abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 mei 2005 @ 18:38:46 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_26672195
Wat zijn we weer "esfiha's"?

Esfiha's zijn eigenlijk kleine platte ovenbroodjes waarvan de randen ietwat omhoog staan zodat men deze kan vullen met diverse zaken.
Hier zijn er vele zaken waar men deze kan eten, vers klaargemaakt, of je laat ze gewoon thuisbezorgen.
Van oorsprok is het een Arabische lekkernij die hier in Brazilie terecht is gekomen door immigranten van met name Libanon en Syrie. (overigens genaraties die meer dan 100 jaar terug gaan).

Dit weekend heb ik zelf eens geprobeerd om een recept te krijgen van een Syrier. Vandaag heb ik dat uitgeprobeerd. Het resultaat zit nog in de oven, en zal og ongeveer een uur op zich laten wachten. Maar het ziet er zeer goed en lekker uit

Hoe maak je nu zoiets?
Simpel:

neem 4 theekoppen tarwemeel. 15 gram biologische gist, zout, peper, suiker, melk en olie.
Dit alles is voor het deeg.

Mix de gist en lauwe melk met 1 eetlepen olie, totdat er een gelijke massa ontstaat.
Voeg dan dit mengsel bij de suiker en het meel en ga kneden totdat het niet meer aan je handen kleeft. (een tip is om droge tarwe meel te gebruiken todat niet alles zeer strak blijft kleven aan jullie tengels )

Laat het deeg 40 minuten rijzen in een schaal met natte doek eroverheen. Na deze 40 minuten kneed de boel weer goed door, ongeveer 2 minuten zodat de lucht uit het deeg is. Nu weer even 20 minuten wachten.

Ondertussen neemt men het gehakt onder handen.
Wat heb je voor het gehakt nodig?
1 middelgroot ui, 1 tomaat, flinke, zout, peper, curry poeder, nootmuskaat, peper, limoensap, en paprikapoeder.
Ontneem de tomaat van de pitten, zodat alleen de harde vlees overblijft. Snij deze in kleine blokjes.
De ui snij die in hele fijne stukjes.
Mix de tomaat en ui samen met het vlees, doe dan zout en peper naar smaak erbij.
Voeg een beetje nootmuskaat toe, plus paprikapoeder en tevens daarna de currypoeder. Let op, zeer zeker niet teveel.
Dan de limoensap. Kneed het gehakt samen met bovenstaande fijn totdat er een "prak" ontstaat.
Bak dit voorzichtig aan in een pan totdat het vocht is opgelost, en het gehakt met alles erin gaar is.

Terug naar het deeg.
Als het deeg is gerezen en in totaal 1 uur de gist haar werk gedaan heeft maak dan bolletjes ter grote van een ping pong bal. Gewoon tussen de handen rollen. Zo nu en dan de handen wat inwrijven met tarmemeel zodat het niet gaat kleven.

Maak van die balletjes dan een soort van kleine pizza. En laat ongeveer een rand aan de zijkanten opstaan van ongeveer een halve tot 1 centimeter. (kost wat oefening).
Vul als je deze broodjes wilt met kaas dan de boel op met muzzarella kaas en wat olijfolie erover.
Doe de boel dan in de oven op maximum temperatuur voor ongeveer 25 minuten.
Als alles wat krokant is en gaar haal de ovenplaat dan uit de oven om op de ontstane ruimte op de pizza's de topping van gehakt te doen. Hou deze goed warm.

Het ziet er wellicht ingewikkeld uit, maar is vrij simpel om te maken.
Het smaakt in ieder geval heerlijk als ik ze koop.
Nu nog even een paar minuten de mijne afwachten
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_26674741
Dat klinkt heel lekker en heel leuk om te maken.
Hoe was het? Vertel!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_26674799
dat lijkt me echt heerlijk
  maandag 2 mei 2005 @ 20:22:09 #4
110987 ErwinRommel
pi_26675636
Oblivion, ze waren heerlijk van smaak. Echter de vorm zoals ik had gehoopt was anders.
Maar goed, hier een foto van hoe ze eruit zagen.

pi_26675824
Dus al je een kleine ronde wel platte overschaaltjes zou hebben, zou dat beter zijn voor de vorm?
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  maandag 2 mei 2005 @ 20:39:53 #6
110987 ErwinRommel
pi_26676240
Wellicht dat dat idd beter zou zijn.
De persoon waarvan ik dit recept had raadde mij echter aan om het gewoon met de hand te doen. En dus idd, oefening baart kunst.
Die Syrier heeft al jarenlang ervaring hierin. Ik zal deze foto dus ook aan hem laten zien zodat hij mij wellicht tips kan geven die bruikbaar zijn voor mij, en ik dit dus wellicht hier kan geven om mooie ronde vormen voor die esfiha's te geven.
Maar de smaak is gewoon goed, nu de vorm nog
pi_26677603
Och, het ziet eruit of het een mooi en functioneel randje heeft, dus....
Het kan toch niet heel naar binnen!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 2 mei 2005 @ 22:12:35 #8
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_26679371
Kun je ze ook nog vullen met andere zaken?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_26679403
Vast wel! Tis brood, toch?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 2 mei 2005 @ 23:20:48 #10
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_26681736
vandaag niet op born 2 cook?
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  dinsdag 3 mei 2005 @ 01:19:51 #11
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_26684681
He, die heb ik weleens bij de Irakees gehaald, gevuld met verkrummelde feta, heerlijk, moet ik zeggen!
Ga ik ook eens maken nu ik een idee heb hoe het moet
Wat is het toch een heerlijk forum, dat CUL
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  dinsdag 3 mei 2005 @ 15:39:20 #12
110987 ErwinRommel
pi_26698665
Men kan dit uiteraard ook met andere dingen vullen. Geen probleem.
Wat dacht je bv van champignons, gebakken in olijf-olie, reepjes rundvlees etc etc? Multi-functioneel die esfiha's

Idd BBQ-Kip, ik haal hier wel eens ideeën op om in het weekeinde uit te proberen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')