abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26654229
Ik wil de vloer van mijn kamer vernieuwen.
Momenteel liggen er houten platen (triplex ofzo van 10mm?), met daarop vloerbekleding (zo'n plastiek achtige vloerbedekking dat je van een rol snijdt ...)

Da's lelijk en kapot, daarom wil ik een nieuwe mooie vloer.

In de Gamma-folder zag ik kliklaminaat.

Deze : http://www.gamma-belgie.b(...)009/002/p20_gb16.jpg

7,80¤ per vierkante meter is niet duur, dus zoiets zou ik graag leggen.

Ik ben geen klusjesman, maar een nagel in de muur kloppen of met de decoupeerzaag van mijn vader een houten plaat zagen kan ik.

Kan iemand me een beetje tips geven en uitleg?
Hoe blijven die laminaat platen liggen, moet daar iets onder, eventueel geluidsdempend.

Alvast bedankt
pi_26655146
quote:
Op maandag 2 mei 2005 00:04 schreef 8675309 het volgende:
Momenteel liggen er houten platen (triplex ofzo van 10mm?), met daarop vloerbekleding (zo'n plastiek achtige vloerbedekking dat je van een rol snijdt ...)

Ik ben geen klusjesman, maar een nagel in de muur kloppen of met de decoupeerzaag van mijn vader een houten plaat zagen kan ik.

Hoe blijven die laminaat platen liggen, moet daar iets onder, eventueel geluidsdempend.

Alvast bedankt
Isolatiemateriaal is sowieso wel handig natuurlijk. En dat is ook meteen geluidsdempend.
Het is goed zelf te leggen trouwens
Ik zoek eigenlijk kliklaminaat dat een oude look heeft. Zoals in een café. Heeft iemand dat ergens al zien liggen of heb ik een gat in de markt gevonden?!
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_26656228
Het is verschrikkelijk spul. Ik heb het ook moeten leggen hier in mijn computerkamer en het is net karton. Maar daar is de prijs ook naar. De groeven waarmee je klikt gaan heel snel kapot.

Een ander nadeel is is dat het ontiegelijk glad is. Aan komen rennen op je sokken doe je hooguit 2x. Want je gaat echt hard op je bek

Het voordeel is de prijs. Het kost geen reet en het ziet er mooi uit.
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
  maandag 2 mei 2005 @ 02:05:56 #4
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26656261
Wat is de ultieme manier om diagonaal te leggen ? Een verstekbak is in de regel te smal, zijn daar haken voor ? Ik zaag de boel met een decoupeer.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_26656280
quote:
Op maandag 2 mei 2005 02:05 schreef elcastel het volgende:
Wat is de ultieme manier om diagonaal te leggen ? Een verstekbak is in de regel te smal, zijn daar haken voor ? Ik zaag de boel met een decoupeer.
geodriehoek?
pi_26656283
quote:
Op maandag 2 mei 2005 02:05 schreef elcastel het volgende:
Succes. Dat is echt een klote karwei. Huur voor het gemak een afkortzaag bij de bouwmarkt. Vastzetten op 45graden en gaan met de zaag.
Mark Meisner Motografie! MarkMeisner.com
pi_26656291
Whehe, ik werk bij de Makro en ik meen me te herinneren dat we wel eens laminaat voor 3,50 per m2 verkocht hebben.
  maandag 2 mei 2005 @ 02:09:16 #8
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_26656299
quote:
Op maandag 2 mei 2005 02:07 schreef GenesiZ het volgende:
klote karwei
Da's mijn doopnaam. Ik vind het gewoon mooier liggen.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  † In Memoriam † maandag 2 mei 2005 @ 02:09:21 #9
47213 ArmaniMania
pi_26656302
Denk ook even aan afstandhoudertjes, anders kom je straks niet meer goed met de maat uit, of het ligt in ene scheef.
pi_26656304
quote:
Op maandag 2 mei 2005 00:04 schreef 8675309 het volgende:

Alvast bedankt
De beste tip die je maar kan krijgen, rij naar deGamma, koop het kliklaminaat NIET!!!!!

Haal voor hetzelfde bedrag een mooi stukkie tapijt, erin snijden en klaar.
pi_26656329
Is voor de juiste hoek een decoupeerzaag niet wat riskant?!
De verstekzaag

Of heb je een decoupeerzaag-verstek-houder ofzo!? Zo ja, graag even melden waar ik zo'n ding kan krijgen.
ivm Leggen van parketvloertje met lastige hoeken (niet 90 graden)
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_26658207
quote:
Op maandag 2 mei 2005 00:48 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

Ik zoek eigenlijk kliklaminaat dat een oude look heeft. Zoals in een café. Heeft iemand dat ergens al zien liggen of heb ik een gat in de markt gevonden?!
Je zou eens kunnen kijken naar kliklaminaat met een V-groef en dan in kleur kasteel eiken ofzo.
Ik heb zelf deze: http://www.elesgo.info/nederlands/country.html via mijn kunststof (afwerkstrippen) leverancier gekocht. Wel duur maar goedkoper als bij de gamme ect. Laatst verkocht ik nog een partijtje aan iemand die toevallig dat boek zat door te bladeren
Een discussie win je nooit.
Er ging vannacht om 9 uur nog een auto voorbij.
  maandag 2 mei 2005 @ 08:58:13 #13
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_26658349
Mijn tip hiervoor is om kliklaminaat (zeker het wat goedkopere) toch wel te verlijmen ook. Anders heb je toch grote kans dat er openingen gaan ontstaan.
pi_26658427
Kliklaminaat dat zo goedkoop is, heeft het nadeel dat het een minder stijve lamel/plank is dan een duurdere soort, en wat ook erg verschillend is, is het leggemak en de sterkte van de verbindingen.

Dus daar zou ik goed naar kijken, gewoon daar even proberen hoe makkelijk je de lamellen in elkaar klikt, als dat lastig gaat, weet je zeker dat je twee tot drie keer zo lang doet over het leggen (en het is erg frustrerend)

voor het zagen onder verstek gewoon een afkortzaag regelen, één keer de hoek instellen en klaar (wel erg lastig maatvoeren)
pi_26659663
Dit heb ik laatst ergens op een ander forum gepost, misschien heb je er iets aan.

- Leg het altijd in de lengterichting, zo lijkt de ruimte groter.
- Laat het laminaat in dichte verpakking minstens 48 uur acclimatiseren.
- Leg het laminaat 1 cm van de muur af
- Koop geen laminaat bij de Ikea.
- Koop een lat van 1 cm dik en zaag deze in korte stukjes, zo bespaar je een zak dure afstandhoudertjes
- Begin van links naar rechts te leggen, anders lukt het niet (of je houdt de plank verkeerdom maar daar kom je dan na de eerste rij achter).
- Reken van te voren uit hoeveel planken je gebruikt en koop een pak of twee extra, ligt aan de grootte van de ruimte.
- Kijk uit hoe groot de laatste rij moet zijn. Het is er lullig als je met een rij van 4 cm uitkomt, dat staat lelijk.
- Koop een ondervloer met vochtwerende laag en plak de naden af met alutape, er mogen absoluut nergens gaatjes of randen open zijn.
- Gebruik de planken uit alle pakken door elkaar (laat wel de extra pakken dicht) anders krijg je kleurverschil.
- Zaag de planken op maat met een decoupeerzaag. Begin steeds met het stuk dat je over hebt, op de volgende rij, zo heb je weinig afval.
pi_26659730
quote:
Op maandag 2 mei 2005 10:16 schreef Conflict het volgende:
Wom niet? Ik heb net Ikealaminaat gelegd (die met een fineer toplaagje), ging prima en het zit tot nog toe goed, maarja, het ligt er ook pas twee maanden. Bevalt in elk geval beter dan het cliplaminaat wat ik ooit in mijn kamer had.
pi_26659778
quote:
Op maandag 2 mei 2005 10:20 schreef anneja het volgende:

[..]

Wom niet? Ik heb net Ikealaminaat gelegd (die met een fineer toplaagje), ging prima en het zit tot nog toe goed, maarja, het ligt er ook pas twee maanden. Bevalt in elk geval beter dan het cliplaminaat wat ik ooit in mijn kamer had.
Ik heb hier Ikea laminaat en bij mijn ouders ook. Alle hoekjes springen eraf. Dat heb ik bij laminaat van de Praxis nog niet gezien.

Maar goed, dat is de discussie hier natuurlijk niet
pi_26659890
quote:
Op maandag 2 mei 2005 10:22 schreef Conflict het volgende:

[..]

Ik heb hier Ikea laminaat en bij mijn ouders ook. Alle hoekjes springen eraf.
Hmmm dat is bij ons alleen in de kamer waar schoonpa het gelegd heeft, en die is ook in staat zijn vliering in te laten storten door er naar te wijzen, eigenlijk wilde ik uberhaupt niet dat die in de buurt van ons huis komt als er geklust moet worden maar goed.
Ik had het bij het voornoemde cliplaminaat trouwens ook, maar dat was sowieso rotspul.
pi_26659972
Koop een aanklop setje. Ga niet lopen klooien met een blokje hout, want je slaat de messing of groef kapot.
Zo'n aanklop setje bestaat uit een blokje hout met een groef op de zelfde plek waar de messing van het laminaat zit, en een ijzeren beugel, met aan één kant een viltje. Op die manier kan je het laminaat op de kopse kanten netjes tegen elkaar aantikken, en de laatste plank kan je op die manier ook netjes aantikken.
Het kost je een paar euro, maar het laminaat leg je zo zonder beschadigingen.
pi_26660351
quote:
Op maandag 2 mei 2005 10:16 schreef Conflict het volgende:
Dit heb ik laatst ergens op een ander forum gepost, misschien heb je er iets aan.

- Leg het altijd in de lengterichting, zo lijkt de ruimte groter.
- Laat het laminaat in dichte verpakking minstens 48 uur acclimatiseren.
- Leg het laminaat 1 cm van de muur af
- Koop een lat van 1 cm dik en zaag deze in korte stukjes, zo bespaar je een zak dure afstandhoudertjes
- Begin van links naar rechts te leggen, anders lukt het niet (of je houdt de plank verkeerdom maar daar kom je dan na de eerste rij achter).
- Reken van te voren uit hoeveel planken je gebruikt en koop een pak of twee extra, ligt aan de grootte van de ruimte.
- Kijk uit hoe groot de laatste rij moet zijn. Het is er lullig als je met een rij van 4 cm uitkomt, dat staat lelijk.
- Koop een ondervloer met vochtwerende laag en plak de naden af met alutape, er mogen absoluut nergens gaatjes of randen open zijn.
- Gebruik de planken uit alle pakken door elkaar (laat wel de extra pakken dicht) anders krijg je kleurverschil.
- Zaag de planken op maat met een decoupeerzaag. Begin steeds met het stuk dat je over hebt, op de volgende rij, zo heb je weinig afval.
ikea laminaat heeft soms een spaanplaat basis, dat is zooi, datgene met hdf basis is best goed van de ikea.
en 1 cm vrijhouden rondom is breed zat, mijn stelregel is: de dikte van de lamel (6 tot 8 mm) vrijhouden (en dan kan je dus van één lamel een aantal strookjes zagen als afstandhouder.
en pas op met dampdicht folie met houten vloeren, als die aan de onderkant al geisoleerd is, mag je hem nooit afdekken met dampdicht folie, want dan kan je houten vloer niet meer "ademen"
pi_26660357
dubbel
  maandag 2 mei 2005 @ 11:38:46 #22
72703 Lionheaad
Nothing beats a Lion
pi_26661727
gebruik het restdeel van de ene rij voor de vlolgende en ga zo verder.
wordt aan gewerkt....ben net terug
  maandag 2 mei 2005 @ 12:00:20 #23
42658 Noca
Voetbalt O+
pi_26662348
Is dit het algemene kliklaminaat topic? Zo ja, komt ie!

Ik ben een redelijke klus newb en we hebben hier dus kliklaminaat liggen (tenminste dat hoop ik ). Nu was ik zo snugger om hier te gaan darten (wel met een speciale dartmat maar die bleek niet dik genoeg te zijn )

Nu zitten er dus aardig wat putjes in een aantal planken, kan ik dan die planken eruit halen en er nieuwe planken, van dezelfde soor, weer inleggen?
pi_26662503
als het kliklaminaat is, zou het kunnen, maar niet al het laminaat is verhuisbaar, dus dat zou ik eerst even controleren.
en ook even nagaan of je nog aan het laminaat kan komen, voordat je ze loshaalt

en bij de bouwmarkten zijn ook reparatiesetjes te verkrijgen, het is nooit helemaal die kleur, maar je vloer is wel weer heel, en je kan er weer op morsen en overheen lopen zonder schade aan te richten
  maandag 2 mei 2005 @ 12:05:02 #25
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_26662543
Nee, dat gaat je niet lukken zonder vanaf de muur de hele reut los te halen tot je daar bent bij wat je eruit wil halen. Er is een grote kans dat dan de messingkjes alsnog afbreken bij het los halen...

Ik zou het geloof ik niet proberen. De kans dat je je vloer er mee sloopt is volgens best groot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')