abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26528668
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 20:13 schreef DinoPK het volgende:
Ik moet het allemaal nog maar zien. Zoals er op het moment technische verwachtingen zijn van de nieuwste consoles, kan het niet anders dat mensen heel erg teleurgesteld gaan zijn. Allemaal leuk en aardig hoor 3 processoren, vet snel geheugen, wifi, rf joypads (en de communicator dan?), maar het lijkt wel alsof niemand naar het kosten plaatje kijkt.

Ik neem aan dat MS dit keer wel winst wil maken op het verkopen van hun console, en om al die technologie zometeen voor een nieuwprijs van 500 euro te kunnen kopen? Ik zie het nog niet gebeuren. Overigens heb ik ook mijn twijfels over het succes van de console qua verkoopscijfers. De mogelijkheid tot het ombouwen van de xbox heeft denk ik een grotere impact gehad op de verkopen dan overal te lezen is.
Microsoft zal zeker geen winst maken op z'n consoles. In ieder geval niet in de eerste paar maanden (jaren?) na de release. Hetzelfde geldt voor Sony en Nintendo. Het verkopen van consoles onder de kostprijs gebeurt al jaren en alle fabrikanten doen dit. Een manier om de kosten te drukken is dus door een afgeslankte versie van je console (zonder hdd bijvoorbeeld) op de markt te brengen, wat waarschijnlijk dus ook gaat gebeuren bij de "xbox 360".
  dinsdag 26 april 2005 @ 21:43:09 #102
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_26529957
Ik zie echter een harde schijf van 40 gig niet voor de grootste kosten zorgen in dit ding, wat dus ook zeg maar 't punt van DinoPK is, lijkt me. Het lijkt mij nou niet technologie die in de komende 2 jaar voor een aantrekkelijke prijs te koop zou zijn. Bovendien is dat op de langere termijn ook nog niet zo zeker, waar de Cell processor (als 'ie daadwerkelijk zo aanslaat en gebruikt gaat worden als ervan wordt verwacht) natuurlijk op gigantische schaal geproduceerd zal gaan worden. Bevat de PS3 eigenlijk een harddisk?
pi_26530531
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 21:43 schreef twi het volgende:
Ik zie echter een harde schijf van 40 gig niet voor de grootste kosten zorgen in dit ding, wat dus ook zeg maar 't punt van DinoPK is, lijkt me. Het lijkt mij nou niet technologie die in de komende 2 jaar voor een aantrekkelijke prijs te koop zou zijn. Bovendien is dat op de langere termijn ook nog niet zo zeker, waar de Cell processor (als 'ie daadwerkelijk zo aanslaat en gebruikt gaat worden als ervan wordt verwacht) natuurlijk op gigantische schaal geproduceerd zal gaan worden. Bevat de PS3 eigenlijk een harddisk?
Kijk, het nadeel wat Microsoft heeft (en Nintendo ook in zekere mate), waar Sony véél minder last van heeft, is dat Microsoft geen hardwareproducent is. Oké het onwerpt van de xbox en de xbox 360 zijn natuurlijk van Microsoft zelf, maar ze moeten alle hardware uitbesteden aan andere fabrikanten. Hier heeft Sony een gróót voordeel, omdat Sony (bijna) alles zelf ontwerpt èn produceert! Het overgrote deel van de chips die in de PS3 gaan komen, worden geproduceert in fabrieken van Sony. Bijna alle hardware die erin gaat is ontworpen door Sony zelf, welliswaar met steeds meer hulp van andere bedrijven zoals Toshiba, IBM en Nvidia, maar Sony blijft er een grote rol in spelen en zet zelf de fabrieken op waarin alles geproduceerd gaat worden. En met de Cell hebben ze het helemaal slim aangepakt, want die gaat in ieder geval vele toepassingen krijgen (HDTV's en Homeservers zijn al officiëel aangekondigd).

Goed, laat ik niet teveel over Sony gaan praten, maar m'n punt is dus dat Microsoft altijd hogere kosten maakt wat hardware betreft, omdat ze het dus allemaal moeten uitbesteden. De huidige consoles (puur de hardware, niet kijkend naar wat er terugverdiend wordt met software) hebben ook ooit allemaal verlies gedraaid, maar die van Microsoft verreweg het meeste. Maargoed, ik denk dat je er wel vanuit mag gaan dat Microsoft weet waar ze mee bezig zijn. Investeren kunnen ze... dus dat doen ze dan ook. Verder is een onderdeel van hun strategie om dit keer nog meer mensen op Live! te krijgen, wat natuurlijk ook een mooie inkomstenbron is. En ik geloof dat ze ook steeds meer "downloadable content" tegen betaling willen gaan aanbieden.

Wat die harddisc betreft. Ik denk dat die add-on hdd voor de "simpele" versie van de 360 dan waarschijnlijk een 2,5" schijfje gaat worden van 40GB. Maar dat het grote prijsverschil straks gaat zitten tussen de "premium" versie en de "simpele" versie. Ik denk dat de "premium" versie straks een veel grotere harde schijf gaat krijgen van 160 of misschien wel 250GB en dat 'ie behalve de harde schijf nog veel meer features krijgt die 'm duurder gaan maken.

En om je laatste vraag te beantwoorden... Er is geen harddisc aangekondigd voor de PS3, maar ik denk dat die er niet in gaat komen. Kijk maar wat er is gebeurd met de PS2. Sony is tè bang voor piraterij.
  dinsdag 26 april 2005 @ 22:26:39 #104
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_26531186
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 20:56 schreef P-Style het volgende:

[..]

Ik denk haast dat dit betekent dat de min of meer (maar nog niet officiëel) aangekondige 256MB of 512MB RAM dan weer dezelfde rol gaat spelen als in de ouwe xbox. Dat dit dus gebruikt gaat worden voor zowel het systeem zelf als de voor de graphics, maar dat de GPU zelf dus ook nog die (waarschijnlijk) 10MB embedded RAM gaat gebuiken als framebuffer.

Wat typisch is aan dit hele gebeuren is dat de PS2 met z'n 4MB VRAM eingenlijk rond ditzelfde princiepe ontworpen was! Niet dat de PS2 GPU anti-aliasing en alpha-blending kan uitvoeren, maar wel dat z'n 4MB VRAM als framebuffer gebruikt wordt en dat de rest (textures en dergelijke) uit het gewone RAM kan komen (waar de ene developper beter gebruik van wist te maken dan de andere).

Ik wil dat patent van ATI wel eens wat beter omscheven zien staan, want het lijkt alsof het steeds makkelijker wordt om patenten aan te vragen. Neemt niet weg dat het een veelbelovende techniek is van ATI. Ik ben benieuwd!
eRAM gaf de gamecube in elk spel zijn stabiele framerate van 60, dus dat betreft...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_26531561
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 22:26 schreef Skull-splitter het volgende:
eRAM gaf de gamecube in elk spel zijn stabiele framerate van 60, dus dat betreft...
ATI maakt dus wel meer gebruik van eRAM. Wat ik me afvraag of dat patent zich nou uit in het gebruik van eRAM, of het gebruik van eRAM voor het afhandelen van anti-aliasing en alpha-blending. Ik denk het laatste. Zou wel een vreemd patent zijn, aan de andere kant zal het wel voor het eerst zijn dat deze specifieke toepassing voor eRAM is geïmplementeerd en dat dáár het patent op rust. Maar ik geloof dat het in Amerika sowieso gemakkelijk is om patenten aan te vragen èn te krijgen!
  dinsdag 26 april 2005 @ 22:50:00 #106
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_26531899
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 21:00 schreef P-Style het volgende:
Microsoft zal zeker geen winst maken op z'n consoles. In ieder geval niet in de eerste paar maanden (jaren?) na de release. Hetzelfde geldt voor Sony en Nintendo. Het verkopen van consoles onder de kostprijs gebeurt al jaren en alle fabrikanten doen dit.
Volgens mij was Microsoft de eerste die dit deed met de Xbox.
pi_26532132
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 22:50 schreef chibibo het volgende:
Nou goed... ik wéét in ieder geval dat Sony de PS2 ook onder de kostprijs verkocht toen 'ie net gelanceerd was en dat nog een hele tijd deed en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de GameCube vlak na z'n release meteen winstgevend was.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:12:34 #108
12888 Skull-splitter
pi_26532579
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 22:39 schreef P-Style het volgende:

[..]

ATI maakt dus wel meer gebruik van eRAM. Wat ik me afvraag of dat patent zich nou uit in het gebruik van eRAM, of het gebruik van eRAM voor het afhandelen van anti-aliasing en alpha-blending. Ik denk het laatste. Zou wel een vreemd patent zijn, aan de andere kant zal het wel voor het eerst zijn dat deze specifieke toepassing voor eRAM is geïmplementeerd en dat dáár het patent op rust. Maar ik geloof dat het in Amerika sowieso gemakkelijk is om patenten aan te vragen èn te krijgen!
Gamecube had iets van 4 MB, puur en allee voor de buffer geloof ik, echter kan de rest nu gebruikt zijn voor AA en AF (alphablending zit er immers al sinds jaar voodoo-blok in )
pi_26532613
quote:

[..]

Think again, absoluut niet waar. Microsoft maakt alleen meer verlies dan bv Nintendo omdat M'soft veel meer investeert in hun console.
Wat veel mensen niet weten is dat M'soft de console industrie inging met het plan om halverwege de xbox 2 winst te gaan maken.
Inmiddels heeft M'soft hun break even point al bereikt enkele maanden geleden, het gaat dus beter dan verwacht.
"What will I get for christmas santa?"
-" Well Andy, you'll get cancer."
XBL gamertag: MaskedMuchachoO
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:14:54 #110
12888 Skull-splitter
pi_26532647
quote:

[..]

Elke ontwikkelaar heeft kosten tot en met, en het is maar de vraag of zich dat terugbetaald puur en alleen op hardware. Bij MS hebben ze echter de prijs zo laag gedrukt dat ze wel meer units verkochten, onder het mom van klantenbinding.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:29:14 #111
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_26533066
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:13 schreef piet_pelle het volgende:
Think again, absoluut niet waar. Microsoft maakt alleen meer verlies dan bv Nintendo omdat M'soft veel meer investeert in hun console.
Ik zeg niet dat Microsoft de enige is, maar wel dat ze de eerste waren. Bij de introductie van de Xbox was het namelijk 'hot news' dat deze met verlies verkocht zou worden. De marges zullen altijd wel laag of zelfs nihil zijn geweest, maar volgens mij werd op de oudere consoles (8-, 16-, 32- en 64-bit) echt geen verlies geleden.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:33:56 #112
35662 Heintje
Gears of War.
pi_26533201
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:13 schreef piet_pelle het volgende:

[..]

Wat veel mensen niet weten is dat M'soft de console industrie inging met het plan om halverwege de xbox 2 winst te gaan maken.
Inmiddels heeft M'soft hun break even point al bereikt enkele maanden geleden, het gaat dus beter dan verwacht.
Ze zijn toch pas een tijdje geleden winst gaan maken (op jaar basis dan) volgens mij is de Xbox in zijn geheel nog steeds niet winstgevend hoor. En als ik dit zo allemaal lees zal hij dat verlopig ook nog niet zijn ook.

Ik ben benieuwd wat de prijs gaat worden. Ik denk in het begin toch nog redelijk duur. Duurder dan de meeste mensen er voor over hebben. En dan 1 of twee maanden voor de release van de PS3 komen er ineens aanbiedingen.
Als ze slim zijn word de eerste partij een limeted edition zodat de mensen die hem meteen kopen wel meer betalen maar daar dan ook wat specialers voor terug krijgen.
Op vrijdag 1 juni 2007 11:29 schreef Tain het volgende:
Deze uitspraak mag hier ook wel staan
Spel- en typefouten voorbehouden.
pi_26533341
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:29 schreef chibibo het volgende:
Ik zeg niet dat Microsoft de enige is, maar wel dat ze de eerste waren. Bij de introductie van de Xbox was het namelijk 'hot news' dat deze met verlies verkocht zou worden. De marges zullen altijd wel laag of zelfs nihil zijn geweest, maar volgens mij werd op de oudere consoles (8-, 16-, 32- en 64-bit) echt geen verlies geleden.
Ja... maar zoals ik al zei, was de PS2 dus de eerste console die flink onder de kostprijs werd verkocht. Hoe het zat met de oudere consoles weet ik echter niet. Maar ik denk dat het toen wel meeviel.
  dinsdag 26 april 2005 @ 23:55:56 #114
51078 chibibo
Jiepapaa!
pi_26533809
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:38 schreef P-Style het volgende:
Ja... maar zoals ik al zei, was de PS2 dus de eerste console die flink onder de kostprijs werd verkocht.
Hmm... gebeurde dit niet pas nadat de Xbox te koop was, omdat deze werd gelanceerd tegen een veel lagere prijs dan die van de PS2?
pi_26533994
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 23:55 schreef chibibo het volgende:

[..]

Hmm... gebeurde dit niet pas nadat de Xbox te koop was, omdat deze werd gelanceerd tegen een veel lagere prijs dan die van de PS2?
Nee, de xbox werd namelijk voor dezelfde prijs gelanceerd. En de PSX, Saturn en N-64 werden ook al onder kostprijs verkocht.
Is toch niet zo moeilijk aan te nemen, bij mobieltjes gaat het ook zo.
  woensdag 27 april 2005 @ 00:02:21 #116
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_26534015
De PS2 werd gelanceerd voor 1149 gulden, de Xbox voor 479 euro. Da's dus niet zo gek veel minder voor een op zich minder geavanceerde console (immers zijn 't aangepaste PC componenten).
pi_26534510
quote:
Op woensdag 27 april 2005 00:02 schreef twi het volgende:
De PS2 werd gelanceerd voor 1149 gulden, de Xbox voor 479 euro. Da's dus niet zo gek veel minder voor een op zich minder geavanceerde console (immers zijn 't aangepaste PC componenten).
Ik gok dat de Europese prijs van de 360 hooguit ¤499,- en op z'n minst ¤399,- zal zijn. In de VS zal 'ie misschien maar $399,- Hier in Europa betalen we sowieso idioot veel meer dan aan de overkant van de oceaan als het neerkomt op consoles of games (of eigenlijk alle electronica).
  woensdag 27 april 2005 @ 00:36:58 #118
529 twi
Het lichtje is uit...
pi_26534864
Ik zet 'm op 549 of 599. Althans, voor de versie met harde schijf.
pi_26535060
Neeh, zo gek zullen ze toch wel niet zijn. En anders dan importeer je hem toch gewoon, dan zijn de spellen ook goedkoper en kan je ze nog eerder krijgen ook.
  woensdag 27 april 2005 @ 08:10:27 #120
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_26537258
Ik denk dat ie tussen de 500 en 650 gaat zitten.
Hoe dan ook, ik koop um bij de release. .
-
  woensdag 27 april 2005 @ 08:45:17 #121
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_26537525
Xbox? Dat kan toch nooit wat worden joh, een console van Microsoft

The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  woensdag 27 april 2005 @ 10:01:05 #122
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_26538854
quote:
Op woensdag 27 april 2005 08:45 schreef Notorious_Roy het volgende:
Xbox? Dat kan toch nooit wat worden joh, een console van Microsoft

huh? volgens mij is deze post komen omhoog drijven uit een heel oud topic....
  woensdag 27 april 2005 @ 11:24:59 #123
34586 kepler
No bounce, no play
pi_26540606
quote:
Op woensdag 27 april 2005 08:10 schreef Dr.Daggla het volgende:
Ik denk dat ie tussen de 500 en 650 gaat zitten.
Hoe dan ook, ik koop um bij de release. .
zekers, ik koop hem ook wel gelijk
The line is a dot to you!
  Eindredactie Games woensdag 27 april 2005 @ 11:27:25 #124
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_26540654
nee, sorry, ik koop hem wel voor 399
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  woensdag 27 april 2005 @ 11:44:40 #125
34586 kepler
No bounce, no play
pi_26540969
quote:
Op woensdag 27 april 2005 11:27 schreef donald_dick het volgende:
nee, sorry, ik koop hem wel voor 399
ik denk dat dat ook wel de release-prijs gaat worden, maar net als de rest zijn dit gewoon geruchten
The line is a dot to you!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')