De tocht gaat over alle cols in Frankrijk die een beetje meetellen, zoals:quote:De zwaarste fietstocht ter wereld
Vierduizend kilometer over de zwaarste en bekendste cols van Frankrijk!
De Honderd Cols Tocht is de ultieme uitdaging voor de fietser. Vierduizend kilometer over alle grote gebergten van Frankrijk, over ruim honderd cols en bijna zestig côtes. Een individueel te rijden tocht. Wie deze tocht volbrengt kan zich rekenen tot de allersterksten, tot de echte volhouders. Want de Honderd Cols Tocht kan alleen worden volbracht door fietsers met een geweldig doorzettingsvermogen. Met recht: de ultieme uitdaging
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | MONT VENTOUX (!) COL DU TOURMALET COL DU GRAND COLOMBIER (!) COL DE LA BONETTE COL DE BURDINCURUTCHETA (!) COL DE MENTÉ (!) COL D'AUBISQUE COL DE SOUDET (!) COL D"IZOARD COL DE L'ISERAN COL D'AGNES GRAND BALLON COL DE LA COUILLOLE CORMET DE ROSELEND COL DU GALIBIER |
ik ben een redelijk goede klimmer. Heb al eens met 20+ kg bagage van maastricht door de alpen naar monaco gefietst...en dat 2 x binnen 4 weken.quote:Op maandag 18 april 2005 17:45 schreef ultra_ivo het volgende:
3000km training vind ik iets aan de krappe kant om deze tocht in 25 dagen te doen. Dan moet je al een zeer goed klimmer zijn en erg weinig meenemen.
Zoek je trainingsparcoursen vooral ten zuiden van Zuid-Limburg, vooral ritten via de Baraque Michel en de Baraque Fraiture
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Vogezen Bourgogne Centraal Massief Pyreneeën Cevennen Provence Alpen Jura Vogezen |
voor een nieuweling of niet bergfietser zou 3000km idd te weinig training zijn.quote:Op maandag 18 april 2005 18:45 schreef Wombcat het volgende:
Ik sluit me aan bij UltraIvo. Van te voren 3000 km getraind hebben is veels te weinig. Je wilt in 35 dagen 4000 km fietsen, door hooggebergte. Da's dik 100 per dag, met gemiddeld één col per dag, maar een flink aantal dagen zul je er 2 of 3 hebben, gezien de route.
Je zult elke dag zeker 4 tot 5 uur op de fiets zitten, dus ook die gewenning moeten hebben.
Maar ik weet natuurlijk niet wat je de afgelopen jaren al hebt gefietst.
Klopt, ook Telegraphe en Galibier kunnen op één dag. Niettemin ben je dan wel een uurtje of 4-5 bezig, ook afhankelijk van hoe je fietst naturlijk.quote:Op maandag 18 april 2005 18:56 schreef achterop23 het volgende:
[..]
voor een nieuweling of niet bergfietser zou 3000km idd te weinig training zijn.
op de 'vlakkere' stukken zal het rond de 200km zijn. In de alpen+pyreneeen e.d. zal het max 120 zijn oid.
Van 2 jaar geleden weet ik dat de iseran bijvoorbeeld een dag fietsen is.
Maar de izoard en de Vars kunnen zeer goed achterelkaar op 1 dag.
hey, mijn tante gaat dat ook doen (met het Dagblad van het Noorden ofzo).quote:Op maandag 18 april 2005 18:58 schreef Zwansen het volgende:
pff, ik ga het Pinksterweekend de Alp 'd Huez op en daar zie ik al tegenop... Alleen ik heb vrijwel geen fietservaring.
quote:Op maandag 18 april 2005 18:58 schreef Zwansen het volgende:
pff, ik ga het Pinksterweekend de Alp 'd Huez op en daar zie ik al tegenop... Alleen ik heb vrijwel geen fietservaring.
Mits je voldoende kleine versnelling hebt en niet te hard van start gaat (als je wat weinig getraind hebt. Een collega van me wilde vorig jaar bv. Mont Ventoux op, maar is niet boven gekomen, omdat 'ie in het begin wat hard ging. Hij vertelde later dat 'ie dacht dat 'ie dat eerste stuk (niet zo steil) dan maar vast gehad had, maar kwam zichzelf vervolgens in het bos tegen).quote:Op maandag 18 april 2005 19:06 schreef achterop23 het volgende:
[..]
hey, mijn tante gaat dat ook doen (met het Dagblad van het Noorden ofzo).
Alpe d'Huez is niets mis mee hoor. Als je iets zelf een prestatie vind, dat is dat ook zo!
Je komt echt wel boven![]()
het bos, daar gaan de meesten kapot (en niet alleen aan de muggen daaro)quote:Op maandag 18 april 2005 19:09 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Mits je voldoende kleine versnelling hebt en niet te hard van start gaat (als je wat weinig getraind hebt. Een collega van me wilde vorig jaar bv. Mont Ventoux op, maar is niet boven gekomen, omdat 'ie in het begin wat hard ging. Hij vertelde later dat 'ie dacht dat 'ie dat eerste stuk (niet zo steil) dan maar vast gehad had, maar kwam zichzelf vervolgens in het bos tegen).
Dat is een goede start. Maar nog altijd van de categorie 'kort maar steil'. Ik zou als ik jou was de Fietschallenge vervangen door ofwel de Grenslandklassieker ofwel Mons-Chimay-Mons. Beiden worden op 1 mei verreden.quote:Op maandag 18 april 2005 18:45 schreef achterop23 het volgende:
7 mei staat de shimano fiets challenge voor de deur (150 km door de voerstreek).
21 mei limburgs mooiste = 250km door zuid limburg.
De rit van maastricht naar Saverne komt natuurlijk ook nog bij de 3000km op. En gelukkig bouwt de rit zich goed qua gebergte:
Dat dacht ik al uit je posts af te leiden (is overigens absoluut niet negatief bedoeld hoor, zulke tochten rijden en al die bergen is altijd een hele prestatie, ongeacht of je dat doet om zo snel mogelijk boven te komen of simpelweg om boven te komen).quote:Op maandag 18 april 2005 19:15 schreef achterop23 het volgende:
[..]
Ik vind mezelf wel meer een toerfietser dan een wedstrijdfietser btw
bedankt voor de data! ik was al op zoek naar meer tochten en dan vooral de hoogte in.quote:Op maandag 18 april 2005 19:15 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat is een goede start. Maar nog altijd van de categorie 'kort maar steil'. Ik zou als ik jou was de Fietschallenge vervangen door ofwel de Grenslandklassieker ofwel Mons-Chimay-Mons. Beiden worden op 1 mei verreden.
De dag na Limburgs Mooiste start in Oupeye (15 km ten zuiden van Maastricht) een Belgisch Klimmersbrevet van 175km. Dat zou een mooie combinatie zijn. Straks fiets je tenslotte ook meerdere dagen achter elkaar.
Het wekend erna (27/28-5) is er een perfecte gelegenheid voor je. Het Weekend Ardennais in La Roche en Ardenne. Beide dagen keuze uit ritten tot maximaal 218km, met ook lange beklimmingen.
Verder zijn in juni nog de volgende Belgische tochten aan te raden:
4 juni, Seraing (Luik) Les Crets Ourthe, Aisne, Amblève, 178km klimmersbrevet
11 juni, Bertrix, Les Boucles de la Semois, 207 klimmersbrevet
19 juni, Couvin, Brevet FTA Fagnes-Thierache-Ardennes, 185km klimmersbrevet
25 juni, Baraque Fraiture, LARdennaise, Sebastien Rosseler, 175km klimmersbrevet met start op de Baraque Fraiture.
Alle 4 rijden zou wat teveel zijn, maar 1-2 van deze ritten zijn zeker een goede voorbereiding. Beter dan de Mergellandroute.
Ivo
Fietschallenge is 8 mei, dus die kun je dan evt. ook doen.quote:Op maandag 18 april 2005 19:15 schreef ultra_ivo het volgende:
Dat is een goede start. Maar nog altijd van de categorie 'kort maar steil'. Ik zou als ik jou was de Fietschallenge vervangen door ofwel de Grenslandklassieker ofwel Mons-Chimay-Mons. Beiden worden op 1 mei verreden.
vgls mij is trouwens dit weekend Klimmen-Banneux-Klimmen (120 km), da's ook een mooie toertocht. Wel net als Fietschallenge meer het korte werk, maar ze zoeken wel de wat onbekendere wegen op.quote:Op maandag 18 april 2005 19:20 schreef achterop23 het volgende:
[..]
bedankt voor de data! ik was al op zoek naar meer tochten en dan vooral de hoogte in.
ik ga voor de cycloquote:Op maandag 18 april 2005 19:20 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Fietschallenge is 8 mei, dus die kun je dan evt. ook doen.
*edit* toertocht is 7 mei, 8 mei is de cyclo.
Als ik mijn fiets goed beladen heb dan heb ik geen enkel probleem met dalen met een bepakte fiets. Sterker nog, soms ben ik gewoon sneller met bagage dan zonder. Belangrijk is dat je de gewichtsverdeling hetzelfe maakt als zonder bagage. Veel mensen maken de fout om op een raceframe alle gewicht op een achterdrager te gooien. Dat gaat nooit goed, je fiets gaat kwispelen en stuurt neit meer. Gooi je daarentegen 2/3 van het gewicht op het voorwiel (lowrider) dan ligt je fiets als een blok op de weg. Een toerframe heeft weer meer gewicht op het achterwiel nodig.quote:Op maandag 18 april 2005 21:14 schreef Wombcat het volgende:
Met bepakking in de bergen heb ik nooit gedaan. Wat dat betreft sluit ik me aan bij okee6.
Is dalen met bepakking niet ook nog lastig. De balans in je fiets is dan toch heel anders, plus met het extra gewicht een veel langere remweg.
Hey. da's leuk. ik ben overalquote:Op maandag 18 april 2005 21:32 schreef Kokkers het volgende:
Grappig, kom ik die Achterop hier ook weer tegen!
(Ben naar aanleiding van zijn avonturen al eens op de fiets gestapt en ook de Alpen over gegaan).
Ik begrijp dat de genoemde tocht 1 van de allerzwaarste is, ik besef ook dat 3000km training niet gering is!
Als je het met 3000 trainingskilometers, je ruime toerervaring, de reis naar het startpunt, puur doorzettingsvermogen en het juiste materiaal niet haalt dan ga je het nooit halen volgens mij
(Ervanuitgaande dat het niet overdreven tegenzit uiteraard).
Het benodigde herstellend vermogen doe je mijnsinziens toch pas op als je dag in dag uit aan het fietsen / klimmen bent.
Succes man, ik houd je in de gaten!
:-P
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |