abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26574104
Heej mensen,

De snaren van mijn gitaar zijn aan vervanging toe. Heeft iemand een site waarop staat hoe je ze precies vastmaakt daar aan de hals. Kheb een electrische gitaar.

bvd
  donderdag 28 april 2005 @ 18:04:34 #2
47781 Jorikjet
Brother from another mother
pi_26575787
kijk hoe de snaren van je gitaar er nu op zitten, en dan gewoon na proberen te doen
♥ ♥ ♥ ♥ ♥
pi_26579740
Bovenaan de hals helemaal losdraaien en eruit halen, dan vervolgens het klepje aan de achterkant losschroeven en de snaren er aan de kogeltjes uittrekken. Dan de nieuwe snaren en er doorheen halen en weer vast zetten
  donderdag 28 april 2005 @ 22:16:41 #4
1573 Kipman
www.kangoeroerene.nl yeah!
pi_26582530
Of, en dit is ook een goeie, je vraagt het aan iemand in de muziekwinkel waar je de snaren gaat kopen! Ze willen je vast wel helpen.
Kipman legt hier de eieren! Maar nu vanuit Australie!
pi_26582639
Niet al je snaren er tegelijk afhalen, want dan heb je kans dat de hals krom gaat staan.
Experimenting technological differences
  donderdag 28 april 2005 @ 22:25:14 #6
106776 Nickthedick
Non-smokers die every day
pi_26582790
Nog een tip: begin bij het opzetten altijd met de bovenste E-snaar.
- It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
pi_26583003
koop een gitaar tipboek, daar staat het goed in
en nog veel meer handige tips en info

edit: nog een kleine tip: 2e regel signature
pi_26702233
quote:
Op donderdag 28 april 2005 22:20 schreef IM_Barney het volgende:
Niet al je snaren er tegelijk afhalen, want dan heb je kans dat de hals krom gaat staan.
is die kans groot?
ik heb ze er altijd allemaal afgehaald en dan allemaal erop en dat al zo een 3 jaar met deze gitaar
en volgens mij doen veel vrienden dat ook
  dinsdag 3 mei 2005 @ 17:27:00 #9
106776 Nickthedick
pi_26702355
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 17:22 schreef marruuuk het volgende:

[..]

is die kans groot?
ik heb ze er altijd allemaal afgehaald en dan allemaal erop en dat al zo een 3 jaar met deze gitaar
en volgens mij doen veel vrienden dat ook
Neeeuh, ik haal ze er ook altijd in 1 keer af (den kan ik het fretboard ook es goed schoonmaken). Een gitaar zal sowieso altijd wat verbuigen als je de snaren er af haat, door de trekkracht van de snaren (wat al gauw zo'n 35 kg is) maar wordt weer rechtgetrokken als de snaren er weer op zitten..
- Digressions, objections, delight in mockery, carefree mistrust are signs of health; everything unconditional belongs in pathology.
  dinsdag 3 mei 2005 @ 17:35:16 #10
106776 Nickthedick
pi_26702593
http://www.guitarnoise.com/article.php?id=300

Lesje snaren op je gitaar zetten, ik gebruik alleen de eerste methode voor alle snaren.
pi_26702602
ja ik vind dat ook handig om schoon te maken
niet alleen het fretboard maar op de slagplaat onder de snaren zit ook altijd wat stof ofzo waar je anders niet goed bijkomt
en dan gaat hij weer mooi glimmen als hij helemaal gepoetst is
  dinsdag 3 mei 2005 @ 17:38:01 #12
106776 Nickthedick
pi_26702671
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 17:35 schreef marruuuk het volgende:
ja ik vind dat ook handig om schoon te maken
niet alleen het fretboard maar op de slagplaat onder de snaren zit ook altijd wat stof ofzo waar je anders niet goed bijkomt
en dan gaat hij weer mooi glimmen als hij helemaal gepoetst is
Mijn slagplaat is altijd wel schoon, alleen gaat er wel eens muck in de hoeken van mijn frets zitten.
pi_26702848
quote:
Op donderdag 28 april 2005 20:41 schreef da_rippah het volgende:
Bovenaan de hals helemaal losdraaien en eruit halen, dan vervolgens het klepje aan de achterkant losschroeven en de snaren er aan de kogeltjes uittrekken. Dan de nieuwe snaren en er doorheen halen en weer vast zetten
Ik hoef da klepje nooit los te maken, er zit zo'n spleet waar je de snaren heel mooi doorheen kan doen
  dinsdag 3 mei 2005 @ 17:45:22 #14
106776 Nickthedick
pi_26702899
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 17:43 schreef DuranK het volgende:

[..]

Ik hoef da klepje nooit los te maken, er zit zo'n spleet waar je de snaren heel mooi doorheen kan doen
Kahler brug? of Flloyd Rose?
pi_26705419
tvp

Ga volgende week ook voor de eerste keer vervangen
pi_26708552
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 17:43 schreef DuranK het volgende:

[..]

ik hoef hem er op zich ook niet af te halen, er zit geen spleet maar 6 aparte gaten
alleen heb ik dat plaatje eraf gehaald toen ik eens een nieuwe veer erin moest doen en sindsdien heb ik hem er niet meer opgedaan en ik heb er geen last van dus ik laat hem ook weg

en nick het is geen floyd rose en wat is een kahler?
naja die zal ik ook wel niet hebben als ik het niet ken
pi_26708712
Ja ik weet niet wat het is. Ik ben ook maar een n00b wat dat betreft Gewoon een zwarte klep met een spleet. Daardoor kun je die snaren douwen
  dinsdag 3 mei 2005 @ 21:30:14 #18
106776 Nickthedick
pi_26709027
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 21:14 schreef marruuuk het volgende:

[..]

ik hoef hem er op zich ook niet af te halen, er zit geen spleet maar 6 aparte gaten
alleen heb ik dat plaatje eraf gehaald toen ik eens een nieuwe veer erin moest doen en sindsdien heb ik hem er niet meer opgedaan en ik heb er geen last van dus ik laat hem ook weg

en nick het is geen floyd rose en wat is een kahler?
naja die zal ik ook wel niet hebben als ik het niet ken
Dan heb je zeker zo'n Fender-soortige gitaar waar je de snaren achter door de body moet manouvreren.

Ik heb een Kahler-brug, daarbij kun je de balletjes aan het uiteinde van de snaar gewoon achter 2 opgestoken ijzertjes plaatsen.

(of zoals op de foto: van boven in het gleufje drukken)
pi_26709251
ah dat is wel handig dan buigt die snaar daar ook niet zo ver
bij mij is een snaar een keer kapot gesprongen op de plek waar hij anders naar beneden naar binnen gaat
en hij zat er toen misschien pas 2 weken op
pi_27212303
Ik kan verdomme weer een nieuw setje snaren voor m'n electrische gitaar gaan halen
Erop zetten was een makkie, maar het stemmen van een gitaar met een floyd rose brug zuigt echt enorm. Na twee uur lang kloten knapte m'n hoge E snaar!
En nu ben ik pissig
Experimenting technological differences
pi_29955381
lijntje trekken, iem. aan het lijntje hebben, in het lijntje lopen, langs het lijntje kijken
  donderdag 25 augustus 2005 @ 14:25:56 #22
85962 ioko
I Appear Missing
pi_29956062
Heb het altijd op mijn eigen manier gedaan, maar gisteren eens in mijn Gitaartip boekje gekeken, en die manier werkt echt goed.
Je haald de oude snaren eraf (doe ik altijd allemaal, zodat ik de toetsen en fretten goed kan schoonmaken) door de spanning eraf te halen en ze door te knippen.
Dan haal je de eerste snaar (dikste, dus de lage E) door de achterkant van de gitaar, en steekt hem door het gat van de stemmechaniek. Ik neem even aan dat het gat mooi recht staat (dus een soort van Noord-zuid positie t.o.v de gitaar). Meet een centimeter of 3 a 4 af, vanaf waar de snaar door het gat heenkomt. Maak nu met een tang een knik (90 graden) in de snaar. Trek de knik nu richting het stemmechaniek, zodat hij er net niet in verdwijnt. Begin langzaam het mechaniek op te draaien, en houd ondertussen met je andere hand spanning op de snaar. Als je begint zal het stuk boven de knik van je af wijzen (neem aan dat je de hals van de gitaar op schoot hebt) laat het mechaniek tegen de klok in draaien door de schroef met de klok mee te draaien.
Draai de eerste winding boven de plaats waar de snaar binnen gaat, en de volgende er onder. Houd spanning op de snaar, om de windingen goed te krijgen, en strak te houden.
Het kan helpen om het resterende stuk snaar (achter de knik) meteen te verwijderen, die blijft dan ook nergens meer achter hangen. (laat de knik wel bestaan, dus niet OP de knik knippen )
Voor de dikke snaren zijn minstens 2 a 3 windingen nodig en de dunne 4 of meer.
Coincidence
Makes sense
Only with you
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')