Smots | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:13 |
Alrighty then... Dit is het topic waar je ongegeneerd over games kunt lullen die op films zijn gebaseerd, en over films die op games gebaseerd zijn. Om maar meteen met de openstaande deur in huis te vallen: | |
Smots | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:15 |
Meer voer om over te ouwehoeren nodig? Blade Runner | |
nipeng | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:18 |
Psstt: typo in topictitel ![]() | |
Smots | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:19 |
quote:Hahahahahahaha!! Wat muf, zeg... Dat ik dat niet eens doorhad! ![]() ![]() ![]() | |
speknek | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:20 |
Ik vond Mario Bros the movie wel lachen ![]() | |
Zanderrr | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:24 |
- Tomb Raider - Street Fighter - Mortal Kombat ... stonken ook allemaal als een pak melk dat over de datum is. | |
Penance | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:28 |
Tomb Raider film: prut Spel: idem Wing Commander film: zooi Star Wars film: wel OK Wacht, ik trek mn nitendo emulator wel ff uit de kast, daar staat nog veel meer zooi tussen. | |
Mza | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:28 |
Blade Runner en AvP vind ik tot nu nog de beste film/games omzetting. Ze weten allebei heel pakkend de sfeer van de film over te nemen. En ik denk dat dat het belangrijkste is, goed de setting en de sfeer overnemen. Van game naar film heb ik helaas nog nooit een goede omzetting gezien. Street Fighter, Mortal Kombat, Tomb Raider, allemaal leuke spellen maar totaal niet aan te zien als film. Misschien dat die Final Fantasy wat beter is maar ook daar heb ik mijn twijfels bij. Er zijn wel een paar games waarvan ik weleens een film zou willen zien. Ik denk dan aan Diablo, Starcraft, Deus Ex of Max Payne. Maar dan moet er wel goed overlegd worden tussen de makers van het spel en de makers van de film. | |
Sniper | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:31 |
Toen Doom uitkwam -ergens in de vorige eeuw- waren er geruchten over een verfilming met Ah-nuld als marinier. Natuurlijk nooit wat van gezien. Nu zijn er ook berichten over Max Payne. Wie weet. | |
speknek | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:32 |
quote:En Street Fighter was juist wel leuk! De eerste keer vond ik hem mwoah, de tweede keer geen flikker aan, de derde keer heb ik in een deuk gelegen. Het is gewoon een film die je absoluut niet serieus moet nemen. Zichzelf ook niet serieus neemt (in tegenstelling tot de andere). | |
Marble | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:35 |
POKÉMON!!! P.S. WTF are u talking 'bout Smots! Mario rules! | |
KillaScar | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:40 |
quote:Ik vond Super Mario vroeger altijd wel lache. Dat logo op die filmbox doet me trouwens sterk denken aan die van de Transformers (die kleuren etc), wel grappig ![]() Er is geloof ik ook een tv show van Mario, en ook van Sonic, allebei een erg hoog gaap gehalte. | |
Arjeninho | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:41 |
Zou Double Dragon niet verfilmd worden? | |
Smots | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:41 |
quote:In jouw speciale wereld misschien wel... Een gemiddelde score van 3.4 op IMDB.com spreekt anders voor zich, hoor.... http://uk.imdb.com/Details?0108255 | |
Marble | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:43 |
Niet de film, lieverd, de games! Mario Party kicks ass! | |
Penance | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:49 |
De Mario spelletjes waren ook drie keer poep, behalve het karten, maar die is er ook wel in een andere uitvoering gelukkig. | |
Skull-splitter | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:49 |
www.avpnews.com spreekt voor zich... Aliens: top film Spel: Aliens versus predator: aardig, maar saai en kaal na een tijdje, geen support en een tekort aan variatie.... Aliens versus Predator 2 daarentegen is een spel dat meer dan een standaard spel wordt, het is een soort interactieve film, omdat je deze keer met een mooi verhaal werkt, een wijdse wereld, en veel varatie. | |
Marble | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:51 |
Het laatste spel wat ik heb gekocht is MARIO Kart voor de GBA ![]() | |
Penance | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:53 |
Een score van 3.4 valt me trouwens nog reuze mee voor de mario's ik had m lager verwacht. De producer had zeker ook gestemd ofzo. | |
Marble | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:53 |
Hoeveel hebben Pokémon 1, 2 en 3? (en misschien 4 maar die is alleen nog uit in Japan) | |
KillaScar | woensdag 10 oktober 2001 @ 22:54 |
Final Fantasy niet te vergeten... Cid rocks! ![]() | |
Penance | woensdag 10 oktober 2001 @ 23:03 |
En nog een stapel bagger voor de Super Nintendo: Demolition Man Bovengenoemde zijn allemaal spellen waar ik bijzonder weinig plezier aan heb beleefd. | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 10:32 |
Indiana Jones & The Fate of Atlantis vond ik weer wèl lachen. Een soort van verbeterde Tomb Raider.... | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 10:34 |
quote:* Smots heeft zelfs een keer Mortal Kombat II gezien. Ik had die anderhalf uur beter kunnen besteden met het kijken naar een pas geverfde deur die aan het drogen is.... | |
weerdo | donderdag 11 oktober 2001 @ 10:39 |
Van Films naar games zijn zat goede voorbeelden van bekend: GoldenEye Van game naar film is er nog niet echt iets zinnigs gedaan. Mede omdat het verhaal-vertel gebeuren in een spel totaal anders inelkaar zit dan in een film. | |
#ANONIEM | donderdag 11 oktober 2001 @ 10:40 |
x men | |
Dagootje | donderdag 11 oktober 2001 @ 10:43 |
Hier kom je toch niet uit, smaken verschillen nou eenmaal. Ik vind dat van sommige spellen best een goede film gemaakt is/kan worden en andersom ook. | |
Seborik | donderdag 11 oktober 2001 @ 10:44 |
Vind het nog steeds erg jammer dat veel van de Star Trek games het niet halen bij de series en films ![]() | |
Tokus | donderdag 11 oktober 2001 @ 10:44 |
quote:is er een spel van de film? | |
#ANONIEM | donderdag 11 oktober 2001 @ 10:46 |
ja er schijnen een aantal versies te zijn, of er komt er nog eentje aan... Ook eentje die nog moet komen: DragonBall Z | |
kamagurka | donderdag 11 oktober 2001 @ 10:52 |
De star wars games vind ik niet zo sterk als (sommige) SW films iig. Maar daarbij beweer ik niet elke game te kennen. Het moet niet zo moeilijk zijn een spel te maken dat enkele gammele epigonen op het witte doek te overtreffen. Het blade runner spel doet zeker eer aan de film, alhoewel de film ten ene en andere male natuurlijk superieur blijft.. (maar ik ben dan ook cinefiel en geen gamer) Is er van existenZ al een spel, lijkt me voor de hand liggen.. | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 11:04 |
quote:Nee, jammer genoeg (nog) niet.... Dat zou ik wel afgrijselijk smooth vinden, om van die film een spel te kunnen spelen! | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 11:15 |
quote:Fate of Atlantis was idd èrrug leuk. Is ook een van de weinige adventures die ik genoeg de moeite waard vond om m helemaal op eigen kracht uit te spelen. Tomb Raider is de verprutste versie van Indy BTW | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 11:22 |
Het wachten is natuurlijk nog steeds op: Carmageddon: The Movie Train Simulator: the motion picture? nee? | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 11:46 |
quote:Wachten? Ehm... Penance... Carmageddon is eigenlijk een beetje op een film gebaseerd: ![]() | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 11:48 |
Op Starship Troopers (de film, niet het boek) is ook een spel gebaseerd. Maar dat was niet erg succesvol (en dan druk ik me nog heeeeeeeeeeeeeel voorzichtig uit!) http://pc.ign.com/games/3134.html | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 11:52 |
Ah, cool! Kan ik er weer eentje van mijn verlanglijstje schrappen. Blijft er nog over: Train Simulator | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 11:53 |
Vies bah! De beide games die tot nu toe gebaseerd zijn op de Die Hard trilogie: http://www.foxinteractive.com/games/diehard/ http://www.foxinteractive.com/games/diehard2/ Hopelijk worden de nieuwe Die Hard games wat beter te pruimen... | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 11:54 |
Geloof het of niet, maar er is zelfs een Titanic-game!! http://www.foxinteractive.com/games/titanicexplorer/ HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU! | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 11:54 |
quote:Je kunt je in dit geval niet voorzichtig genoeg uitdrukken. M'n monitor gilde van ellende toen ie de pixels van de demo eruit moest poepen!! Home Alone was trouwens ook typisch ehm.. tsja, hoe zal ik t zeggen, het spel was èrrug Macauly Culkin zullen we maar zeggen. | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 11:55 |
quote:Heh heh heh.... Extreme Paintball! HRRRRWOAGH! DAT was me toch een stuk stront, zeg! Herstel: Het stuk digitale afval heet Extreme Paintbrawl En het krijgt de historisch lage score van 0.7 (!!!!) op PC.IGN.COM | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 11:58 |
Titanic!?!?! HUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUU idd. hoewel, misschien als 1st person shooter? "I love you Jack!" Alleen draait je Force Feedback overuren als je tegen de ijsberg aanvaart. | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 12:02 |
Oh ja Paintbrawl! "Ja sorry de AI-programmeur was ziek, en de design afdeling was met vakantie. En de 3D-engine hadden we geleend." Apparently the company sported a talented coffee-boy and wished to expand around his vision. | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 12:02 |
quote:Hahahahahaha!!! In de handleiding van het spel staat ook dat je een emmer met ijswater naast je PC neer moet zetten, en als je dan een speciaal geluidje hoort, dan moet je effe met je voeten die emmer in..... Trouwens, ik vond Starship Troopers grafisch niet eens zo heel erg slecht... | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 12:06 |
smaken verschillen, ![]() Ik denk dat ik de beta versie heb gespeeld of zo, toen hadden ze allemaal van die rare vierkante rugzakken die 3 keer zo groot waren als het mannetje. | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 12:14 |
quote:* Smots kan nog net zijn lunch binnenhouden als 'ie leest dat er zelfs een deel TWEE!!! van extreme paintbrawl bestaat... | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 12:19 |
IEKS!!! Er is ook Paintbrawl 2!!!! http://www.game-guru.net/reviews/paintbrawl2/index.htm Deze screenshot vat het mooi samen: | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 12:20 |
LUL!!!! net vijf minuten eerder!!!!![]() ![]() ![]() | |
Jordy-B | donderdag 11 oktober 2001 @ 12:27 |
hmmm... ik hoop dat er nog een film wordt gemaakt met Larry Laffer in de hoofdrol... dat moet haast wel stoer worden! | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 12:33 |
Home Alone op de Game Boy: http://www.lofi-gaming.org.uk/crapgames/Nintendo/Gameboy/gameboy.shtml#home En Beetlejuice voor de Nintendo was ook zooi (de film niet!) | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 12:35 |
quote:Aliens Vs Predator op de Gameboy is trouwens wel weer geinig... (maar op de SNES wassie weer compleet bout.....) | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 12:52 |
ja, vreemd is dat, je zou verwachten dat ze gewoon een directe conversie zouden maken. (van Nintendo naar.......... Nintendo?) | |
MadScientist | donderdag 11 oktober 2001 @ 13:06 |
quote:Is er een spel van Tron? Kicke!!! Dat was echt een stoere film man! super mooi gemaakt, zeker voor die tijd....
Boeken zijn classics (Frank Herbert) | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 13:11 |
quote:er zijn zelfs meerdere Dunes! Homesoft brengt binnenkort 'Frank Herbert's Dune" uit. | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 13:23 |
Ja! Dune! Ik had het er nog niet over gehad omdat de film niet echt overeen komt met de games. Er zijn ook nog meerdere games door fans gemaakt. o.a. Shai Hulud. wel grappig. Een film van Deus Ex lijkt me ook wel wat, en van Fallout (Mad Max telt niet) En een spel van Last Man Standing lijkt me wel grappig. Trouwens helemaal Fifth Element vergeten. Mooie film en bagger spel. | |
Mza | donderdag 11 oktober 2001 @ 15:04 |
quote:Best wel veel volgens mij. Ik speelde een tijd geleden altijd lightbikes bij mij op school met een paar maten. Dat was echt zeer verslavend en ongelofelijk cool. | |
HAL9000S | donderdag 11 oktober 2001 @ 16:42 |
Ze zijn nu bezig met een Resident Evil film, er zijn volgens mij 3 DBZ spellen en een quake III Arena DBZ mod, ze zijn nu ook bezig met een spel van The Thing.....ben benieuwd | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 18:20 |
quote:The Thing | |
zodiakk | donderdag 11 oktober 2001 @ 18:23 |
Bladerunner, vind ik tot nu het tofste vergamed. De film was helemaal fantastiscn en het spel is net zo goed, prachtige sfeer, met de typische muziek, het immer druilerige en regnachtige karakter van de stad...mooi. | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 18:26 |
quote:Hélemaal mee eens! Je zou zo als gamesreviewer aan de slag kunnen... ![]() ![]() ![]() | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 18:43 |
Nog meer (PC) games die op films zijn gebaseerd: Austin Powers Operation: Trivia
Er is trouwens ook een (lelijke) tekenfilm gebaseerd op het spel Sin.. | |
MadScientist | donderdag 11 oktober 2001 @ 18:46 |
quote:Volgens mij kun je van Minesweeper nog wel een WWW versie maken ie leuker is dan de film zelf ![]() | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 19:07 |
quote:Dus tóch! Ik twijfelde er nog over, ik dacht dat ze daar niet eens aan begonnen waren. Je vergat trouwens Men In Black, de éngine was beter dan die van Extreme Paintbrawl maar daar is dan ook alles mee gezegd. | |
Daklem | donderdag 11 oktober 2001 @ 19:11 |
Tekken op de psx daar is ook een film van gemaakt alleen ik heb hem niet gezien | |
Smots | donderdag 11 oktober 2001 @ 19:12 |
quote:Hahahaha!! Dat bedrijf wat dat spel heeft gemaakt is niet voor niets failliet gegaan.... | |
Penance | donderdag 11 oktober 2001 @ 19:17 |
quote:Hey, ik vond het spel best leuk, lekker arcade gevoel. Alleen had ik m uitgespeeld vóórdat de patch uitkwam met laadtijden van een kwartier ofzo. Ik was meteen door mn hele comic-collectie heen nadat ik Sin uitgespeeld had. ![]() | |
Smots | maandag 22 oktober 2001 @ 18:45 |
Zo, om maar eens een lekker oud topic op te graven... Ik heb nog een leuk artikel gevonden over games & films. Het is dan wel redelijk oud, maar toch best geinig. ![]() De filmindustrie is altijd al een dankbare bron van inspiratie geweest voor gamesontwikkelaars. In vergelijking met andere vormen van merchandise zijn games een relatief voor de hand liggende keuze als het gaat om het overzetten van de filmbeelden naar een andere mediavorm. Het schijnt tegenwoordig bijna verplichte kost te zijn om van een succesvolle Hollywoodfilm een game te moeten maken. Een goed voorbeeld is de enorme rits STAR WARS en STAR TREK spellen die er al zijn uitgekomen. Somigen van deze spellen waren werelds, de meesten waren wel OK, en anderen waren een hele goeie frisbee. (Herinnert zich iemand nog YODA STORIES nog? Nee? Mooi!) Over het algemeen waren de games van Star Wars wat beter dan die van Star Trek, maar dit had er waarschijnlijk mee te maken dat de Star Trek licentie aan verschillende software huizen werd uitbesteed. Paramount Pictures schijnt hier een les uit te hebben getrokken, want sinds kort mag alleen Activision nog maar games uitgeven die iets met Star Trek te maken hebben. Soms streven de games de kwaliteit van de film echter voorbij. Zo las ik in een tijdschrift de mening van een recensent over The Phanton Menace, en deze beweerde dat hij het spel beter vond dan de film. Games zijn natuurlijk ook een goede manier om het narratieve universum van een willekeurige film uit te breiden. In Jedi Knight: Dark Forces 2 krijgt het karakter Kyle Katarn door middel van een echte acteur gestalte; we zien hoe de beste man eruitziet en in wat voor voertuig hij rondvliegt. Het schijnt zelfs zo te zijn dat in The Phantom Menace (de film, wel te verstaan) zijn ruimteschip eventjes te zien is, maar dat is iets voor de echte zware STAR WARS-fans om naar te zoeken. Als je het hebt over games en films is het simpelste voorbeeld natuurlijk de games die direct afgeleid zijn van een bekende film. Het is gewoon een feit dat een spel meer exemplaren verkoopt als er de naam van een grote Hollywoodproductie achter zit. Geef nou eerlijk toe, als een spel als The Phantom Menace niet een Star Wars franchise zou zijn, dan zouden er véél minder exemplaren van worden verkocht, ongeacht de kwaliteit van het spel. Nou hoeven we ons doorgaans niet zo'n zorgen te maken over de gemiddelde kwaliteir van een Star Wars game, want de meeste spellen die afkomstig zijn van Lucasarts zijn dik in orde. De meeste, wel te verstaan...Wat vaak wèl jammer is dat het lijkt alsof andere gamesontwikkelaars minder aandacht lijken te besteden aan de afwerking en het niveau van een spel wanneer dit de naam van een film draagt. Alsof de makers dachten dat de naam van de film goed genoeg is om van een grote verkoop verzekerd te zijn. De lijst van slechte games gebaseerd op goede films is pijnlijk lang. Neem een spel als The Fifth Element, bijvoorbeeld. De film was prachtig, maar het spel was zo spannend als een natte boterham. Om dan nog maar niet te spreken van de game die bijvoorbeeld is gebaseerd op Bram Stoker's Dracula, of Tresspasser (van Jurassic Park). Nou deed laatstgenoemde zijn geestelijk vader wèl eer aan, want film noch game waren vlees noch vis. (more to follow) | |
Smots | maandag 22 oktober 2001 @ 18:47 |
Niet alleen games zelf De gamesindustrie is er ook achter gekomen dat het niet alleen loont om de naam van een grote film aan een spel te verbinden, maar dat ook de verkoop van bijvoorbeeld joysticks wel een flinke boost krijgt als er de naam van een film opstaat. Eerlijk is eerlijk: de Thrustmaster TOPGUN heeft geen biet met de film te maken, maar omdat die naam erop staat, wordt het toch gezien als de 'officiële' joystick van de film. Geen franchise, wèl inspiratiebron. Bijna hetzelfde | |
Smots | maandag 22 oktober 2001 @ 18:48 |
Kleine speelfilms worden groot Een beetje game is tegenwoordig voorzien van flink imposant ogende cut-scenes die voor, na en soms ook tussen de gameplay in worden vertoond. In tegenstelling tot een jaar of wat geleden zijn tegenwoorig veel FMV- sequenties in games kleine bioscoopfilmpjes, compleet met acteurs, een verhaalstructuur en een echte soundtrack. Het feit dat cut-scenes tegenwoordig serieus worden genomen als gamesonderdeel kun je zien doordat er zelfs gerenommerde acteurs zich niet te beroerd voelen om een lekker stukje te gaan acteren voor de cut-scenes in een game. Zo speelt James Earl Jones (inderdaad, de stem van Darth Vader) een flinke rol in de filmpjes in Tiberian Sun, en hij doet dit samen met Michael Biehn. Deze naam klinkt misschien wat minder bekend, maar iedereen kent hem ongetwijfeld als korporaal Hicks, die samen met Sigourney Weaver ALIENS overleefde. Een ander voorbeeld van respect van filmmmakers voor de games-industrie is het reclamefilmpje voor de Japanse versie van Resident Evil 2, Biohazard 2 genaamd. Beide delen (binnenkort hebben we het trouwens over alledrie de delen) zijn qua sfeer sterk gebaseerd op de zombiefilms van George A. Romero, de zogeheten 'Dead Trilogy'. Nu wil het toeval dat niemand minder dan meneer Romero zèlf het promotiefilmpje voor Biohazard 2 heeft geregisseerd. Helaas is deze reclame nooit in Europa uitgekomen... De Canadese regisseur David Cronenberg, bekend van onder andere The Fly en Videodrome, heeft zelfs in zijn laatste film eXiztenZ het thema computergames en multiplay een zeer prominente rol gegeven. In de film wordt een soort van console getoond waarmee spelers met elkaar in een virtuele wereld kunnen communiceren en interactie hebben. Er wordt een aanslag op haar gepleegd tijdens een soort conventie en het prototype van de spelconsole raakt gewond. Het is geen taalfout, het staat er echt. Het apparaat waarmee de spelers verbinding maken houdt het midden tussen een Sega Dreamcast en een uit de kluiten gewassen tumor. Klinkt vreemd? Kom op, wat wil je? Dit is Cronenberg, geen Disney! Virtuele acteurs Sommige cut-scenes zijn compleet met de computer gerenderd, wat uiteraard zijn voor- èn nadelen heeft. Zo kun je je virtuele acteurs werkelijk álles laten doen wat je maar kunt bedenken, en niemand wordt ooit moe of oud, om van zeuren over loonsverhoging nog maar te zwijgen. Aan de andere kant zien filmpjes waar geen echte mensen in mee spelen er doorgaans een beetje nep uit. Het zal waarschijnlijk onzettend moeilijk zijn om cgi-figuren of mensen er een beetje realitisch uit te laten zien terwijl ze praten. In een spel als Kingpin doen ze tijdens een gesprek niet eens hun mond open! Dat is bijvoorbeeld in Half-Life wel anders. Wat FMV-sequenties betreft is Half-life sowieso al een geval apart. Het is de enige 3D-shooter die ontzettend veel aandacht besteedt aan het de sfeer en het verhaal door middel van in-game cut scenes, meer zelfs dan bijvoorbeeld een spel als Sin. Het begint al als Gordon Freeman het geheme complex binnenkomt in de monorail. Deze hele rit is voornamelijk bedoeld om een sfeer en een setting te creeëren. De speler zit eigenlijk al in het spel, maar kan in principe nog niets doen (behalve dan een beetje in het karretje rondhopsen). We krijgen ook de credits van het spel te zien, alsof het hier een soort van film betreft. De beginsequentie zou je dus kunnen vergelijken met de optiteling van een film. Wat hoor ik toch allemaal? De cut-scenes in bijvoorbeeld Brood War, de missionpack van Starcraft zijn voorzien van Dolby Surround Sound, een formaat wat voorheen alleen voor bioscoop- en videofilms gereserveerd was. Dat Brood War geen einzelgänger is, bewijzen de filmpjes in games als G-Police en Jedi Knight, die beiden te beluisteren zijn in Dolby Surround, evenals het fenomenale flipperspel Pro Pinball: Timeshock. Ook al heeft dit spel weinig met films te maken, het is wèl helemaal voorzien van Dolby Surround geluid. De DVD-versie van het spel Zork, Grand Inquisitor is zelfs uitgerust met Dolby Digital, welbekend van de enorme zwik DVD-films die op dit moment uitkomt. Dolby Digital maakt gebruik van zes compleet gescheiden audiokanalen, wat zorgt voor een uiterst nauwkeurig gedefinieerd ruimtelijk geluid. Als er meer games gaan uitkomen die van dit audiosysteem gebruik maken zouden de mensen achter A3D en EAX zich wel eens zorgen kunnen gaan maken. Vooralsnog hoeft dat nog niet, want de DD-versie van Zork is nu alleen nog gebundeld samen met een DVD-ROM drive van een nationaal bekend merk. Naar mijn weten is het ook het enige spel in de gamesmarkt wat gebruik maakt van dit geluid van bioscoopkwaliteit. De eerdergenoemde geluidsstandaarden EAX en A3D zou je op dit moment wel de games-tegenhangers van het Dolby Surround-geluid kunnen noemen. Ook al werken ze op een andere manier dan Dolby, ze zorgen er wel voor dat je als kijker/speler echt omgeven word door het geluid, en dat het lijkt alsof je middenin de aktie zit. Spellen die de geavanceerde variant van A3D gebruiken zijn helemaal realistisch wat geluidsbeleving betreft. Heretic 2 krijgt na de installatie van het zogeheten 'enhancement pack' ondersteuning voor A3D versie 2.0, en klinkt daardoor op sommige momenten als een echte bioscoopfilm. Ook Half-life klinkt op sommige momenten griezelig echt met behulp van A3D twee. | |
Smots | maandag 22 oktober 2001 @ 18:55 |
Maak je eigen film. Er is één soort van spellen wat eigenlijk zou kunnen worden omschreven als de 'missing link' tussen games en films, en dat zijn de zogehete interactive movies. Het is een beetje een vaag genre, want het is soms moeilijk om precies aan te geven waar het genre van de adventres ophoudt, en war dat van de interactive movies begint. The X-files zou bijvoorbeeld in beide categorieën vallen. Het is een adventure, maar het bestaat wel compleet uit èchte filmbeelden. Het grote verschil tussen de twee is waarschinlijk aan te duiden met de mate van interactiviteit. Hoe meer interactie, des te kleiner is de kans dat je met een interactieve film te maken hebt. Een goed voorbeeld van een interactieve film is bijvoorbeeld STAR TREK: BORG. In dit spel heb je niet al te veel momenten dat jij, de kijker/speler mag bepalen welke beslissing er gaat worden genomen. Heel wat interactiever zijn Dark Side of The Moon en Temüjin, beiden afkomstig van Southpeak Interactive. Ook al bestaan deze spellen compleet uit echte filmbeelden, de kijker heeft gedurende het spel een redelijk grote keuzevrijheid. Een groot euvel aan beide spellen is echter het feit dat deze filmbeelden maar in een klein venster in je scherm te zien zijn. En andersom? Geen film, toch een game? | |
Smots | maandag 22 oktober 2001 @ 19:00 |
Net zo goed als de film Een game die in dit artikel speciale aandacht verdient is Blade Runner. Afgezien van het feit dat dit gewoon een vlammend goed spel is, heeft Westwood de visie van Ridley Scott's film bijna perfect vertaald naar het computerscherm. Een uiterst ingenieuze vondst die de makers van het spel hebben toegepast is niet alleen gebruiken van dezelfde settings en het verhaal, maar ook bijvoorbeeld somige camerbewegingen uit de film. Een andere slimme zet was het gebruiken van dezelfde mensen voor de game als voor de film. Twee acteurs die in de film meespeelden, zijn ook terug te vinden in het spel. Helaas waren Harrison Ford en Rutger Hauer niet beschikbaar, maar dat mag de pret niet drukken. Op deze manier kon men een spel maken wat niet alleen qua sfeer, maar ook qua verhaal en uiterlijk zeer natuurgetrouw was aan de film. Een ander ijzersterk punt aan Blade Runner is de mogelijkheid om het spel op meerdere manieren tot een goed einde te brengen, en zo af te wijken van een lineair verhaal. Dit geeft het spel een grote replay-waarde, iets wat naar mijn mening vaak ontbreekt bij adventuregames. Volgens mij is dit de meest geslaagde conversie van een spel naar een game, en het is zeker één van mijn favoriete adventurespellen, en niet allee omdat het op een goede film is gebaseerd! Wat brengt de toekomst? Het mag duidelijk zijn dat doort de huidige technologische ontwikkelingen de scheiding tussen games en films steeds kleiner wordt. Nu al worden veel special effects technieken gebruikt in games in films tegelijk. Denk hierbij bijvoorbeeld aan CGI-beelden, het gebruik van green-screen opnames en het digitaliseren van acteurs en beelden. Eigenlijk zou je de special effects uit een wilekeurige film kunnen vergelijken met de 3D beelden uit een PC game. Een film als bijvoorbeld The Matrix bestaat voor bijna driekwart alleen maar uit beelden die door de computer zijn gemaakt. Het is dus ook een vrij voor de hand liggende keuze om van The Matrx ook meteen een game te maken, maar de details over dit spel zijn nog wat duister. Het zal waarschijnlijk niet al te lang meer duren voordat we games kunnen spelen die zich qua beeld en geluid kunnen meten met de kwaliteit van een bioscoopfilm. Er zijn zelfs plannen van de grote filmstudio's om zo snel mogelijk over te stappen op digitale opnametechnieken, en om het traditionele celluloid compleet obsoleet te maken. Deze digitalisering betekent een grote stap in de samensmelting van spellen en films, want op deze manier zal het in de toekomst nog makkelijker worden om een bewegend beed te bewerken en om het over te zetten naar een spel. Kijk dan ook nog eens naar de mogelijkheden die recente games bieden, zoals de de optie om in de retailversie van Quake 3 Arena je eigen lelijke kop te gebruiken om zo een custom-made karakter te maken. Deze ontwikkelingen op film- en game gebied zouden er in de toekomst goed voor kunnen zorgen dat je binnenkort zelf als 'The One' het gevecht aaangaat met The Matrix in je eigen bioscoopfilm! (Eerdeer gepubliceerd in PC Zone Benelux nummer 28)
| |
Tokus | maandag 22 oktober 2001 @ 19:07 |
quote:dat is in A New Hope (Special Edition), niet Phantom Menace | |
#ANONIEM | maandag 22 oktober 2001 @ 19:10 |
spiderman... het spel is de tekenfilmpjes waardig, jammer dat de controles zuigen... | |
#ANONIEM | maandag 22 oktober 2001 @ 19:13 |
quote: ![]() ![]() ![]() | |
Smots | maandag 22 oktober 2001 @ 19:23 |
quote:zal best kunnen. post eens een capture of een plaatje waar het op te zien is? Ik ben wel benieuwd. Ik kon zijn ruimtescheepje namelijk nergens ontdekken. | |
BdR | maandag 22 oktober 2001 @ 19:29 |
die Mario film was inderdaad ruk, maar vooral omdat de film (net als het spel) gericht is op kleuters.. de games Resident Evil of Max Payne lenen zich beter om een film van te maken | |
Tokus | maandag 22 oktober 2001 @ 19:30 |
tis heeeeel klein, maar het is 'm wel.![]() dat schipje in de lucht daaro. een betere kon ik op dit moment niet vinden. en nee, dit heb ik niet nu even bedacht. Edit: alleen ga ik nu toch ook even twijfelen of dat niet Dash Rendar's Outrider was, of toch dat van Kyle Katarn.... tis lang terug dat ik me daarin verdiept had. er is laatste jaren zoveel SW troep uitgekomen dat mijn aandacht er nogal van verzwakt is.. [Dit bericht is gewijzigd door Tokus op 22-10-2001 19:37] | |
Smots | maandag 22 oktober 2001 @ 19:42 |
quote:* Smots pakt er een bril bij, knijpt zijn ogen samen en zegt: Weet je zeker dat er niet gewoon een vuiltje op de lens zat?
Mijn god... Shadows of The Empire! Dat was me nog eens een keutelspelletje, zeg.... | |
Dr_Crouton | dinsdag 23 oktober 2001 @ 13:01 |
Hmm, moet Bladerunner toch maar eens van het budgetbak gaan plukken ![]() Wing Commander, van spel naar film... | |
BdR | dinsdag 23 oktober 2001 @ 15:27 |
quote:als spel of film ![]() ![]() ![]() ![]() (Tomb Raider en Mortal Kombat 2 heb ik als film niet gezien) | |
Jernau.Morat.Gurgeh | woensdag 24 oktober 2001 @ 10:28 |
'Apocalypse now' In mijn vage, mistige geheugen zitten nog wel wat herinneringen van menig uurtje achter de C-64. | |
Smots | woensdag 24 oktober 2001 @ 18:00 |
quote:Damn, dat er van dat spel een game waa, zeg. Ik kan me trouwens ook herinneren dat ik vroeger heel vaak 'Rambo' op de C64 speelde. | |
Jernau.Morat.Gurgeh | woensdag 24 oktober 2001 @ 18:04 |
quote:van die film bedoel je? ![]() quote:Oh ja... Die was er ook nog ja. En ik zou bijna 'Mission: Impossible' nog vergeten... | |
PaRoDiUzZ | donderdag 25 oktober 2001 @ 14:51 |
games afgeleid van films ![]() oa en dan heb ik het over de games die uitgebracht zijn voor het echte 16bit tijdperk aangezien daarna van bijna elke spielberg/disney blockbuster wel een game gemaakt is en dat vinnik gewoon te veel om op te schrijven | |
Jernau.Morat.Gurgeh | zaterdag 27 oktober 2001 @ 14:28 |
quote:'Batman' was nog wel aardig op de Amiga. 'Batman returns' was een absoluut stuk droevigheid dat het voorbeeld stelde hoe het niet moet. Hier nog een paar Amiga games: -'Plan 9 from outer space' was slechts losjes gebaseerd op de film. 'Jurassic Park' was er ook nog voor de Amiga, maar ik kan me niet herinneren het ooit gespeeld te hebben. Ennuh.. Game of film? `Dragon's lair`. DAT was nog eens gaaf! Speciale toegift in het kader van WTF | |
Smots | maandag 29 oktober 2001 @ 10:07 |
quote:Net als 'Resident Evil'..... ![]() | |
Mza | maandag 29 oktober 2001 @ 13:18 |
Nou schijnen er ook alweer vage plannen voor Duke Nukem en Half-Life te zijn. Het lijkt me wel tof om een paar van die coole Duke Nukem quotes in een film te horen. Nobody steals our chicks, and lives | |
Smots | maandag 29 oktober 2001 @ 15:42 |
Waar denk je dat Duke die one-liner van gejat heeft? I have come here to kick ass and chew bubblegum. And I'm all out of bubblegum. | |
Mza | maandag 29 oktober 2001 @ 17:38 |
quote:Toch maar eens gaan kijken dan, als Duke Nukem erop gebaseerd is kan het niet totaal verkeerd zijn ![]() | |
Oscar. | donderdag 17 januari 2002 @ 10:12 |
duke nukem had ook quotes gejat van evil dead 1 ![]() hail to the king babe, check my beef [Dit bericht is gewijzigd door donald_dick op 17-01-2002 10:20] | |
MadScientist | donderdag 17 januari 2002 @ 12:58 |
quote:Ik vond They Live wel heel erg gaaf beginnen, met die verborgen boodschappen die de mensen slaafs houden, heel erg maatschappijkritisch zeg maar, maar het einde vond ik dan weer slapjes... Niet de beste film van John Carpenter, maar toch een leuke om te kijken BTW Duke Nukem is denk ik nog meer op Ash gebaseerd dan op die figuur uit They Live, dat is maar 1 quote of zo die die gejat heeft Hm nou ik toch bezig ben in het films & games topic: | |
Oscar. | vrijdag 18 januari 2002 @ 07:38 |
quote:wat heeft mad max met fallout te maken ![]() | |
Oscar. | vrijdag 18 januari 2002 @ 07:41 |
quote:objection, SIN was een erg coole game om inline te spelen, net nie het zelfde nivo als quake 2 toen, maar had wel de zelfde engine | |
Oscar. | vrijdag 18 januari 2002 @ 07:44 |
quote:platoon anyone ???? | |
Oscar. | maandag 4 februari 2002 @ 22:15 |
* donald_dick kick | |
Smots | woensdag 8 mei 2002 @ 20:17 |
Heeft er iemand ooit NYRace gespeeld? Dat racespel gebaseerd op de taxisequentie in Fifth Element? ![]() | |
SilverGun | donderdag 9 mei 2002 @ 00:14 |
quote:Zo zo, we hebben een ware game-kenner in ons midden. Ik erger me mateloos aan mensen met uitspraken over zaken waar ze geen verstand van hebben. GoldenEye is nog de meest geslaagde 'film-game' IMHO. Eén van de beste shooters ooit gemaakt. |