abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 10 mei 2005 @ 18:50:07 #1
118600 Ondergrond
Fruityloops Owns U.
pi_26890048
Hey, ik heb vernomen dat Tijn van dit forum op de faculteit Kunst Media en Technologie zit, van de Hogeschool Kunsten van Utrecht, te Hilversum ( ).

Ik heb me hier ook voor aangemeld, en heb nu een brief teruggekregen die wat duidelijk ingaat op de toelatingsopdrachten. Ik heb gekozen voor de Basisopleiding Compositie, en wil daarna Bachelor Music Composition and Production gaan doen.

De vragen (of eigenlijk, vraag) die ik jou wil stellen is iets wat ik me al heel lang afvraag, en waar ze mij bij de open dag ook niet echt een antwoord op konden geven.

Een deel van toelatingsexamen voor de bachelor opleidingen is een stukje spelen op je instrument. En je voelt hem misschien al aankomen.. ik bespeel geen 'echt' instrument. Ik bespeel mijn software sequencer, en bespeel mijn MIDI keyboard (een keyboard waar dus zelf geen geluid in zit, maar waarmee je software sequencers mee aan kan sturen).
Ik maak me echt zorgen over wat ik moet spelen voor de HKU.. ik kan wel me laptop meenemen, met MIDI keyboard, en dan een stukkie spelen.... maar zullen ze ditzien als muzikaal genoeg ? Er staat bij de opdracht "speel een stukje waaruit blijkt dat je op het niveau zit van 6 jaar muziekschool of hoger".. Jah hallo.. Ik heb nooit muziekschool gehad, theorie achter de noten etc weet ik niet, maar kan wel uit het hoofd melodietjes spelen etc.

Wat dus mijn vraag is: Hoe belangrijk is je talent op een muziekinstrument bij de richting compositie en productie... ?

Ik hoop dat jij (Tijn, of andere mensen die aan het KMT studeren, docenten, etc) hier antwoord op kan geven, want ik ben erg hopeloos aan het worden hoe meer ik erover denk.

Ik hoop op spoedig antwoord,

bvd,

Ondergrond
Wie er nu nog over mijn avatar begint, is officieel een mongool. (Artikel 29.c)
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:16:53 #2
16452 mhr-zip
Fien addict
pi_26890853
Tijn is even druk bezig met huiswerk maken
Iemand Fien soms gezien?
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:18:07 #3
118600 Ondergrond
Fruityloops Owns U.
pi_26890892
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 19:16 schreef mhr-zip het volgende:
Tijn is even druk bezig met huiswerk maken
Dat geloof ik .

Andere mensen mogen uiteraard ook reageren, (duh) maar ik wist dat Tijn hier ook toevallig studeert (of studeerde).. Misschien een beetje slechte topictitel gekozen .
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:31:21 #4
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_26891367
Lijkt mij dat je toch wel een instrument fatsoenlijk moet beheersen. Compositie lijkt me trouwens een erg leuke studie om te doen.
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:34:03 #5
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_26891449
Ik denk dat ze je om die reden niet zullen toelaten
Een stad is slechts een bos met her en der wat huizen en wat apen
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:36:44 #6
118600 Ondergrond
Fruityloops Owns U.
pi_26891528
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 19:34 schreef Luukzor het volgende:
Ik denk dat ze je om die reden niet zullen toelaten
Serieus bedoelt? Waarom niet dan?

Grappig bedoelt? Matig .
  dinsdag 10 mei 2005 @ 19:47:42 #7
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_26891871
Omdat ze willen zien dat je enigzins talent hebt. Ik denk niet dat ze onder de indruk zijn van elektronische loopjes, of het moet van het niveau Spinvis zijn...
  dinsdag 10 mei 2005 @ 22:32:41 #8
118600 Ondergrond
Fruityloops Owns U.
pi_26897393
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 19:47 schreef Luukzor het volgende:
Omdat ze willen zien dat je enigzins talent hebt. Ik denk niet dat ze onder de indruk zijn van elektronische loopjes, of het moet van het niveau Spinvis zijn...
Je kan met een computer meer dan wat je op TV in Magix Music Maker reclame's ziet .

En daarbij, in hoeverre is het bespelen van een instrument belangrijk bij deze opleiding... je kan ook compositie talent hebben zonder ook maar een noot te kennen..
  dinsdag 10 mei 2005 @ 22:53:10 #9
93731 Luukzor
Le vent nous portera
pi_26898224
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 22:32 schreef Ondergrond het volgende:
Je kan met een computer meer dan wat je op TV in Magix Music Maker reclame's ziet .

En daarbij, in hoeverre is het bespelen van een instrument belangrijk bij deze opleiding... je kan ook compositie talent hebben zonder ook maar een noot te kennen..
Ten eerste heb ik vrij veel ervaring met loop trackers, sampling en ben hier al heel lang mee bezig. Ik weet dus ook wel dat magix zuigt.

Daarnaast is notenkennis heel belangrijk voor het composeren van muziek. Feitelijk zou je een muziekstuk moeten kunnen schrijven met alleen pen en papier, en toonhoogtes moeten kunnen inschatten zoals bv. de telefoontoon een A is.

Maar eigenlijk heb ik zelf ook geen idee hoe streng ze zijn bij zo'n toelating, het komt er uiteindelijk op neer dat je nog aan de studie moet beginnen, en dus nog veel moet/gaat leren.

Maar niks houdt je tegen om het gewoon te proberen, niet geschoten is altijd mis
  dinsdag 10 mei 2005 @ 22:55:09 #10
86972 ScienceFriction
Kobe Bryant # 24
pi_26898306
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 22:32 schreef Ondergrond het volgende:

[..]

Inderdaad... je kunt er muziek zo mee manipuleren dat mensen albums van Britney Spears kopen...
  woensdag 11 mei 2005 @ 18:15:30 #11
118600 Ondergrond
Fruityloops Owns U.
pi_26920886
*lobje*
pi_28022085
Bij mijn toelating op de hku (audio design) moest ik ook wat voorspelen. Het maakt niet zozeer uit wat je speelt of hoe technisch het is. Als er maar uit blijkt dat je KAN spelen.

Niveau 6 jaar muziekschool of hoger wil niet zeggen conservatorium toelatingsniveau, maar iig wel meer dan het gemiddelde vader jacob met 2 handen of "De meeste dromen zijn bedrog" uit de Keyboard Selection Hits
  vrijdag 17 juni 2005 @ 18:31:54 #13
118600 Ondergrond
Fruityloops Owns U.
pi_28024894
Aight...

In reactie op de benodigde kennis v/d muziektheorie; heb een tijd terug een boekje gekocht wat er over gaat (toonladders, majeur/mineur, akkoorden) dus ik hoop de theorie dan een beetje onder de knie te hebben. Maar het blijft imo zeer moeilijk te onthouden stuff.

Qua solfege ben ik (denk ik) erg matig. Als een toon gegeven is (bv C), en dan hoor je daarna een A, kan ik het wel herkennen dat het een A is(dat ik het interval zeg maar doorheb), maar zo los noten herkennen gaat me erg slecht af.

Daarbij is het uiteraard een basisopleiding die ik wil gaan volgens, die je ahw 'klaarstoomt' voor je toelatingsexamen-bachelor opleiding. Ik ga er dan ook vanuit dat je niet alle theorie of speeltechnieken perfect moet beheersen.

En dan nog wat anders:
Ik heb alleen een MIDI keyboard (49 toetsen) tot mijn beschikking als instrument. Moet ik dat dan meenemen en m'n laptop daar aansluiten, of gooien ze mij gewoon een piano toe (die ik zat heb zien staan bij de open dag)
  vrijdag 17 juni 2005 @ 18:32:39 #14
118600 Ondergrond
Fruityloops Owns U.
pi_28024915
quote:
Op vrijdag 17 juni 2005 16:46 schreef Tiim het volgende:
Bij mijn toelating op de hku (audio design) moest ik ook wat voorspelen. Het maakt niet zozeer uit wat je speelt of hoe technisch het is. Als er maar uit blijkt dat je KAN spelen.

Niveau 6 jaar muziekschool of hoger wil niet zeggen conservatorium toelatingsniveau, maar iig wel meer dan het gemiddelde vader jacob met 2 handen of "De meeste dromen zijn bedrog" uit de Keyboard Selection Hits
Je hebt dus ook de solfege toets gehad? Of heb je die niet bij die Audio Design?

Zo ja, is dat een beetje te doen ?
pi_28028958
Heb de TT even in iets algemeners veranderd
[18:02:51] <Lynx666> Jij bent erg op je eigen speciale manier, MutZ :')
<gr8w8>bitch
pi_28158731
quote:
Op vrijdag 17 juni 2005 18:32 schreef Ondergrond het volgende:

[..]

Je hebt dus ook de solfege toets gehad? Of heb je die niet bij die Audio Design?

Zo ja, is dat een beetje te doen ?
Ja, die toelatingsprocedure is hetzelfde, alleen de beoordeling is anders.
De solfegetoets was volgens mij niet echt makkelijk.. we hadden 'maak de melodie af' of 'schrijf het ritme op wat nu geklapt wordt' tot en met syncopen.. Ik had hem niet zo goed gemaakt, maar ben dus toch toegelaten
pi_28158898
quote:
Op vrijdag 17 juni 2005 18:31 schreef Ondergrond het volgende:
Aight...

In reactie op de benodigde kennis v/d muziektheorie; heb een tijd terug een boekje gekocht wat er over gaat (toonladders, majeur/mineur, akkoorden) dus ik hoop de theorie dan een beetje onder de knie te hebben. Maar het blijft imo zeer moeilijk te onthouden stuff.
Juist die dingen worden gevraagd, het is dus wel aan te raden om dat te leren
quote:
Qua solfege ben ik (denk ik) erg matig. Als een toon gegeven is (bv C), en dan hoor je daarna een A, kan ik het wel herkennen dat het een A is(dat ik het interval zeg maar doorheb), maar zo los noten herkennen gaat me erg slecht af.
Sja, 1 oplossing: oefenen! Er zijn op internet oefenprogramma's voor solfege te vinden..
quote:
Daarbij is het uiteraard een basisopleiding die ik wil gaan volgens, die je ahw 'klaarstoomt' voor je toelatingsexamen-bachelor opleiding. Ik ga er dan ook vanuit dat je niet alle theorie of speeltechnieken perfect moet beheersen.

En dan nog wat anders:
Ik heb alleen een MIDI keyboard (49 toetsen) tot mijn beschikking als instrument. Moet ik dat dan meenemen en m'n laptop daar aansluiten, of gooien ze mij gewoon een piano toe (die ik zat heb zien staan bij de open dag)
Ik zou voor de zekerheid even bellen vooraf en zeggen dat ze die piano moeten klaarzetten. Meestal staat zo'n ding wel klaar hoor
  donderdag 23 juni 2005 @ 12:47:23 #18
118600 Ondergrond
Fruityloops Owns U.
pi_28159590
Okay, dank je voor de reacties (en TT wijziging)>
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')