Ja, dat denk ik ook. Ik kan me iig niet voorstellen dat de politie zo snel de partner (altijd de eerste verdachte in dit soort zaken) boven elke verdenking verheven acht. Maar door de berichtgeving lijkt het natuurlijk wel zo. Net als met dit:quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:26 schreef Kozzmic het volgende:
En het zou natuurlijk best onderdeel van een tactiek van de politie kunnen zijn om te doen geloven dat de man niet de belangrijkste verdachte is. Uiteindelijk heeft men toch een bekentenis en het liefst ook de lichamen nodig om hem achter de tralies te krijgen.
Tja, ik kan me hierbij ook niet voorstellen dat ze nu al kunnen zeggen dat dit absoluut niet gebeurd is en dat er geen vrouw met een emmertje is geweest. Ook als hij ontkent dat iemand hem geholpen heeft, zullen ze toch niet alleen op de blauwe ogen van Richard Harteveld afgaan. Neem ik tenminste aan. En het onderzoek kan toch nog lang niet afgerond zijn, al heeft hij dan bekend.quote:De buurtbewoonster herinnerde zich plotseling dat ze op zondag 10 april, één dag voor de vermissing, in de parkeergarage van de Haverakker een voor haar onbekende vrouw zag die met een emmertje sop en een stofzuiger de achterbak van die auto onder handen nam. Ze heeft de informatie doorgespeeld naar de politie. Ab Klein van de recherche in Zoetermeer: "We hebben die informatie nagetrokken, maar het leverde niets op.
Ik snap hetquote:Op zaterdag 23 april 2005 13:29 schreef SeLang het volgende:
[..]
Milagro,
Ik vermoed dat de politie in het begin best een inspectie van het huis gedaan zal hebben. Maar dat is nog wat anders dan een 'echte' huiszoeking, schermen om het huis plaatsen, samples van het tapijt nemen op zoek naar bloedsporen etc omdat je daarmee die man meteen als verdachte aanmerkt (ook ten overstaan van de buurt). Denk je eens in wat een trauma dat is voor iemand die het niet heeft gedaan.
De politie moet het belang van het onderzoek afwegen tegen het belang van een verdachte (in dit geval iemand die zojuist vrouw + kinderen heeft verloren). Ik ken de afwegingen niet, maar ik kan me voorstellen dat grote haast hier niet noodzakelijk was. De verdwijning was al een paar dagen geleden dus er was genoeg tijd voor het verwijderen van eventuele sporen. En sommige sporen zoals bloedsporen kun je toch niet 100% verwijderen - met speciale technieken vindt je die altijd terug.
En vergeet niet dat het hier niet ging om een misdrijf maar een vermissing.
dat zeggen ze toch ook niet?quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:33 schreef Jane het volgende:
[..]
Ja, dat denk ik ook. Ik kan me iig niet voorstellen dat de politie zo snel de partner (altijd de eerste verdachte in dit soort zaken) boven elke verdenking verheven acht. Maar door de berichtgeving lijkt het natuurlijk wel zo. Net als met dit:
[..]
Tja, ik kan me hierbij ook niet voorstellen dat ze nu al kunnen zeggen dat dit absoluut niet gebeurd is en dat er geen vrouw met een emmertje is geweest. Ook als hij ontkent dat iemand hem geholpen heeft, zullen ze toch niet alleen op de blauwe ogen van Richard Harteveld afgaan. Neem ik tenminste aan. En het onderzoek kan toch nog lang niet afgerond zijn, al heeft hij dan bekend.
dat moet 7 april geweest zijn, donderdag dus voor de vermissings melding op maandag.quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:32 schreef Re het volgende:
Dus als ik het ook goed begrijp heeft manlief de school gebeld dat zijn vrouw ziek was, en zijn dochtertje ook, op welke datum was dat ook alweer?
Ja, maar wel een vermissing waarbij de slachtoffers (volgens de echtgenoot) voor het laatst thuis gezien waren en ze verdwenen waren zonder spullen mee te nemen. Al was hij dan zelf onschuldig geweest, dan was er toch denk ik voldoende reden om een gedegen huiszoeking te doen in dat huis. Ze zouden ook thuis door onbekenden kunnen zijn overvallen of zo, waarvan dan eventueel sporen gevonden hadden kunnen worden.quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:29 schreef SeLang het volgende:
En vergeet niet dat het hier niet ging om een misdrijf maar een vermissing.
Nee, maar door de berichtgeving klinkt het een beetje alsof het onderzoek hiernaar is afgerond en men er verder niets meer mee zal doen, dat bedoel ik.quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:35 schreef cpcpb het volgende:
[..]
dat zeggen ze toch ook niet?
ze zeggen dat het onderzoek niets heeft opgeleverd.
dus hebben ze niet kunnen achterhalen wie het is geweest..
Ah, nóg een liefhebber van Discovery Channel, Forensic/Medical Detectives.quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:34 schreef Meaghan het volgende:
Als ik dit zo allemaal lees moet ik ook denken aan dat geval in Amerika waarbij de vader zijn hele gezin uitmoordde, ze nog netjes op een rij in de woonkamer neerlegde en vervolgens de deur achter zich dichttrok en de wijde wereld in trok om een nieuw bestaan op te bouwen. ---knip--
In dat geval van H'sum is de redenatie andersom.quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:33 schreef Tokay het volgende:
Ik begrijp sowieso niet dat je zoiets kunt doen (je gezin vermoorden), maar er dan ook van overtuigd zijn dat je ermee weg kunt komen...
Overigens spookt steeds dat andere familiedrama in Hilversum door mijn hoofd.
Die vader was ook ziek in zijn hoofd (drie zoontjes en z'n vrouw doodgeschoten), maar híj legde daarna de hand aan zichzelf. Maakt hem dat dan 'minder ziek' dan Richard Harteveld?
Over die zaak lijkt men uitgepraat, want de dader heeft zijn eigen lot bepaald.
Lees net dat die man vandaag bij zijn gezin begraven wordt.
Dat zie ik met Richard Harteveld niet zo snel gebeuren...
Ja, wie niet?quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:43 schreef Tokay het volgende:
[..]
Ah, nóg een liefhebber van Discovery Channel, Forensic Detectives.
Dat ook jaquote:Op zaterdag 23 april 2005 13:43 schreef Tokay het volgende:
[..]
Ah, nóg een liefhebber van Discovery Channel, Forensic Detectives.
da's niet geheel waarquote:Op zaterdag 23 april 2005 13:45 schreef vidivici het volgende:
Een kindermoordenaar is per definitie een psychopaat. Een normaal mens heeft instincten die het onmogelijk maken om een kind te doden.
Het zou best kunnen dat hij dacht dat hij ermee weg zou kunnen komen. Er zijn wel meer gevallen bekend waar mensen met de meest ordinaire verklaringen weg hebben kunnen komen. Zoals bij de zaak West in Engeland waarbij oa verschillende familieleden door het echtpaar West werden vermoord en waar ze zich er bij een politieonderzoek vanaf maakten met de smoes dat die op een goede dag gewoon waren weggegaan en niet meer teruggekomen. Hier in Nederland zijn ook verschillende van dat soort gevallen bekend, zoals dat echtpaar dat niet lang geleden werd opgegraven bij die kinderboerderij en zogenaamd in België in een klooster zou zitten volgens de dader.quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:34 schreef Meaghan het volgende:
Als ik dit zo allemaal lees moet ik ook denken aan dat geval in Amerika waarbij de vader zijn hele gezin uitmoordde, ze nog netjes op een rij in de woonkamer neerlegde en vervolgens de deur achter zich dichttrok en de wijde wereld in trok om een nieuw bestaan op te bouwen. Hij heeft jarenlang in alle vrijheid kunnen leven, totdat er een verouderingsfoto werd gemaakt en naar aanleiding hiervan een kop van klei met zijn beeltenis die op tv werd getoond. Zijn buurvrouw herkende hem en zo kon de man uiteindelijk toch opgepakt worden.
Deze man Richard H. bleef echter als een 'sitting duck' op de plaats delict. Hij heeft geen enkele vluchtpoging ondernomen? Waarom dan niet vluchten als hij bv. een ander leven wilde? Iedereen die bij z'n gezonde verstand is weet dat je als 'de man van' zowiezo als mogelijke dader in beeld zal komen. Het lijkt haast alsof die man in een schijnwereld heeft geleefd door zich al die dagen voor te doen als de onschuld zelf en daarbij geloofde hij wellicht ook stellig in zijn eigen onschuld. Heel eng..
Inderdaad, er kan ook schizofrenie in het spel zijn, of bijvoorbeeld een stoornis als Munchhausen by proxy.quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:55 schreef Re het volgende:
da's niet geheel waar
Ken je deze site dan al? Erg interessant voor de liefhebbers.quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:53 schreef Meaghan het volgende:
Dat ook ja![]()
Maar ik heb me er altijd wel voor geïnteresseerd. Vooral het speculeren over het 'waarom'.
Het menselijk brein blijft een fascinerend iets
Munchhausen niet, dan wil je juist aandacht op je vestigen, Schizofrenie denk ik trouwens ook niet, daar is hij te stabiel voor. We geven natuurlijk al gauw iemand een label omdat we een verklaring nodig hebben voor zijn gedrag, het kan immers niet zomaar gebeuren denken wequote:Op zaterdag 23 april 2005 14:01 schreef watchers het volgende:
[..]
Inderdaad, er kan ook schizofrenie in het spel zijn, of bijvoorbeeld een stoornis als Munchhausen by proxy.
Maar ook die mensen zijn natuurlijk niet helemaal lekker (heel zacht uitgedrukt).quote:Op zaterdag 23 april 2005 14:01 schreef watchers het volgende:
[..]
Inderdaad, er kan ook schizofrenie in het spel zijn, of bijvoorbeeld een stoornis als Munchhausen by proxy.
Toch getuigt het van een zekere naïviteit en mss zelfs wel arrogantie om te denken dat je als man en vader niet als verdachte in beeld zal komen. Het is alleen maar 'uitstel van executie' om je onschuld op te houden in zo'n situatie. Het lijkt mij iig een belangrijke indicator voor de stoornis die deze man heeft.quote:Op zaterdag 23 april 2005 14:00 schreef watchers het volgende:
[..]
Het zou best kunnen dat hij dacht dat hij ermee weg zou kunnen komen. Er zijn wel meer gevallen bekend waar mensen met de meest ordinaire verklaringen weg hebben kunnen komen. Zoals bij de zaak West in Engeland waarbij oa verschillende familieleden door het echtpaar West werden vermoord en waar ze zich er bij een politieonderzoek vanaf maakten met de smoes dat die op een goede dag gewoon waren weggegaan en niet meer teruggekomen. Hier in Nederland zijn ook verschillende van dat soort gevallen bekend, zoals dat echtpaar dat niet lang geleden werd opgegraven bij die kinderboerderij en zogenaamd in België in een klooster zou zitten volgens de dader.
Helaas is het zo dat een te lakse politie ervoor zorgde dat ze hiermee weg konden komen, en dat blijkbaar ook niemand in de omgeving moelijke vragen durfde te stellen.
Dus het is niet alleen zo dat de dader denkt dat het met zo'n smoes wel kan lukken, het lukt regelmatig ook nog.
Vluchten is overigens sowieso een schuldbekentenis -en wat moeilijker in Nederland dan in de VS. En bovendien hield Richard H. zo natuurlijk wel het huis en de aandacht.
Ja, dat is een goeie. Erg uitgebreid ook.quote:Op zaterdag 23 april 2005 14:07 schreef watchers het volgende:
[..]
Ken je deze site dan al? Erg interessant voor de liefhebbers.
www.crimelibrary.com
Er was ook een schriver die in een fcite boek beschreef hoe zijn *vermiste* vrouw mogelijk vermoord en verdwenen zou zijn (gehaktmolenverhaal..)quote:Op zaterdag 23 april 2005 13:34 schreef Meaghan het volgende:
Deze man Richard H. bleef echter als een 'sitting duck' op de plaats delict. Hij heeft geen enkele vluchtpoging ondernomen? Waarom dan niet vluchten als hij bv. een ander leven wilde? Iedereen die bij z'n gezonde verstand is weet dat je als 'de man van' zowiezo als mogelijke dader in beeld zal komen. Het lijkt haast alsof die man in een schijnwereld heeft geleefd door zich al die dagen voor te doen als de onschuld zelf en daarbij geloofde hij wellicht ook stellig in zijn eigen onschuld. Heel eng..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |