FOK!forum / Sport Algemeen / [Honderd Cols Tocht] De zwaarste fietstocht ter wereld
achterop23maandag 18 april 2005 @ 14:59
Dit jaar ben ik van plan om de honderd cols tocht te gaan fietsen. Na wat zoeken heb ik over deze tocht nog geen topic gezien.

quote:
De zwaarste fietstocht ter wereld
Vierduizend kilometer over de zwaarste en bekendste cols van Frankrijk!


De Honderd Cols Tocht is de ultieme uitdaging voor de fietser. Vierduizend kilometer over alle grote gebergten van Frankrijk, over ruim honderd cols en bijna zestig côtes. Een individueel te rijden tocht. Wie deze tocht volbrengt kan zich rekenen tot de allersterksten, tot de echte volhouders. Want de Honderd Cols Tocht kan alleen worden volbracht door fietsers met een geweldig doorzettingsvermogen. Met recht: de ultieme uitdaging
De tocht gaat over alle cols in Frankrijk die een beetje meetellen, zoals:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
 MONT VENTOUX (!)
 COL DU TOURMALET
 COL DU GRAND COLOMBIER (!)
 COL DE LA BONETTE
 COL DE BURDINCURUTCHETA (!)
 COL DE MENTÉ (!)
 COL D'AUBISQUE
 COL DE SOUDET (!)
 COL D"IZOARD
 COL DE L'ISERAN
 COL D'AGNES
 GRAND BALLON
 COL DE LA COUILLOLE
 CORMET DE ROSELEND
 COL DU GALIBIER





Ik ben zelf van plan om half juni te vertrekken en om over de 4000 km tussen de 25 en 35 dagen over te doen. Hiervoor moet flink getraind worden. Gelukkig heb ik kennissen in Limburg wonen, zodat ik daar in de heuvels kan fietsen, ipv het vlakke en saaie Groningen.

Mijn doel is voor vertrek vanuit Maastricht (ik fiets het gedeelte van Maastricht naar de startplaats=Saverne) ongeveer 3000 km gereden te hebben. Dit is ook wel nodig om de tocht goed getraind te beginnen.

Veel meer informatie is te vinden op http://www.100cols.org
Informatie over mijn eigen fietsvakanties is te vinden op http://www.fietspagina.info

Zijn er meer Fok!kers die deze tocht kennen en/of willen gaan rijden? Of verklaren jullie deelnemers aan deze tocht voor gek
Ayaxolamaandag 18 april 2005 @ 16:08
Valt me mee dat je niet bij iemand achterop gaat
ultra_ivomaandag 18 april 2005 @ 17:45
3000km training vind ik iets aan de krappe kant om deze tocht in 25 dagen te doen. Dan moet je al een zeer goed klimmer zijn en erg weinig meenemen.
Zoek je trainingsparcoursen vooral ten zuiden van Zuid-Limburg, vooral ritten via de Baraque Michel en de Baraque Fraiture
#ANONIEMmaandag 18 april 2005 @ 18:45
Ik sluit me aan bij UltraIvo. Van te voren 3000 km getraind hebben is veels te weinig. Je wilt in 35 dagen 4000 km fietsen, door hooggebergte. Da's dik 100 per dag, met gemiddeld één col per dag, maar een flink aantal dagen zul je er 2 of 3 hebben, gezien de route.
Je zult elke dag zeker 4 tot 5 uur op de fiets zitten, dus ook die gewenning moeten hebben.
Maar ik weet natuurlijk niet wat je de afgelopen jaren al hebt gefietst.
achterop23maandag 18 april 2005 @ 18:45
quote:
Op maandag 18 april 2005 17:45 schreef ultra_ivo het volgende:
3000km training vind ik iets aan de krappe kant om deze tocht in 25 dagen te doen. Dan moet je al een zeer goed klimmer zijn en erg weinig meenemen.
Zoek je trainingsparcoursen vooral ten zuiden van Zuid-Limburg, vooral ritten via de Baraque Michel en de Baraque Fraiture
ik ben een redelijk goede klimmer. Heb al eens met 20+ kg bagage van maastricht door de alpen naar monaco gefietst...en dat 2 x binnen 4 weken.

7 mei staat de shimano fiets challenge voor de deur (150 km door de voerstreek).
21 mei limburgs mooiste = 250km door zuid limburg.
De rit van maastricht naar Saverne komt natuurlijk ook nog bij de 3000km op. En gelukkig bouwt de rit zich goed qua gebergte:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vogezen
Bourgogne
Centraal Massief
Pyreneeën
Cevennen
Provence
Alpen
Jura
Vogezen
achterop23maandag 18 april 2005 @ 18:56
quote:
Op maandag 18 april 2005 18:45 schreef Wombcat het volgende:
Ik sluit me aan bij UltraIvo. Van te voren 3000 km getraind hebben is veels te weinig. Je wilt in 35 dagen 4000 km fietsen, door hooggebergte. Da's dik 100 per dag, met gemiddeld één col per dag, maar een flink aantal dagen zul je er 2 of 3 hebben, gezien de route.
Je zult elke dag zeker 4 tot 5 uur op de fiets zitten, dus ook die gewenning moeten hebben.
Maar ik weet natuurlijk niet wat je de afgelopen jaren al hebt gefietst.
voor een nieuweling of niet bergfietser zou 3000km idd te weinig training zijn.
op de 'vlakkere' stukken zal het rond de 200km zijn. In de alpen+pyreneeen e.d. zal het max 120 zijn oid.
Van 2 jaar geleden weet ik dat de iseran bijvoorbeeld een dag fietsen is.
Maar de izoard en de Vars kunnen zeer goed achterelkaar op 1 dag.
Zwansenmaandag 18 april 2005 @ 18:58
pff, ik ga het Pinksterweekend de Alp 'd Huez op en daar zie ik al tegenop... Alleen ik heb vrijwel geen fietservaring.
#ANONIEMmaandag 18 april 2005 @ 19:05
quote:
Op maandag 18 april 2005 18:56 schreef achterop23 het volgende:

[..]

voor een nieuweling of niet bergfietser zou 3000km idd te weinig training zijn.
op de 'vlakkere' stukken zal het rond de 200km zijn. In de alpen+pyreneeen e.d. zal het max 120 zijn oid.
Van 2 jaar geleden weet ik dat de iseran bijvoorbeeld een dag fietsen is.
Maar de izoard en de Vars kunnen zeer goed achterelkaar op 1 dag.
Klopt, ook Telegraphe en Galibier kunnen op één dag. Niettemin ben je dan wel een uurtje of 4-5 bezig, ook afhankelijk van hoe je fietst naturlijk.
Ikzelf heb wel veel in de bergen gefietst. Vorig jaar bv. de Kleine Alpentour gedaan bij Cycletours, daar doe je ook de Iseran, Telegraphe, Galibier, Izouard en Vars aan.
Ben wel meer een wedstrijdfietser dan toerfietser, dus tochten van meer dan 150 doe ik niet zo vaak. Ik heb ook de neiging om wat snel bergop te fietsen, dus na een weekje in de bergen begin ik wel wat moe te raken.

(Overigens fiets ik ook de Fietschallenge, dit jaar mik ik op een plek bij de eerste 30).
achterop23maandag 18 april 2005 @ 19:06
quote:
Op maandag 18 april 2005 18:58 schreef Zwansen het volgende:
pff, ik ga het Pinksterweekend de Alp 'd Huez op en daar zie ik al tegenop... Alleen ik heb vrijwel geen fietservaring.
hey, mijn tante gaat dat ook doen (met het Dagblad van het Noorden ofzo).

Alpe d'Huez is niets mis mee hoor. Als je iets zelf een prestatie vind, dat is dat ook zo!
Je komt echt wel boven
skiczukiemaandag 18 april 2005 @ 19:07
quote:
Op maandag 18 april 2005 18:58 schreef Zwansen het volgende:
pff, ik ga het Pinksterweekend de Alp 'd Huez op en daar zie ik al tegenop... Alleen ik heb vrijwel geen fietservaring.
Succes.
#ANONIEMmaandag 18 april 2005 @ 19:09
quote:
Op maandag 18 april 2005 19:06 schreef achterop23 het volgende:

[..]

hey, mijn tante gaat dat ook doen (met het Dagblad van het Noorden ofzo).

Alpe d'Huez is niets mis mee hoor. Als je iets zelf een prestatie vind, dat is dat ook zo!
Je komt echt wel boven
Mits je voldoende kleine versnelling hebt en niet te hard van start gaat (als je wat weinig getraind hebt. Een collega van me wilde vorig jaar bv. Mont Ventoux op, maar is niet boven gekomen, omdat 'ie in het begin wat hard ging. Hij vertelde later dat 'ie dacht dat 'ie dat eerste stuk (niet zo steil) dan maar vast gehad had, maar kwam zichzelf vervolgens in het bos tegen).
achterop23maandag 18 april 2005 @ 19:15
quote:
Op maandag 18 april 2005 19:09 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Mits je voldoende kleine versnelling hebt en niet te hard van start gaat (als je wat weinig getraind hebt. Een collega van me wilde vorig jaar bv. Mont Ventoux op, maar is niet boven gekomen, omdat 'ie in het begin wat hard ging. Hij vertelde later dat 'ie dacht dat 'ie dat eerste stuk (niet zo steil) dan maar vast gehad had, maar kwam zichzelf vervolgens in het bos tegen).
het bos, daar gaan de meesten kapot (en niet alleen aan de muggen daaro)


Ik vind mezelf wel meer een toerfietser dan een wedstrijdfietser btw
ultra_ivomaandag 18 april 2005 @ 19:15
quote:
Op maandag 18 april 2005 18:45 schreef achterop23 het volgende:


7 mei staat de shimano fiets challenge voor de deur (150 km door de voerstreek).
21 mei limburgs mooiste = 250km door zuid limburg.
De rit van maastricht naar Saverne komt natuurlijk ook nog bij de 3000km op. En gelukkig bouwt de rit zich goed qua gebergte:
Dat is een goede start. Maar nog altijd van de categorie 'kort maar steil'. Ik zou als ik jou was de Fietschallenge vervangen door ofwel de Grenslandklassieker ofwel Mons-Chimay-Mons. Beiden worden op 1 mei verreden.
De dag na Limburgs Mooiste start in Oupeye (15 km ten zuiden van Maastricht) een Belgisch Klimmersbrevet van 175km. Dat zou een mooie combinatie zijn. Straks fiets je tenslotte ook meerdere dagen achter elkaar.

Het wekend erna (27/28-5) is er een perfecte gelegenheid voor je. Het Weekend Ardennais in La Roche en Ardenne. Beide dagen keuze uit ritten tot maximaal 218km, met ook lange beklimmingen.

Verder zijn in juni nog de volgende Belgische tochten aan te raden:
4 juni, Seraing (Luik) Les Crets Ourthe, Aisne, Amblève, 178km klimmersbrevet
11 juni, Bertrix, Les Boucles de la Semois, 207 klimmersbrevet
19 juni, Couvin, Brevet FTA Fagnes-Thierache-Ardennes, 185km klimmersbrevet
25 juni, Baraque Fraiture, LARdennaise, Sebastien Rosseler, 175km klimmersbrevet met start op de Baraque Fraiture.

Alle 4 rijden zou wat teveel zijn, maar 1-2 van deze ritten zijn zeker een goede voorbereiding. Beter dan de Mergellandroute.

Ivo
#ANONIEMmaandag 18 april 2005 @ 19:19
quote:
Op maandag 18 april 2005 19:15 schreef achterop23 het volgende:

[..]

Ik vind mezelf wel meer een toerfietser dan een wedstrijdfietser btw
Dat dacht ik al uit je posts af te leiden (is overigens absoluut niet negatief bedoeld hoor, zulke tochten rijden en al die bergen is altijd een hele prestatie, ongeacht of je dat doet om zo snel mogelijk boven te komen of simpelweg om boven te komen).
achterop23maandag 18 april 2005 @ 19:20
quote:
Op maandag 18 april 2005 19:15 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Dat is een goede start. Maar nog altijd van de categorie 'kort maar steil'. Ik zou als ik jou was de Fietschallenge vervangen door ofwel de Grenslandklassieker ofwel Mons-Chimay-Mons. Beiden worden op 1 mei verreden.
De dag na Limburgs Mooiste start in Oupeye (15 km ten zuiden van Maastricht) een Belgisch Klimmersbrevet van 175km. Dat zou een mooie combinatie zijn. Straks fiets je tenslotte ook meerdere dagen achter elkaar.

Het wekend erna (27/28-5) is er een perfecte gelegenheid voor je. Het Weekend Ardennais in La Roche en Ardenne. Beide dagen keuze uit ritten tot maximaal 218km, met ook lange beklimmingen.

Verder zijn in juni nog de volgende Belgische tochten aan te raden:
4 juni, Seraing (Luik) Les Crets Ourthe, Aisne, Amblève, 178km klimmersbrevet
11 juni, Bertrix, Les Boucles de la Semois, 207 klimmersbrevet
19 juni, Couvin, Brevet FTA Fagnes-Thierache-Ardennes, 185km klimmersbrevet
25 juni, Baraque Fraiture, LARdennaise, Sebastien Rosseler, 175km klimmersbrevet met start op de Baraque Fraiture.

Alle 4 rijden zou wat teveel zijn, maar 1-2 van deze ritten zijn zeker een goede voorbereiding. Beter dan de Mergellandroute.

Ivo
bedankt voor de data! ik was al op zoek naar meer tochten en dan vooral de hoogte in.
#ANONIEMmaandag 18 april 2005 @ 19:20
quote:
Op maandag 18 april 2005 19:15 schreef ultra_ivo het volgende:

Dat is een goede start. Maar nog altijd van de categorie 'kort maar steil'. Ik zou als ik jou was de Fietschallenge vervangen door ofwel de Grenslandklassieker ofwel Mons-Chimay-Mons. Beiden worden op 1 mei verreden.
Fietschallenge is 8 mei, dus die kun je dan evt. ook doen.
*edit* toertocht is 7 mei, 8 mei is de cyclo.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2005 19:23:07 ]
#ANONIEMmaandag 18 april 2005 @ 19:22
quote:
Op maandag 18 april 2005 19:20 schreef achterop23 het volgende:

[..]

bedankt voor de data! ik was al op zoek naar meer tochten en dan vooral de hoogte in.
vgls mij is trouwens dit weekend Klimmen-Banneux-Klimmen (120 km), da's ook een mooie toertocht. Wel net als Fietschallenge meer het korte werk, maar ze zoeken wel de wat onbekendere wegen op.
achterop23maandag 18 april 2005 @ 19:39
quote:
Op maandag 18 april 2005 19:20 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Fietschallenge is 8 mei, dus die kun je dan evt. ook doen.
*edit* toertocht is 7 mei, 8 mei is de cyclo.
ik ga voor de cyclo
okee6maandag 18 april 2005 @ 20:02
Fietsen met of zonder bagage vind ik toch een groot verschil. Met bagage trekt me niet, verder vind ik ook de verbindingsstukken te lang. Ik heb zelf de meeste alpencols al wel eens gezien en fiets er dan toch liever eens drie a vier op een dag, desnoods twee weken lang met wat dagen ertussen. Ik zou er ook niet van kunnen genieten als je het tempo er steeds maar in moet houden. Als het mooi is boven, dan blijf ik liever even staan.

Petje af voor de onderneming, dat is niet mis. Gezien de voorbereiding zal je slagen ook
achterop23maandag 18 april 2005 @ 20:52
Het grote voordeel van m,et bagage is dat je vrijheid hebt. Je ziet wel tot waar je komt en zet daar je tentje op. En dat de volgende dag weer. Boven op een berg sta ik toch wel ff een tijdje stil hoor. Foto's schieten e.d. beetje bijpraten met mede wielrenners. En na een tijdje weer naar beneden, op weg naar de volgende col/côte.
#ANONIEMmaandag 18 april 2005 @ 21:14
Met bepakking in de bergen heb ik nooit gedaan. Wat dat betreft sluit ik me aan bij okee6.

Is dalen met bepakking niet ook nog lastig. De balans in je fiets is dan toch heel anders, plus met het extra gewicht een veel langere remweg.
Kokkersmaandag 18 april 2005 @ 21:32
Grappig, kom ik die Achterop hier ook weer tegen!

(Ben naar aanleiding van zijn avonturen al eens op de fiets gestapt en ook de Alpen over gegaan).

Ik begrijp dat de genoemde tocht 1 van de allerzwaarste is, ik besef ook dat 3000km training niet gering is!

Als je het met 3000 trainingskilometers, je ruime toerervaring, de reis naar het startpunt, puur doorzettingsvermogen en het juiste materiaal niet haalt dan ga je het nooit halen volgens mij
(Ervanuitgaande dat het niet overdreven tegenzit uiteraard).

Het benodigde herstellend vermogen doe je mijnsinziens toch pas op als je dag in dag uit aan het fietsen / klimmen bent.

Succes man, ik houd je in de gaten!
:-P
ultra_ivomaandag 18 april 2005 @ 22:30
quote:
Op maandag 18 april 2005 21:14 schreef Wombcat het volgende:
Met bepakking in de bergen heb ik nooit gedaan. Wat dat betreft sluit ik me aan bij okee6.

Is dalen met bepakking niet ook nog lastig. De balans in je fiets is dan toch heel anders, plus met het extra gewicht een veel langere remweg.
Als ik mijn fiets goed beladen heb dan heb ik geen enkel probleem met dalen met een bepakte fiets. Sterker nog, soms ben ik gewoon sneller met bagage dan zonder. Belangrijk is dat je de gewichtsverdeling hetzelfe maakt als zonder bagage. Veel mensen maken de fout om op een raceframe alle gewicht op een achterdrager te gooien. Dat gaat nooit goed, je fiets gaat kwispelen en stuurt neit meer. Gooi je daarentegen 2/3 van het gewicht op het voorwiel (lowrider) dan ligt je fiets als een blok op de weg. Een toerframe heeft weer meer gewicht op het achterwiel nodig.
achterop23maandag 18 april 2005 @ 23:40
quote:
Op maandag 18 april 2005 21:32 schreef Kokkers het volgende:
Grappig, kom ik die Achterop hier ook weer tegen!

(Ben naar aanleiding van zijn avonturen al eens op de fiets gestapt en ook de Alpen over gegaan).

Ik begrijp dat de genoemde tocht 1 van de allerzwaarste is, ik besef ook dat 3000km training niet gering is!

Als je het met 3000 trainingskilometers, je ruime toerervaring, de reis naar het startpunt, puur doorzettingsvermogen en het juiste materiaal niet haalt dan ga je het nooit halen volgens mij
(Ervanuitgaande dat het niet overdreven tegenzit uiteraard).

Het benodigde herstellend vermogen doe je mijnsinziens toch pas op als je dag in dag uit aan het fietsen / klimmen bent.

Succes man, ik houd je in de gaten!
:-P
Hey. da's leuk. ik ben overal

Dat van dat het herstellend vermogen komt naarmate de tocht vorderd beaam ik zeker. Met de dag wordt je sterker.

Trouwens, de 100cols.org site is in handen van de stichting 100cols en ze hebben mij gevraagd de site aan te passen. Daar ben ik, naast t trainen, dus ook druk mee bezig.

dit jaar wil ik qua bepakking enorm minimaliseren. Alles wat thuis gelaten kan worden is mooi.