Hoe herinner jij jou opa?
Was dat een oude gek cq oude zeur? Iemand die streng was, betweterig was?
Of juist iemand die flamboyant was, dingen deed die een andere opa normaal nooit deed?
Eigenwijs wellicht?
Mijn opa was een zeer eigenwijs man, die zeer sterk in zijn schoenen stond en zware van Nelle shag rokende.
Ooit in Indie nog bokskampioen geweest in zijn regiment en later Indie uitgezet ivm machtsovername door de TNI.
In NL voor de Daf gewerkt in de fabrieken tot hij met pensioen ging.
Hij (samen met mijn oma) nam ons elk jaar mee op vakantie naar Spanje, Oostenrijk, Duitsland en Frankrijk toen we nog klein waren.
Hij was trots op zijn kleinkinderen en gunde ons alles.
Hij hield tevens niet van stilzitten want zo organiseerde hij indo-rock avonden, sponsorde enkele kleine muziekbandjes, en was auto en boks fanaat.
Eigenwijs was hij wel. Luisterde naar niemand, en deed waar hij op dat moment trek in had.
Had mijn oma eten klaargemaakt, zegt hij doodleuk "dag schat, ik ga ff naar het cafetaria een patatje stoofvlees halen. Ook trek?"
Hij kon streng zijn, en dreigen met een pak rammel als we iets zeer stouts hadden gedaan. Die grote knuisten waren voor ons al dreiging genoeg dat we ons we 2 keer bedachten voor we weer wat uitvraten.
Mijn opa was ape trots toen ik aankwam zetten in militair uniform net nadat ik mijn rode baret had gehaald. Zijn ogen glunderden en kwam aanzetten met verhalen over kapitein Westerling ahahahaa
Enfin, die grote sterke man begon aan kracht in te boeten doordat er longlanker bij hem was geconstateerd
Na 3 jaar hield hij het voor gezien. Gesloopt door die ziekte was hij veranderd van een forse man tot een iel uitgemergeld mannetje.
De laatste 2 weken kwam ik elke dag langs in het verzorgingstehuis.
Hij vroeg mij nog om een mes zodat hij zichzelf van het leven kon beroven omdat hij niet langer wilde lijden, en ons een langere gang naar het tehuis wilde besparen. Dat heb ik niet gedaan.
Een dag later overleed hij terwijl hij de naam van zijn moeder prevelde. Ik zat naast die goede oude fijne kerel.
Ik krijg zowaar weer een brok in mijn keel als ik aan mijn opa terug denk