abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator woensdag 11 mei 2005 @ 09:01:43 #1
8781 crew  Frutsel
pi_26904668
Ik had het er gister met een kameraad over dat het me opviel dat er tegenwoordig altijd wat is bij de tandarts.
Ik heb tot aan mijn 25e nooit een gaatje gehad, daarna kwam er dan toch eentje. De laatste 2,5 jaar valt me op dat er altijd wat is en dat ik nooit meer zonder "probleem" de stoel uit ga.
als het geen tandsteen is, dan is het een gaatje of een oude vulling moet worden vervangen.

Gisteren ging ik erheen zonder klachten, maar kwam er weer een ' oude vulling ' uit die weer vervangen moet worden en vandaag heb ik nog steeds klachten van die aktie van hem. Een gevoel als je bijv met je tanden op een koud ijsje bijt.

Mijn kameraad zei dat het kwam doordat de Tandartsen nu zelf de rekeningen opstellen en er dus van moeten leven. Ik had d'r nog niet eerder bij stil gestaan, maar ga dit nu wel doen. Als ik geen klachten heb, hoef ik geen nieuwe vulling of tandsteenbehandeling. (Dat laatste wordt volgens mij ook maar 1x per jaar vergoed in het ziekenfonds, afhankelijk van je pakket of niet?)

Hebben jullie ook dit soort ervaringen dat je de laatste jaren ALTIJD iets hebt bij de tandarts? Kan je hier iets mee? Wat als je zo'n behandeling weigert?

[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 11-05-2005 09:58:41 ]
  † In Memoriam † woensdag 11 mei 2005 @ 09:27:23 #2
43556 miss_dynastie
pi_26905015
Ik heb weleens geweigerd te "betalen". Ik weet niet eens meer wat het precies was, maar ik ben amper twee minuten binnen geweest, hij heeft geen echte handeling verricht, alleen met een krabbertje een keer tussen twee tanden en hoppetee, 20 euro op de rekening. Hoewel die rekening direct door mocht naar de verzekering, heb ik dat geweigerd. Hoewel ze die mondigheid niet gewend waren, werd het toch wel zonder morren weggestreept
  woensdag 11 mei 2005 @ 09:27:50 #3
27026 xstatic1975
No pain no gain
pi_26905019
Ik weet wel dat er een hoop verschilen zijn tussen tandartsen, vroeger altijd een tandarts gehad die altijd wel wat vond, maar daarbij nooit last van mn gebit gehad (preventief misschien zinvol geweest, of oplichterij).

Daarna een tandarts gehad die nooit wat vond, oude man, volgens mij al toe aan zn pensioen, al binnen dus misschien was het niet zo nodig om 'wat te vinden'. Na een paar jaar kreeg ik echter toch wel last van mn gebit, dus gaatjes werden gewoon niet gevonden door hem

Nu weer een hele goede tandarts, goede verzorging alleen als het aan hun ligt kom je 6 keer per jaar. Plus als je niet oplet staat er op de factuur dat je een uitvoerige schoonmaakbeurt gehad hebt, terwijl je slechts een kleine schoonmaaktbeurt gehad hebt, ach scheelt maar 20 euro! @#$&

Behandeling weigeren? Dat moet je zelf weten natuurlijk, het is jouw gebit.

[ Bericht 12% gewijzigd door xstatic1975 op 11-05-2005 09:43:05 ]
pi_26905064
een oude tandarts van mij wilde altijd even "voor de zekerheid" wat rontgenfotootjes maken
want hij was er niet helemaal gerust op.
er was nooit echt iets in die tijd, maar je betaalt wel.

later wel meer problemen gekregen maar krijg idd wel eens het gevoel dat ze wel erg makkelijk hun centen verdienen. Kies trekken, twee tellen werk: men geeft een spuitje, men pakt een tang, men trekt, men geeft een gaasje en je staat weer buiten: a 90 euro
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
  woensdag 11 mei 2005 @ 09:39:33 #5
12237 Phaedrus
Nu met transparante avatar!
pi_26905223
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 09:01 schreef Frutsel het volgende:

Mijn kameraad zei dat het kwam doordat de Tandartsen nu zelf de rekeningen opstellen en er dus van moeten leven.
Wie deed dat dan vroeger voor ze?
Hadden ze daar personeel voor?
En vroeger hoefden ze niet van hun werk te leven wou je zeggen?

Kontverhaal.
Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it.
pi_26905265
Ik had een tijd geleden precies hetzelfde idee als jij nu. Nooit ergens last van en 'voor de zekerheid' toch maar foto's maken en ineens 6 ieniemienie kleine kutgaatjes die natuurlijk uitgroeien tot een ravijn als ik er nu niets aan liet doen aldus de tandarts. En sinds dien heb ik op die plekken toch met enige regelmaat last, had er maar niks aan gedaan uitzuiger Ik vertrouw ze ook niet zo meer, je gaat er vanuit dat de tandarts alleen iets doet als het echt nodig is want ik ben al niet zo'n held bij de tandarts (vooral omdat ik wel altijd verdoving kreeg maar dat niemand mij vertelde dat ik wel even 20minuten moest wachen tot die verdoving werkt.. maarja dat kost tijd natuurlijk) maar als ik ooit echt 'bewijs' heb dat hij dingen doet die eigenlijk niet nodig zijn dan mag hij zijn borst natmaken.
-
  woensdag 11 mei 2005 @ 09:47:36 #7
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_26905347
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 09:27 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik heb weleens geweigerd te "betalen". Ik weet niet eens meer wat het precies was, maar ik ben amper twee minuten binnen geweest, hij heeft geen echte handeling verricht, alleen met een krabbertje een keer tussen twee tanden en hoppetee, 20 euro op de rekening. Hoewel die rekening direct door mocht naar de verzekering, heb ik dat geweigerd. Hoewel ze die mondigheid niet gewend waren, werd het toch wel zonder morren weggestreept
Ik lig in principe nooit langer dan 2 minuten in die stoel. 2 Jaar geleden klein gaatje in mijn verstandskies, dat is gevuld. En verder heb ik nooit wat. Maar toch ben ik wel bereid om voor die 2 minuten te betalen hoor. Als ze niets vinden en het is allemaal schoon is dat ook een goede constatering. Er is bij mij in ieder geval nog nooit wat over het hoofd gezien.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  woensdag 11 mei 2005 @ 09:47:39 #8
62805 rickyB
Stiften is voor mietjes
pi_26905350
Veel tandartsen vonden het zo'n gedoe om een eigen praktijk te regelen.
Nu zijn er comerciële gasten die een praktijk opzetten en alle administratie regelen en de tandarts wordt 'ingehuurd'.
Aan de tandarts wordt dan gevraagd of hij i.p.v. een kleine tandsteenbehandeling, een grote wil rekenen.

hier is laatst een docu over geweest, omdat mensen naar de zorgverzekeraar zijn gestapt die ook twijfelde over het declaratiegedrag van tandartsen.
Bij die praktijken met meerdere artsen zie je dit dus vaker. Als je het niet vertrouwd, dan moet je es contact opnemen met je zorgverzekeraar.
  woensdag 11 mei 2005 @ 09:53:51 #9
86305 Markman
Grappig hier.
pi_26905446
hmm ik moest ook twee wortelkanaalbehandelingen ineens omdat er een gaatje onder een vulling was gekomen: bij alle twee de kanten! Dat is wel erg vaag...

maar goed, die wortelkanaalbehandelingen jezus, was 550 euro kwijt (de verzekering dan maar goed).
  † In Memoriam † woensdag 11 mei 2005 @ 09:53:52 #10
43556 miss_dynastie
pi_26905447
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 09:47 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Ik lig in principe nooit langer dan 2 minuten in die stoel. 2 Jaar geleden klein gaatje in mijn verstandskies, dat is gevuld. En verder heb ik nooit wat. Maar toch ben ik wel bereid om voor die 2 minuten te betalen hoor. Als ze niets vinden en het is allemaal schoon is dat ook een goede constatering. Er is bij mij in ieder geval nog nooit wat over het hoofd gezien.
Ik wil die twee minuten ook wel betalen, de controle, zeg maar. Maar een keer met een krabbetje een haaltje tussen twee tanden en dertig euro op de rekening bijschrijven, dat vertik ik. Overigens kreeg ik vroeger, toen ik minderjarig en ziekenfondsverzekerd was, nooit een rekening te zien. Ik heb nooit iets gehad, maar wie weet hoeveel ie geclaimd heeft Nooit bij stilgestaan ook, eerlijk gezegd. Wat dat betreft denk ik dat de eigen risico's e.d. hun nut wel hebben, mensen gaan kritischer naar de rekening kijken (en nogmaals, voor gedaan werk wil ik best betalen, voor een haaltje opdat het op de rekening bijgeschreven kan worden niet).
  Moderator woensdag 11 mei 2005 @ 10:03:46 #11
8781 crew  Frutsel
pi_26905608
Hmm...ik weet wel dat ik de volgende keer de behandeling van Tandsteen weiger of een 'hervulling'... als je nergens last van hebt. Ik vind ut maar verdacht.
  woensdag 11 mei 2005 @ 10:05:10 #12
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_26905629
Ik had een tandarts die een keer bij de vulling van een kies een soort brugetje maakte naar de kies die daarachter was. Met mijn tong voelde ik dat het niet helemaal goed was, ik had namelik altijd een beetje ruimte tussen die twee kiezen.
Nu ben ik erachter gekomen dat er verschrikkelijk vaak met een tandenstoker tussen die ruimte in moet priemen om zooi eruit te halen terwijl dat eerder niet zo was. Met als geveolg dat de risico om daar een gaatje te krijgen veel groter is.

Mijn vorige tandarts vond de ruimte juiist OK, omdat ik dan zelf gemakkelijk schoon kon houden ook tussen mijn tanden.
zo goed..?
  Moderator woensdag 11 mei 2005 @ 10:12:18 #13
8781 crew  Frutsel
pi_26905750
Weet iemand hoe het dan zit als je een behandeling weigert? Ben je dan niet verzekerd? Kunnen ze je ze dan weigeren of hoe zit dat?
  woensdag 11 mei 2005 @ 10:15:09 #14
111571 klaarover
klaar? over!
pi_26905811
Bij mijn tandarts kost trekken 20 euro.
Een gewone controle ook.
En als ik zeg 'dokter, kunt u die aanslag daar-en-daar even wegkrabben alstublieft' dan doet hij dat gratis erbij. Lang leve mijn tandarts!
  woensdag 11 mei 2005 @ 13:22:43 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_26911265
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 10:12 schreef Frutsel het volgende:
Weet iemand hoe het dan zit als je een behandeling weigert? Ben je dan niet verzekerd? Kunnen ze je ze dan weigeren of hoe zit dat?
Voor de verzekering moet je regelmatig laten controleren en gaatjes laten herstellen. Mij lijkt, dat als je weigert om gaatjes te repareren, je niet meer voldoet aan de eisen en je verzekering komt te vervallen.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 11 mei 2005 @ 13:25:28 #16
7306 Diepvriez
..word maar wat rustiger
pi_26911355
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 10:15 schreef klaarover het volgende:
Bij mijn tandarts kost trekken 20 euro.
Een gewone controle ook.
En als ik zeg 'dokter, kunt u die aanslag daar-en-daar even wegkrabben alstublieft' dan doet hij dat gratis erbij. Lang leve mijn tandarts!
welke tandarts is dat ..? en in welk land
zo goed..?
  woensdag 11 mei 2005 @ 13:25:38 #17
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_26911360
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 88% gewijzigd door Sander op 17-05-2011 12:43:07 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_26918806
Ik vroeg me vorig jaar hetzelfde af, ik heb geen topgebit (verre van) maar ik had nergens last van en toch zou ik 4 gaatjes gehad hebben. Ik heb er toen niet over nagedacht en het maar gewoon laten doen, in totaal bijna 700 euro aan rekeningen voor iets waar ik helemaal geen last van had..... weet niet of ik volgende keer als er weer iets is het laat doen eigenlijk....
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_26919773
Ik heb een hele eerlijke tandarts
Nu ik erover nadenk vind ik het jammer dat hij met pensioen gaat.
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:41:19 #20
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_26921643
http://www.tandarts.org/tarieven_2004.htm

Als je tandarts voor ieder tandsteentje :-) uitgebreid TST rekent is ie gewoon z'n zakken aan het vullen.

Een gewone extractie kost idd minder dan 20 EUR, een gecompliceerde meer dan het dubbele.
Dus als ie ff de tang erop zet en dat ding ligt er al uit ( bv.extracties voor een beugel of verstandskiezen in de bovenkaak zijn vaak gemakkelijk) dan kan je best vragen wat er zo gecompliceerd aan was.

Verder zijn regelmatig foto's maken (bv 1 keer per 3 jaar ) en kleine gaatje vullen gewoon nodig; éénmaal een gat gaat nooit vanzelf meer weg.

Goed je tandjes schoonhouden scheelt trouwens behoorlijk aan pijn in je bekkie en beurs.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_26922040
quote:
Op woensdag 11 mei 2005 09:01 schreef Frutsel het volgende:
(Dat laatste wordt volgens mij ook maar 1x per jaar vergoed in het ziekenfonds, afhankelijk van je pakket of niet?)
Tandartsbezoek wordt toch uberhaupt niet meer door het ziekenfonds vergoed? Alleen als je een aanvullende verzekering neemt en die verschilt van maatschappij tot maatschappij.
  Moderator vrijdag 13 mei 2005 @ 11:30:17 #22
8781 crew  Frutsel
pi_26970618
nou, vandaag dus weer terug geweest omdat ik sinds de behandeling van dinsdag enige irritatie had aan die tand waar hij die vulling in heeft gezet.
en ja hoor... spiegeltje erbij, beetje purren... maar ut leek goed... misschien moest de zenuw toch effe wennen aan de nieuwe vulling... maar voor de zekerheid maar ff foto maken
en op de foto was niets te zien... dus.. kom maar op met die centjes voor de tandarts...
  maandag 16 mei 2005 @ 05:19:20 #23
46960 StefanP
polemicist
pi_27046485
Mijn oude tandarts deed altijd effe snel een controle en dan hier en daar snel wat krabben. Op de rekening stond dan controle X euro en gebitsreiniging 15 euro of zo. Oplichting inderdaad want dat flikte hij elke keer weer. Kassa, 15 euro voor 2 minuten extra werk. Zo kan ik ook rijk worden ja.

Een goede tandarts is zeldzaam, helaas moet je in het achterlijke Nederland inmiddels blij zijn als je uberhaupt een tandarts kunt vinden waar je je mag inschrijven
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
  maandag 16 mei 2005 @ 08:44:58 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_27046771
Stefan; ben je al in dat fijne Amerika naar de tandarts geweest?
Zou je supra maar vast te koop zetten
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_27046875
Het is niet helemaal eerlijk om te stellen dat een tandarts makkelijk zijn geld verdiend, je bent toch maar twee minuten binnen geweest ? Wat was dat nu voor werk ? Het gaat erom dat de tandarts een gedegen beroepsopleiding gedaan heeft en zijn uurtarief hoog is. Een huisarts doet in principe ook niet veel meer dan ff kijken , receptje schrijven en je staat weer buiten... maar aangezien bijna iedereen voor een kort bezoekje komt valt er niet veel te declareren als ze dat allemaal maar voor niets moeten doen he

Mijn baas ( tandarts ) maakt regelmatig ( eens in de vijf jaar ) fotos om een keer onder de vullingen te kunnen kijken om op die manier gaatjes te kunnen ontdekken die anders verborgen blijven. En als hij ziet dat iemand een paar weken voor hij achttien wordt op controle komt maakt hij die fotos gelijk zodat het nog door de verzekering vergoed wordt. Daar is niets mis mee, dat is geen geldklopperij maar preventief onderzoek.

Het is gewoon onzin om te stellen dat "de" tandarts de boel oplicht. Ze krijgen goed betaald, das waar, dus misschien moeten we onszelf allemaal maar omscholen en tandarts worden ..

@frutsel: die oude vulling van je zal wel vervangen zijn door een witte en die staan erom bekend wat langer gevoeligheid te veroorzaken... gaat na een tijdje vanzelf weg
En wat dit
quote:
Mijn kameraad zei dat het kwam doordat de Tandartsen nu zelf de rekeningen opstellen en er dus van moeten leven. Ik had d'r nog niet eerder bij stil gestaan, maar ga dit nu wel doen
betreft, ik denk dat je bedoeld dat de tandartsbezoeken niet meer onder de reguliere verzekering van het ziekenfonds valt maar dat je je voortaan bij moet verzekeren. Tot jan 2005 vielen de controle en extracties ( tanden trekken ) nog onder de verzekering maar ook daarvoor moet je nu een aanvullende tandartsverzekering afsluiten.

Verder nog ff dit.. ik had tot mijn negentiende nooit een gaatje en daarna in 1 keer wel. Op mijn negentiende ging ik samenwonen en begon ik veel meer te snoepen en slechter op mijn mondhygiene te letten. Dat was de oorzaak van mijn gaatjes, niet het feit dat mijn tandarts een serre aan zijn huis wilde bouwen of zijn kinderen op de universiteit wilde hebben
“The truth is that parents are not really interested in justice. They just want quiet.”
Amsterdam ... zo slecht nog niet
TACT: The ability to tell a man to go to hell and make him feel happy that he is on his way
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')