abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26887000
Hoi hoi,
wat een genot, wat een plezier, lekker scheikunde leren
morgen herkansingen dus dat wordt weer blokken... (staat ieg in de planning )

Maar op examen geen:
titraties
zuur-base berekeningen

Vind scheikunde opzich wel een leuk vak, alleen moet je het gewoon soms zien hoe de opdracht in elkaar zit.

Dus hier verder over scheikunde

[ Bericht 19% gewijzigd door DaDude1987 op 10-05-2005 16:55:01 (smiley-invasion) ]
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_26887227
Ik vind scheikunde GEEN leuk vak... Soms echt zo achterlijk zelfs... Ik was gister een examen aan 't oefenen was een of andere vraag over een experiment, je moest dus zeg maar zelf een experiment verzinnen op papier. Nou, ik had geen idee dus... Wat was nou 't antwoord... 'doe blabla bij blabla en als het naar rotte eieren ruikt is het blabla'. Tering, zoiets verzin je toch niet...
...en das terecht :)
pi_26887277
geen zuur base? Weet je dat heel zeker?
pi_26887293
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 16:51 schreef DaDude1987 het volgende:

Maar op examen geen:
titraties
zuur-base berekeningen
trouwens, volgens mij WEL titraties hoor, op examen! Alleen gaat 't dan alleen maar om sterke zuren, aangezien het hele evenwichtgedoe niet in 't examen zit en zwakke zuren dus afvallen
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:02:15 #5
103993 AndreB.
fok is retecool
pi_26887302
Parate kennis he Mooi vak, daarom ben ik het ook gaan studeren
Wat is Fok?
pi_26887354
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 17:02 schreef --Roos-- het volgende:

[..]

trouwens, volgens mij WEL titraties hoor, op examen! Alleen gaat 't dan alleen maar om sterke zuren, aangezien het hele evenwichtgedoe niet in 't examen zit en zwakke zuren dus afvallen
Ja dat dacht ik dus ook. Wel gewoon zuur base reacties enz, maar geen evenwichten, dan hou je dus alleen de sterke en zwakke zuren en basen over om mee te rekenen ed
pi_26893432
Sorry, dat bedoel ik ook, maar dan valt het lastige deel van zuur-base reactie weg.
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
pi_26894143
zonet even 2 oefen examens gedaan en het valt reuze mee vind ik, had er een 7 en een 6,2 op, maar dan had ik het heel snel gedaan, die 7 een uur en die 6,2 drie kwartier

En als die zwakke zuren weg vallen zou wel tof zijn.
De status 'bagger-user' voorbij
pi_26898482
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 20:54 schreef Sterke_Yerke het volgende:
zonet even 2 oefen examens gedaan en het valt reuze mee vind ik, had er een 7 en een 6,2 op, maar dan had ik het heel snel gedaan, die 7 een uur en die 6,2 drie kwartier

En als die zwakke zuren weg vallen zou wel tof zijn.
ja dat is ook zo verder vallen ook dingen met reactiesnelheid weg
maar inderdaad, 't is hartstikke makkelijk eigenlijk (als je 't een beetje bijgehouden hebt), ik vind er alleen geen fuck aan
pi_26948567
Kleine correctie over zuur basen:

Je hoeft de eindterm "Evenwichten" niet te kennen, dit betekend dus ook zuur-base constanten en pH veranderingen in buffers.
Zie http://www.eindexamen.nl/9303105/d/2005mm_uitsl-sk.pdf
pi_27006410
je krijgt geen berekeningen aan zwakke zuren/basen en buffers dacht ik. Zoals slindeneu al zei Evenwichten hoeft niet en bij zwakke zuren/basen werk je met evenwicht constanten die hoef je dus niet te kennen. Das toch een van de moeilijkere dingen denk ik dus das wel een meevaller!
pi_27006469
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 17:02 schreef tha_mad_man het volgende:
je krijgt geen berekeningen aan zwakke zuren/basen en buffers dacht ik. Zoals slindeneu al zei Evenwichten hoeft niet en bij zwakke zuren/basen werk je met evenwicht constanten die hoef je dus niet te kennen. Das toch een van de moeilijkere dingen denk ik dus das wel een meevaller!

Ik wil nog wel 's de fout in gaan met dat hele titratiegedoe, dus dit is mooi nieuws!
Enniehoe, mijn leraar maakte mijn toetsen altijd zo dat ze boven het examenniveau lagen volgens mij, want de examens vallen me nog redelijk mee.

Heb er tot nu toe 2 in hun geheel gemaakt, 2004 tijdvak 1 werd een 7,4 en 2002 tijdvak 2 een 7,0

Ik heb dus hoop
pi_27007366
Waar halen jullie trouwens vandaan dat titraties niet tot de stof behoren?
Volgens deze site: http://examen.kennisnet.nl/vwo/examenonderwerpen
En de Eindexamentermen: http://www.eindexamen.nl/(...)uogyq/f=/bestand.doc

Moeten SK1,2 leerlingen titraties gewoon kunnen toepassen (SK1 niet).
Domein F, Subdomein Analysetechnieken (142-145).

Toch?
pi_27013542
ja ik heb scheikunde 1 en titraties horen er wel bij maar constanten niet... dus zwakke zuren/basen niet....
en nu zuipen
pi_27013819
relaxed
Wel lekker blijven plakken hè?
pi_27014529
quote:
Op zaterdag 14 mei 2005 17:51 schreef slindenau het volgende:
Waar halen jullie trouwens vandaan dat titraties niet tot de stof behoren?
Volgens deze site: http://examen.kennisnet.nl/vwo/examenonderwerpen
En de Eindexamentermen: http://www.eindexamen.nl/(...)uogyq/f=/bestand.doc

Moeten SK1,2 leerlingen titraties gewoon kunnen toepassen (SK1 niet).
Domein F, Subdomein Analysetechnieken (142-145).

Toch?
Titraties, zuur-base, 1 pot nat .
pi_27016124
Bijna, titratie kan ook redox zijn .
  zondag 15 mei 2005 @ 00:37:15 #18
107016 elgervanderwel
bekend van radio tv & inte
pi_27016855
Geen ecenwichten :-S, wat een domper. Geen buffermengels dus, nog een grotere domper.

Zou er wel een uitdaging in het examen zitten?
pi_27024011
quote:
Op zondag 15 mei 2005 00:37 schreef elgervanderwel het volgende:
Geen ecenwichten :-S, wat een domper. Geen buffermengels dus, nog een grotere domper.

Zou er wel een uitdaging in het examen zitten?
nerd
pi_27024415
quote:
Op zondag 15 mei 2005 00:05 schreef slindenau het volgende:
Bijna, titratie kan ook redox zijn .
Ohja .

Maar die zijn een betrekkelijk stuk makkelijker dan stomme zuren en basen .
  woensdag 18 mei 2005 @ 00:57:26 #21
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_27104620
ik heb helemaal geen zin in het sk examen
heb al 2 jaar geen fuck gedaan tijdens de les (oa. onder invloed van onze leraar die totaal niet kan uitleggen )
pi_27104636
Scheikunde Succes allemaal met een van de leukste examens die er zijn.
pi_27104664
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 00:58 schreef Steijn het volgende:
Scheikunde Succes allemaal met een van de leukste examens die er zijn.
Steijn heeft op dit moment een nostalgisch gevoel.
pi_27104702
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 00:57 schreef peejdorie het volgende:
ik heb helemaal geen zin in het sk examen
heb al 2 jaar geen fuck gedaan tijdens de les (oa. onder invloed van onze leraar die totaal niet kan uitleggen )
Ik ook zoiets, maar dan ook voor wiskunde. Daarom laat ik beiden gewoon vallen, scheikunde gaat voor de herkansing en wiskunde voor een 4. Kijk, dan blijft alleen natuurkunde over en dan wordt het examen wel erg makkelijk (nederlands en engels buiten beschouwing gelaten, maar daar doe je toch niets specifieks voor. )

Moet je ook eens proberen
pi_27104796
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 00:59 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Steijn heeft op dit moment een nostalgisch gevoel.
Ja. De natuurkunde en scheikundeexamens vond ik werkelijk een feest. Ik moest en zou hoger dan een negen halen. Dus ik had me helemaal suf geleerd. Uiteindelijk lukte het in beide gevallen net niet, natuurkunde struikelde ik over de mechanicaopgave en bij scheikunde had ik heel slordig gerekend. Maar het waren toch leuke vakken hoor.
  woensdag 18 mei 2005 @ 01:11:10 #26
105905 peejdorie
... kinderpindakaas!
pi_27104856
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 01:01 schreef Youssef het volgende:

[..]

Ik ook zoiets, maar dan ook voor wiskunde. Daarom laat ik beiden gewoon vallen, scheikunde gaat voor de herkansing en wiskunde voor een 4. Kijk, dan blijft alleen natuurkunde over en dan wordt het examen wel erg makkelijk (nederlands en engels buiten beschouwing gelaten, maar daar doe je toch niets specifieks voor. )

ik heb een betere strategie; gewoon proberen een hoog genoeg punt binnen te slepen en als het niet lukt gaan leren voor de herkansing
pi_27128500
Ik heb ook begrepen dat die reactiesnelheden en daar mede de reactiemechanismen ook niet hoeven te leren. Klopt dat? Dat vind ik namelijk echt klote!
pi_27130567
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 20:44 schreef KneiterS het volgende:
Ik heb ook begrepen dat die reactiesnelheden en daar mede de reactiemechanismen ook niet hoeven te leren. Klopt dat? Dat vind ik namelijk echt klote!
Ik meen me vaag te herinneren dat het er bij ons ook niet in zat.
pi_27155463
ja ok, maar je hoeft er niet aan te rekenen, want 124: rekenen aan evenwichten met een evenwichtsvoorwaarde is uitgesloten.
pi_27165548
2e- + Cu 2+ --> Cu

Cu is hier de reductor, maar houdt dit nou in dat Cu de electronen opneemt of afstaat?
en Cu2+?

ik heb geen zin in maandag
Extremistisch gematigd.
pi_27166266
Die reactiesnelheid sizzle doe ik niet aan, en als ik het zo hoor komt het ook niet in het examen dus dat is helemaal mooi. Verder is skt aardig appeltje eitje. Alleen nog ff die triviale namen van ammonia en salpeterzuur (voorzover dat niet in de binas staat) enzo leren en dan is het klaar.
Voel je hem?
pi_27170915
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 21:48 schreef P8 het volgende:
2e- + Cu 2+ --> Cu

Cu is hier de reductor, maar houdt dit nou in dat Cu de electronen opneemt of afstaat?
en Cu2+?

ik heb geen zin in maandag
Reductors staan electronen af, te zien aan de electronen links. Reductor...reduceren...electronen worden minder. Zo denk ik altijd.

Cu2+ neemt de electronen op, en is dus oxidator.
pi_27171040
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 23:46 schreef clumsy_clown het volgende:

[..]

Reductors staan electronen af, te zien aan de electronen links. Reductor...reduceren...electronen worden minder. Zo denk ik altijd.

Cu2+ neemt de electronen op, en is dus oxidator.
Oxidater neemt elektronen
Op
pi_27172720
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 23:49 schreef Youssef het volgende:

[..]

Op
Ohja, kan ook nog, maar hé, waarom makkelijk doen? .

Net trouwens met m'n slaperige kop een half examen gemaakt, en zat al op de 4,1. Ik weiger me gewoon zorgen te maken over scheikunde .
pi_27172952
quote:
Op woensdag 18 mei 2005 01:01 schreef Youssef het volgende:

[..]

Dit is ook zo'n beetje mijn planning.
Heeft eindelijk een wii :) Friendcode: 7558 6230 3193 8605
Waarschuwing: Ik post meestal alleen op het forum als ik zwaar over de zeik ben.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 10:41:29 #37
116598 --Roos--
Ik (l) HW!
pi_27177758
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 23:49 schreef Youssef het volgende:

[..]

Op
Als je 't niet weet kun je gewoon in BINAS T48 kijken, daar staan een heleboel RedOx-vergelijkingen en zie je dus zo wat de reducter dan wel oxidater is. Sowieso handig hoor, want daar staan heel veel 'standaard' vergelijkingen in, een stuk makkelijker dan zelf verzinnen.
pi_27178663
Beetje irri dat evenwichten eruit is , het komt overal terug waardoor je het toch eigenlijk gewoon leert. Ben elke keer zo bang dat ik te weinig (of te veel) leer...maar ja...teveel is nooit verkeerd neem ik aan.
pi_27185257
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 11:12 schreef fokaapje het volgende:
Beetje irri dat evenwichten eruit is , het komt overal terug waardoor je het toch eigenlijk gewoon leert. Ben elke keer zo bang dat ik te weinig (of te veel) leer...maar ja...teveel is nooit verkeerd neem ik aan.
Ik heb gewoon alles geleerd, better safe than sorry.
pi_27194128
* KneiterS is helemaal klaar met scheikunde 1,2
pi_27200890
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 14:29 schreef Steijn het volgende:

[..]

Ik heb gewoon alles geleerd, better safe than sorry.
Dus je hebt echt alle boeken door zitten nemen enzo? .

Dat vraag ik omdat ik dat niet heb gedaan, m'n leraar verklaarde me voor gek toen ik zei dat ik dat ging doen, en zei dat ik veel beter alle examens kon oefenen, effectiever en minder tijdvergend enzo. Daarnaast heeft hij zijn toetsen altijd iets boven het examenniveau gemaakt. De examens van vorige jaren gaan me dan ook redelijk goed af, dus denk dat het wel goed zit zo.
pi_27201189
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 22:33 schreef clumsy_clown het volgende:
Dus je hebt echt alle boeken door zitten nemen enzo? .
Jep, maar ik wilde dan ook minstens een 9 halen, wat op een paar tienden na niet gelukt is. Examens oefenen vind ik maar wat zinloos, als je de stof gewoon kent gaat dat examen ook wel goed.

[ Bericht 9% gewijzigd door Steijn op 20-05-2005 22:53:50 ]
pi_27202638
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 22:44 schreef Steijn het volgende:

[..]

Jep, maar ik wilde dan ook minstens een 9 halen, wat op een paar tienden na niet gelukt is. Examens oefenen vind ik maar wat zinloos, als je de stof gewoon kent gaat dat examen ook wel goed.
Oh ok, ik ben al tevreden met een 5.8 .
  zaterdag 21 mei 2005 @ 12:43:09 #44
71360 evil-me
Paper Thin Walls
pi_27212691
een vraagje voor de mensen met de binas uit 1998. Waar kan ik vinden hoe je arginine glycine tekent?
Life is easy with your eyes closed
pi_27213220
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 12:43 schreef evil-me het volgende:
een vraagje voor de mensen met de binas uit 1998. Waar kan ik vinden hoe je arginine glycine tekent?
Tabel 67 C1, bij de aminozuren natuurlijk.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 13:09:31 #46
71360 evil-me
Paper Thin Walls
pi_27213430
ja, zag het echt 3 sec later na de post. Ik was te lui / te druk bezig om alsnog te posten dat ik het had.
Life is easy with your eyes closed
pi_27242299
okee dames en heren
morgen is het zo ver

zijn er al mensen begonnen met leren?
Ik begin zo als ik gedouched heb en peuken gehaald.

Heb trouwens een samenvatting gevonden:
http://www.collegenet.nl/(...)wo/sk_sam01_4vwo.doc

Is deze goed om te leren voor examen? Of kan ik beter 23 hoofdstukken (700 paginas) door gaan werken?
pi_27242411
quote:
Op zondag 22 mei 2005 13:36 schreef Woutey het volgende:
okee dames en heren
morgen is het zo ver

zijn er al mensen begonnen met leren?
Ik begin zo als ik gedouched heb en peuken gehaald.

Heb trouwens een samenvatting gevonden:
http://www.collegenet.nl/(...)wo/sk_sam01_4vwo.doc

Is deze goed om te leren voor examen? Of kan ik beter 23 hoofdstukken (700 paginas) door gaan werken?
ik vond die samenvatting een beetje karig, ik zit sinds vanochtend heel het samengevat boekje uit mijn kop te leren. Pfff....wat moet jij halen voor scheikunde ?
pi_27242476
quote:
Op zondag 22 mei 2005 13:39 schreef fokaapje het volgende:

[..]

ik vond die samenvatting een beetje karig, ik zit sinds vanochtend heel het samengevat boekje uit mijn kop te leren. Pfff....wat moet jij halen voor scheikunde ?
ik heb dat boekje niet :S
ik moet een 5,7 halen. jij?

opzich heb ik het altijd gekunt, laatste SE was een deel van een oud examen en ik had het hele trimester niets gedaan en die nacht ff wat doorgelezen en toen had ik een 5,7
dat ging over structuurformules

maar nu begin ik em toch wel te knijpen
ik ga nu douche en gewoon tot zwaar laat door, is toch pas om 13 uur.
pi_27242502
De theorie van scheikunde is wel te doen. Ze kunnen die vragen alleen zo extreem wazig en uitgebreid maken, maarja daar kan je niks aan leren.
Ik sta een 6,9 dus met een 4,1 ben ik er al, dus dat haal ik wel hoop ik
Dat samengevat boekje is wel handig om te leren, alles staat punt voor punt vermeldt met een voorbeeld ofzo. Ideaal voor op de plee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')