Geloof beinvloedt het rationeel denken van iedere religiefanaat. Of dat nou moslim, christen, of weet ik wat voor geloof het ook is.quote:Op maandag 18 april 2005 10:44 schreef Bensel het volgende:
Hmm.. aan de titel te zien lijt dit een rel topic te worden, maar ik zal maar eens proberen een serieuze reactie te plaatsen. eigenlijk post je het antwoord zalf al in de OP: moslims kunnen wel (rationeel) denken. Mits ze het geloof een mindere invloed laten spelen dan wetenschap. Echter, door vele moslims, christenen en andergelovigen word wetenschap gezien als iets slechts, aangezien het niet over God gaat (of het de invloed van een God zou verminderen). Dit gewoon om de simpele reden: als alles bekend is.. waar is God dan?
Mijn topic gaat niet over wat wij van hen denken. Het onderwerp is veeleer: kunnen en mogen moslims gebruik maken van het rationeel denken. Het kritisch beschouwen van koran en hadith. Of dienen zij [f]rigide vast te houden aan verstarde [geloofs]waarheden? Dient de islam haar geur van achterlijkheid te behouden? Wijs er op dat de Nederlandse Moslim Omroep een dergelijke islam niét voorstaat.quote:Op maandag 18 april 2005 10:47 schreef snabbi het volgende:
Absolute bullshit. Het enige waar de gemiddelde nederlander aan denkt bij een moslim is iemand uit de noord-afrikaanse omgeving de middellandse zee volgens tot aan turkije. (in andere woorden de arabische wereld). In zoveel andere landen wonen zoveel moslims. Gebruik die dingen nu niet als synoniem. Niet elke moslim staat achter barbaarse taferelen enzo.
Waarbij zij aangetekend dat christenen hun bijbel filosofisch/wetenschappelijk kunnen en mogen bestuderen. Of dit ook voor moslims geldt?quote:Op maandag 18 april 2005 13:10 schreef Djaser het volgende:
Heel veel moslims denken even onrationeel als een groot aantal christenen. Alleen door het cultuur verschil en de achterstand uit het land waar ze vandaan komen valt het veel meer op.
Wat ik er mee bedoel is dat wanneer je het over een moslim hebt je het niet alleen over de idioten hebt maar ook de normale gelovigen. Vorige week was er toevallig nog een vrouw in goedenmorgen nederland die de teksten van de koran kritisch bekeek en zij was ook moslim.quote:Op maandag 18 april 2005 11:24 schreef Sater het volgende:
Mijn topic gaat niet over wat wij van hen denken. Het onderwerp is veeleer: kunnen en mogen moslims gebruik maken van het rationeel denken. Het kritisch beschouwen van koran en hadith. Of dienen zij [f]rigide vast te houden aan verstarde [geloofs]waarheden? Dient de islam haar geur van achterlijkheid te behouden? Wijs er op dat de Nederlandse Moslim Omroep een dergelijke islam niét voorstaat.![]()
Goedemorgen snabbi: de waarden van onderscheiden koraninterpretaties is niet het subject.quote:Op maandag 18 april 2005 17:09 schreef snabbi het volgende:
Omdat er enorm grote groepen mensen over 1 kam geschoren wordt. Dat is bijna per definitie fout. Wellicht dat een zeer extreme moslim de teksten van de koran niet interpreteert zoals wij dat zouden doen, maar je hebt ook nog een hele grote groep gematigde. Een generaliserende stelling vind ik dus nergens op slaan.
Ik denk dat wij hieraan de schuldig zijn. Wij als westerlingen (christenen) veroveren nog steeds de wereld. Vroeger in de konoliale tijd deden we het met geweld. Zoals we allemaal weten zal je iemands gedachte nooit echt veranderen met geweld, hij doet alleen alsof. Nu doen we het met onze technologien en een enorme massa aan bijvoorbeeld tv programma's die voor iedereen in die wereld ook te ontvangen is. Uit angst voor het overstappen naar atheisme of christendom en uit verwerpelijkheid dat wij in onze cultuur lust zeer centraal zetten grijpen zij terug naar extremere beleving van hun eigen geloof.quote:Op dinsdag 19 april 2005 07:28 schreef Megumi het volgende:
Op zich is idd het moslim extremisme iets van deze en de vorige eeuw. Leuk topic omdat men niet moet vergeten dat de moslim wereld eens heel tolerant was. En je kunt je afvragen waarom dat veranderd is.
Ik dacht dat ergens in de Koran stond dat dat zelfs een verplichting voor moslims is. Ik heb geen koran dus misschien dat een moslim hier dat kan bevestigen/ontkennen?quote:Op maandag 18 april 2005 15:24 schreef Sater het volgende:
[..]
Waarbij zij aangetekend dat christenen hun bijbel filosofisch/wetenschappelijk kunnen en mogen bestuderen. Of dit ook voor moslims geldt?![]()
Excuses van harte en vanzelfsprekend aanvaard. Zou je je bedoeling willen toelichten aangaande algemene beelden en alle moslims? Meen te begrijpen dat je iets in mijn topicartikel mist? Wacht met interesse je toevoeging af.quote:Op dinsdag 19 april 2005 09:17 schreef snabbi het volgende:
Wat ik probeer te zeggen is dat je in een grote groep mensen altijd wel iemand hebt zitten die van de groep afwijkt. Ik woon zelf in Rotterdam en ik ken genoeg Turkse en Marokkaanse mensen die niet open staan voor iets anders, maar ik heb ook een Turkse buurtgenoot die dit duidelijk wel is. Hij heeft dan ook een nederlandse vriendin, waarvan niet verwacht wordt dat zij zich moet bekeren.
Ook heb ik een ben ik bevriend met een Surinamer die islamitisch is. Met hem praat ik regelmatig over zijn geloof, waardoor ik er ook zeer veel over geleerd heb. Hij vergelijkt ook de teksten die hij van verschillende imans die elkaar tegenspreken.
Mijn exuses als ik je topic wat makkelijk wilde wegwimpelen, maar ik vind dat je meer het algemene beeld moet bekijken en niet per definitie alle moslims moet noemen.
Die stroming die Bin Laden vertegenwoordigt is van de 19e eeuw. Toen de arabieren moesten vechten tegen de ook islamitische Ottomaanse Turken.quote:Op dinsdag 19 april 2005 07:28 schreef Megumi het volgende:
Op zich is idd het moslim extremisme iets van deze en de vorige eeuw.
Je vergeet natuurlijk hoe moslims zich altijd al gedragen hebben tegen hindoes e.d.. En dat hun tolerantie tegen christenen en moslims wel in hield dat deze mede-"mensen van het boek" wel naar hun piijpen moesten dansen.quote:Leuk topic omdat men niet moet vergeten dat de moslim wereld eens heel tolerant was. En je kunt je afvragen waarom dat veranderd is.
Topic change naar "Kan de gemiddelde moslim nadenken". Dat er 1 is op de 0.5 miljard kan niet anders dan waar zijn. Ik snap dat je de zelfkritiek mist, maar er is er altijd wel 1 die het wel heeft. (Toevallig ken ik er dan ook nog een paar) Of wellicht ben je meer geinteresseerd in kan de gemiddelde moslim binnen de arabische moslim nadenken (zodat je een bijna onderdrukt volk kan beschouwen)quote:Op dinsdag 19 april 2005 14:27 schreef Sater het volgende:
[..]
Excuses van harte en vanzelfsprekend aanvaard. Zou je je bedoeling willen toelichten aangaande algemene beelden en alle moslims? Meen te begrijpen dat je iets in mijn topicartikel mist? Wacht met interesse je toevoeging af.![]()
Dank, had beter mijn oorspronkelijk idee mag de moslim nadenken. Teken hierbij meteen aan dat de koran nadenken verplicht [b]lijkt te stellen. Wacht op de opstand der kritisch nadenkende moslims tegen de verstarde mollahs.quote:Op woensdag 20 april 2005 00:01 schreef snabbi het volgende:
[..]
Topic change naar "Kan de gemiddelde moslim nadenken". Dat er 1 is op de 0.5 miljard kan niet anders dan waar zijn. Ik snap dat je de zelfkritiek mist, maar er is er altijd wel 1 die het wel heeft. (Toevallig ken ik er dan ook nog een paar) Of wellicht ben je meer geinteresseerd in kan de gemiddelde moslim binnen de arabische moslim nadenken (zodat je een bijna onderdrukt volk kan beschouwen)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |