FOK!forum / Politiek / [EU] Europese grondwet is dieronvriendelijk.
Jetfirezondag 1 mei 2005 @ 12:54
De dierenbeschermingsorganisaties Wakker Dier, Bont voor Dieren, Faunabescherming en Comité Anti Stierenvechten hebben gezamenlijk de stichting Dierenrechten Europa opgericht om campagne te voeren tegen de Europese grondwet.
De organisaties roepen Nederlandse dierenvrienden op om 1 juni NEE te stemmen bij het grondwetsreferendum omdat de grondwet buitengewoon dieronvriendelijk is. Bij de referendumcommissie is een aanvraag ingediend voor campagneondersteuning, zodat het publiek kan worden opgeroepen uit oogpunt van dierenwelzijnsoverwegingen tegen de grondwet te stemmen.


De wijze waarop de aandacht voor het dierenwelzijn in de grondwet wordt geformuleerd, vinden de samenwerkende dierenbeschermingsorganisaties volstrekt verwerpelijk. In de eerste plaats is het al een kwalijke zaak dat het respect voor dieren alleen geldt op 'het gebied van landbouw, visserij, vervoer, de interne markt, onderzoek en technologische ontwikkeling en de ruimte'. Dus bijvoorbeeld niet voor gezelschapsdieren, zwerfdieren en in het wild levende dieren. Daarnaast vormt de zeer ruim geformuleerde toevoeging 'onder eerbiediging van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen en de gebruiken van de lidstaten, met name met betrekking tot godsdienstige riten, culturele tradities en regionaal erfgoed' een aanzienlijke verdere inperking van dit grondwetsartikel.

Hierdoor krijgen met name alle kwalijke praktijken met dieren die verband houden met begrippen als traditie, religie, regio en etniciteit plotseling een grondwettelijke status, waar dierenbeschermingsorganisaties voortaan vanaf moeten blijven. Deze in dit grondwetsartikel wel erg misplaatste, ondergeschoven toevoeging vormt de harde, meest concrete kern van het grondwetsartikel. Wat eenmaal in de grondwet staat, kan er praktisch niet meer uitgehaald worden. Dat betekent dat al deze kwalijke praktijken zoals stierenvechten, kievitseieren rapen, dansende beren, drijfjacht, hanengevechten en foie gras tot in lengte van jaren door de grondwet beschermd worden.

Bovendien bevat de grondwet een zeer achterhaalde bepaling in artikel III-227 waarin staat dat alleen productieverhoging het uitgangspunt mag vormen van het Europese landbouwbeleid. In artikel III-228 staat dat de gemeenschappelijke ordening zich uitsluitend mag richten op de in 227 omschreven doelstellingen, waarmee de intensieve veehouderij dus grondwettelijke bescherming zou krijgen. Elk gemeenschappelijk streven naar meer kleinschaligheid of een beleid dat inzet op een dier- en milieuvriendelijker landbouw wordt hiermee ongrondwettig verklaard!
De oprichters van de Stichting Dierenrechten Europa hebben al veel steunbetuigingen gekregen van andere dierenbeschermingsorganisaties en verwachten dat er een breed front van dierenbeschermers tegen de EU grondwet kan worden gevormd.


hopla, nog een reden om er tegen te stemmen, ik was er al tegen omdat het voor toetreding was van turkije, maar ik ben ook sterk voor dierenrechten, dus nog een reden dat ik er tegen ben.
ScienceFrictionzondag 1 mei 2005 @ 12:55
Ach... dieren... ik stem tegen de grondwet, maar dieren hebben daar in elk geval niets mee te maken.

Ik eet vlees uit principe...
miss_dynastiezondag 1 mei 2005 @ 13:05
Ik heb helemaal niks tegen dieren, allesbehalve dat zelfs, maar de manier waarop deze organisaties doorgaans hun punt maken, staat mij ontzettend tegen. Ze wekken een soort 'agressie' in me op, kan het niet goed verklaren.
NightH4wkzondag 1 mei 2005 @ 13:10
En mensonvriendelijk. De macht wordt nergens goed gescheiden.
Jetfirezondag 1 mei 2005 @ 13:16
quote:
Op zondag 1 mei 2005 13:05 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik heb helemaal niks tegen dieren, allesbehalve dat zelfs, maar de manier waarop deze organisaties doorgaans hun punt maken, staat mij ontzettend tegen. Ze wekken een soort 'agressie' in me op, kan het niet goed verklaren.
nou je word niet dood gegooid met reclames van ze, en ook geen reclame borden buiten, eigenlijk zowat nergens, alleen dit soort persberichtjes.

Niemand heeft er eigenlijk last van
wonkozondag 1 mei 2005 @ 13:23
quote:
Op zondag 1 mei 2005 12:55 schreef ScienceFriction het volgende:
Ach... dieren... ik stem tegen de grondwet, maar dieren hebben daar in elk geval niets mee te maken.

Ik eet vlees uit principe...
Vlees eten of voorkomen dat dieren worden mishandeld zijn twee verschillende dingen.
wonkozondag 1 mei 2005 @ 13:25
quote:
Op zondag 1 mei 2005 13:05 schreef miss_dynastie het volgende:
Ik heb helemaal niks tegen dieren, allesbehalve dat zelfs, maar de manier waarop deze organisaties doorgaans hun punt maken, staat mij ontzettend tegen. Ze wekken een soort 'agressie' in me op, kan het niet goed verklaren.
Heb je het over die paar mongolen die compleet gestoorde acties uithalen of over organisaties waar intelligente en beschaafde mensen werken die door middel van de media proberen de politiek te beinvloeden.
#ANONIEMzondag 1 mei 2005 @ 13:26
quote:
Op zondag 1 mei 2005 12:55 schreef ScienceFriction het volgende:


Ik eet vlees uit principe...
Ik vraag met af wat voor principes daar bij horen.

Jetfirezondag 1 mei 2005 @ 13:35
Wonko zegt het goed
NewOrderzondag 1 mei 2005 @ 13:53
quote:
Op zondag 1 mei 2005 12:54 schreef Jetfire het volgende:
hopla, nog een reden om er tegen te stemmen, ik was er al tegen omdat het voor toetreding was van turkije, maar ik ben ook sterk voor dierenrechten, dus nog een reden dat ik er tegen ben.
Dat zijn dus allebei drogredenen. Het al dan niet toetreden van Turkije tot de EU heeft absoluut niets te maken met de Europese grondwet. En wat betreft de dierenrechten is er een verbetering ten opzichte van de huidige situatie. Dat het allemaal niet ideaal is klopt, maar dat is nog geen reden om dan maar tegen te stemmen.
Timo20zondag 1 mei 2005 @ 14:04
quote:
Op zondag 1 mei 2005 12:55 schreef ScienceFriction het volgende:
Ach... dieren... ik stem tegen de grondwet, maar dieren hebben daar in elk geval niets mee te maken.

Ik eet vlees uit principe...
same here
Monidiquezondag 1 mei 2005 @ 14:06
quote:
Op zondag 1 mei 2005 13:53 schreef NewOrder het volgende:
Het al dan niet toetreden van Turkije tot de EU heeft absoluut niets te maken met de Europese grondwet.
Natuurlijk wel. Deze grondwet regelt dan wel geen toetreding van Turkije, maar als Turkije lid wordt, en dat lijkt onvermijdelijk, dan gelden de regels, rechten en plichten in de voorgestelde grondwet ook voor Turkije.
Monidiquezondag 1 mei 2005 @ 14:16
Maar goed, dit is meer politiek, daarom hoort dit topic eerder thuis in POL

Schopje => POL
NewOrderzondag 1 mei 2005 @ 14:27
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:06 schreef Monidique het volgende:
Natuurlijk wel. Deze grondwet regelt dan wel geen toetreding van Turkije, maar als Turkije lid wordt, en dat lijkt onvermijdelijk, dan gelden de regels, rechten en plichten in de voorgestelde grondwet ook voor Turkije.
Als Turkije toetreedt zonder dat de Europese grondwet van kracht is, gelden de huidige verdragen voor Turkije. Ik zie dan ook geen logisch verband tussen tegenstemmen en de toetreding van Turkije tot de EU.
Tarakzondag 1 mei 2005 @ 15:50
Waarom moet dierenwelzijn in de europese GRONDWET geregeld worden? Van mij hoeft dat helemaal niet.

Dierenmishandeling staat in het Wetboek van strafrecht van individuele landen. In de uitgangspunten van het europese landbouwbeleid hoeft van mij dierenwelzijn niet expliciet benoemd te zijn. Dat kan ook in andere wetgeving gebeuren.

Ik ga tegen de Europese grondewet stemmen, maar niet vanwege een paar subsidie-afhankelijke lobbygroepen. Het zijn juist enge lobbygroepjes zoals deze, die teveel invloed hebben op het Europese beleid in tegenstelling tot de burgers én de individuele staten in de voorgestelde Europese grondwet.
Jetfirezondag 1 mei 2005 @ 16:15
quote:
Op zondag 1 mei 2005 15:50 schreef Tarak het volgende:
Waarom moet dierenwelzijn in de europese GRONDWET geregeld worden? Van mij hoeft dat helemaal niet.

Dierenmishandeling staat in het Wetboek van strafrecht van individuele landen. In de uitgangspunten van het europese landbouwbeleid hoeft van mij dierenwelzijn niet expliciet benoemd te zijn. Dat kan ook in andere wetgeving gebeuren.

Ik ga tegen de Europese grondewet stemmen, maar niet vanwege een paar subsidie-afhankelijke lobbygroepen. Het zijn juist enge lobbygroepjes zoals deze, die teveel invloed hebben op het Europese beleid in tegenstelling tot de burgers én de individuele staten in de voorgestelde Europese grondwet.
Het mishandelen van een dier staat nog steeds gelijk aan het bekrassen van iemand anders zijn auto.


Wakker Dier, Bont voor Dieren, Faunabescherming en Comité Anti Stierenvechten zijn niet van die subsidie groepjes maar als je voor dierenrechten ben kan je maar het beste zoeken in de a-politieke groepjes, enigste inkomsten voor hun zijn meestal vrijwilligers werk en lidmaatschap geld.

maar ik begrijp wat je bedoeld, ik vind die subsidie groepjes ook niet fris, maar ik weet zelf als dierenactivist (a-politiek dierenactivist met rechtse ideeën nog wel) dat subsidie groepjes altijd het geld in hun zak steken.
pberendszondag 1 mei 2005 @ 16:36
Partij voor de Dieren is ook al tegen.
Tarakzondag 1 mei 2005 @ 16:48
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:15 schreef Jetfire het volgende:

[..]

Het mishandelen van een dier staat nog steeds gelijk aan het bekrassen van iemand anders zijn auto.
Je kunt soebatten over de strafmaat van het mishandelen van dieren, maar ik vind dat het strafrecht niet op Europees niveau geregeld moet worden. Ook ben ik van mening dat dieren ongelijk zijn aan mensen en ben een voorstander van dierenproeven (als het niet hoeft prima, maar proeven op dieren dragen bij aan de verbetering van onze gezondheidszorg). Dergelijke clubjes proberen met een overkill aan sentiment, een verbod op proefdieren er door te krijgen. Hetzelfde geldt voor bontfokkers, ik zal zelf geen bont dragen, maar ik vind dat een ander - het recht heeft om bont te dragen. Zaken als het niet vernielen van het eigendom van iemand - of het nu zijn nertsenhouderij is of de bontjas van deze of gene - vind ik schandalig.
quote:
Wakker Dier, Bont voor Dieren, Faunabescherming en Comité Anti Stierenvechten zijn niet van die subsidie groepjes maar als je voor dierenrechten ben kan je maar het beste zoeken in de a-politieke groepjes, enigste inkomsten voor hun zijn meestal vrijwilligers werk en lidmaatschap geld.

maar ik begrijp wat je bedoeld, ik vind die subsidie groepjes ook niet fris, maar ik weet zelf als dierenactivist (a-politiek dierenactivist met rechtse ideeën nog wel) dat subsidie groepjes altijd het geld in hun zak steken.
Wakker Dier is een behoorlijk eng clubje:
quote:
Een voorbeeld. Volkerts rechterhand Sjoerd van de Wouw was niet alleen medeoprichter van VMO, maar tevens beleidsmedewerker bij Milieudefensie, dat in de praktijk als banenmotor voor GroenLinks fungeert, en de man achter Wakker Dier, de opvolger van Lekker Dier. De organisaties zaten in Wageningen in hetzelfde pand.
http://www.geocities.com/mediacontrole/groenlinks06062003.html

Maar er bestaan zeker nog engere clubjes.
Tarakzondag 1 mei 2005 @ 16:49
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:36 schreef pberends het volgende:
Partij voor de Dieren is ook al tegen.
De voorzitter van de Partij voor de Dieren is de voorzitter van Wakker Dier.
pberendszondag 1 mei 2005 @ 16:51
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:49 schreef Tarak het volgende:

[..]

De voorzitter van de Partij voor de Dieren is de voorzitter van Wakker Dier.
Ja en.........?
Tarakzondag 1 mei 2005 @ 16:53
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:51 schreef pberends het volgende:

[..]

Ja en.........?
ehh... niets..... ter informatie!!
pberendszondag 1 mei 2005 @ 16:56
quote:
Op zondag 1 mei 2005 16:53 schreef Tarak het volgende:

[..]

ehh... niets..... ter informatie!!
Bedankt .
Harry_Sackzondag 1 mei 2005 @ 18:00
Je eendjes zijn save, Pberends
heiden6zondag 1 mei 2005 @ 18:20
Hmm, dit wist ik niet. Goede reden om voor de grondwet te stemmen... mensen moesten zich eens om zichzelf als soort bekommeren, in plaats van om andere dieren. Een hond of een koe is een bezit, en je doet er maar mee wat je wilt. Wat onzinnig om onszelf zulke beperkingen op te leggen... wat dat betreft zijn andere diersoorten verstandiger.

Het hele stukje over tradities schiet me wel in het verkeerde keelgat, omdat het overkomt als een soort excuus.

Overigens mogen die kuthippies van Milieudefensie en dergelijke wat mij betreft wel in een legbatterij geplaatst worden. Ophoeren.
miss_dynastiezondag 1 mei 2005 @ 18:51
quote:
Op zondag 1 mei 2005 13:25 schreef wonko het volgende:
Heb je het over die paar mongolen die compleet gestoorde acties uithalen
Ik heb het over de fanatiekelingen, waar ik er wel een aantal van ken, ja. Dus niet mensen die echt geweld plegen, maar wel heel fanatiek en dreigend zijn in hun opvattingen.
Mensen die de proporties een beetje uit het oog zijn verloren.
Deliverancezondag 1 mei 2005 @ 19:18
quote:
Op zondag 1 mei 2005 18:20 schreef heiden6 het volgende:
Hmm, dit wist ik niet. Goede reden om voor de grondwet te stemmen... mensen moesten zich eens om zichzelf als soort bekommeren, in plaats van om andere dieren. Een hond of een koe is een bezit, en je doet er maar mee wat je wilt. Wat onzinnig om onszelf zulke beperkingen op te leggen... wat dat betreft zijn andere diersoorten verstandiger.

Het hele stukje over tradities schiet me wel in het verkeerde keelgat, omdat het overkomt als een soort excuus.

Overigens mogen die kuthippies van Milieudefensie en dergelijke wat mij betreft wel in een legbatterij geplaatst worden. Ophoeren.
Mensen bekommeren zich al voldoende om zichzelf, vaak teveel zelfs. Aandacht voor je leefomgeving, of dat het nou met betrekking tot dieren is of niet, zal de wereld alleen maar ten goede komen.
Jijzelf ziet mensen als een diersoort ("..dat betreft zijn andere diersoorten.."), impliceert dat ik met ge, "heiden6", mag doen wat ik wil? Vreemde gedachtenspinsels...hoewel...nog niet eens zo'n gekke oplossing voor kansloze gasten die zichzelf verheven voelen

OT: dierenrechten mogen van mij best in de grondwet. Wat meer rekening houden met dierenwelzijn kan in sommige sectoren zeker geen kwaad. De verwijzing naar tradities rechtvaardigt echter ook weer veel activiteiten waar ik me absoluut niet in kan vinden, omdat ze me iets te decadent zijn / schadelijk zijn voor de natuur (denk aan jacht op trekvogels in Malta, wat ook geschaard kan worden onder traditie).
Of ik voor de grondwet ga stemmen, dat weet ik nog niet.
heiden6zondag 1 mei 2005 @ 20:00
quote:
Op zondag 1 mei 2005 19:18 schreef Deliverance het volgende:

[..]

Mensen bekommeren zich al voldoende om zichzelf, vaak teveel zelfs.
quote:
Aandacht voor je leefomgeving, of dat het nou met betrekking tot dieren is of niet, zal de wereld alleen maar ten goede komen.
In beperkte mate is dit een goede zaak, ja. Maar het is niet gezond om jezelf niet voorop te stellen, denk ik.
quote:
Jijzelf ziet mensen als een diersoort ("..dat betreft zijn andere diersoorten.."), impliceert dat ik met ge, "heiden6", mag doen wat ik wil?
Nee. Blijkbaar heb je me niet goed begrepen, want zoals ik al zei vind ik dat we ons om onze eigen diersoort moeten bekommeren. Elkaar afslachten lijkt me geen goede zaak voor de mens.

Het is me overigens een raadsel hoe je dat uit mijn woorden concludeert.
quote:
Vreemde gedachtenspinsels...
De mijne zijn het niet.
quote:
hoewel...nog niet eens zo'n gekke oplossing voor kansloze gasten die zichzelf verheven voelen
-knip-
Verheven? Je hoeft je als mens niet verheven te voelen boven andere dieren... als we niet alle macht hadden over andere diersoorten, was dit soort wetgeving niet eens aan de orde geweest. Of denk je dat de insecten momenteel een grondwet opstellen, waarin ze beloven vriendelijk tegen ons te zullen zijn?
wonkomaandag 2 mei 2005 @ 00:09
quote:
Op zondag 1 mei 2005 18:51 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Ik heb het over de fanatiekelingen, waar ik er wel een aantal van ken, ja. Dus niet mensen die echt geweld plegen, maar wel heel fanatiek en dreigend zijn in hun opvattingen.
Mensen die de proporties een beetje uit het oog zijn verloren.
Verklaar je nader of noem eens een organisatie.
Monidiquemaandag 2 mei 2005 @ 00:11
quote:
Op zondag 1 mei 2005 14:27 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Als Turkije toetreedt zonder dat de Europese grondwet van kracht is, gelden de huidige verdragen voor Turkije.
En nu mogen de mensen daar dus over stemmen, dát is het logisch verband.
Shreyasmaandag 2 mei 2005 @ 01:04
quote:
Op maandag 2 mei 2005 00:11 schreef Monidique het volgende:

[..]

En nu mogen de mensen daar dus over stemmen, dát is het logisch verband.
Maar moet je nou voor of tegen de Europese grondwet stemmen als je kosten wat het kost wilt voorkomen dat Turkije bij de EU komt?
miss_dynastiemaandag 2 mei 2005 @ 09:21
quote:
Op maandag 2 mei 2005 01:04 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Maar moet je nou voor of tegen de Europese grondwet stemmen als je kosten wat het kost wilt voorkomen dat Turkije bij de EU komt?
Nou ja, in feite kun je dat niet echt voorkomen, toch? Of mis ik nu weer vanalles?
Monidiquemaandag 2 mei 2005 @ 13:36
quote:
Op maandag 2 mei 2005 01:04 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Maar moet je nou voor of tegen de Europese grondwet stemmen als je kosten wat het kost wilt voorkomen dat Turkije bij de EU komt?
De grondwet regelt niet of Turkije er bij komt en ik denk ook niet dat andere stemverhoudingen of procedures zorgen voor een andere situatie.
moremaandag 2 mei 2005 @ 13:51
quote:
Op zondag 1 mei 2005 12:54 schreef Jetfire het volgende:


ik was er al tegen omdat het voor toetreding was van turkije, maar ik ben ook sterk voor dierenrechten, dus nog een reden dat ik er tegen ben.
De grondwet heeft niets met de toetreding van Turkije te maken! Ik sta er af en toe versteld van om welke redenen men tegenstemt: namelijk om zaken die niets met de europese grondwet van doen hebben.
Koos Voosmaandag 2 mei 2005 @ 14:31
quote:
Op maandag 2 mei 2005 13:51 schreef more het volgende:

[..]

De grondwet heeft niets met de toetreding van Turkije te maken! Ik sta er af en toe versteld van om welke redenen men tegenstemt: namelijk om zaken die niets met de europese grondwet van doen hebben.
Dat komt misschien omdat er in die grondwet veel zaken staan die niet in een grondwet behoren te staan.
Doffymaandag 2 mei 2005 @ 14:53
De naam 'grondwet' is inderdaad nogal pathetisch gekozen, ja. Wat ook geen reden is om tegen te stemmen, overigens. Dit is wel de eerste keer dat de burger tenminste écht eens iets gevraagd wordt én dat er ook nog daadwerkelijk positieve -democratische- kanten het verdrag zitten, dus dat is winst.

Dat van die dieren: wees blij dat er nu eindelijk eens iets instaat over dierenwelzijn! Nee, natuurlijk niet in de exacte bewoordingen die je graag gewenst had, maar het is wel een stap voorwaarts. Ik zie echt niet hoe een tegenstem het opeens beter gaat maken...
moremaandag 2 mei 2005 @ 17:04
Probleem met deze grondwet is dat hij veel te ingewikkled is: een dik pak papier van een halve meter dik.


In de VS kunnen ze dat veel beter:

THE UNITED STATES CONSTITUTION

--------------------------------------------------------------------------------

(See Note 1)

We the People of the United States, in Order to form a more perfect Union, establish Justice, insure domestic Tranquility, provide for the common defence, promote the general Welfare, and secure the Blessings of Liberty to ourselves and our Posterity, do ordain and establish this Constitution for the United States of America.

Article. I.
Section 1.
All legislative Powers herein granted shall be vested in a Congress of the United States, which shall consist of a Senate and House of Representatives.

Section. 2.
Clause 1: The House of Representatives shall be composed of Members chosen every second Year by the People of the several States, and the Electors in each State shall have the Qualifications requisite for Electors of the most numerous Branch of the State Legislature.

Clause 2: No Person shall be a Representative who shall not have attained to the Age of twenty five Years, and been seven Years a Citizen of the United States, and who shall not, when elected, be an Inhabitant of that State in which he shall be chosen.

Clause 3: Representatives and direct Taxes shall be apportioned among the several States which may be included within this Union, according to their respective Numbers, which shall be determined by adding to the whole Number of free Persons, including those bound to Service for a Term of Years, and excluding Indians not taxed, three fifths of all other Persons. (See Note 2) The actual Enumeration shall be made within three Years after the first Meeting of the Congress of the United States, and within every subsequent Term of ten Years, in such Manner as they shall by Law direct. The Number of Representatives shall not exceed one for every thirty Thousand, but each State shall have at Least one Representative; and until such enumeration shall be made, the State of New Hampshire shall be entitled to chuse three, Massachusetts eight, Rhode-Island and Providence Plantations one, Connecticut five, New-York six, New Jersey four, Pennsylvania eight, Delaware one, Maryland six, Virginia ten, North Carolina five, South Carolina five, and Georgia three.

Clause 4: When vacancies happen in the Representation from any State, the Executive Authority thereof shall issue Writs of Election to fill such Vacancies.

Clause 5: The House of Representatives shall chuse their Speaker and other Officers; and shall have the sole Power of Impeachment.

Section. 3.
Clause 1: The Senate of the United States shall be composed of two Senators from each State, chosen by the Legislature thereof, (See Note 3) for six Years; and each Senator shall have one Vote.

Clause 2: Immediately after they shall be assembled in Consequence of the first Election, they shall be divided as equally as may be into three Classes. The Seats of the Senators of the first Class shall be vacated at the Expiration of the second Year, of the second Class at the Expiration of the fourth Year, and of the third Class at the Expiration of the sixth Year, so that one third may be chosen every second Year; and if Vacancies happen by Resignation, or otherwise, during the Recess of the Legislature of any State, the Executive thereof may make temporary Appointments until the next Meeting of the Legislature, which shall then fill such Vacancies. (See Note 4)

Clause 3: No Person shall be a Senator who shall not have attained to the Age of thirty Years, and been nine Years a Citizen of the United States, and who shall not, when elected, be an Inhabitant of that State for which he shall be chosen.

Clause 4: The Vice President of the United States shall be President of the Senate, but shall have no Vote, unless they be equally divided.

Clause 5: The Senate shall chuse their other Officers, and also a President pro tempore, in the Absence of the Vice President, or when he shall exercise the Office of President of the United States.

Clause 6: The Senate shall have the sole Power to try all Impeachments. When sitting for that Purpose, they shall be on Oath or Affirmation. When the President of the United States is tried, the Chief Justice shall preside: And no Person shall be convicted without the Concurrence of two thirds of the Members present.

Clause 7: Judgment in Cases of Impeachment shall not extend further than to removal from Office, and disqualification to hold and enjoy any Office of honor, Trust or Profit under the United States: but the Party convicted shall nevertheless be liable and subject to Indictment, Trial, Judgment and Punishment, according to Law.

Section. 4.
Clause 1: The Times, Places and Manner of holding Elections for Senators and Representatives, shall be prescribed in each State by the Legislature thereof; but the Congress may at any time by Law make or alter such Regulations, except as to the Places of chusing Senators.

Clause 2: The Congress shall assemble at least once in every Year, and such Meeting shall be on the first Monday in December, (See Note 5) unless they shall by Law appoint a different Day.

Section. 5.
Clause 1: Each House shall be the Judge of the Elections, Returns and Qualifications of its own Members, and a Majority of each shall constitute a Quorum to do Business; but a smaller Number may adjourn from day to day, and may be authorized to compel the Attendance of absent Members, in such Manner, and under such Penalties as each House may provide.

Clause 2: Each House may determine the Rules of its Proceedings, punish its Members for disorderly Behaviour, and, with the Concurrence of two thirds, expel a Member.

Clause 3: Each House shall keep a Journal of its Proceedings, and from time to time publish the same, excepting such Parts as may in their Judgment require Secrecy; and the Yeas and Nays of the Members of either House on any question shall, at the Desire of one fifth of those Present, be entered on the Journal.

Clause 4: Neither House, during the Session of Congress, shall, without the Consent of the other, adjourn for more than three days, nor to any other Place than that in which the two Houses shall be sitting.

Section. 6.
Clause 1: The Senators and Representatives shall receive a Compensation for their Services, to be ascertained by Law, and paid out of the Treasury of the United States. (See Note 6) They shall in all Cases, except Treason, Felony and Breach of the Peace, beprivileged from Arrest during their Attendance at the Session of their respective Houses, and in going to and returning from the same; and for any Speech or Debate in either House, they shall not be questioned in any other Place.

Clause 2: No Senator or Representative shall, during the Time for which he was elected, be appointed to any civil Office under the Authority of the United States, which shall have been created, or the Emoluments whereof shall have been encreased during such time; and no Person holding any Office under the United States, shall be a Member of either House during his Continuance in Office.

Section. 7.
Clause 1: All Bills for raising Revenue shall originate in the House of Representatives; but the Senate may propose or concur with Amendments as on other Bills.

Clause 2: Every Bill which shall have passed the House of Representatives and the Senate, shall, before it become a Law, be presented to the President of the United States; If he approve he shall sign it, but if not he shall return it, with his Objections to that House in which it shall have originated, who shall enter the Objections at large on their Journal, and proceed to reconsider it. If after such Reconsideration two thirds of that House shall agree to pass the Bill, it shall be sent, together with the Objections, to the other House, by which it shall likewise be reconsidered, and if approved by two thirds of that House, it shall become a Law. But in all such Cases the Votes of both Houses shall be determined by yeas and Nays, and the Names of the Persons voting for and against the Bill shall be entered on the Journal of each House respectively. If any Bill shall not be returned by the President within ten Days (Sundays excepted) after it shall have been presented to him, the Same shall be a Law, in like Manner as if he had signed it, unless the Congress by their Adjournment prevent its Return, in which Case it shall not be a Law.

Clause 3: Every Order, Resolution, or Vote to which the Concurrence of the Senate and House of Representatives may be necessary (except on a question of Adjournment) shall be presented to the President of the United States; and before the Same shall take Effect, shall be approved by him, or being disapproved by him, shall be repassed by two thirds of the Senate and House of Representatives, according to the Rules and Limitations prescribed in the Case of a Bill.

Section. 8.
Clause 1: The Congress shall have Power To lay and collect Taxes, Duties, Imposts and Excises, to pay the Debts and provide for the common Defence and general Welfare of the United States; but all Duties, Imposts and Excises shall be uniform throughout the United States;

Clause 2: To borrow Money on the credit of the United States;

Clause 3: To regulate Commerce with foreign Nations, and among the several States, and with the Indian Tribes;

Clause 4: To establish an uniform Rule of Naturalization, and uniform Laws on the subject of Bankruptcies throughout the United States;

Clause 5: To coin Money, regulate the Value thereof, and of foreign Coin, and fix the Standard of Weights and Measures;

Clause 6: To provide for the Punishment of counterfeiting the Securities and current Coin of the United States;

Clause 7: To establish Post Offices and post Roads;

Clause 8: To promote the Progress of Science and useful Arts, by securing for limited Times to Authors and Inventors the exclusive Right to their respective Writings and Discoveries;

Clause 9: To constitute Tribunals inferior to the supreme Court;

Clause 10: To define and punish Piracies and Felonies committed on the high Seas, and Offences against the Law of Nations;

Clause 11: To declare War, grant Letters of Marque and Reprisal, and make Rules concerning Captures on Land and Water;

Clause 12: To raise and support Armies, but no Appropriation of Money to that Use shall be for a longer Term than two Years;

Clause 13: To provide and maintain a Navy;

Clause 14: To make Rules for the Government and Regulation of the land and naval Forces;

Clause 15: To provide for calling forth the Militia to execute the Laws of the Union, suppress Insurrections and repel Invasions;

Clause 16: To provide for organizing, arming, and disciplining, the Militia, and for governing such Part of them as may be employed in the Service of the United States, reserving to the States respectively, the Appointment of the Officers, and the Authority of training the Militia according to the discipline prescribed by Congress;

Clause 17: To exercise exclusive Legislation in all Cases whatsoever, over such District (not exceeding ten Miles square) as may, byCession of particular States, and the Acceptance of Congress, become the Seat of the Government of the United States, and to exercise like Authority over all Places purchased by the Consent of the Legislature of the State in which the Same shall be, for the Erection of Forts, Magazines, Arsenals, dock-Yards, and other needful Buildings;--And

Clause 18: To make all Laws which shall be necessary and proper for carrying into Execution the foregoing Powers, and all other Powers vested by this Constitution in the Government of the United States, or in any Department or Officer thereof.

Section. 9.
Clause 1: The Migration or Importation of such Persons as any of the States now existing shall think proper to admit, shall not be prohibited by the Congress prior to the Year one thousand eight hundred and eight, but a Tax or duty may be imposed on such Importation, not exceeding ten dollars for each Person.

Clause 2: The Privilege of the Writ of Habeas Corpus shall not be suspended, unless when in Cases of Rebellion or Invasion the public Safety may require it.

Clause 3: No Bill of Attainder or ex post facto Law shall be passed.

Clause 4: No Capitation, or other direct, Tax shall be laid, unless in Proportion to the Census or Enumeration herein before directed to be taken. (See Note 7)

Clause 5: No Tax or Duty shall be laid on Articles exported from any State.

Clause 6: No Preference shall be given by any Regulation of Commerce or Revenue to the Ports of one State over those of another: nor shall Vessels bound to, or from, one State, be obliged to enter, clear, or pay Duties in another.

Clause 7: No Money shall be drawn from the Treasury, but in Consequence of Appropriations made by Law; and a regular Statement and Account of the Receipts and Expenditures of all public Money shall be published from time to time.

Clause 8: No Title of Nobility shall be granted by the United States: And no Person holding any Office of Profit or Trust under them, shall, without the Consent of the Congress, accept of any present, Emolument, Office, or Title, of any kind whatever, from any King, Prince, or foreign State.

Section. 10.
Clause 1: No State shall enter into any Treaty, Alliance, or Confederation; grant Letters of Marque and Reprisal; coin Money; emit Bills of Credit; make any Thing but gold and silver Coin a Tender in Payment of Debts; pass any Bill of Attainder, ex post facto Law, or Law impairing the Obligation of Contracts, or grant any Title of Nobility.

Clause 2: No State shall, without the Consent of the Congress, lay any Imposts or Duties on Imports or Exports, except what may be absolutely necessary for executing it's inspection Laws: and the net Produce of all Duties and Imposts, laid by any State on Imports or Exports, shall be for the Use of the Treasury of the United States; and all such Laws shall be subject to the Revision and Controul of the Congress.

Clause 3: No State shall, without the Consent of Congress, lay any Duty of Tonnage, keep Troops, or Ships of War in time of Peace, enter into any Agreement or Compact with another State, or with a foreign Power, or engage in War, unless actually invaded, or in such imminent Danger as will not admit of delay.

Article. II.
Section. 1.
Clause 1: The executive Power shall be vested in a President of the United States of America. He shall hold his Office during the Term of four Years, and, together with the Vice President, chosen for the same Term, be elected, as follows

Clause 2: Each State shall appoint, in such Manner as the Legislature thereof may direct, a Number of Electors, equal to the whole Number of Senators and Representatives to which the State may be entitled in the Congress: but no Senator or Representative, or Person holding an Office of Trust or Profit under the United States, shall be appointed an Elector.

Clause 3: The Electors shall meet in their respective States, and vote by Ballot for two Persons, of whom one at least shall not be an Inhabitant of the same State with themselves. And they shall make a List of all the Persons voted for, and of the Number of Votes for each; which List they shall sign and certify, and transmit sealed to the Seat of the Government of the United States, directed to the President of the Senate. The President of the Senate shall, in the Presence of the Senate and House of Representatives, open all the Certificates, and the Votes shall then be counted. The Person having the greatest Number of Votes shall be the President, if such Number be a Majority of the whole Number of Electors appointed; and if there be more than one who have such Majority, and have an equal Number of Votes, then the House of Representatives shall immediately chuse by Ballot one of them for President; and if no Person have a Majority, then from the five highest on the List the said House shall in like Manner chuse the President. But in chusing the President, the Votes shall be taken by States, the Representation from each State having one Vote; A quorum for this Purpose shall consist of a Member or Members from two thirds of the States, and a Majority of all the States shall be necessary to a Choice. In every Case, after the Choice of the President, the Person having the greatest Number of Votes of the Electors shall be the Vice President. But if there should remain two or more who have equal Votes, the Senate shall chuse from them by Ballot the Vice President. (See Note 8)

Clause 4: The Congress may determine the Time of chusing the Electors, and the Day on which they shall give their Votes; which Day shall be the same throughout the United States.

Clause 5: No Person except a natural born Citizen, or a Citizen of the United States, at the time of the Adoption of this Constitution, shall be eligible to the Office of President; neither shall any Person be eligible to that Office who shall not have attained to the Age of thirty five Years, and been fourteen Years a Resident within the United States.

Clause 6: In Case of the Removal of the President from Office, or of his Death, Resignation, or Inability to discharge the Powers and Duties of the said Office, (See Note 9) the Same shall devolve on the VicePresident, and the Congress may by Law provide for the Case of Removal, Death, Resignation or Inability, both of the President and Vice President, declaring what Officer shall then act as President, and such Officer shall act accordingly, until the Disability be removed, or a President shall be elected.

Clause 7: The President shall, at stated Times, receive for his Services, a Compensation, which shall neither be encreased nor diminished during the Period for which he shall have been elected, and he shall not receive within that Period any other Emolument from the United States, or any of them.

Clause 8: Before he enter on the Execution of his Office, he shall take the following Oath or Affirmation:--"I do solemnly swear (or affirm) that I will faithfully execute the Office of President of the United States, and will to the best of my Ability, preserve, protect and defend the Constitution of the United States."

Section. 2.
Clause 1: The President shall be Commander in Chief of the Army and Navy of the United States, and of the Militia of the several States, when called into the actual Service of the United States; he may require the Opinion, in writing, of the principal Officer in each of the executive Departments, upon any Subject relating to the Duties of their respective Offices, and he shall have Power to grant Reprieves and Pardons for Offences against the United States, except in Cases of Impeachment.

Clause 2: He shall have Power, by and with the Advice and Consent of the Senate, to make Treaties, provided two thirds of the Senators present concur; and he shall nominate, and by and with the Advice and Consent of the Senate, shall appoint Ambassadors, other public Ministers and Consuls, Judges of the supreme Court, and all other Officers of the United States, whose Appointments are not herein otherwise provided for, and which shall be established by Law: but the Congress may by Law vest the Appointment of such inferior Officers, as they think proper, in the President alone, in the Courts of Law, or in the Heads of Departments.

Clause 3: The President shall have Power to fill up all Vacancies that may happen during the Recess of the Senate, by granting Commissions which shall expire at the End of their next Session.

Section. 3.
He shall from time to time give to the Congress Information of the State of the Union, and recommend to their Consideration such Measures as he shall judge necessary and expedient; he may, on extraordinary Occasions, convene both Houses, or either of them, and in Case of Disagreement between them, with Respect to the Time of Adjournment, he may adjourn them to such Time as he shall think proper; he shall receive Ambassadors and other public Ministers; he shall take Care that the Laws be faithfully executed, and shall Commission all the Officers of the United States.

Section. 4.
The President, Vice President and all civil Officers of the United States, shall be removed from Office on Impeachment for, and Conviction of, Treason, Bribery, or other high Crimes and Misdemeanors.

Article. III.
Section. 1.
The judicial Power of the United States, shall be vested in one supreme Court, and in such inferior Courts as the Congress may from time to time ordain and establish. The Judges, both of the supreme and inferior Courts, shall hold their Offices during good Behaviour, and shall, at stated Times, receive for their Services, a Compensation, which shall not be diminished during their Continuance in Office.

Section. 2.
Clause 1: The judicial Power shall extend to all Cases, in Law and Equity, arising under this Constitution, the Laws of the United States, and Treaties made, or which shall be made, under their Authority;--to all Cases affecting Ambassadors, other public Ministers and Consuls;--to all Cases of admiralty and maritime Jurisdiction;--to Controversies to which the United States shall be a Party;--to Controversies between two or more States;--between a State and Citizens of another State; (See Note 10)--between Citizens of different States, --between Citizens of the same State claiming Lands under Grants of different States, and between a State, or the Citizens thereof, and foreign States, Citizens or Subjects.

Clause 2: In all Cases affecting Ambassadors, other public Ministers and Consuls, and those in which a State shall be Party, the supreme Court shall have original Jurisdiction. In all the other Cases before mentioned, the supreme Court shall have appellate Jurisdiction, both as to Law and Fact, with such Exceptions, and under such Regulations as the Congress shall make.

Clause 3: The Trial of all Crimes, except in Cases of Impeachment, shall be by Jury; and such Trial shall be held in the State where the said Crimes shall have been committed; but when not committed within any State, the Trial shall be at such Place or Places as the Congress may by Law have directed.

Section. 3.
Clause 1: Treason against the United States, shall consist only in levying War against them, or in adhering to their Enemies, giving them Aid and Comfort. No Person shall be convicted of Treason unless on the Testimony of two Witnesses to the same overt Act, or on Confession in open Court.

Clause 2: The Congress shall have Power to declare the Punishment of Treason, but no Attainder of Treason shall work Corruption of Blood, or Forfeiture except during the Life of the Person attainted.

Article. IV.
Section. 1.
Full Faith and Credit shall be given in each State to the public Acts, Records, and judicial Proceedings of every other State. And the Congress may by general Laws prescribe the Manner in which such Acts, Records and Proceedings shall be proved, and the Effect thereof.

Section. 2.
Clause 1: The Citizens of each State shall be entitled to all Privileges and Immunities of Citizens in the several States.

Clause 2: A Person charged in any State with Treason, Felony, or other Crime, who shall flee from Justice, and be found in another State, shall on Demand of the executive Authority of the State from which he fled, be delivered up, to be removed to the State having Jurisdiction of the Crime.

Clause 3: No Person held to Service or Labour in one State, under the Laws thereof, escaping into another, shall, in Consequence of any Law or Regulation therein, be discharged from such Service or Labour, but shall be delivered up on Claim of the Party to whom such Service or Labour may be due. (See Note 11)

Section. 3.
Clause 1: New States may be admitted by the Congress into this Union; but no new State shall be formed or erected within the Jurisdiction of any other State; nor any State be formed by the Junction of two or more States, or Parts of States, without the Consent of the Legislatures of the States concerned as well as of the Congress.

Clause 2: The Congress shall have Power to dispose of and make all needful Rules and Regulations respecting the Territory or other Property belonging to the United States; and nothing in this Constitution shall be so construed as to Prejudice any Claims of the United States, or of any particular State.

Section. 4.
The United States shall guarantee to every State in this Union a Republican Form of Government, and shall protect each of them against Invasion; and on Application of the Legislature, or of the Executive (when the Legislature cannot be convened) against domestic Violence.

Article. V.
The Congress, whenever two thirds of both Houses shall deem it necessary, shall propose Amendments to this Constitution, or, on the Application of the Legislatures of two thirds of the several States, shall call a Convention for proposing Amendments, which, in either Case, shall be valid to all Intents and Purposes, as Part of this Constitution, when ratified by the Legislatures of three fourths of the several States, or by Conventions in three fourths thereof, as the one or the other Mode of Ratification may be proposed by the Congress; Provided that no Amendment which may be made prior to the Year One thousand eight hundred and eight shall in any Manner affect the first and fourth Clauses in the Ninth Section of the first Article; and that no State, without its Consent, shall be deprived of its equal Suffrage in the Senate.

Article. VI.
Clause 1: All Debts contracted and Engagements entered into, before the Adoption of this Constitution, shall be as valid against the United States under this Constitution, as under the Confederation.

Clause 2: This Constitution, and the Laws of the United States which shall be made in Pursuance thereof; and all Treaties made, or which shall be made, under the Authority of the United States, shall be the supreme Law of the Land; and the Judges in every State shall be bound thereby, any Thing in the Constitution or Laws of any State to the Contrary notwithstanding.

Clause 3: The Senators and Representatives before mentioned, and the Members of the several State Legislatures, and all executive and judicial Officers, both of the United States and of the several States, shall be bound by Oath or Affirmation, to support this Constitution; but no religious Test shall ever be required as a Qualification to any Office or public Trust under the United States.

Article. VII.
The Ratification of the Conventions of nine States, shall be sufficient for the Establishment of this Constitution between the States so ratifying the Same.
done in Convention by the Unanimous Consent of the States present the Seventeenth Day of September in the Year of our Lord one thousand seven hundred and Eighty seven and of the Independence of the United States of America the Twelfth In witness whereof We have hereunto subscribed our Names,

GO WASHINGTON--Presidt. and deputy from Virginia

[Signed also by the deputies of twelve States.]

Delaware

Geo: Read
Gunning Bedford jun
John Dickinson
Richard Bassett
Jaco: Broom


Maryland

James MCHenry
Dan of ST ThoS. Jenifer
DanL Carroll.


Virginia

John Blair--
James Madison Jr.


North Carolina

WM Blount
RichD. Dobbs Spaight.
Hu Williamson


South Carolina

J. Rutledge
Charles 1ACotesworth Pinckney
Charles Pinckney
Pierce Butler.


Georgia

William Few
Abr Baldwin


New Hampshire

John Langdon
Nicholas Gilman


Massachusetts

Nathaniel Gorham
Rufus King


Connecticut
WM. SamL. Johnson
Roger Sherman


New York

Alexander Hamilton

New Jersey

Wil: Livingston
David Brearley.
WM. Paterson.
Jona: Dayton


Pennsylvania

B Franklin
Thomas Mifflin
RobT Morris
Geo. Clymer
ThoS. FitzSimons
Jared Ingersoll
James Wilson.
Gouv Morris


Attest William Jackson Secretary

NOTES

Note 1: This text of the Constitution follows the engrossed copy signed by Gen. Washington and the deputies from 12 States. The small superior figures preceding the paragraphs designate Clauses, and were not in the original and have no reference to footnotes.

The Constitution was adopted by a convention of the States on September 17, 1787, and was subsequently ratified by the several States, on the following dates: Delaware, December 7, 1787; Pennsylvania, December 12, 1787; New Jersey, December 18, 1787; Georgia, January 2, 1788; Connecticut, January 9, 1788; Massachusetts, February 6, 1788; Maryland, April 28, 1788; South Carolina, May 23, 1788; New Hampshire, June 21, 1788.

Ratification was completed on June 21, 1788.

The Constitution was subsequently ratified by Virginia, June 25, 1788; New York, July 26, 1788; North Carolina, November 21, 1789; Rhode Island, May 29, 1790; and Vermont, January 10, 1791.

In May 1785, a committee of Congress made a report recommending an alteration in the Articles of Confederation, but no action was taken on it, and it was left to the State Legislatures to proceed in the matter. In January 1786, the Legislature of Virginia passed a resolution providing for the appointment of five commissioners, who, or any three of them, should meet such commissioners as might be appointed in the other States of the Union, at a time and place to be agreed upon, to take into consideration the trade of the United States; to consider how far a uniform system in their commercial regulations may be necessary to their common interest and their permanent harmony; and to report to the several States such an act, relative to this great object, as, when ratified by them, will enable the United States in Congress effectually to provide for the same. The Virginia commissioners, after some correspondence, fixed the first Monday in September as the time, and the city of Annapolis as the place for the meeting, but only four other States were represented, viz: Delaware, New York, New Jersey, and Pennsylvania; the commissioners appointed by Massachusetts, New Hampshire, North Carolina, and Rhode Island failed to attend. Under the circumstances of so partial a representation, the commissioners present agreed upon a report, (drawn by Mr. Hamilton, of New York,) expressing their unanimous conviction that it might essentially tend to advance the interests of the Union if the States by which they were respectively delegated would concur, and use their endeavors to procure the concurrence of the other States, in the appointment of commissioners to meet at Philadelphia on the Second Monday of May following, to take into consideration the situation of the United States; to devise such further provisions as should appear to them necessary to render the Constitution of the Federal Government adequate to the exigencies of the Union; and to report such an act for that purpose to the United States in Congress assembled as, when agreed to by them and afterwards confirmed by the Legislatures of every State, would effectually provide for the same.

Congress, on the 21st of February, 1787, adopted a resolution in favor of a convention, and the Legislatures of those States which had not already done so (with the exception of Rhode Island) promptly appointed delegates. On the 25th of May, seven States having convened, George Washington, of Virginia, was unanimously elected President, and the consideration of the proposed constitution was commenced. On the 17th of September, 1787, the Constitution as engrossed and agreed upon was signed by all the members present, except Mr. Gerry of Massachusetts, and Messrs. Mason and Randolph, of Virginia. The president of the convention transmitted it to Congress, with a resolution stating how the proposed Federal Government should be put in operation, and an explanatory letter. Congress, on the 28th of September, 1787, directed the Constitution so framed, with the resolutions and letter concerning the same, to "be transmitted to the several Legislatures in order to be submitted to a convention of delegates chosen in each State by the people thereof, in conformity to the resolves of the convention."

On the 4th of March, 1789, the day which had been fixed for commencing the operations of Government under the new Constitution, it had been ratified by the conventions chosen in each State to consider it, as follows: Delaware, December 7, 1787; Pennsylvania, December 12, 1787; New Jersey, December 18, 1787; Georgia, January 2, 1788; Connecticut, January 9, 1788; Massachusetts, February 6, 1788; Maryland, April 28, 1788; South Carolina, May 23, 1788; New Hampshire, June 21, 1788; Virginia, June 25, 1788; and New York, July 26, 1788.

The President informed Congress, on the 28th of January, 1790, that North Carolina had ratified the Constitution November 21, 1789; and he informed Congress on the 1st of June, 1790, that Rhode Island had ratified the Constitution May 29, 1790. Vermont, in convention, ratified the Constitution January 10, 1791, and was, by an act of Congress approved February 18, 1791, "received and admitted into this Union as a new and entire member of the United States."

Note 2: The part of this Clause relating to the mode of apportionment of representatives among the several States has been affected by Section 2 of amendment XIV, and as to taxes on incomes without apportionment by amendment XVI.

Note 3: This Clause has been affected by Clause 1 of amendment XVII.

Note 4: This Clause has been affected by Clause 2 of amendment XVIII.

Note 5: This Clause has been affected by amendment XX.

Note 6: This Clause has been affected by amendment XXVII.

Note 7: This Clause has been affected by amendment XVI.

Note 8: This Clause has been superseded by amendment XII.

Note 9: This Clause has been affected by amendment XXV.

Note 10: This Clause has been affected by amendment XI.

Note 11: This Clause has been affected by amendment XIII.

Note 12: The first ten amendments to the Constitution of the United States (and two others, one of which failed of ratification and the other which later became the 27th amendment) were proposed to the legislatures of the several States by the First Congress on September 25, 1789. The first ten amendments were ratified by the following States, and the notifications of ratification by the Governors thereof were successively communicated by the President to Congress: New Jersey, November 20, 1789; Maryland, December 19, 1789; North Carolina, December 22, 1789; South Carolina, January 19, 1790; New Hampshire, January 25, 1790; Delaware, January 28, 1790; New York, February 24, 1790; Pennsylvania, March 10, 1790; Rhode Island, June 7, 1790; Vermont, November 3, 1791; and Virginia, December 15, 1791.

Ratification was completed on December 15, 1791.

The amendments were subsequently ratified by the legislatures of Massachusetts, March 2, 1939; Georgia, March 18, 1939; and Connecticut, April 19, 1939.

Note 13: Only the 13th, 14th, 15th, and 16th articles of amendment had numbers assigned to them at the time of ratification.

Note 14: This sentence has been superseded by section 3 of amendment XX.

Note 15: See amendment XIX and section 1 of amendment XXVI.

Note 16: Repealed by section 1 of amendment XXI.


--------------------------------------------------------------------------------
Tarakmaandag 2 mei 2005 @ 18:54
quote:
Op maandag 2 mei 2005 13:51 schreef more het volgende:

[..]

De grondwet heeft niets met de toetreding van Turkije te maken! Ik sta er af en toe versteld van om welke redenen men tegenstemt: namelijk om zaken die niets met de europese grondwet van doen hebben.
De grondwet regelt wel wat de procedure is voor een land om zich aan te sluiten bij de Europese Unie en of een land een veto kan uitspreken.
nikkmaandag 2 mei 2005 @ 23:03
quote:
Op zondag 1 mei 2005 12:55 schreef ScienceFriction het volgende:
Ik eet vlees uit principe...
Doffydinsdag 3 mei 2005 @ 09:36
quote:
Op maandag 2 mei 2005 18:54 schreef Tarak het volgende:
De grondwet regelt wel wat de procedure is voor een land om zich aan te sluiten bij de Europese Unie en of een land een veto kan uitspreken.
Klopt, maar er staat op dat gebied niets nieuws in. Behalve dan de machtverdeling van de verschillende instituties, en juist op dat terrein worden de zaken eenvoudiger en gestroomlijnder. Of Turkije toe zal treden hangt niet af van het aannemen van de Grondwet, maar de hoeveelheid macht die zo'n land zou verwerven, hangt daar wél vanaf. Stem tegen, en stem voor een te machtig Turkije!
Vhiperwoensdag 4 mei 2005 @ 08:53
Mag nu allemaal ook, wat dat betreft is er niets nieuws in de grondwet. Laat die millieuclubjes maar weer wat belangrijkers gaan doen.
zakjapannertjedonderdag 5 mei 2005 @ 17:02
quote:
Grondwet is winst voor dieren
30 april 2005
Verschenen in: De Volkskrant

De Europese Grondwet is nadelig voor dieren, stelt Peter Pleijs, voorzitter van de afdeling Haarlemmermeer van de Dierenbescherming (Volkskrant, 25 april). Een vreemde conclusie, want de artikelen die hij aanhaalt zijn nu al van kracht. Ze blijven van kracht als de Grondwet wordt verworpen. Daarentegen zijn de vernieuwingen in de Grondwet wel degelijk goed voor dieren.

Volgens de huidige Europese verdragen zijn dieren niet meer dan productiemiddelen voor de landbouw. De Grondwet bevat een nieuw artikel dat de Europese Unie verplicht om ‘ten volle rekening houden met het welzijn van dieren als wezens met gevoel’. Dat is winst voor de dieren. Europa loopt voor op Nederland: onze nationale grondwet zwijgt nog steeds over dieren.

De EU mag alleen dierenwelzijnsmaatregelen nemen op terreinen waarvoor zij bevoegd is. Over culturele en godsdienstige tradities gaat de EU niet. Zij is en blijft onbevoegd om stierenvechten of kievitseieren rapen te verbieden. Dat valt te betreuren, maar de EU heeft slechts zoveel macht als de lidstaten haar toedelen. Aan de corrida zullen de Spanjaarden dus zelf een einde moeten maken.

‘Brussel’ heeft wel grote invloed op de landbouw. Nu al zit zij de bio-industrie dwars met regels tegen overbemesting en een verbod op kistkalveren. Sinds kort verbindt zij aan alle subsidies voor boeren milieu- en dierenwelzijnseisen. Zij bevordert de biologische landbouw. Brussel doet nog lang niet genoeg tegen dierenleed, maar alle instrumenten om de landbouw diervriendelijker te maken zijn voorhanden. De Grondwet verplicht de EU om die instrumenten beter te benutten. Daarom zijn conservatieve boeren in Frankrijk tegen de Grondwet.

De Grondwet brengt de Europese landbouwwetgeving en –begroting onder controle van het Europees Parlement. Ook dat is winst, want volgens de landelijke Dierenbescherming is het parlement ‘van alle EU-instellingen het meest genegen om dierenwelzijn te verbeteren’. Daartoe kunnen dierenbeschermers ook zelf druk uitoefenen, dankzij het nieuwe burgerinitiatief. Van alle pressiegroepen zijn dierenbeschermers het best in staat om massale handtekeningenacties te organiseren. Eén miljoen handtekeningen volstaat, zegt de Grondwet, om een wetsvoorstel in Brussel te agenderen.

Kortom: voor dieren bevat de Grondwet geen verslechteringen, alleen verbeteringen. Lees het artikel en oordeel zelf. Wie tegen de Grondwet stemt, verwerpt het goede en behoudt het slechte. Daar schieten de dieren niets mee op.

Kathalijne Buitenweg is europarlementariër voor GroenLinks.
Wijnand van de Giessen is oud-directeur van de Dierenbescherming.
http://www.groenlinks.nl/europa/artikelen/Artikel.2005-05-02.2916
DaveMdonderdag 5 mei 2005 @ 19:43
De nadelen die de Dierenbescherming opnoemt laat GL voor het gemak maar weg:
quote:
# Er komt geen wettelijke basis voor een zelfstandig dierenwelzijnsbeleid en de EU en de lidstaten worden slechts op een aantal beleidsterreinen verplicht met dierenwelzijn rekening te houden.
Het dierenwelzijn moet zo nog steeds bevorderd worden als bijkomend doel op andere beleidsterreinen, zoals het Europees landbouwbeleid, de interne markt en het milieubeleid. En op een aantal beleidsterreinen waarop bemoeienis van de EU in het belang van het dierenwelzijn ook gewenst is, zoals het houden van huisdieren, wordt het geheel aan lidstaten zelf overgelaten om deze dieren al dan niet te beschermen.

# Op de verplichting rekening te houden met het welzijn van dieren wordt een uitzondering gemaakt voor beleid inzake religieuze riten, culturele tradities en regionaal erfgoed.
Hierdoor kunnen dieronvriendelijke nationale en regionale gebruiken als jacht met honden, stierenvechten en bijvoorbeeld het rapen van kievietseieren blijven bestaan.

# In de Grondwet is achterhaalde tekst over het landbouwbeleid overgenomen.
Dit, terwijl bij de tussentijdse herziening van het Europees Landbouwbeleid in 2003 besloten is het bevorderen van het dierenwelzijn tot één van de centrale doelen van dit beleid te maken.

# EU-lidstaten mogen nog steeds geen beperkingen opleggen aan de in- en export omwille van dierenwelzijn. Dit frustreert het verbeteren van het dierenwelzijn. Zo mag een lidstaat niet de export van levende dieren, of de import van een dieronvriendelijk product als ganzenleverpaté verbieden.
Verder worden als voordelen genoemd:
quote:
# De Europese burgers krijgen het recht van petitie.
Dit houdt in dat men met een petitie bij de Europese Commissie op wetgeving kan aandringen, dus ook wetgeving ter bescherming van dieren.
Daar is geen Grondwet voor nodig. Als nu een miljoen mensen naar Brussel gaan om te demonstreren voor dierenrechten hebben ze evenveel (of even weinig) invloed.
quote:
# Het Europees Parlement krijgt meer macht.
Lijkt gunstig voor het dierenwelzijn, omdat het parlement van alle Europese instellingen traditioneel het meest genegen is het dierenwelzijn te verbeteren.
Dit punt gebruikt GL ook in het stukje hierboven.
Met een duidelijke meerderheid van christendemocraten (de grootste belangenbehartigers van boeren) en liberalen (ook al niet de grootste voorvechters van dierenrechten) is ook dit niet erg realistisch gedacht van GL.

Niet voor niets is de Dierenbescherming een stuk voorzichtiger ("lijkt gunstig voor het dierenwelzijn") dan de jubelverhalen van GL.
quote:
# Er komt grotere openheid en transparantie van de Europese instellingen
Hierdoor krijgen burgers en maatschappelijke organisaties, zoals de Dierenbescherming, meer mogelijkheden het EU-beleid te beïnvloeden.
En dit argument klinkt helemaal gezocht. Voor belangenorganisaties van boeren geldt immers precies hetzelfde.

Conclusie: GL overdrijft de voordelen en verzwijgt de tekortkomingen.
Ik wacht op betere argumenten om zoiets ingrijpends als deze Grondwet in te voeren.
DrWolffensteindonderdag 5 mei 2005 @ 23:24
Ik stem tegen, maar dit is toch wel de allerlaatste reden waarom tegen zou stemmen.
HPoizaterdag 7 mei 2005 @ 22:35
Ohja, nee ik ben overtuigd.
UFOtjezaterdag 7 mei 2005 @ 22:36
Nog een extra rede om "nee" te stemmen dus.
HPoizaterdag 7 mei 2005 @ 22:38
Nee? Ja zul je bedoelen. Dierenrechten staan ook in deze grondwet, maar goed gezien de OP niet helemaal naar de zin van de dierenrechtenorg. maar je kan ook niet gelijk alles hebben. Bovendien is het maar 1 onderdeel van deze grondwet nat.
Harry_Sackzaterdag 7 mei 2005 @ 22:40
Deze "grondwet" is ook helemaal niet groen, niet anti bioindustrie, niet pacifistisch en nog een hoop meer niet. Alleen een idioot ziet mogelijkheden in deze verdragen, want die eu-grondwet spreekt zich ook nog eens op allerlei fronten tegen..
#ANONIEMzaterdag 7 mei 2005 @ 22:41
Fijn. Voor ieder dier dat de vegetariërs niet eten, eet ik er drie.
HPoizaterdag 7 mei 2005 @ 22:43
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 22:40 schreef Harry_Sack het volgende:
Deze "grondwet" is ook helemaal niet groen, niet anti bioindustrie, niet pacifistisch en nog een hoop meer niet. Alleen een idioot ziet mogelijkheden in deze verdragen, want die eu-grondwet spreekt zich ook nog eens op allerlei fronten tegen..
Dat kan ook nog helemaal niet.
Harry_Sackzaterdag 7 mei 2005 @ 22:47
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 22:43 schreef HPoi het volgende:

[..]

Dat kan ook nog helemaal niet.
wanneer dan wel?
HPoizaterdag 7 mei 2005 @ 22:49
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 22:47 schreef Harry_Sack het volgende:

[..]

wanneer dan wel?
Het lukt nu niet eens op landelijk niveau, laat staan op EU niveau. Er moet eerst een basis gelegd worden. Je kan toch niet ineens (bijv.) de Bio-industrie van de 1 op andere dag verbieden? Wel kan je verdragen afsluiten om de bio-indus. af te bouwen etc. etc. maar je kan het niet zo ineens in een grondwet plempen.
whosvegaszaterdag 7 mei 2005 @ 22:50
Wakker Dier, Bont voor Dieren
Die dierenrechtenterroristen moeten ze keihard aanpakken.

Een beetje janken over zielige diertjes, maar wel ondertussen bedrijven in de fik steken, waarbij kans bestaat op slachtoffers (zowel mens als dier). Nee, die gasten neem ik totaal niet serieus.
pberendszaterdag 7 mei 2005 @ 22:51
Grondwet moet niet aan mijn Lizzy komen .
whosvegaszaterdag 7 mei 2005 @ 22:52
Ik vind ook dat mensen beter met dieren om mag gaan
Maar die lui vind ik zo hypocriet.
#ANONIEMzaterdag 7 mei 2005 @ 23:23
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 22:51 schreef pberends het volgende:
Grondwet moet niet aan mijn Lizzy komen .
Je komt niet op voor je andere gekleurde eendjes? Eenden-nazi!
pberendszaterdag 7 mei 2005 @ 23:26
quote:
Op zaterdag 7 mei 2005 23:23 schreef MarkzMan_X het volgende:

[..]

Je komt niet op voor je andere gekleurde eendjes? Eenden-nazi!
Nee, alleen voor de gele jappen.
Braamhaarzondag 8 mei 2005 @ 03:41
quote:
Op zondag 1 mei 2005 13:10 schreef NightH4wk het volgende:
En mensonvriendelijk. De macht wordt nergens goed gescheiden.
En mensonvriendelijk.