FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Werken bij de luchtmacht.
Johnny_Footballherowoensdag 27 april 2005 @ 14:56
De search doet 't niet, dus open maar een nieuwe.

Wat altijd een passie van me is geweest, is piloot worden. En iets minder, officier gevechtsleiding.
Ik ga het dan nu toch maar heel vrijblijvend proberen, me ingeschreven voor beide vacatures. Begint met voorlichtingsavond op de vliegbasis in Leeuwarden voor piloot (F-16) en Apeldoorn voor officier gevechtsleiding.
Misschien dat ik me ook nog ga verdiepen in Cougar/Apache piloot, maar eerst deze gesprekken maar eens door.

Iemand ervaring met de gang van zaken? Zowel voor piloot, als voor officier (via de KMA).

Tips, hints, ervaringen. Alles is welkom.
nerd4salewoensdag 27 april 2005 @ 16:07
Ik weet niet hoe het nu zit, maar in '96 bestond de eerste keuringsdag (voor vlieger) uit een aantal schriftelijke tests (IQ en zo), een biometrische keuring (even kijken of je oren en ogen hebt) en een coordinatie-testje. Niet iets waarvoor je je specifiek kunt voorbereiden.
De tweede dag was een voorlichting; verplicht om aanwezig te zijn, maar je werd op die dag niet beoordeeld.
De derde dag was het gesprek met een psycholoog. Daarvoor is het wel handig om je enigszins voor te bereiden. Zorg dat je weet waar het over gaat bij de luchtmacht (m.a.w. laat zien dat je je hebt voorbereid), en het kan ook geen kwaad om eens na te denken over je zwakke en sterke kanten en hoe dat te formuleren.

Vervolgens kwamen toen nog de vliegmedische keuring (ruim een halve dag bij het NLRGC in Soesterberg, inclusief conditietestje), de simulator-test (was toen op Gilze-Rijen, 7 dagdelen), de vliegtest (Seppe, 6 dagdelen) en de rontgenfoto's en bezoekje aan de kaakchirurg (CMH Utrecht, twee keer een kwartiertje).

O ja, en tussendoor werd er nog een antecedenten-onderzoek uitgevoerd, dus je kunt beter geen al te foute vrienden hebben. ;-)

Het enige waar je je echt op kunt voorbereiden is het gesprek met de psycholoog. En verder het 'huiswerk' dat je krijgt voor de simulator- en vliegtests.

Overigens ging het toen om BBT-vlieger. Voor BOT is er wellicht een andere keuring.
Johnny_Footballherowoensdag 27 april 2005 @ 16:11
Aha, nuttig.

Heb je misschien iets meer informatie over dat gesprek met die psycholoog? Hoe heb jij je daarop voorbereid bijvoorbeeld?
nerd4salewoensdag 27 april 2005 @ 16:26
quote:
Op woensdag 27 april 2005 16:11 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Heb je misschien iets meer informatie over dat gesprek met die psycholoog? Hoe heb jij je daarop voorbereid bijvoorbeeld?
Dan moet ik wel heel diep in mijn geheugen graven. Het is alweer 9 jaar geleden.
Het is het handigst als je je eens voor probeert te stellen wat voor type persoonlijkheid ze zoeken, en dan kun je wel een beetje verzinnen welke kant ze het gesprek op sturen.
Laat zien dat je gemotiveerd bent. Het kan wel eens helpen te weten met wat voor types vliegtuigen en helikopters de luchtmacht vliegt, hoe de organisatie in elkaar zit en zo.
En verder komen ongetwijfeld wat vragen in de trand van wat je verwacht van je functie als officier, wat het ergste is dat je ooit in je leven hebt meegemaakt (het klinkt cru, maar sterfgevallen en ziektes doen het altijd goed).
Zorg verder dat je wat te vertellen hebt over je interesses, hobbies, sporten en zo.

Je kunt toch niet alles van te voren bedenken, maar het helpt wel als je eens een uurtje gaat zitten nadenken over dat soort dingen.

Tip: ze zoeken natuurlijk evenwichtige personen, die goed in team-verband kunnen werken (verzin voorbeelden uit je eigen leven om te laten zien dat je dat kunt) enzovoorts.
Johnny_Footballherowoensdag 27 april 2005 @ 16:32
Mooi. Ik weet precies met wat voor kisten ze vliegen. Daarnaast heb ik me altijd erg gefascineerd voor strijdmachten buiten de NAVO, dus ook daar weet ik genoeg van. Zowel van land- als luchtmachten.
Johnny_Footballherowoensdag 27 april 2005 @ 16:34
Zelf werkzaam bij de Luchtmacht?
nerd4salewoensdag 27 april 2005 @ 16:38
quote:
Op woensdag 27 april 2005 16:34 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
Zelf werkzaam bij de Luchtmacht?
Nee, uiteindelijk voor vlieger afgekeurd op mijn rug. En in een andere functie had ik niet zoveel trek. Ik had eerder al een jaartje verplicht in de krijgsmacht doorgebracht, dus...
Maar in ieder geval wel 8 gratis vlieguren gehad. ;-)
Johnny_Footballherowoensdag 27 april 2005 @ 16:42
quote:
Op woensdag 27 april 2005 16:38 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Nee, uiteindelijk afgekeurd op mijn rug.
Maar in ieder geval wel 8 gratis vlieguren gehad. ;-)
Fysiek ben ik ook helemaal in orde. Zicht en gehoor is uitstekend. Behoorlijk stressbestendig, koudbloedig te noemen zelfs.

Ik hoop alleen dat ik in die kist pas met m'n 1.93 en 90kg.

Ik wil me dus eventueel ook orienteren op Cougar/Apache piloot.
Freeflyerwoensdag 27 april 2005 @ 18:05
voor F16 piloot ben je denk ik te lang. gewicht weet ik niet...

er was iets met lengte in combinatie met de onderzeedienst en de vliegers bij de luchtmacht
Johnny_Footballherowoensdag 27 april 2005 @ 18:22
quote:
Op woensdag 27 april 2005 18:05 schreef Freeflyer het volgende:
voor F16 piloot ben je denk ik te lang. gewicht weet ik niet...

er was iets met lengte in combinatie met de onderzeedienst en de vliegers bij de luchtmacht
Ik kan de statistieken er niet van vinden. Dus vooralsnog ben ik niet afgeschreven.
Johnny_Footballherowoensdag 27 april 2005 @ 18:25
De minimale lengte voor de functie van vlieger is 1.63 m en de maximale lengte 1.93 m. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen.



Kantje boord!
Weezbatwoensdag 27 april 2005 @ 18:26
Volgens mij was het zo toen ik solliciteerde dat je max 1,97 mocht zijn voor jachtvlieger, dus lengte zal ook niet zo'n probleem zijn.

Oops zie net 1,93 staan
Johnny_Footballherowoensdag 27 april 2005 @ 18:27
Nah, laat ik eens 1.92 zijn. Nooit groter dan 1.93 in ieder geval.
kooschdonderdag 28 april 2005 @ 13:01
quote:
Op woensdag 27 april 2005 16:26 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Dan moet ik wel heel diep in mijn geheugen graven. Het is alweer 9 jaar geleden.
...
grote kans dat wij dat nog samen hebben gedaan. Heb namelijk in die periode ook heel het keuringstraject doorlopen. Ben in vervolgens 97 opgekomen op de KMA als BBT-er en anderhalf jaar later afgetest tijdens de EMVO in woensdrecht. Na ongeveer elke vlucht je cockpit schoonmaken en de kotsvlekken uit je overall halen gaat je ook tegenstaan.
nerd4saledonderdag 28 april 2005 @ 16:00
quote:
Op donderdag 28 april 2005 13:01 schreef koosch het volgende:
[..]
grote kans dat wij dat nog samen hebben gedaan. Heb namelijk in die periode ook heel het keuringstraject doorlopen.
Zou kunnen. Ik ben ergens in maart begonnen met de eerste keuring in Gilze-Rijen.

[edit: we hebben het natuurlijk over maart 1996]

[ Bericht 6% gewijzigd door nerd4sale op 29-04-2005 10:23:33 ]
Freeflyerdonderdag 28 april 2005 @ 21:45
quote:
Op woensdag 27 april 2005 18:25 schreef Johnny_Footballhero het volgende:
De minimale lengte voor de functie van vlieger is 1.63 m en de maximale lengte 1.93 m. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen.



Kantje boord!
ik wist dat er wat was met lengte

kantje boord weliswaar maar niks aan de hand dus

Succes
Tetraktyszaterdag 30 april 2005 @ 12:44
Ik ben de afgelopen maand gekeurd voor de KMA, niet voor vlieger maar voor officier elektronica. Op het moment dat die psycholoog een zwak punt vindt in je verhaal gaat hij (of zij) daar een hele tijd over doorzeuren, ik voelde me na het gesprek erg onzeker, maar heb het wel gehaald... Dus laat je niet op je kop zitten door de waarschijnlijk vervelende figuur die je de meest intieme vragen gaat stellen. (Ben je weleens misbruikt?)
stijgende_sterzaterdag 30 april 2005 @ 12:48
Pff... Misschien geheel offtopic, maar mn neef heeft de KMA gedaan. Werkt nu bij het project voro de JSF. Bij defensie dus. En wordt hierna leiding bij een team piloten, zeg maar het management van zo'n kist. En mn oom is monteur van F-16's. Geen officier, maar goed betaald en leuke uitjes!
kooschdinsdag 3 mei 2005 @ 11:11
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 12:48 schreef stijgende_ster het volgende:
Pff... Misschien geheel offtopic, maar mn neef heeft de KMA gedaan. Werkt nu bij het project voro de JSF. Bij defensie dus. En wordt hierna leiding bij een team piloten, zeg maar het management van zo'n kist. En mn oom is monteur van F-16's. Geen officier, maar goed betaald en leuke uitjes!
leuke uitjes, zoals 6 maanden Afghanistan?
stijgende_sterwoensdag 4 mei 2005 @ 00:23
quote:
Op dinsdag 3 mei 2005 11:11 schreef koosch het volgende:

[..]

leuke uitjes, zoals 6 maanden Afghanistan?
Ook dat. Maar ook een leuke 4 weken naar Florida of 3 weken naar sicilië. Op zich niet heel verkeerd hoor.
#ANONIEMdonderdag 12 mei 2005 @ 10:26
Ik moet komende dinsdag voor een tweede keuring naar A'dam. Ik wil Officier Infanterie bij de Landmacht worden met als tweede keus Cavalerie. Psychologische test ging goed, dinsdag Vaststelling Fysieke Belastbaarheid!
#ANONIEMdonderdag 12 mei 2005 @ 10:28
Misschien is het handig om hier een centraal werken bij Defensie-topic van te maken, of bestaat dat al?
J_CDAdonderdag 12 mei 2005 @ 11:43
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 10:26 schreef Sloggi het volgende:
Ik moet komende dinsdag voor een tweede keuring naar A'dam. Ik wil Officier Infanterie bij de Landmacht worden met als tweede keus Cavalerie. Psychologische test ging goed, dinsdag Vaststelling Fysieke Belastbaarheid!
Officier Infanterie, wat houdt dit precies in?
The_Mavericksdonderdag 12 mei 2005 @ 11:51
onder officieren:
sergeant/ wachtmeester
sergeant der 1ste klasse/ wachtmeester der 1ste klasse
sergeant-majoor/ opperwachtmeester
adjudant-onderofficier

Subalterne officieren:

vaandrig/ kornet
tweede luitenant
eerste luitenant
kapitein/ ritmeester

Hoofdofficieren:

majoor
luitenant-kolonel
kolonel

Opper- en vlagofficieren:

brigade-generaal
generaal-majoor
luitenant-generaal
generaal
#ANONIEMdonderdag 12 mei 2005 @ 11:53
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 11:43 schreef J_CDA het volgende:

[..]

Officier Infanterie, wat houdt dit precies in?
Voor de rangen zie hier onder, Infanterie is het 'gewone' voetvolk
The_Mavericksdonderdag 12 mei 2005 @ 11:55
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 11:53 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Voor de rangen zie hier onder, Infanterie is het 'gewone' voetvolk
infanterie zijn de vaklieden

tegenwoordig kun je het eigenlijk geen gewone voetvolk meer noemen
Dementordonderdag 12 mei 2005 @ 11:56
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 11:55 schreef The_Mavericks het volgende:

[..]

infanterie zijn de vaklieden

tegenwoordig kun je het eigenlijk geen gewone voetvolk meer noemen
Precies, ze doen het toch maar weer he!
JackRyandonderdag 12 mei 2005 @ 20:10
Hier staat beschreven hoe de eerste test verloopt voor vlieger KLu:

http://www.airwork.nl/kennisbank/selectie-klu-po1.shtml