En wat als het wel als problematisch bekend zou staan? Zou er dan een deskundige dag in-dag uit in dat huis aanwezig zijn ofzo? We hebben in de zaak-Savannah gezien dat de kennis dat een gezin problematisch is ook niets 'alles' zegt ....quote:Persofficier A. Rijsdorp benadrukte dat het gezin niet bij de politie als problematisch bekendstond. ,,Op het oog leek het een heel gewoon gezin.''
Yep, voor haar zusje was het minder ergquote:
Dat is niet waar hoor.quote:Op zaterdag 23 april 2005 10:55 schreef Dante_A het volgende:
Overigens zou het me niet verbazen als juist bij dit soort gevallen in de relationele sfeer de kans op recidive een stuk lager ligt dan bij andere gewelddaden aangezien er aan een aantal heel specfieke criteria moet worden voldaan voor iemand tot zo'n daad komt.
In dat artikel hierboven staat dat hij die 5-jarige dochter op de 7de heeft ziekgemeld. Heel toevallig ongeveer tegelijk met die vrouw.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:18 schreef Loedertje het volgende:
Marieke was 5 dus leerplichtig Roel_Jewel.
Gezien het feit dat de moorden van woensdag op donderdag hebben plaatsgevonden denk ik dat meneer koelbloedig naar zijn werk is gegaan. Hoe hij het heeft opgelost met de school van zijn dochter zullen we later wel ergens lezen denk ik
Wow, dat is zeker verdacht..quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:22 schreef Sanne het volgende:
Dit vind ik zo bizar uit een van die berichten:
"De buurtbewoonster herinnerde zich plotseling dat ze op zondag 10 april, één dag voor de vermissing, in de parkeergarage van de Haverakker een voor haar onbekende vrouw zag die met een emmertje sop en een stofzuiger de achterbak van die auto onder handen nam. "
Oh er zijn mensen die dat kunnen, hoor.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:17 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Vroeg of laat móet je een keer door de mand vallen. Ik kan me idd ook nauwelijks voorstellen dat iemand dat jaaaren voor zich zou kunnen houden.
De kans is groot dat de politie al heel snel redelijk zeker was dat hij het had gedaan maar eerst sluitend bewijs wilde hebben. Want stel dat hun conclusie onjuist was... het is nogal een beschuldigingquote:Op zaterdag 23 april 2005 11:03 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Zie ook mijn posts in het vorige topic waarin ik me afvraag waarom het twee weken heeft geduurd voor dat Richard Harteveld als verdachte/dader werd ontmaskerd.
Riskantquote:Op zaterdag 23 april 2005 11:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
De kans is groot dat de politie al heel snel redelijk zeker was dat hij het had gedaan maar eerst sluitend bewijs wilde hebben. Want stel dat hun conclusie onjuist was... het is nogal een beschuldiging
Toch plegen moordenaars zelden nog een keer een moord en vinden in Nederland bijna alle moorden in de relationele sfeer plaats (afgezien van criminele afrekeningen). Dat er een onderliggende stoornis is die mensen helpt zo'n gruweldaad te plegen heb je gelijk in. Toch zijn partnermoorden meestal wanhoopsdaden. Mensen die (eventueel door een stoornis) geen andere uitweg zien.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:20 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is niet waar hoor.
Dit soort misdrijven wordt gepleegd door mensen die een bepaalde persoonlijkheidsstoornis hebben. De persoonlijkheidsstoornis is de reden dat -whatever de aanleiding- het zo catastrofaal afloopt.
Ik heb in eigen familiekring iets meegemaakt met vergelijkbare kenmerken. Die persoon zit nu al >10 jaar in TBS en komt volgens de 'deskundigen' waarschijnlijk nooit meer vrij vanwege de kans op herhaling.
Dat denk ik ook.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
De kans is groot dat de politie al heel snel redelijk zeker was dat hij het had gedaan maar eerst sluitend bewijs wilde hebben. Want stel dat hun conclusie onjuist was... het is nogal een beschuldiging
Zoiets vermoed ik ook. Ik denk dat er al vrij snel duidelijk was dat de vrouw en kinderen niet meer in leven waren. De noodzaak tot snel handelen is er dan dus uit en kan plaats maken voor grondigheid. Daarna was het dus vooral een kwestie van zo hard en sluitend mogelijk bewijs krijgen. Om hem veroordeeld te kunnen krijgen maar ook om hem de vindplaats van de lichamen te laten aanwijzen.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Omdat ze de kans niet krijgen , de moord wordt relatief snel ontdekt, de echtgenoot is altijd verdachte nummer 1 (ook al wordt dat niet gemeld meteen).quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:34 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Toch plegen moordenaars zelden nog een keer een moord en vinden in Nederland bijna alle moorden in de relationele sfeer plaats (afgezien van criminele afrekeningen). Dat er een onderliggende stoornis is die mensen helpt zo'n gruweldaad te plegen heb je gelijk in. Toch zijn partnermoorden meestal wanhoopsdaden. Mensen die (eventueel door een stoornis) geen andere uitweg zien.
Ik betwijfel het dus of het in de praktijk ook zo uitpakt dat mensen in dit soort gevallen het nog een keer doen.
Dat klopt. Een klein gedeelte wordt idd op die manier levenslang vastgehouden. Daartegenover staan ook minstens evenzoveel gevallen die via TBS weer vrijkomen terwijl ze nooit meer in de samenleving terug hadden moeten keren.quote:Op zaterdag 23 april 2005 10:55 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Wat een onzin. Er zijn in dit land afdelingen die met een mooi woord 'long-stay' afdelingen heten maar waarvan het een publiek geheim is dat die mensen daar nooit meer uit gaan komen tot hun overlijden.
die tranen waren volgens mij gewoon voor hemzelf en daarom zo makkelijk op te roepen.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:21 schreef schatje het volgende:
Hij speelde goed toneel. De burgemeester uit Zoetermeer verteld in de Telegraaf dat Richard H. het nieuws met tranen in z'n ogen bracht.
Ik wist niet dat tranen oproepbaar (op detacheringsbasis) waren. Je hebt ze of je hebt ze nietquote:Op zaterdag 23 april 2005 11:45 schreef milagro het volgende:
[..]
die tranen waren volgens mij gewoon voor hemzelf en daarom zo makkelijk op te roepen.
Hoe naief..quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:50 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Ik wist niet dat tranen oproepbaar (op detacheringsbasis) waren. Je hebt ze of je hebt ze niet
Idd.quote:
Je denkt teveel vanuit je eigen ervaring. Als dit een psychopaat is -waar het wel naar uitziet- dan ervaart hij dit soort zaken heel anders dan jij zou doen. In de eerste plaats kan moord voor een psychopaat net zoiets zijn als het vuilnis buiten zetten. Of zoals de Amerikaanse seriemoordenaar Shawcross bij zijn bekentenis over zijn zoveelste moord zei: 'Business as usual.'quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:16 schreef TheMassive het volgende:
Stel je voor dat hij dit vol had kunnen houden, en hij ermee wegkwam en het gezin als vermist bleef staan, zo iemand kan toch niet de rest van z'n leven doorleven? Elke minuut moet zo iemand leven met zijn daad, en de kans dat hij toch gesnapt word is elke dag aanwezig. De stress die je dan hebt is dan toch ondraaglijk?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |