abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 april 2005 @ 22:00:38 #1
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_26506394
In 1995 kwam het eerste deel uit van een cyclus waarvan er momenteel meer dan 60.000.000 van zijn verkocht.

Left Behind, geschreven in het pre-9/11 tijdperk van de midden jaren negentig speelt zich af in de nabije toekomst (tenminste, ik ben, halverwege deel 1 nog geen jaartal tegengekomen). Enkele jaren voor aanvang is de wereld uitgekomen op een systeem van drie munten, de Amerika's en Australië gebruiken dollars, Rusland en Europa gebruiken Marken en Afrika en Azië gebruiken de Yen.

In Israël ontwikkelt een botanist/chemicus een middel waarmee zelfs de dorste woestijn een hoorn des overvloeds wordt en deelt het recept met geen enkel ander land. Rusland, in geldnood besluit samen met Ethiopië, Lybië en Iran Israël aan te vallen en te vernietigen. Dit mislukt, de duizenden raketten en vliegtuigen storten allemaal onschadelijk neer naast woningen, in straten en geen enkel Israëlisch leven gaat verloren.

Dan begint het boek, van het ene moment op het andere verdwijnen er miljoenen mensen over de hele wereld. Vliegtuigen storten neer omdat de piloten weg zijn, van bruidegommen blijft niets over dan een neerfladderend pak, auto's crashen en foetussen verdwijnen spontaan uit de buik. Geen enkel kind blijft over.

Op hetzelfde moment is er ook een schaduwachtige, New World Order, Illuminati, je kent de groeperingen wel, organisatie bezig een nieuwe leider naar voren te schuiven in Europa. Is dit de Anti-Christ? Is het einde der tijden aangebroken?

Deze reeks heb ik lange tijd links laten liggen, het is een fenomeen dat me niet echt aansprak, EO-thrillers. Boeken met een prekende ondertoon. Tot nu toe valt het echter mee en ik had toch niets te lezen dus pikte ik vandaag deel 1 op, normaal gesproken doe ik liever de eerste paar delen maar deze wil ik toch eerst even uittesten, tot nu toe valt het wel redelijk mee trouwens, ik vind het nog redelijk op The Stand van Stephen King lijken, zeker niet te prekerig tot nu toe. Het gaat ten slotte om de Bijbelse Apocalyps, dan kom je vanzelf veel gelovigen tegen.

60.000.000 boeken en dan hebben we het nog niet eens gehad over de rest van de merchandise. Rechts, conservatief Amerika loopt wég met deze boeken. De serie zelf bestaat nu uit een deel of 12, een visual guidebook, discussie handboeken, dan is er nog een parallelle serie die op de militaire gebeurtenissen focussed. Eentje op de politieke en een serie voor kinderen. Er is non-fictie, er zijn graphic novels, de hele mik-mak.

Ka-ching! En toch redelijk onbekend volgens mij in Europa. De serie is (natuurlijk) ook niet zonder haar critici, zo schreef Salon.com er een artikel over (hier dat niet al te lovend is. De serie heeft natuurlijk ook haar eigen website en die vind je op www.leftbehind.com (ook handig voor de collector's editions, de videos, audio-cd's, briefkaarten en muziek).
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_26506704
tvp
  maandag 25 april 2005 @ 22:48:05 #3
20758 Stringer
You have a nice day
pi_26507450
hoe is het geschreven? da vinci code achtig? literatuur? hap slik weg?
"Als de toekomst een optelsom is van wat er mijn leven in het verleden is gebeurd, dan ga ik een ***vette tijd tegemoet."
  maandag 25 april 2005 @ 22:50:07 #4
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_26507493
quote:
Op maandag 25 april 2005 22:48 schreef Stringer het volgende:
hoe is het geschreven? da vinci code achtig? literatuur? hap slik weg?
Tom Clancy-achtig, maar dan Christelijker.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  maandag 25 april 2005 @ 23:00:26 #5
20758 Stringer
You have a nice day
pi_26507709
ok.. ik hou wel van historisch/ religeuze onderlegde boeken.. eens kijken of ik wat kan vinden bij de boekenhandel
"Als de toekomst een optelsom is van wat er mijn leven in het verleden is gebeurd, dan ga ik een ***vette tijd tegemoet."
  maandag 25 april 2005 @ 23:02:42 #6
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_26507769
Ik lees alleen boeken waarin stevig gevloekt wordt.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_26521283
Het klinkt wel spannend, ik zal eens in de bieb kijken of het het lezen waard is.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')