Koelvloeistof is giftig,dus niet milieuvriendelijk......En ik ben nog nooit een cv tegen gekomen die niet regelmatig bijgevuld moet worden,zelfs splinternieuwe,dus de hele tijd een wolk van giftige koelvloeistofdamp in je huis lijkt me niet zo gezond....Overigens ook in je auto moet je die steeds bij vullen......quote:Op zondag 8 mei 2005 10:34 schreef bonke het volgende:
Een hele tijd terug hebben we eens zitten bomen over het doen van koelvloeistof in je centrale verwarmingsysteem
We willen eigenlijk weten wat de voor en nadelen van zo`n systeem zijn
voordelen:
Koelvloeistof kan namelijk warmer worden dan gewoon water
Het neemt warmte sneller op ( dus minder verbruik van gas )
Het is vettig dus gaat roestvorming in je systeem tegen
nadelen:
Het is vrij duur
je moet een goed gesloten systeem hebben om lekkage te voorkomen
zijn er nog meer voor of nadelen, en waarom zou je het wel of niet doen ??
Ik denk niet dat dit opgaat. "sneller" zegt niets over het totaal namelijk. Het rendement van een HR-ketel is al zeer hoog!quote:Het neemt warmte sneller op ( dus minder verbruik van gas )
Dan mag jij me uitleggen waarom het in auto's, generatoren*, airco's* en nog veeeeel meer wordt toegepast?quote:Op zondag 8 mei 2005 11:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
Koelvloeistof ( Glycol) vreet binnen 3 maanden je ketel en warmtewisselaar op.
Misschien is er minder aggressieve maar ik heb er nog nooit van gehoord.
waarop baseer je dat, het word nu ook al gebruikt in cv installaties voor het voorkomen van bevriezing, maar dan niet in de pure vorm.. en in zonneboilers wordt het ook gebruikt.quote:Op zondag 8 mei 2005 11:08 schreef Nieuwschierig het volgende:
Koelvloeistof ( Glycol) vreet binnen 3 maanden je ketel en warmtewisselaar op.
Misschien is er minder aggressieve maar ik heb er nog nooit van gehoord.
Oh, heel simpel. Een collega van me heeft zijn systeem met Glycol gevuld. Hij was 2 kachels en 5000 euro verder voordat hij er achter kwam dat de ketel dáár niet tegen kon.quote:Op zondag 8 mei 2005 11:38 schreef Arti het volgende:
[..]
waarop baseer je dat, het word nu ook al gebruikt in cv installaties voor het voorkomen van bevriezing, maar dan niet in de pure vorm.. en in zonneboilers wordt het ook gebruikt.
puur glycol of een samenstelling van water/glycolquote:Op zondag 8 mei 2005 11:49 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Oh, heel simpel. Een collega van me heeft zijn systeem met Glycol gevuld. Hij was 2 kachels en 5000 euro verder voordat hij er achter kwam dat de ketel dáár niet tegen kon.
Een mengsel uiteraard.quote:Op zondag 8 mei 2005 11:52 schreef Arti het volgende:
[..]
puur glycol of een samenstelling van water/glycol
maar het wordt al regelmatig toegepast denk maar aan indirect gestookte luchtheater in een grote hal, of transport leidingen.quote:Op zondag 8 mei 2005 12:16 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
Een mengsel uiteraard.
Maar laat je niet weerhouden. Iedereen is vrij om het uit te proberen hoor.![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |