abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26453064
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 13:55 schreef Re het volgende:
da's niet geheel waar
Inderdaad, er kan ook schizofrenie in het spel zijn, of bijvoorbeeld een stoornis als Munchhausen by proxy.
pi_26453155
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 13:53 schreef Meaghan het volgende:
Dat ook ja
Maar ik heb me er altijd wel voor geïnteresseerd. Vooral het speculeren over het 'waarom'.
Het menselijk brein blijft een fascinerend iets
Ken je deze site dan al? Erg interessant voor de liefhebbers.

www.crimelibrary.com
  zaterdag 23 april 2005 @ 14:09:33 #243
262 Re
Kiss & Swallow
pi_26453192
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:01 schreef watchers het volgende:

[..]

Inderdaad, er kan ook schizofrenie in het spel zijn, of bijvoorbeeld een stoornis als Munchhausen by proxy.
Munchhausen niet, dan wil je juist aandacht op je vestigen, Schizofrenie denk ik trouwens ook niet, daar is hij te stabiel voor. We geven natuurlijk al gauw iemand een label omdat we een verklaring nodig hebben voor zijn gedrag, het kan immers niet zomaar gebeuren denken we
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  zaterdag 23 april 2005 @ 14:10:07 #244
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_26453202
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:01 schreef watchers het volgende:

[..]

Maar ook die mensen zijn natuurlijk niet helemaal lekker (heel zacht uitgedrukt).

De enige gevallen die ik ken waarin 'normale' mensen hun kinderen hebben vermoord, vonden plaats in hele extreme omstandigheden. Zoals het verhaal (laatst nog op tv) van de vrouw die tijdens WOII in een concentratiekamp zat en zwanger was (wat ze heel lang had kunnen verbergen). Toen ze uiteindelijk bevallen was, had het kind geen schijn van kans om te overleven. Ze mocht het al niet eens borstvoeding geven. Toch zorgde ze er zo goed mogelijk voor. Tot het op een avond duidelijk werd dat ze samen met haar baby de volgende dag naar de gaskamer zou gaan. Ze heeft het kind toen vermoord om zelf te kunnen overleven. Die vrouw werd nu nog steeds door schuldgevoelens verscheurd, terwijl ze wist dat haar kind sowieso niet had kunnen overleven. Maar ja, dan heb je het dus wel over hele bizarre en extreme omstandigheden.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
pi_26453300
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:00 schreef watchers het volgende:

[..]

Het zou best kunnen dat hij dacht dat hij ermee weg zou kunnen komen. Er zijn wel meer gevallen bekend waar mensen met de meest ordinaire verklaringen weg hebben kunnen komen. Zoals bij de zaak West in Engeland waarbij oa verschillende familieleden door het echtpaar West werden vermoord en waar ze zich er bij een politieonderzoek vanaf maakten met de smoes dat die op een goede dag gewoon waren weggegaan en niet meer teruggekomen. Hier in Nederland zijn ook verschillende van dat soort gevallen bekend, zoals dat echtpaar dat niet lang geleden werd opgegraven bij die kinderboerderij en zogenaamd in België in een klooster zou zitten volgens de dader.
Helaas is het zo dat een te lakse politie ervoor zorgde dat ze hiermee weg konden komen, en dat blijkbaar ook niemand in de omgeving moelijke vragen durfde te stellen.

Dus het is niet alleen zo dat de dader denkt dat het met zo'n smoes wel kan lukken, het lukt regelmatig ook nog.

Vluchten is overigens sowieso een schuldbekentenis -en wat moeilijker in Nederland dan in de VS. En bovendien hield Richard H. zo natuurlijk wel het huis en de aandacht.
Toch getuigt het van een zekere naïviteit en mss zelfs wel arrogantie om te denken dat je als man en vader niet als verdachte in beeld zal komen. Het is alleen maar 'uitstel van executie' om je onschuld op te houden in zo'n situatie. Het lijkt mij iig een belangrijke indicator voor de stoornis die deze man heeft.
pi_26453339
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:07 schreef watchers het volgende:

[..]

Ken je deze site dan al? Erg interessant voor de liefhebbers.

www.crimelibrary.com
Ja, dat is een goeie. Erg uitgebreid ook.
pi_26453377
Van www.rtvwest.nl

Zoetermeers gezin in Noord-Brabant opgegraven
zaterdag 23 april 2005

ZOETERMEER - De lijken van de vermoorde Zoetermeerse Claudia Harteveld en haar twee dochtertjes Marieke van 5 jaar en Charlotte van 3 jaar zijn opgegraven in de Brabantse gemeente Alphen-Chaam. Politiemensen hebben vrijdagavond de lichamen opgegraven in een bos en naar het Nederlands Forensisch Instituut in Rijswijk gebracht. Het NFI verricht zaterdag sectie. De slachtoffers werden gevonden na aanwijzingen van de vader en echtgenoot van de slachtoffers, Richard H., die eerder bekende de moorden op 6 april te hebben gepleegd. Hij zit vast. Wat zijn motief is geweest, is onduidelijk.
  † In Memoriam † zaterdag 23 april 2005 @ 14:22:37 #248
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_26453418
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 13:34 schreef Meaghan het volgende:

Deze man Richard H. bleef echter als een 'sitting duck' op de plaats delict. Hij heeft geen enkele vluchtpoging ondernomen? Waarom dan niet vluchten als hij bv. een ander leven wilde? Iedereen die bij z'n gezonde verstand is weet dat je als 'de man van' zowiezo als mogelijke dader in beeld zal komen. Het lijkt haast alsof die man in een schijnwereld heeft geleefd door zich al die dagen voor te doen als de onschuld zelf en daarbij geloofde hij wellicht ook stellig in zijn eigen onschuld. Heel eng..
Er was ook een schriver die in een fcite boek beschreef hoe zijn *vermiste* vrouw mogelijk vermoord en verdwenen zou zijn (gehaktmolenverhaal..)
Ook is er een arts die zijn Thaise bruidje liet *verdwijnen* en hierover de meest ongeloofwaardige verhalen de wereld in bracht.

Als de politie bij elke vermissing direct aan moord gaat denken en de persoon die aangifte doet oppakt zouden de gevangenissen in NL nog voller zijn .
De eerste 24 uur doet de poltie sowieso vrij weinig omdat er altijd een kans bestaat dat de *wegloper* terugkomt.
Zelfs als er kids bij betrokken zijn.
pi_26453423
Zelfs als je schizofreen bent ga je nog geen kinderen vermoorden dan moet er meer fout zitten.

We hebben als maatschappij misschien bepaalde stoornissen misschien geclassificeerd, maar daar kun je echt vraagtekens bij zetten. Mijns inziens is de ontwkkkeling van psychiatrie nog op een zeer laag niveau.
pi_26453472

Zou hij daar dan meteen de nacht van woensdag op donderdag naar toe gereden zijn?
Heeft hij zelf vrijgenomen donderdag (om voor zijn zieke gezin te zorgen zogenaamd)?
Of is hij gewoon naar zijn werk gegaan do en vrijdag?
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  zaterdag 23 april 2005 @ 14:35:04 #251
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_26453635
t houd je wel bezig he milagro....
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_26453640
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:25 schreef milagro het volgende:

Zou hij daar dan meteen de nacht van woensdag op donderdag naar toe gereden zijn?
Heeft hij zelf vrijgenomen donderdag (om voor zijn zieke gezin te zorgen zogenaamd)?
Of is hij gewoon naar zijn werk gegaan do en vrijdag?
Ik denk waarschijnlijk dat ie ze wel meteen heeft afgevoerd, om nou met drie lijken thuis te zitten. Trouwens, in het holst van de nacht is dat daar ook niet zo moeilijk om 3 lijken naar de auto te sleuren, met je deur pal in de garage waar geen hond komt lijkt mij.
pi_26453743
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:09 schreef Re het volgende:
Munchhausen niet, dan wil je juist aandacht op je vestigen, Schizofrenie denk ik trouwens ook niet, daar is hij te stabiel voor. We geven natuurlijk al gauw iemand een label omdat we een verklaring nodig hebben voor zijn gedrag, het kan immers niet zomaar gebeuren denken we
Nee, dat klopt: ik bedoelde dan ook in het algemeen mensen die kinderen vermoorden kunnen die andere stoornissen hebben, niet in dit specifieke geval.
pi_26453791
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:22 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Er was ook een schriver die in een fcite boek beschreef hoe zijn *vermiste* vrouw mogelijk vermoord en verdwenen zou zijn (gehaktmolenverhaal..)
Ook is er een arts die zijn Thaise bruidje liet *verdwijnen* en hierover de meest ongeloofwaardige verhalen de wereld in bracht.

Als de politie bij elke vermissing direct aan moord gaat denken en de persoon die aangifte doet oppakt zouden de gevangenissen in NL nog voller zijn .
De eerste 24 uur doet de poltie sowieso vrij weinig omdat er altijd een kans bestaat dat de *wegloper* terugkomt.
Zelfs als er kids bij betrokken zijn.
Maar in dit specifieke geval waren er sporen aanwezig in het huis en in de auto en klopte ook nog eens het verhaal niet wat de man ophield. Die man wist dat hij er gloeiend bij zou zijn als de politie het huis zou onderzoeken. Een huiszoeking zou ook wel plaats hebben gevonden in die andere gevallen die jij nu noemt, maar daar waren dus waarschijnlijk geen aanwijsbare sporen en gingen deze mensen in eerste instantie vrijuit. Richard H. was dus toch niet zo accuraat in het verwijderen van sporen en het bedenken van een goed verhaal waardoor hij zelf al kon weten dat hij door de mand zou vallen. Maar dan alsnog al die dagen je onschuld vol blijven houden, die man is dan toch niet zo koel en berekenend als hij zich in eerste instantie voordeed. Ik krijg toch echt de indruk dat die man zwaar gestoord moet zijn en zeker niet toerekeningsvatbaar is, zoals bij die arts wel het geval was. Dat bleek ook wel uit de grondige planning en het gebrek aan sporen in die zaak.
pi_26453802
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:35 schreef Zephyrus het volgende:

[..]

Ik denk waarschijnlijk dat ie ze wel meteen heeft afgevoerd, om nou met drie lijken thuis te zitten. Trouwens, in het holst van de nacht is dat daar ook niet zo moeilijk om 3 lijken naar de auto te sleuren, met je deur pal in de garage waar geen hond komt lijkt mij.
dat is zo, die garage lag pal achter/aan het huis ook.

kijk, als je de lijken meteen wegwerkt, naar die camping in Brabant rijdt en ze daar begraaft, dan is toch ook niet bepaald een teken van paniek of zo.
Het had ook zo kunnen zijn dat je na de daad volkomen apatisch bent of compleet in paniek en niet weet wat te doen, en dan pas de dag erna later tot rust en tot 'handelen' komt (en dan dus moet wachten tot het weer avond is).

Ik vind het nl een redelijk doordacht plan lijken om meteen zo alert te zijn en tot adequaat handelen in staat
pi_26453845
http://www.lachvandedag.com/2004/juli/b13.htm

Beetje typische humor die Richard..
pi_26453891
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:15 schreef Meaghan het volgende:
Toch getuigt het van een zekere naïviteit en mss zelfs wel arrogantie om te denken dat je als man en vader niet als verdachte in beeld zal komen. Het is alleen maar 'uitstel van executie' om je onschuld op te houden in zo'n situatie. Het lijkt mij iig een belangrijke indicator voor de stoornis die deze man heeft.
Arrogantie vooral, denk ik. Een ik-lul-me-er-wel-uit-want-ik ben-toch-veel-slimmer-dan-hen-mentaliteit. Die arrogantie is trouwens ook vaak de valkuil voor dit soort criminelen.
Als je bedenkt dat seriemoordenaar Ted Bundy gewoon zijn eigen naam Ted gebruikte bij het aanspreken van zijn slachtoffers en dacht daarmee weg te kunnen komen. De politie geloofde dan ook lange tijd niet dat dat de echte naam van de gezochte seriemoordenaar zou zijn, dus kwam hij er inderdaad lange tijd mee weg.
pi_26453905
Edit (dubbel)
pi_26453923
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 14:44 schreef Meaghan het volgende:

[..]

Maar in dit specifieke geval waren er sporen aanwezig in het huis en in de auto en klopte ook nog eens het verhaal niet wat de man ophield. Die man wist dat hij er gloeiend bij zou zijn als de politie het huis zou onderzoeken. Een huiszoeking zou ook wel plaats hebben gevonden in die andere gevallen die jij nu noemt, maar daar waren dus waarschijnlijk geen aanwijsbare sporen en gingen deze mensen in eerste instantie vrijuit. Richard H. was dus toch niet zo accuraat in het verwijderen van sporen en het bedenken van een goed verhaal waardoor hij zelf al kon weten dat hij door de mand zou vallen. Maar dan alsnog al die dagen je onschuld vol blijven houden, die man is dan toch niet zo koel en berekenend als hij zich in eerste instantie voordeed. Ik krijg toch echt de indruk dat die man zwaar gestoord moet zijn en zeker niet toerekeningsvatbaar is, zoals bij die arts wel het geval was. Dat bleek ook wel uit de grondige planning en het gebrek aan sporen in die zaak.
Het lag bij die zaak ook wel enigzins aan slap onderzoek, hoor.
De politie had met 1 telefoontje naar Indonesischse instanties kunnen weten of de vrouw überhaupt in het land was, immers iedereen die het land binnenkomt wordt geregistreerd.

Ik heb soms ook het idee, dat NL gewoon achterloopt op forensisch gebied, en ze meer waarde hechten aan onderzoeken door ondervragingen, getuigen verhoor, dan aan minitieus forensisch onderzoek, meer waarde hechten aan in de zin van de voorkeur geven aan, gewoon een andere aanpak.
Als je naar discovery kijkt is het in de VS 't forensisch gedeelte al sinds jaar en dag de eerste aanpak en ondervraging de ondersteuning, hier lijkt het andersom te zijn.
  zaterdag 23 april 2005 @ 14:53:26 #260
16715 Mylene
*schatje*
pi_26453955
Zou dat dan de plaats zijn waar z'n ouders een plekje op de camping hebben zoals beweerd door de user die als eerste wist te melden dat zijn vermoord??
quote:
De gemeente telt verscheidene campings, bungalowparken, kampeerboerderijen en een jeugdherberg. Men kan heerlijk vertoeven in een groot recreatiegebied met een zwem- en speelvijver, strand- en ligweides of op het grote zwembad weer elders in de gemeente.

Alphen-Chaam is daarnaast een prima uitvalsbasis voor een uitstap naar de steden Breda en Tilburg of de nabij gelegen enclave-gemeente Baarle-Nassau/ Hertog maar ook naar de diverse attractieparken zoals de Efteling, het Land van Ooit en de Beekse Bergen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')