt op zoek naar een goedkope motor, het interesseert me niet of ie snel is ofzo, of hoe hij er uit ziet, als hij maar me naar m'n werk brengt..

Wat is het benzine verbruik van zo'n motor (400-600cc?)
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 09:31
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:28 schreef highworker het volgende:

[..]

Een les of 15 is wel gemiddeld? of zijn het er meer?
Lessen: 39 x 15 = 585
Examens: ong. 390
totaal: ongeveer 1000 euro?
n les of 20-25 is gemiddeld... maar ik heb er zgn aanleg voor... en ik rij al een aantal jaren....
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 09:32
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:30 schreef Heras het volgende:
Ik heb mijn motorrijbewijs ongeveer 2,5 jaar geleden voor 500 euro gehaald, dat was een snel cursus van 3 dagen. De eerste dag 8 uur rijden, de tweede dag 4 uur en de derde dag nog 1 uurtje voor het examen.

Gezien jouw ervaring met een brommer denk ik dat je het beste zo iets kan doen, ik had van m'n leven nog nooit op iets met twee wielen gezeten (behalve een fiets dan...), en ik heb het toch in 1 keer gehaald.
dat is juist beter dan leer je je niks fouts aan wat je weer afgeleerd moet worden.....
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 09:34
Oh, en ik heb trouwens 2 jaar geleden een Suzuki gs500 gekocht, uit '92 voor ongeveer 1300 euro.
En voor m'n kleding (broek, jas, handschoenen, helm) was ik ongeveer 1000 euro kwijt.

Het verbruik van mijn motor is bij een rit van 40km als ik 80km/h rij, ongeveer 1:23 (het is me 1 keer gelukt om dit vol te houden, want des te meer gas je geeft, des te groter je verbruik wordt...)

[ Bericht 36% gewijzigd door Heras op 13-05-2005 09:40:56 ]
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 09:37
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:32 schreef Youp het volgende:

[..]

dat is juist beter dan leer je je niks fouts aan wat je weer afgeleerd moet worden.....
Ja, maaaaar, je wou mij NIET zien wegrijden de eerste keer. Die instructeur geloofde mij ook niet toen ik zei dat ik nog nooit brommer gereden had... Instructeur:"Ja, geef maar een beetje gas, koppeling op laten komen en rijden", ik:"Ehm, hoe moet ik hem starten ". Instructeur :" ".

Het eerste ritje van ongeveer 1 kilometer was die motor ook 'slechts' 12x afgeslagen
Herkauwervrijdag 13 mei 2005 @ 09:38
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:30 schreef highworker het volgende:

[..]

ik denk niet dat het veel uitmaakt, mijn brommerervaring (Honda MB, scooters...)
ben echt op zoek naar een goedkope motor, het interesseert me niet of ie snel is ofzo, of hoe hij er uit ziet, als hij maar me naar m'n werk brengt..

Wat is het benzine verbruik van zo'n motor (400-600cc?)
Zo motor haalt wel 1 op 15 tot en met 1 op 23. Nuttige post hierboven, kleding is wel redelijk duur en een goede helm ook
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 09:39
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:38 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Zo motor haalt wel 1 op 15 tot en met 1 op 23. Nuttige post hierboven, kleding is wel redelijk duur en een goede helm ook
Benzine verbruik is dus wel gunstig (mijn brommertje doet nu 1 op 24), kleding had ik nog niet bij stil gestaan, helm heb ik al (is een motorhelm, zou moeten kunnen)..
Ridocarvrijdag 13 mei 2005 @ 09:39
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:19 schreef highworker het volgende:

[..]

en aan wat voor soort motoren moet ik denken als ik roep "de Suzuki Alto onder de motorfietsen"?
Je hebt niet echt rammelbakken wat motoren betreft, veiligheid is namelijk niet iets dat je lichtzinnig op moet vatten. Prijs hangt ook meestal samen met design, dus net als auto's is de prijs afhankelijk van hoe mooi een motor is. Een goed overzicht kun je krijgen als je op marktplaats op prijs sorteert, en vergelijkt met merk en model.
Een goedkope motorfiets kun je voor ongeveer 500 euro halen. Het kan goedkoper, maar dat zijn meestal opknappers, en niet aan te raden, tenzij je graag sleutelt.

Rijbewijs komt in de buurt van 1000 euro, alles inbegrepen (zelf A gehaald in februari).
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 09:40
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:37 schreef Heras het volgende:

[..]

Ja, maaaaar, je wou mij NIET zien wegrijden de eerste keer. Die instructeur geloofde mij ook niet toen ik zei dat ik nog nooit brommer gereden had... Instructeur:"Ja, geef maar een beetje gas, koppeling op laten komen en rijden", ik:"Ehm, hoe moet ik hem starten ". Instructeur :" ".

Het eerste ritje van ongeveer 1 kilometer was die motor ook 'slechts' 12x afgeslagen
de aller eerste keer dat ik motor reed sloeg hij me nog niet af en toen was ik 14 ofzo en dat was in bilstain op dat off-road gebeuren daar
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 09:42
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:40 schreef Youp het volgende:

[..]

de aller eerste keer dat ik motor reed sloeg hij me nog niet af en toen was ik 14 ofzo en dat was in bilstain op dat off-road gebeuren daar
Nou ik denk dat ik wel zou moeten kunnen wegrijden zonder af te laten slaan?
heb schakelbrommer ervaring, en 7 jaar auto? Zou ik toch weg moeten kunnen komen?
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 09:42
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:40 schreef Youp het volgende:

[..]

de aller eerste keer dat ik motor reed sloeg hij me nog niet af en toen was ik 14 ofzo en dat was in bilstain op dat off-road gebeuren daar
Ja wist ik veel dat je ook gas moest geven bij het wegrijden... diesel motor was wel wat voor mij geweest toen
Herkauwervrijdag 13 mei 2005 @ 09:44
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:42 schreef Heras het volgende:

[..]

Ja wist ik veel dat je ook gas moest geven bij het wegrijden... diesel motor was wel wat voor mij geweest toen
Alleen moet je die aantrappen En dat is echt kut!
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 09:46
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:42 schreef highworker het volgende:

[..]

Nou ik denk dat ik wel zou moeten kunnen wegrijden zonder af te laten slaan?
heb schakelbrommer ervaring, en 7 jaar auto? Zou ik toch weg moeten kunnen komen?
Ja ik denk dat je het daar wel mee moet redden, de echte basis dingen van het rijden zal je geen moeite mee hebben. Alleen het kijken zal je waarschijnlijk weer moeten leren, met een motor moet je verder kijken als met een auto. En aangezien je al 7 jaar je B rijbewijs hebt, kan ik me zo voorstellen dat je dat weer een beetje verleerd bent.
Mercy_symbolvrijdag 13 mei 2005 @ 09:49
mijn vriendin heeft afgelopen jaar haar motorrijbewijs gehaald, en was voor 1200eur klaar
Ridocarvrijdag 13 mei 2005 @ 09:50
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:42 schreef highworker het volgende:

[..]

Nou ik denk dat ik wel zou moeten kunnen wegrijden zonder af te laten slaan?
heb schakelbrommer ervaring, en 7 jaar auto? Zou ik toch weg moeten kunnen komen?
Dan heb je al een voorsprong, alleen niet te lichtzinnig denken over de bijzondere verrichtingen. Met een brommer is bijvoorbeeld een 'achtje rijden' wel te doen, maar met een veelvoud aan vermogen en gewicht is het niet eenvoudig.
Voor de rest is examenonderdeel 'verkeer' net als met de auto. Voertuigcontrole, nummerbord lezen, route rijden en praatje maken.
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 09:59
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:42 schreef highworker het volgende:

[..]

Nou ik denk dat ik wel zou moeten kunnen wegrijden zonder af te laten slaan?
heb schakelbrommer ervaring, en 7 jaar auto? Zou ik toch weg moeten kunnen komen?
als je schakelbrommer kan rijden trek je een motor ook zo weg
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 10:00
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:44 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Alleen moet je die aantrappen En dat is echt kut!
alle echte motors trap je aan
Herkauwervrijdag 13 mei 2005 @ 10:01
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:00 schreef Youp het volgende:

[..]

alle echte motors trap je aan
Een echte motor heeft geen kickstarter
Whizkid_RaiLmAnvrijdag 13 mei 2005 @ 10:01
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 09:59 schreef Youp het volgende:

[..]

als je schakelbrommer kan rijden trek je een motor ook zo weg
Koekie! Reed vanaf mijn 14 schakel-brommer, was 18 met 12 lessen inclusief examen klaar, gelijk m'n RS 250 gehaald, en rij nu al 3 jaar
Is in feite zo duur als je het zelf wilt maken, enkel zit je gewoon met een soort van startgedrag (helm, kleding, aanschaf motor, verzekering e.d.)
Whizkid_RaiLmAnvrijdag 13 mei 2005 @ 10:02
dubbelpost
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 10:03
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:01 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Een echte motor heeft geen kickstarter
E-start is voor mietjes
Herkauwervrijdag 13 mei 2005 @ 10:05
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:03 schreef Youp het volgende:

[..]

E-start is voor mietjes
Ben dan ook geen mietje, ik duw een motor altijd aan
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 10:07
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:05 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ben dan ook geen mietje, ik duw een motor altijd aan
mijne heeft lekker een kickert
Menyovrijdag 13 mei 2005 @ 10:07
tvp. Zit er zelf aan te denken om iets met een motor te gaan doen. Ook hier is budget nog een probleem.
Whizkid_RaiLmAnvrijdag 13 mei 2005 @ 10:07
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:05 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ben dan ook geen mietje, ik duw een motor altijd aan
Haha. dan wil ik jou wel eens Goldwing 1800 aan zien duwen
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 10:09
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:07 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]

Haha. dan wil ik jou wel eens Goldwing 1800 aan zien duwen
gaat goed... je kan ook een 3 liter diesel auto aanduwen
Herkauwervrijdag 13 mei 2005 @ 10:09
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:07 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]

Haha. dan wil ik jou wel eens Goldwing 1800 aan zien duwen
Ik pas niet op een Goldwing, dus waarom zou ik die aanduwen
hollander172vrijdag 13 mei 2005 @ 10:10
Gezien je motivatie zou ik je wel aanraden naar een motor met kuip te kijken. Geen pretje als het hard waait en je moet 50 snelweg km's maken op een naked.

Zoek even een lijstje met de lelijkste motoren op en kies daar wat uit. GPX oid komt denk ik wel aardig in de buurt. GPZ500 wordt ook niet echt gewaardeerd door veel mensen.
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 10:10
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:07 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]

Haha. dan wil ik jou wel eens Goldwing 1800 aan zien duwen
Dat is toch geen motor, dat is nou echt 3x niks. Koop dat gewoon een auto, dan zit je nog droog ook.
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 10:15
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:10 schreef hollander172 het volgende:
Gezien je motivatie zou ik je wel aanraden naar een motor met kuip te kijken. Geen pretje als het hard waait en je moet 50 snelweg km's maken op een naked.

Zoek even een lijstje met de lelijkste motoren op en kies daar wat uit. GPX oid komt denk ik wel aardig in de buurt. GPZ500 wordt ook niet echt gewaardeerd door veel mensen.
Aan alleen kijken heeft hij niets aan he...

Maar even serieus, motoren met een kuip zijn vaak wel iets duurder dan een naked bike, ten minste als je een beetje een knappe motor wil. Voordeel van een naked bike is dat je de schade niet zo erg ziet, als je er 's winters mee onderuit gaat door de gladheid.
SicSicSicsvrijdag 13 mei 2005 @ 10:15
Ik heb me toevallig net ingeschreven voor een "try a bike" intake les bij Bruinsma in Utrecht!
Totaal pakket kost ongeveer 700 euri!
Kost 55 euri en dan gaan ze kijken welk pakket geschikt is voor je blabla!

anyway! Ik ga me motor rijbewijs halen!!!!
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 10:16
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:15 schreef Heras het volgende:

[..]

Aan alleen kijken heeft hij niets aan he...

Maar even serieus, motoren met een kuip zijn vaak wel iets duurder dan een naked bike, ten minste als je een beetje een knappe motor wil. Voordeel van een naked bike is dat je de schade niet zo erg ziet, als je er 's winters mee onderuit gaat door de gladheid.
..dat moet ik er thuis maar niet bij vertellen, mag ik gelijk niet meer van m'n vriendin.. hoewel een brommer nou ook niet echt veilig is..
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 10:17
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:16 schreef highworker het volgende:

[..]

..dat moet ik er thuis maar niet bij vertellen, mag ik gelijk niet meer van m'n vriendin.. hoewel een brommer nou ook niet echt veilig is..
Ja, maarja, dat kan met een brommer ook gebeuren he
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 10:18
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 10:18
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:17 schreef Heras het volgende:

[..]

Ja, maarja, dat kan met een brommer ook gebeuren he
je gaat alleen wat minder hard (45 ipv van 120?)
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 10:19
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:18 schreef highworker het volgende:

[..]

je gaat alleen wat minder hard (45 ipv van 120?)
Maar daar heb je je beschermende kleding weer voor, voila probleem opgelost
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 10:20
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:18 schreef highworker het volgende:

[..]

je gaat alleen wat minder hard (45 ipv van 120?)
ik droeg in mn brommer periode ook meestal een motorjas
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 10:22
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:20 schreef Youp het volgende:

[..]

ik droeg in mn brommer periode ook meestal een motorjas
jij reed dan ook vast geen 45...
Whizkid_RaiLmAnvrijdag 13 mei 2005 @ 10:23
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:10 schreef Heras het volgende:

[..]

Dat is toch geen motor, dat is nou echt 3x niks. Koop dat gewoon een auto, dan zit je nog droog ook.
Is het ook niet, maar een vrachtschip
TR08vrijdag 13 mei 2005 @ 10:23
Je hebt trouwens toch ook lichtere motoren die eigenlijk gewoon zeg maar zware brommers zijn? Sommige honda's had je vroeger geloof ik ook zwaardere blokjes voor en dan konden ze 130 dacht ik. Als je echt goedkoop wilt rijden ben je met 100cc op zich wel klaar.
Dan kun je 120, heb je laag verbruik, weinig kosten en een kutgeluid. Kortom: De ultieme Suzuki Alto ervaring op 2 wielen
hollander172vrijdag 13 mei 2005 @ 10:27
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:15 schreef Heras het volgende:
Maar even serieus, motoren met een kuip zijn vaak wel iets duurder dan een naked bike, ten minste als je een beetje een knappe motor wil. Voordeel van een naked bike is dat je de schade niet zo erg ziet, als je er 's winters mee onderuit gaat door de gladheid.
Ik denk dat het gemak van een kuip wel opweegt tegen de meerprijs, als je trouwens naar de wat oudere motoren kijkt ouder dan 10/15 jaar dan is dit verschil ook miniem.

Of je op je plaat gaat heb je doorgaans zelf in de hand, mocht je omver gereden worden dan heb je daar de WA van de tegenpartij voor.
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 10:28
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:23 schreef TR08 het volgende:
Je hebt trouwens toch ook lichtere motoren die eigenlijk gewoon zeg maar zware brommers zijn? Sommige honda's had je vroeger geloof ik ook zwaardere blokjes voor en dan konden ze 130 dacht ik. Als je echt goedkoop wilt rijden ben je met 100cc op zich wel klaar.
Dan kun je 120, heb je laag verbruik, weinig kosten en een kutgeluid. Kortom: De ultieme Suzuki Alto ervaring op 2 wielen
Mijn Suzuki 500 was toen ik hem kocht 'geknepen', omdat ik toen niet op een zware motor mocht rijden. Hierdoor had de motor weinig kracht bij hoge toeren (>7500), de topsnelheid lag ongeveer even hoog als normaal, maar het duurde veeeeel langer voor je daar kwam.
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 10:30
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:22 schreef highworker het volgende:

[..]

jij reed dan ook vast geen 45...


maar ik was wel verantwoordelijk
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 10:32
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:23 schreef TR08 het volgende:
Je hebt trouwens toch ook lichtere motoren die eigenlijk gewoon zeg maar zware brommers zijn? Sommige honda's had je vroeger geloof ik ook zwaardere blokjes voor en dan konden ze 130 dacht ik. Als je echt goedkoop wilt rijden ben je met 100cc op zich wel klaar.
Dan kun je 120, heb je laag verbruik, weinig kosten en een kutgeluid. Kortom: De ultieme Suzuki Alto ervaring op 2 wielen
Is dat goedkoper dan? Aan wat voor motor moet ik dan denken? Kom je nog wel een beetje mee met het verkeer?
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 10:34
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:27 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Ik denk dat het gemak van een kuip wel opweegt tegen de meerprijs, als je trouwens naar de wat oudere motoren kijkt ouder dan 10/15 jaar dan is dit verschil ook miniem.

Of je op je plaat gaat heb je doorgaans zelf in de hand, mocht je omver gereden worden dan heb je daar de WA van de tegenpartij voor.
Tja, misschien heb je gelijk. M'n volgende motor zal ook een motor met kuip worden, omdat ik dat gewoon mooier vind. Maar omdat ik nog niet zo ervaren was, had ik eerst maar gekozen voor een naked bike.
TR08vrijdag 13 mei 2005 @ 10:34
@hollander172:
quote:
Spelregels: door te drukken op de escape toets stopt mijn avatar. De bedoeling is deze te stoppen wanneer deze blauw is. Gebruik F5 om het spel opnieuw te starten.
Prijzen kunnen alleen persoonlijk en in natura uitgekeerd worden.
Ik heb trouwens je spelletje gewonnen Wat win ik?
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 10:34
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:32 schreef highworker het volgende:

[..]

Is dat goedkoper dan? Aan wat voor motor moet ik dan denken? Kom je nog wel een beetje mee met het verkeer?
100cc 2takt ja enorm onderhoud veel verbruik etc....

een maat van me heeft een oude honda rebel 250 2cilindertje... 11kw dat gaat dus 130.. op de snelweg denk je dat je doodgaat zeker bij het invoegen en eventueel inhalen ofzo.. en in het verkeer kom je wel mee maar zodra je iets in moet halen ofzo kom je vemrogen tekort... neem maar lekker een 500cctje ofzo
TR08vrijdag 13 mei 2005 @ 10:41
Als hij toch over 80 km wegen brommert is dat toch geen probleem? Snelwegen heb je idd een auto of zwaardere motor voor.
Wat ik begrijp van TS is dat hij goedkoop woon-werk wil motoren. Als hij dat met de brommer gedaan heeft tot nu toe dan is dat waarschijnlijk over 80km wegen, dus dan is een top van 130 meer dan genoeg, toch? En het ging om de kosten, dus je wilt een zo zuinig mogelijk blok. 500cc is dan duidelijk overkill. Onderhoud is wel belangrijk inderdaad.
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 10:44
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:41 schreef TR08 het volgende:
Als hij toch over 80 km wegen brommert is dat toch geen probleem? Snelwegen heb je idd een auto of zwaardere motor voor.
Wat ik begrijp van TS is dat hij goedkoop woon-werk wil motoren. Als hij dat met de brommer gedaan heeft tot nu toe dan is dat waarschijnlijk over 80km wegen, dus dan is een top van 130 meer dan genoeg, toch? En het ging om de kosten, dus je wilt een zo zuinig mogelijk blok. 500cc is dan duidelijk overkill. Onderhoud is wel belangrijk inderdaad.
die maat van me is niet te spreken over dat hok op een 80 weg heb je simpelweg niet genoeg vermogen om een beetje in te halen ofzo... en dat levert af en toe bloedlinke situaties op omdat auto's achter je gaan kleven als er voor iets langzaam rijdt.. want die auto's hebben toch zoiets van "dat is een motor, die kan snel er langs" wat dus niet zo is
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 10:45
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:41 schreef TR08 het volgende:
Als hij toch over 80 km wegen brommert is dat toch geen probleem? Snelwegen heb je idd een auto of zwaardere motor voor.
Wat ik begrijp van TS is dat hij goedkoop woon-werk wil motoren. Als hij dat met de brommer gedaan heeft tot nu toe dan is dat waarschijnlijk over 80km wegen, dus dan is een top van 130 meer dan genoeg, toch? En het ging om de kosten, dus je wilt een zo zuinig mogelijk blok. 500cc is dan duidelijk overkill. Onderhoud is wel belangrijk inderdaad.
Het stuk dat ik rij is nu over fietspaden/60 km weg. Met de motor, zou ik op de parallel liggende weg rijden, dit is een autoweg (100km) en een 80 km weg.
Voor de insiders: Zaandijk-Alkmaar langs het Noordhollandskanaal.
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 10:48
en als je de motor hebt reken maar dat je m dan ineens niet meer alleen voor woon-werk gebruiken gaat
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 11:07
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:48 schreef Youp het volgende:
en als je de motor hebt reken maar dat je m dan ineens niet meer alleen voor woon-werk gebruiken gaat
Ja daar had ik ook last van ja, ik rij nu liever motor dan dat ik auto rij, voornamelijk omdat je veel sneller op plaatsen komt , je bent veel wendbaarder en je kan makkelijker parkeren
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 11:08
ok, nog een mooie: wat is goedkoper voor woonwerk verkeer:



of

Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 11:19
Zeer waarschijnlijk de motor, lage verzekering, heel weinig wegenbelasting en relatief weinig onderhoud (er zit niet heel veel op, dus heel veel kan er ook niet stuk gaan). Bovendien zou ik nog niet dood gevonden willen worden in die auto, maarja, dat is mijn mening
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 11:35
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 11:19 schreef Heras het volgende:
Zeer waarschijnlijk de motor, lage verzekering, heel weinig wegenbelasting en relatief weinig onderhoud (er zit niet heel veel op, dus heel veel kan er ook niet stuk gaan). Bovendien zou ik nog niet dood gevonden willen worden in die auto, maarja, dat is mijn mening
Emotie speelt geen rol..zuiver de kosten
Herasvrijdag 13 mei 2005 @ 11:37
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 11:35 schreef highworker het volgende:

[..]

Emotie speelt geen rol..zuiver de kosten
Ok, ik zeg niets meer
big_alvrijdag 13 mei 2005 @ 11:38
en als je een motor neemt, kan je ook langer uitslapen...
highworkervrijdag 13 mei 2005 @ 11:42
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 11:38 schreef big_al het volgende:
en als je een motor neemt, kan je ook langer uitslapen...
nou, ik denk niet dat het scheelt op mijn traject, staat namelijk nooit file.
Met de auto is het 35 minuten, met de brommer ook, dus zal het met de motor ook wel zoiets zijn..
Ridocarvrijdag 13 mei 2005 @ 16:34
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:07 schreef Whizkid_RaiLmAn het volgende:

[..]

Haha. dan wil ik jou wel eens Goldwing 1800 aan zien duwen
Ik heb wel eens een Goldwing 1000 aangeduwd.
niks aan.
Ridocarvrijdag 13 mei 2005 @ 16:42
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 10:10 schreef Heras het volgende:

[over GL1800]

Dat is toch geen motor, dat is nou echt 3x niks. Koop dat gewoon een auto, dan zit je nog droog ook.
Op een goldwing 1800 zit je ook droog hoor, mits rijdend. Ik heb zelf gezien hoe iemand in de regen met een 1800 200 km reed en kurkdroog van het zadel stapte.
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 16:46
quote:
Op vrijdag 13 mei 2005 11:35 schreef highworker het volgende:

[..]

Emotie speelt geen rol..zuiver de kosten
de motor... zoals al gezegd, de verzekering is niks (kijk zelf maar eens op www.unive.nl >> premie berekenen) het verbruik zal ongeveer gelijk zijn aan dat hok van een auto en de wegenbelasting is veeeeel lager.. het enige wat is is dat de banden sneller zullen slijten.. en je bijna altijd een ketting hebt die gesmeerd, gespannen en op een gegeven moment vervangen moet worden..
kokosvrijdag 13 mei 2005 @ 21:37
Laat mij jouw scooter opfokken voor 250,- en je bent er sneller en goedkoop
Youpvrijdag 13 mei 2005 @ 21:53
totdat ze je op de rollenbank zetten of totdat je tank leeg is of totdat het ding uit elkaar gammelt

en daarbij lacht iedereen je nog eens uit ook scooters
kokoszaterdag 14 mei 2005 @ 00:36
Nee, maar jij rijdt 45 km/h
xFriendxzaterdag 14 mei 2005 @ 09:59
Dit is toch wel een verrassing. Ik dacht altijd dat je motorrijbewijs halen duurder was dan het autorijbewijs.

Vooral mijn vader zou graag een motorrijbewijs hebben. Hij reed vroeger brommer (schakel) en heeft nu ook weer een Kreidler Florett staan, maar dat blijft toch een brommer en geen motor (nou ja, eigenlijk wel...70cc )

Hij rijd al jaren auto...zeg zo'n 30 jaar. Zou hij net als TS dan vrij gemakkelijk een motorrijbewijs kunnen binnenslepen?

Zelf ben ik 21, niet in bezit van rijbewijs B, wel ervaring mee (gezakt en niet meer lessende) en al wat jaren op de scooter (ook 70cc) maar zo'n motor is natuurlijk veel handiger. Geen gezeur met die slijtage bij scooters en zo.

Oh ja, krijgt mijn vader ook nog een soort korting qua verzekering gezien zijn (oude) leeftijd?
Ridocarzaterdag 14 mei 2005 @ 16:25
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 09:59 schreef xFriendx het volgende:
Dit is toch wel een verrassing. Ik dacht altijd dat je motorrijbewijs halen duurder was dan het autorijbewijs.

Vooral mijn vader zou graag een motorrijbewijs hebben. Hij reed vroeger brommer (schakel) en heeft nu ook weer een Kreidler Florett staan, maar dat blijft toch een brommer en geen motor (nou ja, eigenlijk wel...70cc )

Hij rijd al jaren auto...zeg zo'n 30 jaar. Zou hij net als TS dan vrij gemakkelijk een motorrijbewijs kunnen binnenslepen?
Als je vader al 30 jaar ervaring met het verkeer heeft, en ook nog eens ervaring met schakelbrommers, dan moet het een eitje zijn. Wel ff goed de theorie doornemen. In 30 jaar is een hoop veranderd. Ook niet te licht denken over de bijzondere verrichtingen.
quote:
Zelf ben ik 21, niet in bezit van rijbewijs B, wel ervaring mee (gezakt en niet meer lessende) en al wat jaren op de scooter (ook 70cc) maar zo'n motor is natuurlijk veel handiger. Geen gezeur met die slijtage bij scooters en zo.
Motoren slijten ook, en vragen net zoveel onderhoud als een opgevoerde scooter. maar met een motor kun je tenminste hard rijden, zonder elke keer op de politie te letten. Dat zou een reden kunnen zijn om te gaan lessen.
quote:
Oh ja, krijgt mijn vader ook nog een soort korting qua verzekering gezien zijn (oude) leeftijd?
Ik denk het wel. Maar motorverzekering en wegenbelasting zijn toch erg goedkoop tov auto.
Geqxonzaterdag 14 mei 2005 @ 18:53
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 00:36 schreef kokos het volgende:
Nee, maar jij rijdt 45 km/h
Ik ook, maar dan wel op een snor he
Youpzaterdag 14 mei 2005 @ 20:33
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 00:36 schreef kokos het volgende:
Nee, maar jij rijdt 45 km/h
op een 620cc supermotard ja

-edit-

ik heb ook nooit pleebak gereden... bijna altijd een schakel of een vespatje...

[ Bericht 12% gewijzigd door Youp op 15-05-2005 10:19:22 ]