Heb het altijd op mijn eigen manier gedaan, maar gisteren eens in mijn Gitaartip boekje gekeken, en die manier werkt echt goed.
Je haald de oude snaren eraf (doe ik altijd allemaal, zodat ik de toetsen en fretten goed kan schoonmaken) door de spanning eraf te halen en ze door te knippen.
Dan haal je de eerste snaar (dikste, dus de lage E) door de achterkant van de gitaar, en steekt hem door het gat van de stemmechaniek. Ik neem even aan dat het gat mooi recht staat (dus een soort van Noord-zuid positie t.o.v de gitaar). Meet een centimeter of 3 a 4 af, vanaf waar de snaar door het gat heenkomt. Maak nu met een tang een knik (90 graden) in de snaar. Trek de knik nu richting het stemmechaniek, zodat hij er net niet in verdwijnt. Begin langzaam het mechaniek op te draaien, en houd ondertussen met je andere hand spanning op de snaar. Als je begint zal het stuk boven de knik van je af wijzen (neem aan dat je de hals van de gitaar op schoot hebt) laat het mechaniek tegen de klok in draaien door de schroef met de klok mee te draaien.
Draai de eerste winding boven de plaats waar de snaar binnen gaat, en de volgende er onder. Houd spanning op de snaar, om de windingen goed te krijgen, en strak te houden.
Het kan helpen om het resterende stuk snaar (achter de knik) meteen te verwijderen, die blijft dan ook nergens meer achter hangen. (laat de knik wel bestaan, dus niet OP de knik knippen
![]()
)
Voor de dikke snaren zijn minstens 2 a 3 windingen nodig en de dunne 4 of meer.