net terug!!!! Mijn review (geen spoilers!)
Vanmorgen een klein ritje naar Antwerpen gemaakt! Reden? Superman Returns! De eerste vertoning op de zogenaamde Wilkinson American Movie Day (WAMD) begon vanochtend om 11.00 uur. Natuurlijk wilde ik daar als Superman-fan bij aanwezig zijn, en al helemaal aangezien de film van 3 augustus in ons landje te zien is!
Zo gezegd, zo gedaan! Rond 10 uur arriveerden we na een rit van 1,5 uur. Daar aangekomen kregen we kaarten in handen en mochten we plaatsnemen in zaal 8 van het geweldig grote complex! Hoe dichterbij de klok van 11, hoe groter de spanning werd. Na jarenlang wachten werd ik (en vele andere) eindelijk beloond met een nieuwe Superman-film!
De film zelf begint meteen goed! De nostalgie knalt van het scherm af als de credits voorbij vliegen in de ruimte. Al snel ben je opnieuw geintroduceerd aan oude bekende als Lex Luthor (geweldige rol van Kevin Spacey!), moeder Martha Kent en fotograaf Jimmy Olsen. Even later in de film wordt je opnieuw voorgesteld aan Lois Lane, ditmaal vertolkt door Kate Bosworth. De nog onbekende actrice doet erg goed haar best, maar kan het niveau van Margot Kidder (Lois Lane in de Christopher Reeve-films) niet halen. Bosworth oogt te mooi, en heeft niet het botte karakter wat Kidder wel neerzette. Desondanks zet Bosworth een geloofwaardige rol neer, die naar mijn mening iets te weinig screentijd kreeg.
Zoals eerder vermeldt werd de show vaak gestolen door Kevin Spacey. De man zei meteen ja tegen het project toen hij hoorde dat Bryan Singer de film ging regisseerde. Spacey heeft eerder onder hem gewerkt bij The Usual Suspects. Spacey neemt de toorts over van Gene Hackman, en doet dit met al te veel plezier. Je ziet duidelijk dat hij plezier had op de zet, en die fun weet hij goed te gebruiken in het karakter van aartsvijand Lex Luthor.
Superman zelf, en natuurlijk zijn alias Clark Kent, wordt ook door een relatieve nieuwkomer gespeelt. Brandon Routh werd mede gekozen door zijn overtuigende rol van zowel Clark als Superman. Maar ook zijn gelijkenis met Christopher Reeve was zeker een issue! Brandon weet erg goed te overtuigen in de rol van Superman, en vaak was het alsof ik naar Reeve zat te kijken. Zijn Clark Kent was wat mij betreft toch net niet klungelig genoeg.
De film zelf.....Tja, is het genoeg als ik zeg dat ik de volledige 2,5 uur met een big smile op mijn gezicht zat te genieten? De film heeft geen minuut verveeld! Vanaf de eerste spectaculaire reddingsscène tot het wegvliegen van onze held in outer space heb ik genoten van de acteerprestaties en de geweldige effecten! Nog nooit heb ik zo geloofd in CGI! Oh, en mensen, als je denkt dat je veel grote aktiescenes gezien hebt in Batman, X-men of Spiderman, dan staat je nog wat te wachten! Ik zat met tranen in mijn ogen te genieten toen Superman een neerstortend vliegtuig probeerde te redden!
Dus luister allen: GAAT DIT ZIEN!!!!
9/10 (zelfde score als Batman Begins en ik ben altijd objectief en streng!)