quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 14:33 schreef freud het volgende:Ik doel op het zwarte gat wat afrika heet. Decennia aan investeringen zijn nog steeds niet terugverdiend. Ik zou ontwikkelingshulp niet echt een investering noemen.
je moet eens weten hoeveel men verdient aan Afrika... serieus, als afrika weinig economisch belang had, bv als grondstoffenleverancier, olie, diamanten, landbouw, was het er waarschijnlijk ook een stuk rustiger
quote:
Het verzorgingsstelsel is ook een investering in jouw redenatie, omdat de ouderen door steun langer leven = consumeren.
De mazda heeft wel jarenlang geld opgeleverd om de reparaties op latere leeftijd te bekostigen, maar door gokken van de eigenaar komt de mazda ineens geld tekort.
tja, dat is nu net de domme redenatie, een te dure auto kost je nu teveel geld, emotionele bezwaren dat die je 'zoveel plezier' gebracht heeft in vroeger tijden, misschien heb je wel je vrouw voor de eerste maal in die mazda cabrio gekust ... is enkel terugdenken aan 'vroeger', toen oom Sam van over de Grote Plas dusdanig veel investeerde in jou, dat je die te dure mazda kon betalen, nu moet je hem wegdoen en een auto aannemen die je kunt betalen, of je moet over 5 jaar je vrouw gaan uitleggen dat je zoveel schulden hebt dat ze geen boodschappen meer in de auto _kan_ doen...
het verzorgingstelsel enkel zien als ondersteuning van het consumptiepatroon van burgers, immers dat is enkel een geld-verspreidingstechniek, dat geld namelijk dat die andere burgers besteden, heb je dus bij andere werekdne burgers moeten wegnemen...
Er zijn natuurlijk veel situaties waarin een verzorgingsstelsel wel nut heeft, zeker wat betreft de absolute zwakkeren op de arbeidsmarkt, werkelijke zieken, of ouderen die geen arbeid meer kunnen uitvoeren ..
verder kan zo'n verzorgingsstelsel juist veel nut hebben door de mogelijkheid te bieden bv in deeltijd te werken, voor ouderen (of ook, en dat moet tevens niet onderschat worden, vrijwilligerswerk voor de gemeenschap ondersteunen) ...
Maar juist zulke zaken vereisen dat er nu wel 'warm gesaneerd' wordt, in plaats dat er over 5 jaar een koude saneringsgolf hard nodig is, die een kaal stelsel zoals in amerika overlaat (iets wat ik zeker niet zinnig zou vinden)...
Overigens, een stokkende europese eenwording is funest voor ons huidige stelsel, omdat het juist grotendeels ook door europa 'voorgefinancierd' wordt momenteel...
In amerika wordt er vol verbazing door bv de neo-conservatieven gekeken (wat betreft veel van hun buitenlandse beleidspunten heb ik zo mijn twijfels, maar hun visie op europa deel ik wel, een vetgevreten hollebollegijs-en-vangnet-maatschappij, die nu moet leren op eigen benen te staan, en dan ook 'harde' keuzes moet leren maken)... naar de europese blindheid voor de zwaktes in het systeem, maar ook de traagheid waar ze juist de 'kracht' uitnutten...
De europese markt kan veel krachtiger zijn dan de amerikaanse, een grotere bevolking en uiteindelijk ook een groot productiviteitspotentiaal, enkel is men in europa veels te 'lui' geworden, doordat men gewend is dat de staat de burgers 'verzorgd'..
daarom gaan in europa arbeidskrachten rond de 50 jaar oud, in volle krachten, opeens uit de arbeidsmarkt en komen er niet meer terug, dat is funest voor een maatschappij, als gezonde arbeidskrachten gewoon 'wegvloeien', omdat die ook genoeg kunnen verdienen met thuiszitten ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25