abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 28 april 2005 @ 21:31:51 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_26581075
quote:
'Extinct' woodpecker found alive

The spectacular ivory-billed woodpecker, which was declared extinct in 1920, has been found alive in North America, Science magazine reports.
The news has stunned ornithologists worldwide, with some comparing the discovery to finding the dodo.

Researchers began an intense year-long search after a tip-off before finally capturing the bird on video.

The find has ignited hope that other "extinct" birds may be clinging on to survival in isolated places.

'Finding Elvis'

"This find is so significant that it is really difficult to describe," Alistair Gammell of the Royal Society of the Protection of Birds (RSPB) told BBC News. "We sadly won't rediscover the dodo, but it is almost on that level."

Frank Gill of the National Audubon Society added: "This huge, just huge. It is kind of like finding Elvis."

The "stunning" red, white and black woodpecker was formerly distributed across the south-eastern United States and Cuba.

The bird carves out a narrow niche for itself by drilling in mature trees, and logging and forest clearance for agriculture began to impinge on its environment.

By 1920 it was assumed extinct, although there was one more confirmed sighting in North America of a lonely unpaired female, above the remnants of an over-cut forest.

Since then, decades of searches yielded nothing and hope gradually faded away.

Now, finally, the bird has been seen again in the Big Woods of eastern Arkansas.

The discovery was first made on 11 February 2004 by Gene Sparling of Hot Springs, Arkansas, who was kayaking in a reserve in Big Woods. He saw an unusually large red-crested woodpecker fly towards him and land on a nearby tree.

He said the creature did not look quite like anything he had seen before, so he contacted Cornell University's Living Bird magazine.

After a team of experts interviewed him, they felt they might be onto something special.

A second chance

John Fitzpatrick, of Cornell University in the US, headed the search party, which included Tim Gallagher, editor of Living Bird.

Within a month, Dr Gallagher had seen the ivory-billed woodpecker for himself.

Describing the moment he first set eyes on it, he said: "Just to think this bird made it into the 21st Century gives me chills.

"It's like a funeral shroud has been pulled back, giving us a glimpse of a living bird, rising Lazarus-like from the grave."

The team finally went on to capture the bird on video, which allowed them to confirm its identity.

Among the world's largest woodpeckers, the ivory-bill is one of six North American bird species suspected or known to have gone extinct since 1880.

"This provides hope for [other] species classified as potentially extinct," said Stuart Butchart of BirdLife International.

It also offers an extra incentive to protect the habit of the ivory-bill, as well as other birds.

"Amazingly America may have another chance to protect the future of this spectacular bird and the awesome forests in which it lives," Mr Fitzpatrick said.

"It is the most beautiful bird we could imagine rediscovering. It is a magical bird.

"For those of us who tenaciously cling to the idea that man can live alongside fellow species, this is the most incredible ray of hope."
Bron: BBC

Tof, je vraagt je af wat voor andere diersoorten er nog rondlopen waarvan het bestaan niet bekend was of die al uitgestorven werden geacht. En dit niet eens in de jungles van Zuid-Amerika, nee, gewoon in Arkansas in de VS.

Wel een probleem voor de houtkap industrie daar maar da's hun probleem.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_26581103
Dino's!

Wel grappig, net zoiets als de coelacanth.
pi_26581165
Toen ik de titel las hoopte ik eigenlijk dat het de dodo was, aangezien die zo godsgruwelijk lelijk is moet 'ie wel cool zijn.
  donderdag 28 april 2005 @ 21:41:42 #4
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_26581397
Ik hoop dat ze ook nog de Tasmaanse tijger ooit eens vinden
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  donderdag 28 april 2005 @ 21:45:25 #5
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_26581503
Leuk !
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_26581553
quote:
Uitgestorven vogel blijkt nog te leven
Eigenlijk slaat de TT nergens op
Hoe kan iets dat al uitgestorven is nog leven
pi_26592451
quote:
Op donderdag 28 april 2005 21:41 schreef HarigeKerel het volgende:
Ik hoop dat ze ook nog de Tasmaanse tijger ooit eens vinden
Ik hoorde enige jaren gelden dat ze de Tasmaanse buidelwolf nog ergens gespot hadden, maar bewijzen daarvoor (zoals een vdeo) waren er niet.

De Coelacanth is iets minder verassend vond ik, aangezien we absoluut geen weet hebben wat er op de zeebodem nog allemaal voor dieren rondzwemmen en hij alleen gevangenw ordt door vissers in het zuidelijk halfrond (ik meen oostelijk van Zuid-Afrika en in de Indische wateren) die vrij weinig tot geen contact hebben met de buitenwereld.
Wisten zij veel dat de Coelacanth bij ons bekend stond als uitgesorven..

Dit zijn altijd leuke berichten en ik hoop dat de populatie groot genoeg is om hem een nieuwe kans te geven..
Yeah baby Yeah!
pi_26592708
quote:
Op donderdag 28 april 2005 21:31 schreef Dagonet het volgende:

Wel een probleem voor de houtkap industrie daar maar da's hun probleem.
Of is dit een wanhopige poging om te voorkomen dat de oerbossen van Amerika allemaal omgelegd worden door Bush c.s.? Ik hoop dat de soort echt nog aanwezig is. Maar ik vrees het eerste.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_26593908
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 11:32 schreef wonko het volgende:

[..]

Of is dit een wanhopige poging om te voorkomen dat de oerbossen van Amerika allemaal omgelegd worden door Bush c.s.? Ik hoop dat de soort echt nog aanwezig is. Maar ik vrees het eerste.
Dit soort dingen kunnen de nieuwe wapens worden voor dierenorganisaties die niet vies zijn van chantage.
Zet een dodo uit in Brazilie en de media doen de rest..
Yeah baby Yeah!
pi_26594539
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 12:14 schreef Elgigante het volgende:

Dat ze daar nog niet waren opgekomen zeg Zo simpel als je het stelt.
Waarom geen Diplodocus trouwens?
pi_26598020
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 12:14 schreef Elgigante het volgende:

[..]

Dit soort dingen kunnen de nieuwe wapens worden voor dierenorganisaties die niet vies zijn van chantage.
Tja...je moet wat als milieubeschermer tegen een staatshoofd wat het allemaal geen reet kan schelen. Aan de andere kant....er is discussie zat of dit als waar aangemerkt moet worden. Ben benieuwd.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_26598160
Ze zouden hem kunnen hernoemen naar "de Betty Stöwe"
pi_26598258
quote:
Op donderdag 28 april 2005 21:34 schreef Xebrozius het volgende:
Toen ik de titel las hoopte ik eigenlijk dat het de dodo was, aangezien die zo godsgruwelijk lelijk is moet 'ie wel cool zijn.
En schijnbaar erg lekker.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  vrijdag 29 april 2005 @ 15:11:05 #14
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26598358
Geweldig! Zo zie je maar weer eens!

Lang leve die vogel!
(Un)masking for the greater good.
pi_26598877
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 15:07 schreef Miesjel het volgende:

[..]

En schijnbaar erg lekker.
Nee juist niet, het vlees was juist ontzettend vies!

Bijnaam van de dodo is niet voor niets: walgvogel.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_26599347
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 15:30 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nee juist niet, het vlees was juist ontzettend vies!

Bijnaam van de dodo is niet voor niets: walgvogel.
De Nederlanders kwamen er gauw genoeg achter dat die beesten niet te vreten waren inderdaad, schijnbaar hebben wij ze uitgemoord.
Yeah baby Yeah!
  vrijdag 29 april 2005 @ 19:55:56 #17
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_26605824
He, dat is pas goed nieuws
pi_26628140
He shit, ik hoopte op de Dodo
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  Moderator / Redactie FP zondag 1 mei 2005 @ 02:56:06 #19
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_26634395
ik ook
[b]Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: <a href="https://www.twitch.tv/drizzt_dourden" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >https://www.twitch.tv/drizzt_dourden</a>[/b]
pi_26634688
quote:
Op zondag 1 mei 2005 02:56 schreef Drizzt_DoUrden het volgende:
ik ook

Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
pi_26732362
quote:
Op zondag 1 mei 2005 04:41 schreef Kluupkluup het volgende:

[..]

[afbeelding]

Hij is zo lelijk dat je hem mooi gaat vinden, hij heeft inmiddels een cult-status verworven..
Yeah baby Yeah!
  woensdag 4 mei 2005 @ 17:44:51 #22
44699 err
Da Itchy Trigga Finga Niggaz
pi_26732594
Ik ga over 3 weken naar Mauritius en ik beloof goed uit te kijken naar de Dodo 8)

In Madagascar overigens zijn nog altijd supergrote gebieden die niet verkend zijn (omdat ze simpelweg niet toegankelijk zijn) en ik ben ervan overtuigd dat daar nog onontdekte diersoorten zitten..aangezien ze regelmatig nog nieuwe diertjes in dat land ontdekken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')