abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 1 mei 2005 @ 16:37:12 #1
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_26643100
Veel landen hebben een onafhankelijkheidsdag die ze vieren. En met koninginnedag achter de rug en 4/5 mei in aantocht zat ik te zoeken naar de datum dat Nederland onafhankelijk werd.

Probleem is echter de geschiedenis van voor Napoleon. Na Waterloo werden in Wenen nieuwe Europese grenzen getrokken en is de huidige staatsvorm en naam ontstaan.

Echter zijn we in voor Nederland de Republiek der zeven verenigde Nederlanden geweest. Deze is ontstaan toen de opstand tegen de spanjaarden begon.

Daarvoor waren wij in spaans/duits/oostenrijkse handen en waren wij een "achtertuintje" voor de adel in de vroege middeleeuwen

Wanneer werd (de republiek) Nederland onafhankelijk??

ps. Ik vind het geen strakke actie van ons onderwijsstelsel dat bijna niemand dit eigenlijk weet.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_26643139
Nederland werd op verschillende manieren onafhankelijk als republiek. Welke definitie zoek jij?
  zondag 1 mei 2005 @ 16:49:39 #3
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_26643374
Wanneer is een land tegenwoordig onafhankelijk.
Wanneer het erkend word?
Begin van de vrijheidsstrijd? (nee dus)
of op het moment dat de vrijheidsstrijd afgelopen is en het land van haar voormalige eigenaar de macht krijgt overgedragen? (Zal Taiwan niet zo leuk vinden als dat zo is)

Misschien moet er eerst worden beantwoord wanneer je lid mag worden van de VN. die zullen vast en zeker wel een lijst hebben met criteria of een land al dan niet soeverein is.

Bron van Dale: Onafhankelijk

on·af·han·ke·lijk (bn.)
1 zelfstandig <=> afhankelijk
2 niet door iets bepaald of geregeld => apart; <=> afhankelijk

on·af·han·ke·lijk·heid (de ~ (v.), -heden)
1 het op zichzelf staan => zelfstandigheid

on·af·han·ke·lijk·heids·be·we·ging (de ~ (v.))
1 groepering die naar onafhankelijkheid streeft

on·af·han·ke·lijk·heids·stre·ven (het ~)
1 streven om onafhankelijk te worden

on·af·han·ke·lijk·heids·strijd (de ~ (m.))
1 strijd die een gebied of land voert om zijn onafhankelijkheid

on·af·han·ke·lijk·heids·ver·kla·ring (de ~ (v.))
1 verklaring waarin een groepering haar pas verworven onafhankelijkheid afkondigt
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  Voormalig Sport Koningin zondag 1 mei 2005 @ 16:58:18 #4
35237 Nuongirl
pi_26643574
-edit-
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  Voormalig Sport Koningin zondag 1 mei 2005 @ 17:05:46 #5
35237 Nuongirl
pi_26643741
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:37 schreef zalkc het volgende:
Veel landen hebben een onafhankelijkheidsdag die ze vieren. En met koninginnedag achter de rug en 4/5 mei in aantocht zat ik te zoeken naar de datum dat Nederland onafhankelijk werd.

Probleem is echter de geschiedenis van voor Napoleon. Na Waterloo werden in Wenen nieuwe Europese grenzen getrokken en is de huidige staatsvorm en naam ontstaan.

Echter zijn we in voor Nederland de Republiek der zeven verenigde Nederlanden geweest. Deze is ontstaan toen de opstand tegen de spanjaarden begon.

Daarvoor waren wij in spaans/duits/oostenrijkse handen en waren wij een "achtertuintje" voor de adel in de vroege middeleeuwen

Wanneer werd (de republiek) Nederland onafhankelijk??

ps. Ik vind het geen strakke actie van ons onderwijsstelsel dat bijna niemand dit eigenlijk weet.
De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden ( Holland, Zeeland, Groningen, Utrecht, Friesland, Gelderland en Overijssel.) werd in 1588 uitgeroepen, en is officieel bekrachtigd in 1648 bij de Vrede van Münster, dus na het einde van de 80-jarige oorlog. Drenthe en vanaf 1648 (Vrede van Münster) ook delen van Limburg, Zeeuws-Vlaanderen en Brabant hoorden ook bij de Republiek, maar deze gebieden hadden niet de status van een zelfstandige provincie.

Vanaf 1568 kwamen de Nederlanden in opstand tegen de Spaanse overheersing en in het bijzonder tegen de Tiende Penning en de strafmaatregelen die de hertog van Alva nam tegen ketters. Deze opstand ging later de Tachtigjarige Oorlog heten.

Door onderlinge verdeeldheid splitsten de Nederlanden zich in gewesten die de opstand steunden en gewesten die de Spaanse koning (Filips II) steunden. In 1579 tekenden enkele noordelijke gewesten de Unie van Utrecht, waarin zij afspraken gezamenlijk in opstand tegen de Spaanse overheersing te komen. De Unie van Utrecht werd op 26 juli 1581 (volgens sommige bronnen 22 juli 1581) gevolgd door de Acte van Verlatinghe, waarin het noorden zich formeel onafhankelijk verklaarde.

Aanvankelijk zochten de Nederlanden buitenlandse landvoogden om het bestuur op zich te nemen. De inmenging van de Franse hertog van Anjou en enkele jaren later de Engelse graaf van Leicester waren echter geen succes. De Republiek besloot daarop zelfstandig te worden en zichzelf te besturen.

Bij de Vrede van Münster werd de nieuwe Republiek officieel erkend als zelfstandige natie. De Republiek maakte inmiddels een Gouden Eeuw door en was een internationale supermacht op militair, economisch, kunstzinnig, wetenschappelijk en politiek gebied. De republiek verkreeg een indrukwekkend koloniaal rijk.

De Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden verloor, vanaf de tweede helft van de 17de eeuw, langzaam haar vooraanstaande positie en ging een steeds kleinere rol spelen in de internationale wereld. Verschillende kostbare oorlogen en een slecht economisch beleid tastten deze positie aan. In 1795 vielen Franse troepen de Republiek binnen en stichtten de Bataafse Republiek. Hiermee kwam een einde aan de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden. Na de Franse overheersing ging Nederland verder als monarchie, tot 1830 samen met België
pi_26643759
Waneer?

Is het voor je inburgeringscursus?
pi_26643803
ach wie spreekt er nog van onafhankelijkheid met die Europese Unie tegenwoordig
  zondag 1 mei 2005 @ 17:21:04 #8
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_26644126
1568 slag bij heiligerlee (Door Willem van Oranje)
1574 Slag bij de Mookerhei (Door Hendrik en Lodewijk van Nassau)
1579 Unie van utrecht (als reactie op de unie van Atrecht waar de zuidelijke nederlanden de strijd tegen Filips de tweede staakten)
1581 acte van verlatinghe
1588 Stichting van de Republiek na Anjou en Dudley
1648 vrede van Munster

Volgens mij is de acte van verlatinghe in 1581 waarin Filips II werd afgezworen het meest Toepasselijke moment om als de eerste dag van een onafhankelijk Nederland aan te wijzen.

Dat was op 26 juli 1581 (mooie dag als feestdag , jammer dat we het niet vieren. )
http://dutchrevolt.leidenuniv.nl/bronnen/1581%2007%2026%20ned.htm

Maar is deze handeling in die reeks (en alles wat ik niet genoemd heb aan gebeurtenissen) wel de dag die als onafhankelijksdag voor Nederland zou kunnen gelden?
  zondag 1 mei 2005 @ 17:57:37 #9
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_26644878
8 november 1576 Pacificatie van Gent. Hier werd besloten de spanjaarden te verdrijven.

http://dutchrevolt.leidenuniv.nl/Nederlands/default.htm

klinkt als een goede tweede optie. Maar dit begint een immens doolhof te worden in de staatsstructuur van toen.

Vraag is volgens mij nu meer veranderd in: Welke gebeurtenis is het begin van een zelfstandig Nederland dan wel Holland (er waren nog een aantal provincien die de Nederlanden vormden. Maar van de 7 die later de republiek vormden was Holland de belangrijkste)

13 februari 1815 begint me ook steeds beter te klinken.
  zondag 1 mei 2005 @ 18:06:07 #10
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26645052
Kijkend naar 't Congress van Wenen zou ik ook zeggen: 1815.
Maar goed, je kan er op meerdere manieren naar kijken.
(Un)masking for the greater good.
  zondag 1 mei 2005 @ 18:12:21 #11
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_26645185
quote:
Op zondag 1 mei 2005 17:57 schreef zalkc het volgende:
8 november 1576 Pacificatie van Gent. Hier werd besloten de spanjaarden te verdrijven.

http://dutchrevolt.leidenuniv.nl/Nederlands/default.htm

klinkt als een goede tweede optie. Maar dit begint een immens doolhof te worden in de staatsstructuur van toen.

Vraag is volgens mij nu meer veranderd in: Welke gebeurtenis is het begin van een zelfstandig Nederland dan wel Holland (er waren nog een aantal provincien die de Nederlanden vormden. Maar van de 7 die later de republiek vormden was Holland de belangrijkste)

13 februari 1815 begint me ook steeds beter te klinken.
nee niet die die is in de winter dus lastig buiten te vieren
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 1 mei 2005 @ 21:33:10 #12
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_26649923
doe maar 5 mei, bevrijdingsdag
  zondag 1 mei 2005 @ 21:47:43 #13
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_26650330
Voor mij werden we onafhankelijk toen we besloten de spanjaarden eruit te zetten 1568 ligt dan voor de hand dus
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  maandag 2 mei 2005 @ 03:36:31 #14
91076 Steeven
Ad Fontes
pi_26656742
quote:
Op zondag 1 mei 2005 21:47 schreef deedeetee het volgende:
Voor mij werden we onafhankelijk toen we besloten de spanjaarden eruit te zetten 1568 ligt dan voor de hand dus
Eens is .
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  maandag 2 mei 2005 @ 07:57:54 #15
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_26657895
quote:
Op zondag 1 mei 2005 21:47 schreef deedeetee het volgende:
Alleen jammer dat 'we' dat niet besloten. Er is nooit een punt geweest dat we 'besloten' de Spanjaarden eruit te gooien. De Opstand was in eerste instantie gericht tegen het beleid van de Landvoogdes en de acties van het Spaans bestuur. Niet voor niets wordt in het Wilhelmus nog steeds gezegd dat de Koning van Spanje door Willem van Oranje geëerd wordt. Eigenlijk hebben de Spanjaarden er een oorlog van gemaakt door halsstarrig te blijven doordrammen dat de bestaande situatie gehandhaafd moest worden en door het sturen van steeds meer Tercio's om dat af te dwingen.

Ik denk zelf, dat de Acte van Verlatinghe theoretisch het beste moment is (26/7/1581). Maar pas in 1609 (12 jarig bestand) kun je ervan uitgaan dat de strjd min of meer gewonnen was. Pas toen was de Republiek sterk genoeg om dit Bestand af te dwingen. Na het Bestand is de oorlog eigenlijk als een nachtkaars uitgegaan. Er werd over de Vrede van Munster (1648) al iets van 5 jaar onderhandeld voordat hij getekend werd.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 2 mei 2005 @ 08:32:35 #16
26568 AlwaysConnected
Alwaysconnected
pi_26658103
1 juni 2005
nederland onafhankelijk van Europa
pi_26658169
22 of 26 juli dan maar ?
-
pi_26658182
In een historische atlas staat niet een datum, wel een periode. zo heeft nederland bij het frankische en duitse rijk gehoord, en belgie hoorde bij oostenrijk, wij volgens mij niet.
  Voormalig Sport Koningin maandag 2 mei 2005 @ 08:43:25 #19
35237 Nuongirl
pi_26658201
quote:
Op maandag 2 mei 2005 08:41 schreef mechatronics het volgende:
22 of 26 juli dan maar ?
26 juli is een mooie dag
pi_26658240
quote:
Op maandag 2 mei 2005 08:43 schreef Nuongirl het volgende:

[..]

26 juli is een mooie dag
Eens, 16 juli ben ik ook nog eens jarig, scheelt weer, is wat makkelijker te onthouden
-
  maandag 2 mei 2005 @ 12:48:40 #21
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_26663969
Overigens is de Acte voor ons belangrijker dan voor de tijdgenoten. Men nam het op een zomerse achternamiddag aan in de Staten Generaal zonder al te veel ophef. Een Zeeuwse afgevaardigde schreef in een brief naar huis, ergens na alle Tante Betje kletspraat dat, oh ja, die dag was ook in de Vergadering besloten over het Placaet
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 2 mei 2005 @ 20:07:15 #22
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_26675084
Jongens, waarom zouden we kiezen?

Laten we het Placaet, de Unie van Utecht én de oprichting van het Koninkrijk vieren.

De Unie is geloof ik iets in de 20 januari ofzo. Hebben we een hoop feest zo.
Hoe dan ook; een feestdag midden in de zomer is absoluut niet ongewenst denk ik.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
  maandag 2 mei 2005 @ 20:13:34 #23
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_26675306
Ik denk dat door het verloop van de tachtig jarige oorlog en de toenmalig structuur van macht het in zijn geheel lastig is om een datum aan te wijzen.

De spanjaarden waren de grip op het land sind 1568 langzaam maar zeker steeds meer aan het verliezen. Vanaf dat moment waren bepaalde steden onafhankelijk geworden door de spanjaarden er uit te gooien. Deze steden hielpen elkaar tegen de spanjaarden (niet altijd van harte), en vroegen om een adelijke iemand om de oorlog te legitimeren.

Waneer een edele een oorlog voerde was er sprake van bepaalde gedragscodes jegens de vijand en eventuele gevangen. Wanneer het volk een oorlog voerde werd dit als een opstand gezien en zouden er, voor toen ook al, zware oorlogsmisdaden gaan plaatsvinden.

bij de vrede van munster is uiteindelijk besloten dat het land dat toen in handen was van de republiek door spanje werd erkend als van de republiek. Misschien dat daarom in de geschiedenislessen op school gekozen is om de tachtig jarige oorlog als periode te noemen waarin(!) Nederland onafhankelijk werd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')