abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26761277
Ik heb dus een probleempje die vast met een handigheidje op te lossen is.
Ik heb een aquarium, waarin voor de versteviging haaks een glasstrook is geplakt met een stevig soort band. Lijkt een beetje op compriband, maar dan steviger.
Nu moet ik die strook een centimeter of tien inkorten, maar kan dus nooit in de hoek komen met mijn glassnijder.

Dus hoe kan ik, zonder de hele strook er uit te trekken, het glas snijden.
Slijpen kan niet, want er zitten al vissen in de bak, en die lusten geen glas. Iemand wat glassnij ervaring?
pi_26761369
Dremel proberen...

Je kan wat schuimrubber op maat knippen van je aquarium, iets groter en dat eronder klemmen op het stof op te vangen. En dan de stofzuiger erbij.
pi_26761567
Conflict met adviezen aan Dirkh
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_26761678
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 20:16 schreef Kluupkluup het volgende:
Conflict met adviezen aan Dirkh
da's niks gek!
pi_26762890
Weet je ook tot welke dikte je kan snijden met een glassnijder, en dan met de bedoeling om niet een recht strookje er af te snijden maar een lange hoek er uit te halen.
Beetje lastig om uit te leggen.
pi_26767005
Kan je die vissen niet ff in een emmer doen?
pi_26768072
quote:
Op donderdag 5 mei 2005 23:30 schreef Conflict het volgende:
Kan je die vissen niet ff in een emmer doen?
Zeg! Ben jij helemaal gek geworden?

Maar goed ik zoek dus een manier om uit een hoek van 90 graden een strook glas te halen, dat zou een schilder / glaszetter mij toch kunnen uitleggen.
pi_26768118
foto?
pi_26768123
dremel en glas dunkt mij niet zo succesvol
je hebt net aan die glassnijders, en die zijn van diamant (het snijvlak dan) en daarmee maak je maar een heel klein lijntje, de bedoeling is dat dat de breuklijn wordt

vooral omdat het gelijmd is, is het een flink probleem

post anders n foto?

[ Bericht 8% gewijzigd door mechatronics op 06-05-2005 10:54:38 ((klassnijders?)) ]
-
pi_26769287
Ik ga eens voor een paar foto's zorgen, want het is best wel handig om te weten hoe je het beste glas kan snijden. Ik heb wel eens een paar gasten bezig gezien, en die konden precies snijden wat je wilde.
En zeg nou zelf, als je naar een speciaalzaak gaat om een op maat gesneden stuk glas wil hebben, dan ben je een klein vermogen kwijt. Dus een paar handigheidjes is mooi mee genomen.
Dus foto's komen.
pi_26771290
Het enige wat ik nog weet is met een draadje in petroleum oid om de te snijden hoek winden en dan aansteken, even laten branden en dan koelen. Het glas zal breken op de lijn van het wollen draadje.

Ik heb dit met regelmaat bij flessen gedaan, maar of het ook bij vlak glas gaat weet ik niet. Misschien testen op een stukje restglas?
  † In Memoriam † vrijdag 6 mei 2005 @ 10:43:01 #12
7074 moussy
kuttekop
pi_26772876
Gewoon een goede glassnijder kopen, dus niet zo'n dingetje van 2 euro daar kan je alleen maar redelijk recht mee snijden.
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_26773100
Ik heb even een foto gemaakt.

Van dat strookje glas wat je ziet, moet ik een stuk af hebben, hij moet gewoon ingekort worden. Met een glassnijder kan ik niet aanzetten omdat het strookje in een hoek tegen het andere paneel vast zit geplakt. Maar dat risico zou ik nog wel durven nemen, dat er dan een klein hoekje wat slordiger wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dirkh op 06-05-2005 11:16:42 ]
pi_26773195
Nou, het boute eraan is, is dat tussen de platen moet snijden... daar kan je dus niet bijkomen
tenminste, ik snij glas op deze manier

Nou ben ik vast niet de beste glaszetter, maar je kan dus alleen maar lijnen snijden voor zover ik weet.
Dat dikke zwarte lijntje is waar je glas snijdt, dat rode lijntje is hoe de breuk verder gaat.
Normaal gesproken moet je em helemaal snijden, maar als je niet in de hoek kan komen, maakt dat niet zoveel uit, die breekt wel door, in 1 lijn.

Die groene pijlen moeten even de kracht voorstellen. Bij jou geval kan dat dus niet, omdat er glas zit.

Ikzeld denk eigenlijk, waarom moet dat eraf?
Moet er bijv. iets hangen op een even dik oppervlak? Dan zou je bijvoorbeeld een extra streepje glas erop kunnen kitten.

Ik noem maar wat
-
  † In Memoriam † vrijdag 6 mei 2005 @ 11:00:17 #15
7074 moussy
kuttekop
pi_26773197
Ik stuur het topic ff door naar vrienden van me, die maken zelf bakken.
pi_26773564
Ik heb de foto even aangepast, zodat je kan zien wat er af moet.

De reden is dat er een pomp in zit, die tegen dat strookje aankomt, en dat moet niet.
  † In Memoriam † vrijdag 6 mei 2005 @ 11:25:01 #17
7074 moussy
kuttekop
pi_26773698
Ik zou het met een glassnijder doorsnijden en dan met een stanleymes van de geplakte kant snijden.
  zaterdag 7 mei 2005 @ 01:28:33 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_26793987
Ik zou FF met een stukkie tempex (of iets anders wat drijft), onder het glas iets fabrieken wat het slijpsel tegenhoudt, en tóch met de dremel proberen, misschien kan je met een puntfreesje een lijntje trekken om de boel te verzwakken en het dan breken.
Met een glassnijder wordt niks denk ik, omdat je dan niet ver genoeg naar de rand kan snijden. dat wordt een drama...
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 7 mei 2005 @ 11:17:51 #19
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26797125
Met een kras pen krassen op zetten en dan proberen te breken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 8 mei 2005 @ 10:39:22 #20
64781 bonke
pipo koeie
pi_26819118
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 11:17 schreef Martijn_77 het volgende:
Met een kras pen krassen op zetten en dan proberen te breken?
met een kraspen kan je inderdaad ook glas snijden
je kan dan een stukje verder in de hoek komen
snij wel eerst het glas met een mesje van de kit af
pies on joe toe
pi_26852882
eerst met de glas snijder zo ver mogelijk en dan met de kraspen zou mijn manier van werken zijn
  maandag 9 mei 2005 @ 19:18:24 #22
64781 bonke
pipo koeie
pi_26861230
quote:
Op maandag 9 mei 2005 14:39 schreef kaashema het volgende:
eerst met de glas snijder zo ver mogelijk en dan met de kraspen zou mijn manier van werken zijn
\
dat is dus dubbelop he
de punt van een kraspen in namelijk van hetzelfde materiaal als het rolletje van de glassnijder
gewoon ff langs een lineaaltje een streepie trekken met de kraspen is veel makkelijker
pies on joe toe
pi_26863999
quote:
Op maandag 9 mei 2005 19:18 schreef bonke het volgende:

[..]

\
dat is dus dubbelop he
de punt van een kraspen in namelijk van hetzelfde materiaal als het rolletje van de glassnijder
gewoon ff langs een lineaaltje een streepie trekken met de kraspen is veel makkelijker
alpha?

Kraspen is van (soms hard)staal, om krassen, of eigenlijk meer om af te tekenen op staal, of hout of wat anders.
Dat slijt of spoelt namelijk niet weg door olie / schoonmaakmiddelen.
Een glassnijder is per definitie niet gemaakt om diep te snijden, maar om, zoals op een eerder plaatje, de bovenste rij materiaal weg te halen, waardoor het op die lijn significant zwakker wordt, en daarom dus (als het goed is) breekt.

Je kan er niet 3 mm diep mee raggen, dat kan gewoon niet.

Mijn idee met dit? Je zou evt een dremel kunnen proberen met een schijfje slijtvaster dan glas, en dan doel ik dus op diamant.
Uiteraard is die schijf niet volledig van diamant, maar een soort structuurhars ingezet met diamantdelen.
Dat gebruik ik namelijk om staal te slijpen. En eerlijk gezegd gaat het wel redelijk, maar staal zit veeeeeel meer tegen het kauwgom aan dan glas.

Materiaalkunde: uiteindelijk is alles kauwgom.

Ik geef je met die dremel dus ook niet al te veel succes, maar als je het niet op wil lossen zoals ik eerder postte, of wat duidelijker in de eisen wilt zijn, naast "het moet gewoon weg" boem.

Wat eerder gezegd is, vissen in een emmer, aquarium leeg laten lopen, dat zwarte spul lossnijden, stripje eruit halen, afsnijden op de goede lengte,
inplakken
drogen
vullen
vissen erin

dat lijkt mij het meest praktische ipv zitten kutten met 1 of ander "high-tech" speeltje wat het toch niet haalt, uiteindelijk.
-
pi_26864059
Oja, wie kent de film, ik dacht "the Rock", waar die gast een kwartje platstampt met zijn stoel, en daarmee een cirkel krast in dat veiligheidsglas, en dan dat spul verrot beukt.

Iedereen die het lukt om precies dat te doen, met staal krassen te maken in glas, mag wat mij betreft de tag (aankomend baanbrekend wetenschapper) krijgen
-
  maandag 9 mei 2005 @ 20:56:05 #25
64781 bonke
pipo koeie
pi_26864484
quote:
Op maandag 9 mei 2005 20:42 schreef mechatronics het volgende:

[..]

Je kan er niet 3 mm diep mee raggen, dat kan gewoon niet.
nee tuurlijk kan dat niet :
ik zei ook ... de punt van een kraspen is van hetzelfde materiaal als het rolletje van een glassnijder
een kraspen kan je dus op dezelfde manier gebruiken als een glassnijder
je kan het ook doen met een ring waar een edelsteentje in zit ( harder als glas )
ff een streepie treken en je druk glas dus zo in twee
pies on joe toe
  maandag 9 mei 2005 @ 21:02:32 #26
64781 bonke
pipo koeie
pi_26864724
quote:
Op maandag 9 mei 2005 20:43 schreef mechatronics het volgende:
Oja, wie kent de film, ik dacht "the Rock", waar die gast een kwartje platstampt met zijn stoel, en daarmee een cirkel krast in dat veiligheidsglas, en dan dat spul verrot beukt.

Iedereen die het lukt om precies dat te doen, met staal krassen te maken in glas, mag wat mij betreft de tag (aankomend baanbrekend wetenschapper) krijgen
staal kan inderdaad harder zijn als glas
glas is tegenwoordig namelijk niet meer een van de hardste materiaalsoorten hoor
pak maar eens een normale steenboor, zet de punt op het glas, en trek dan een streep
wedden dat je het glas beschadigt hebt
en nu ff dat kwartje
je kan gewoon staal St 37 harder krijgen door het uit te rekken ( moleculen worden langer enzz blabla natuurkunde ( verder geen kaas van gegeten ) )
een aambeeld word nameiijk ook steeds harder als het veel gebruikt word
je kan beter een tweedehands aambeeld kopen dan een nieuwe
maarja of je een kwartje zo hard kan krijgen dat je er glas mee kan snijden dat weet ik natuurlijk niet
pies on joe toe
pi_26865112
truukje van de boorprodcuent, die hebben (de betere merken) een diamantlaag gesinteerd op de boorpunt
-
pi_26865359
Ik ga het proberen met een glassnijder. Ik heb wel een Dremel, maar één keer uitschieten en ik heb een zwakke plek in het aquarium en t.z.t. een nat tapijt.
Ik haal morgen een nieuwe snijder, de oude heb ik al een jaar of -- insert aantal-- en zo duur zijn die dingen niet en wil geen enkel risico lopen.
pi_26865489
diamant slijt niet zomaar hoor, tenzij je glas vuil is en er allemaal zand op zit e.d.
-
pi_26865590
quote:
Op maandag 9 mei 2005 21:24 schreef mechatronics het volgende:
diamant slijt niet zomaar hoor, tenzij je glas vuil is en er allemaal zand op zit e.d.
Neh, er zit nogal wat roest en vuil op de glassnijder. In het begin stond ie netjes in een glas met terpentine, maar op een gegeven moment is ie gewoon op de werktafel beland en mishandeld.
Ik moest maar eens afscheid nemen van de oude glassnijder.
pi_26865867
ja ok, dan
-
pi_26877169
laat even weten hoe het afgelopen is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')