Ja, ik wil nu gewoon weten hoe het zit en waarom hij tot deze gruwelijke daad is gekomen. Hoe kan iemand nu die kindertjes vermoorden? Het zijn nota bene nog zijn eigen kinderen ook.quote:Op zaterdag 23 april 2005 10:38 schreef twentemeisje het volgende:
Kan er met mijn kop nog steeds niet bij... zit telkens te kijken of er nu al een motief of vindplaats bekend is gemaakt... Hebben jullie dat ook, dat je nu echt alles erover wilt weten? Kan het dan maar moeilijk loslaten...
[..]
Behandelen is in mijn optiek niet gelijk aan genezen... En daarbij komt dat niemand je een 100% garantie kan geven dat iemand 'genezen' is... Zou jij het risico willen nemen?
quote:Echtgenoot begraaft vrouw Claudia en twee kinderen op andere plek
Vader vermoordt vrouw en dochtertjes
Van onze verslaggevers
Claudia H. uit Zoetermeer en haar dochtertjes Marieke (5) en Charlotte (3) zijn al meer dan twee weken dood. Vader Richard vermoordde hen in de nacht van 6 op 7 april.
Dat heeft hij gisternacht bekend. De 31-jarige vrouw en de meisjes zijn in hun slaapkamers vermoord. De politie heeft daar bloedsporen gevonden. Er lag ook bloed in de kofferbak van de auto van H. en in de parkeergarage waar de auto stond.
Rechercheurs hebben de lichamen gistermiddag gevonden op de plaats die Richard H. had aangewezen. Justitie wil niet zeggen waar ze precies waren begraven. Het is ergens in Nederland, buiten Zoetermeer.
De vader deed pas op maandag 11 april, vier dagen na de moord, aangifte van de vermissing van zijn vrouw en kinderen. Hij had hen die ochtend voor het laatst gezien, vertelde hij de politie. Toen hij van zijn werk thuiskwam aan de Haverakker in de wijk Seghwaert, waren ze verdwenen.
Justitie wil niet zeggen hoe de drie om het leven zijn gebracht. Ook geeft ze geen informatie over het motief voor de misdaad. De 33-jarige Richard H. werkt als automatiseringsdeskundige bij de Hotelschool in Den Haag en was niet bekend bij de politie, die spreekt van 'een heel gewoon gezin'. De vrouw was leerkracht op een basisschool in Leidschendam.
Woensdag begon de politie te vermoeden dat de ict'er iets met de moorden te maken kon hebben. Zijn alibi en verklaringen uit een eerder, uitgebreid verhoor bleken niet te kloppen. Donderdag vond de recherche de bloedsporen en werd H. gearresteerd.
Buurtbewoners kregen het nieuws gisteravond te horen op een bijeenkomst op het hoofdbureau van politie in Zoetermeer. De 50 aanwezigen reageerden emotioneel. Ook burgemeester Waaijer was aangedaan.
Geschokte omwonenden hebben zich gisteravond met hun kinderen verzameld in de speeltuin achter de woning van het gezin H. Bij de verzegelde voordeur werden bloemen, knuffels en brandende theelichtjes geplaatst. Kinderen plukten in een aangrenzend parkje paardebloemen, die ook bij het huis werden neergelegd. Sommige aanwezigen zochten huilend steun bij elkaar.
bron: www.ad.nl
Ik had al meteen de echtgenoot in gedachte toen ik over de vermissing hoorde, en ik denk de politie ook. Maar je kunt het niet zomaar roepen.quote:Op zaterdag 23 april 2005 10:48 schreef Pippi het volgende:
[Ik snap niet dat je dan denkt dat je ermee wegkomt/ dat je niet door de mand valt. En dan daarna nog in het winkelcentrum foto's gaan uitdelen van je vrouw en kinderenEn alle medeleven van de buurt ontvangen
![]()
Wat een onzin. Er zijn in dit land afdelingen die met een mooi woord 'long-stay' afdelingen heten maar waarvan het een publiek geheim is dat die mensen daar nooit meer uit gaan komen tot hun overlijden. De langst zittende TBS-er zit nu al ruim 45 jaar. Bij dat soort mensen is wel degelijk de diagnose onbehandelbaar gesteld (al zullen ze dat nooit openlijk toegeven). Het 'fijne' van TBS is nou juist dat je mensen zo ontzettend lang kunt vasthouden. Daarom proberen verdachten ook zo vaak te voorkomen dat ze TBS krijgen, met een celstraf kun je uitrekenen wanneer je vrij komt, met TBS zou dat wel eens tussen zes planken kunnen zijn.quote:Op zaterdag 23 april 2005 10:16 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Het probleem is dat men eigenlijk nooit het label 'onbehandelbaar' geeft. Waardoor de rechter vaak een lagere straf geeft zodat de TBS-behandeling sneller kan beginnen. En TBS duurt zo lang of kort als de artsen beslissen.
De echtgenoot/ echtgenote is altijd hoofdverdachte omdat de meeste moorden toch in de relationele sfeer leggenquote:Op zaterdag 23 april 2005 10:53 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Ik had al meteen de echtgenoot in gedachte toen ik over de vermissing hoorde, en ik denk de politie ook. Maar je kunt het niet zomaar roepen.
Datzelfde gevoel had ik ook destijds met de moord op die Nijmeegse Maja Bradaric. Daar zijn de verdachten ook 'gewoon' op school gekomen en hebben zelfs hun medeleven aan de ouders van dat meisje betuigd. Onbegrijpelijkquote:Op zaterdag 23 april 2005 10:48 schreef Pippi het volgende:
[Ik snap niet dat je dan denkt dat je ermee wegkomt/ dat je niet door de mand valt. En dan daarna nog in het winkelcentrum foto's gaan uitdelen van je vrouw en kinderenEn alle medeleven van de buurt ontvangen
![]()
quote:Familiedrama in Zoetermeer staat niet op zichzelf
ZOETERMEER | Het familiedrama in Zoetermeer is al het tweede deze maand. Vorige week doodde een agent uit Hilversum zijn vrouw en drie kinderen en sloeg daarna de hand aan zichzelf.
Een overzicht van vergelijkbare drama's in ons land in de afgelopen vijf jaar.
2005
januari: Een 18-jarige vrouw uit Culemborg overlijdt, nadat zij in haar woning wordt neergestoken door haar 21-jarige broer. De politie houdt de man aan. Na verhoor bekent hij.
januari: Door een steekpartij in een woning in Den Haag komt een 55-jarige man uit die plaats om het leven. De vermoedelijke dader is de 30-jarige zoon, hij meldt zich op het politiebureau.
januari: De politie treft twee kinderen van 3 en 6 jaar dood aan in een woning aan de Kikkersloot in Zoetermeer. De 38-jarige moeder heeft uren eerder zelfmoord gepleegd door zich voor de trein te gooien.
2004
december: In Ruurlo is in haar ouderlijke woning een 22-jarige vrouw door haar ex-man omgebracht. Ook haar moeder overlijdt later in een ziekenhuis aan haar verwondingen. De 32-jarige ex-man heeft zich kort na het misdrijf bij de politie aangegeven.
oktober: Een 37-jarige moeder en haar drie kinderen van 1, 2 en 12 jaar worden met ernstige steekwonden aangetroffen in en rond een woning aan de Händellaan in Naaldwijk. De moeder overlijdt later in het ziekenhuis aan haar verwondingen.
mei: Drie kinderen van 5, 7 en 8 jaar oud worden door hun opa en oma vermoord aangetroffen in een woning in Berghem. De dader, de 36-jarige moeder, heeft dezelfde dag zelfmoord gepleegd door voor een trein te springen.
april: Een 36-jarige inwoner van Winschoten steekt met een mes zijn 23-jarige ex-vrouw en haar moeder dood.
april: Een 41-jarige vader in Zwolle doodt zijn 14 maanden oude zoontje en pleegt daarna zelfmoord.
2003
december: Een 30-jarige man steekt in Schiedam zijn 31-jarige vriendin en twee van haar zoontjes dood. De jongetjes zijn 5 en 9 jaar oud.
oktober: Een 37-jarige oud-marinier schiet in Kerkrade zijn ex-partner, haar ouders en broer dood.
april: Een verwarde 64-jarige man uit Nootdorp steekt zijn 49-jarige vrouw dood en daarna zichzelf.
februari: Een 27-jarige Amsterdamse wordt gearresteerd op verdenking van het doodsteken van haar dochter, moeder en nichtje. De vrouw belt zelf de politie en bekent.
2002
juli: Een 35-jarige vader steekt zijn woning in Roermond in brand. Zes van zijn zeven kinderen komen om het leven. De moeder ontsnapt aan het vuur door uit een raam te springen. De man krijgt vijftien jaar cel en tbs.
2001
november: Een 23-jarige vrouw komt in Bavel om het leven, vermoedelijk door schotwonden. Haar 54-jarige moeder is neergeschoten en raakt levensgevaarlijk gewond, de vader is lichtgewond. De politie vermoedt dat de aanleiding van het familiedrama in de relationele sfeer ligt.
juni: De politie vindt het levenloze lichaam van een 62-jarige vrouw in haar woning in Halfweg. Onderzoek wijst uit dat haar man haar met messteken om het leven heeft gebracht. De echtgenoot (63) zelf wordt dezelfde dag 's ochtends dood aangetroffen in een woning in Zwanenburg. Daar ligt ook het levenloze lichaam van de bewoner van het huis, een 53-jarige neef van de man.
2000
februari: Een 32-jarige inwoner van Arnhem brengt zijn enige kind, een peuter van anderhalf jaar, om het leven en daarna zichzelf. Zijn 30-jarige vriendin vindt haar partner en zoontje enige uren later in de slaapkamer van hun woning. | ANP
quote:'Ik heb hem nog hulp aangeboden'
door René van Leusden
ZOETERMEER | Vrijdagmiddag 16.00 uur op de Haverakker in de Zoetermeer. De mobiele politiepost, die er sinds de vorige dag staat, is zojuist op een vrachtwagen geladen die nu langzaam wegrijdt. Ook de groene schermen, waarmee het door de recherche onderzochte huis aan het oog werd onttrokken, worden verwijderd. Later op deze middag zal blijken dat het de eerste tekenen zijn, dat de vermissingszaak tot een ontknoping is gekomen.
Bewoners praten, net als de vorige dag, in groepjes op het speelplantsoen, terwijl kinderen in het zonverwarmde zand spelen.
Een van de buurtbewoonsters vertelt dat ze Claudia Harteveld op dinsdag 5 april, zes dagen voordat ze als vermist werd opgegeven, nog heeft gezien. "Claudia liep met haar jongste dochtertje Charlotte (3) naar peuteropvang 't Zwanenest. Charlotte reed op een peuterfietsje met van die zijwieltjes. De laatste twintig meter liepen we samen, want ik bracht mijn zoontje ook naar 't Zwane-nest. Claudia was vrolijk, ze heeft altijd een lach op haar gezicht." De buurtbewoonster, die niet met haar naam in de krant wil, zegt gehoord te hebben dat Charlotte op donderdag 7 april zou zijn ziekgemeld. Ze vindt het erg toevallig dat Claudia's oudste dochtertje Marieke (5) van basisschool De Spelevaert omstreeks dezelfde tijd ook werd ziekgemeld. De buurtbewoonster vertelt ook dat ze de verdachte vader vorige week donderdag (14 april) nog heeft gezien, terwijl hij zijn hond uitliet. "Dat was dus nadat de vermissing al bekend was. Hij stond dromerig te kijken. Ik liet ook m'n hond uit, maar omdat ik hem niet wilde ontmoeten, wandelde ik terug en liet ik mijn man de hond uitlaten. M'n man passeerde hem even later. Die ander stond net mobiel te bellen en groette mijn man alleen met een knikje. Ik heb later nog een briefje in zijn brievenbus gedaan om hem sterkte te wensen. Tja, en ik heb hem nog hulp aangeboden als dat nodig was." Ze vertelt dat een andere buurtbewoonster de vorige avond een schok kreeg bij het zien van tv-beelden waarop de donkerblauwe Opel Astra van de verdachte voor
sporenonderzoek werd weggesleept. De buurtbewoonster herinnerde zich plotseling dat ze op zondag 10 april, één dag voor de vermissing, in de parkeergarage van de Haverakker een voor haar onbekende vrouw zag die met een emmertje sop en een stofzuiger de achterbak van die auto onder handen nam. Ze heeft de informatie doorgespeeld naar de politie. Ab Klein van de recherche in Zoetermeer: "We hebben die informatie nagetrokken, maar het leverde niets op."
http://www.haagschecourant.nl/quote:Vader bekent drie moorden
door René van Leusden
ZOETERMEER | De 31-jarige Zoetermeerse Claudia Harteveld en haar dochtertjes Marieke en Charlotte van 5 en 3 jaar zijn vermoord. De 33-jarige echtgenoot/vader heeft bekend de moorden te hebben gepleegd. Hij zou dat naar eigen zeggen op de late avond van woensdag 6 april hebben gedaan.
Buurtbewoners kwamen vrijdagavond met onder meer bloemen en kaarsen naar de woning, waarin het Zoetermeerse familiedrama zich heeft afgespeeld.
(foto Harry Verkuylen)
De lichamen van de drie slachtoffers zijn gistermiddag op aanwijzing van de verdachte opgegraven. Persofficier van justitie mr. Astrid Rijsdorp, die dit gisteravond bekendmaakte, wilde niet zeggen waar de lichamen waren begraven. Wel liet ze weten dat de plek 'elders in Nederland, niet in Zoetermeer' is. Politie en Openbaar Ministerie (OM) vrezen voor verstoring van de 'plaats delict' als ze de locatie prijsgeven. Onderwijzeres Claudia Harteveld en haar dochtertjes werden sinds maandag 11 april vermist.
De 33-jarige verdachte Zoetermeerder, werkzaam als ict'er op de Hogere Hotelschool in Den Haag, heeft bekend dat hij zijn gezin in de woning aan de Haverakker in Zoetermeer om het leven heeft gebracht. Donderdag werden in de woning bloedsporen aangetroffen in de slaapkamers van de ouders en kinderen. Ook in de achterbak van de auto zijn bloedsporen gevonden, evenals op de plek waar de auto stond geparkeerd. De vondst was mede aanleiding om de man donderdagavond aan te houden. Tijdens een kort verhoor dat daarna volgde, sloeg hij door en bekende de drievoudige moord. Persofficier Rijsdorp wilde nog niet zeggen op welke wijze Claudia Harteveld en haar kinderen om het leven zijn gebracht. De verdachte heeft de lichamen per auto naar de plek gebracht waar hij ze begroef.
Over het motief heeft de man, volgens het OM, nog geen verklaring afgelegd. "Op het oog leek het een heel gewoon gezin. Het was in elk geval niet bij de politie bekend", stelde Rijsdorp. De rechter-commissaris heeft bepaald dat de man in verzekering blijft. Het onderzoek gaat gewoon door. Maandag beslist de rechter-commissaris of de Zoetermeerder in voorlopige hechtenis wordt genomen.
Het bericht over de dramatische ontknoping kwam gisteren niet alleen voor de nabestaanden maar ook voor de buurt en basisschool De Spelevaert als een mokerslag. Het is de tweede keer dit jaar dat de school met kindermoorden wordt geconfronteerd. Begin dit jaar verloor De Spelevaert de 6-jarige Esmée die samen met haar 3-jarige broertje Ivan door hun moeder om het leven werd gebracht. De moeder sloeg daarna de hand aan zichzelf. Op de Haverakker zochten buurtbewoners bij kaarslicht troost bij elkaar.
Zie ook mijn posts in het vorige topic waarin ik me afvraag waarom het twee weken heeft geduurd voor dat Richard Harteveld als verdachte/dader werd ontmaskerd.quote:Op zaterdag 23 april 2005 10:58 schreef Pippi het volgende:
[..]
De echtgenoot/ echtgenote is altijd hoofdverdachte omdat de meeste moorden toch in de relationele sfeer leggen
als je scheiden gaat, blijf je toch met je kinderen zitten, blijkbaar had hij daar geen zin in.quote:Op zaterdag 23 april 2005 10:47 schreef Toeps het volgende:
[..]
Ja, je zou toch ook gewoon kunnen scheiden...
Een ontmaskering binnen twee weken vind ik nog best snel. Wanneer hij verdacht werd weten we niet, misschien werd hij wel direct verdacht toen hij ze als vermist opgaf. Wie zal het zeggen?quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:03 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Zie ook mijn posts in het vorige topic waarin ik me afvraag waarom het twee weken heeft geduurd voor dat Richard Harteveld als verdachte/dader werd ontmaskerd.
Hij WAS ook verdachte, na verhoren niet meer, en vervolgens weer wel. Net als gisteravond, wat is je punt?quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:03 schreef Roel_Jewel het volgende:
[..]
Zie ook mijn posts in het vorige topic waarin ik me afvraag waarom het twee weken heeft geduurd voor dat Richard Harteveld als verdachte/dader werd ontmaskerd.
Er moet dus voor hem iets vreselijks aan de hand geweest zijn om tot zo'n daad te komen en vervolgens te doen of de vrouw + kinderen daadwerkelijk vermist waren.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:06 schreef milagro het volgende:
[..]
als je scheiden gaat, blijf je toch met je kinderen zitten, blijkbaar had hij daar geen zin in.
gesteld dat de reden is, voor een normaal mens is het niet te bevatten, ook niet dat hij dacht er mee weg te komen.
moet je nagaan, hij heeft vanuit kantoor een buurvrouw gebeld die maandag of ze even wilde kijken, want er werd maar niet opgenomen bij hem thuis, later heeft hij dus met zijn vader en schoonmoeder, de móeder dus van Claudia, thuis bij hem zitten wachten op nieuws over Claudia en de kids, ondertussen de wanhopige echtgenoot en vader spelend.
OMG! Als dat waar is (en waarom zou je het in godsnaam verzinnen, maar je hebt natuurlijk altijd van die sensatie-beluste idioten...) dan is de kans dus groot dat er nog iemand van zijn daad afwist...quote:Ze vertelt dat een andere buurtbewoonster de vorige avond een schok kreeg bij het zien van tv-beelden waarop de donkerblauwe Opel Astra van de verdachte voor
sporenonderzoek werd weggesleept. De buurtbewoonster herinnerde zich plotseling dat ze op zondag 10 april, één dag voor de vermissing, in de parkeergarage van de Haverakker een voor haar onbekende vrouw zag die met een emmertje sop en een stofzuiger de achterbak van die auto onder handen nam. Ze heeft de informatie doorgespeeld naar de politie. Ab Klein van de recherche in Zoetermeer: "We hebben die informatie nagetrokken, maar het leverde niets op."
Misschien hebben ze idd wel vanaf de eerste dag alle opties open gehouden. En één van die opties zou dan zijn geweest hem het idee te geven dat ie geen verdachte op dat moment was. In de veronderstelling dat ie opnieuw de fout in zou gaan, en dat ie wellicht terug zou gaan naar de plek waar ie ze begraven heeft. Ze zullen hem dus heus wel hebben geobserveerd.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:06 schreef Dante_A het volgende:
[..]
Een ontmaskering binnen twee weken vind ik nog best snel. Wanneer hij verdacht werd weten we niet, misschien werd hij wel direct verdacht toen hij ze als vermist opgaf, wie zal het zeggen?
Volgens mij is hij die maandag van de 'vermissing' 'gewoon' naar z'n werk gegaan. Anders was hij ws al direct door de mand gevallen. Of is daar al z'n alibi de mist in gegaan?quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:14 schreef Loedertje het volgende:
Zou hij na de moorden gewoon lekker ontspannen naar zijn werk zijn gegaan?
Stel je voor dat hij dit vol had kunnen houden, en hij ermee wegkwam en het gezin als vermist bleef staan, zo iemand kan toch niet de rest van z'n leven doorleven? Elke minuut moet zo iemand leven met zijn daad, en de kans dat hij toch gesnapt word is elke dag aanwezig. De stress die je dan hebt is dan toch ondraaglijk?quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:14 schreef Loedertje het volgende:
Vroeg of laat móet je een keer door de mand vallen. Ik kan me idd ook nauwelijks voorstellen dat iemand dat jaaaren voor zich zou kunnen houdenquote:Op zaterdag 23 april 2005 11:16 schreef TheMassive het volgende:
[..]
Stel je voor dat hij dit vol had kunnen houden, en hij ermee wegkwam en het gezin als vermist bleef staan, zo iemand kan toch niet de rest van z'n leven doorleven? Elke minuut moet zo iemand leven met zijn daad, en de kans dat hij toch gesnapt word is elke dag aanwezig. De stress die je dan hebt is dan toch ondraaglijk?
Yep.quote:Op zaterdag 23 april 2005 11:14 schreef Loedertje het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |