Kyuss, volgens de kenners misschien niet de moeder maar in ieder geval wel de bekendste aller stonerrockbands, eind jaren '80 in Palm Springs ontstaan en gegroeid tijdens vele Generator Parties, dwz; ergens midden in de woestijn een generator neerzetten, gitaar inpluggen, een beetje drugs gebruiken (de term 'Stoner' is in eerste instantie een verwijzing naar het excessieve drugsgebruik van de bandleden), en spelen tot je erbij neervalt. De muziek van Kyuss is zompig, met laaggestemde gitaren (gestemd in c), groovy en punky drums en vaak een fijn donker psychedelisch sfeertje.
Het doet Chris Goss (zanger/gitarist van de Masters Of Reality en producent van het tweede Kyuss-album Blues For The Red Sun
![]()
erg denken aan Black Sabbath, maar Josh Homme (gitarist Kyuss) bezweert hem nog nooit iets van Black Sabbath gehoort te hebben(!). Daar komt verandering in als Homme toegang krijgt tot de platenkast van Goss. Na Blues For The Red Sun volgt het album Sky Valley, en als laatste And the Circus Leaves Town, beide wederom geproduceerd door Goss. In 95 komt het tot een scheuring tussen oprichters Homme en zanger John Garcia, Garcia richt vervolgens de rockband Unida op. Drummer Brant Bjork gaat na z'n Kyuss-tijd pizza's bakken maar neent daarna weer plaats achter de drumkit, oa bij: De-Con, Fatso Jetson, Fu Manchu en in Brant Bjork;, zijn solo-project waarin hij alle instrumenten bespeelt. Oud Kyuss-bassist Nick Oliveri is actief bij de Dwarves en met Mondo Generator, Homme gaat mee op een tournee van de Screaming Trees, start met Oliveri de Queens Of The Stone Age op en later nog de Eagels Of Death Metal.
Wat Scott Reeder (Bass) en Alfredo Hernandez (Drums) na hun Kyuss-tijd zijn gaan doen laat ik even buiten beschouwing (simpelweg omdat ik het niet weet, hoewel, Reeder zat geloof ik ook in Unida), de artiesten genoemd in het vorige blok zijn in ieder geval nog niet met elkaar uitgepraat en komen geregeld bij elkaar op de koffie. Homme en Oliveri staan Goss terzijde bij het maken van de Masters Of Reality albums ;Deep In The Hole en de live plaat Flak 'n Flight.
Kyuss - Love has passed me by
[ Bericht 9% gewijzigd door Roellio op 09-05-2005 02:08:40 ]