abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 18 april 2005 @ 01:23:18 #1
118402 Bekendganger
Dat neukt relax.
pi_26313390
Voor de mensen die niet van lange stukken tekst houden, klik hier.

Een heel gedeelte van mijn leven ben ik al geintrigeerd door verschillende 'dingen'. Heel vaak kom ik terecht bij een bepaald 'ding'. Ik zal hieronder een aantal 'dingen' opschrijven die te maken hebben met een specifiek 'ding', om zo meer duidelijkheid te krijgen in wat het precies is en daarmee eindelijk een gedeelte van mijn (nacht)rust terug te krijgen. Althans, voor vanavond.

Dick Tracy

'Vroeger' had ik het spel "Dick Tracy" en speelde ik het regelmatig. Ik speelde het op de SEGA Master System II, maar die informatie is niet echt relevant. Het gaat er hier om dat het gevoel dat ik kreeg van het spel kwam van de tijd waarin het spel zich afspeelt. Een 'Private Dick' die met zijn regenjas en hoed door een stad dwaalt in de jaren '30. Dit alles in ware 'gangster' (dus geen *gAnG_sTaH*) stijl. Natuurlijk is het spel gebaseerd op de strip, maar aangezien we in Nederland niet echt een Marvel Comics hype hebben gehad zoals in de VS, is voor mijn gevoel het spel mijn so called 'begin'.

Hiermee kom ik zelf tot de conclusie dat de jaren '30 en 'Private Eyes' cruciale elementen zijn.

Niet alleen de Master System II maakt deel uit van mijn jeugd, maar ook andere consoles en de ordinaire PC games.

Maniac Mansion

Hierin is het 'puzzel' element belangrijk natuurlijk. Ik denk zelf ook dat het buitenaardse mijn interesse wekt, maar ik ben nu nog te nuchter (als in: realistisch) om daarop in te gaan. Het gaat hierin dus voornamelijk om die specifieke soort van puzzels.

The Dame Was Loaded

Ik weet niet of dit spel ooit echt bekendheid heeft gehad. Ik speelde het omdat ik het eens tegen ben gekomen tussen de oude rommel op een PC-beurs (ik begin nu echt op een nerd te lijken, als dat niet al het geval was). Een beschrijving over dit spel is hier te vinden, voor als je geen flauw idee hebt waar ik het over heb. Het is in ieder geval een combinatie tussen het eerder genoemde "Dick Tracy" (Jaren '30/'40, Detective) en "Maniac Mansion" (Point-n-click puzzels).

Het begin een beetje een topic te lijken voor in GAM. Toch is het dat niet, het onderwerp is niet games, maar het is uitzoeken waar precies iemands interesse in bepaalde zaken vandaan komt (R&P?). Om dus te onderstrepen dat het niet echt gaat om GAM, kom ik aan bij bepaalde films.

Indiana Jones

Geweldige films, daar hoef ik al geen woorden meer over op te schrijven. Wat ik wel even wilde aangeven is dat ook hierin weer het gepuzzel aanwezig is. Ook de jaren '30/'40 zijn weer van de partij. De ideale cocktail voor mijn vertier dus. Ook van deze film werd een spel gemaakt in de vorm van "Maniac Mansion" en deze heb ik dus ook tot in de kleine uurtjes gespeeld, zowel 'vroeger' als in het heden.

?!

Laat op de avond een keer een film op RTL4 gezien over een journalist die een affaire had met een vrouw die, na een heftige woordenwisseling of een handgemeen, valt en hierbij zo ongelukkig dat ze op slag dood is. De journalist maakt zich hierop uit de voeten, omdat hij weet dat hij zijn onschuld nooit zal kunnen bewijzen. Het speelde zich af in de jaren '30/'40 en had ook het element Detective in zich. Het was eigenlijk een waardeloze film, veel te flauwe humor en het acteertalent was niet echt zichtbaar (de film begon dan ook rond een uur of één 's nachts), maar toch bleef ik aan de buis gekluisterd.

Stay Tuned

De reden dat ik uit mijn bed kwam om dit stuk te schrijven. Ik zag een beeld in zwart wit van een man met een hoed op en een regenjas aan, die een blik worp op een voorpagina van een krant en hierbij een stem op de achtergrond dat zijn gedachtengang moest voorstellen. Ook die stem is belangrijk, het geeft de film een bepaalde 'feel' die mijn ogen en oren geopend houdt voor de film. Nu draait de hele film "Stay Tuned" om iets heel anders, maar juist dit stukje joeg mij mijn bed uit. De rest van de film heb ik, de afgelopen vijf jaar, niet gezien. De 'gedachtengang-stem' kwam ook voor in de "?!" film en in "The dame was loaded".

Dit alles op een rijtje gezet, is het als volgt:

• Jaren '30/'40
  • Detective
  • 'Point-n-click alike' puzzels
  • De gedachtengang-stem

Nu terugkomend op het onderwerp (de topic); "Ik ben geinteresseerd in iets...", kom ik tot de volgende vragen:

Waarin ben ik precies geinteresseerd, en waarmee zou ik mezelf nog meer kunnen plezieren, door deze interesse nog verder te ontwikkelen en/of uit te buiten?

Is er iemand met antwoorden?

Ook films, boeken, spellen en allerhande tips zijn welkom.

Omdat ik morgen vroeg op moet en omdat het al tien twintig over één is, heb ik geen spellingscheck kunnen doen. Als er dus zo'n spellingsnazi is die mij wil verbeteren, is dat niet verboden, het is zelfs gewenst, maar dit is dan in elk geval de disclaimer. Dit geldt ook bij eventuele inconsequentie bij het gebruik van bepaalde leestekens of UBB code.

Heeft niemand antwoorden of tips, dan is dit evengoed niet nutteloos geweest, maar een goede indicatie van hoeveel woorden ik kan neerzetten in een tijdspanne van anderhalf uur en een mooie schrijfoefening. Dit ivm mijn toelatingsexamen. Met ruim 850 woorden binnen dat anderhalve uur, ben ik dik tevreden. Ik hoop mijn Nederlands docente ook.

Bedankt en tot ziens.
  • Geen vreemden, maar bekenden.
    pi_26313513
    quote:
    Voor de mensen die niet van lange stukken tekst houden, klik hier.
    en voor mensen die niet van klikken houden??
    Zet `s nachts je prostaat op tenminste 16 graden, dan bevriezen je leidingen niet.
      maandag 18 april 2005 @ 01:30:54 #3
    65837 cerror
    ik kom af en toe
    pi_26313517
    Het ligt op het puntje van mijn tong, ik weet wat je bedoelt.
    Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
    Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
    pi_26313530
    Hm... Grim Fandango is een subliem adventure van de hand van LucasArts (die naast Star Wars actiespellen ook verantwoordelijk waren voor een grote reeks aan zeer goede adventures; zoals Maniac Mansion en diens opvolger Day of the Tentacle, de Monkey Island serie, en de Indiana Jones adventures), doch is dit spel niet point 'n click en relatief nieuw (en de laatste goede adventure van LucasArts )
    hm, ik bedoel dit als spel-tip danwel..
    alias Capriccio Dieu Donné
    pi_26313564
    Ik heb geen flauw idee wat je nu eigenlijk schrijft maar leuk doe je het wel. .
    pi_26313609
    dat kan je alleen maar zelf uitzoeken......
    niet iemand anders...
    ze kunnen je sturen maar meer ook niet
    I'm pretty sure that coffee was invented by guys who were sittin' around smokin' anyways, right? And they just wanted to drink something that would let them stay up late and smoke fucking more! That's my theory.
      maandag 18 april 2005 @ 03:02:56 #7
    30511 Mappy
    Piramide van Austerlitz
    pi_26314197
    quote:
    Waarin ben ik precies geinteresseerd
    De romantiek van het ouderwetse speurwerk (in je eentje, niet met 30 man CIA achter je, maar vaak juist tegengewerkt erdoor)
    De persoonlijkheid van de hoofdrolspelers (zero to hero, underdog (?))
    En dan zeker je affiniteit met die hardop uitgesproken gedachtewolkjes geven aan dat je jezelf hierin kunt vinden.
    quote:
    waarmee zou ik mezelf nog meer kunnen plezieren, door deze interesse nog verder te ontwikkelen en/of uit te buiten?
    Zoek hobby of beroep waarbij je zoiets kunt doen... Hieronder even de eerste dingen die me te binnen schieten

Beroep
    Kan dat dan nog, jagen op misdadigers en dat soort spannende dingen? Jahoor Probeer 's freelance fotograaf/reporter te worden ofzo. Jagen op nieuws Of 't altijd zo spannend is als op tv, mwoh. Of je er je brood mee kunt verdienen, mwoh.

Alternate Reality Games
    Omdat de realiteit niet altijd leuk is, komen er steeds meer Alternate Reality Games, waarbij fictie en waarheid soms naadloos in elkaar overlopen (zie bijvoorbeeld Alternate Reality Gaming Netowrk of Ryan3 en Stali in 'de Pit') .

Adventure games
    Ter aanvulling op de lijst geweldige spellen van vanitasvanitatumetomniava:
    Broken Sword 3 - The sleeping dragon

Boeken
    Inkoppertje, ik denk dat je de boeken van Dan Brown wel geinig vindt, al spelen ze niet in de jaren 30/40, toch komen de karaktereigenschappen die je noemt aardig naar voren (begin met Het Bernini Mysterie)

En als je je echt verveelt, probeer wat meer mensen te vinden die dit soort dingen leuk vinden en zet een leuk projectje in elkaar.
      maandag 18 april 2005 @ 03:09:27 #8
    262 Re
    Kiss & Swallow
    pi_26314236
    discworld noir
    04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
    pi_26314398
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 03:02 schreef Mappy het volgende:

[..]

De romantiek van het ouderwetse speurwerk (in je eentje, niet met 30 man CIA achter je, maar vaak juist tegengewerkt erdoor)
    De persoonlijkheid van de hoofdrolspelers (zero to hero, underdog (?))
    En dan zeker je affiniteit met die hardop uitgesproken gedachtewolkjes geven aan dat je jezelf hierin kunt vinden.
    [..]

Zoek hobby of beroep waarbij je zoiets kunt doen... Hieronder even de eerste dingen die me te binnen schieten

Beroep
    Kan dat dan nog, jagen op misdadigers en dat soort spannende dingen? Jahoor Probeer 's freelance fotograaf/reporter te worden ofzo. Jagen op nieuws Of 't altijd zo spannend is als op tv, mwoh. Of je er je brood mee kunt verdienen, mwoh.

Alternate Reality Games
    Omdat de realiteit niet altijd leuk is, komen er steeds meer Alternate Reality Games, waarbij fictie en waarheid soms naadloos in elkaar overlopen (zie bijvoorbeeld Alternate Reality Gaming Netowrk of Ryan3 en Stali in 'de Pit') .

Adventure games
    Ter aanvulling op de lijst geweldige spellen van vanitasvanitatumetomniava:
    Broken Sword 3 - The sleeping dragon

Boeken
    Inkoppertje, ik denk dat je de boeken van Dan Brown wel geinig vindt, al spelen ze niet in de jaren 30/40, toch komen de karaktereigenschappen die je noemt aardig naar voren (begin met Het Bernini Mysterie)

En als je je echt verveelt, probeer wat meer mensen te vinden die dit soort dingen leuk vinden en zet een leuk projectje in elkaar.
    Je hebt wel gelijk, de TS zoekt inderdaad naar een bepaalde sfeer.
      † In Memoriam † maandag 18 april 2005 @ 06:18:59 #10
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_26314856
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 01:23 schreef Bekendganger het volgende:

• Jaren '30/'40
  • Detective
  • 'Point-n-click alike' puzzels
  • De gedachtengang-stem

Nu terugkomend op het onderwerp (de topic); "Ik ben geinteresseerd in iets...", kom ik tot de volgende vragen:

Waarin ben ik precies geinteresseerd, en waarmee zou ik mezelf nog meer kunnen plezieren, door deze interesse nog verder te ontwikkelen en/of uit te buiten?

Is er iemand met antwoorden?
  • De titel van je stukje dekt de lading niet, het gaat over pure nostalgie
      maandag 18 april 2005 @ 17:48:45 #11
    118402 Bekendganger
    Dat neukt relax.
    pi_26327521
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 01:31 schreef vanitasvanitatumetomniava het volgende:
    Grim Fandango
    Ik schrijf het op. Bedankt! .
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 01:34 schreef Stali. het volgende:
    Ik heb geen flauw idee wat je nu eigenlijk schrijft maar leuk doe je het wel. .
    Op de eerste plaats bedankt voor het lezen en op de tweede plaats bedankt voor het compliment.

Toch jammer dat de inhoud niet echt overkomt, ligt het aan de tekst?
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 03:02 schreef Mappy het volgende:

[..]
    +10 informatief .
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 06:18 schreef Loedertje het volgende:

[..]

De titel van je stukje dekt de lading niet, het gaat over pure nostalgie
    De titel dekt de lading prima als je het mij vraagt, ik ben immers op zoek naar iets. Als je het nou een beetje duidelijker onderbouwt, kun je mij misschien op andere gedachten brengen. Ik ben zeer open minded. .
    Geen vreemden, maar bekenden.
      maandag 18 april 2005 @ 22:12:16 #12
    118402 Bekendganger
    Dat neukt relax.
    pi_26334302
    Is die Dan Brown ook van The Da Vinci Code? Of heb ik de verkeerde?
      maandag 18 april 2005 @ 22:19:46 #13
    30511 Mappy
    Piramide van Austerlitz
    pi_26334578
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 22:12 schreef Bekendganger het volgende:
    Is die Dan Brown ook van The Da Vinci Code? Of heb ik de verkeerde?
    Je hebt de goede De engelstalige titel van Het Bernini Mysterie is overigens Angels and Demons. Gaat ook over de verkiezing van een nieuwe paus
    pi_26334850
    Voor de gedachtenstem alleen al kan ik je Fear and Loathing in Las Vegas aanbevelen.
    FOK! verstandig, lees een P.I.
      maandag 18 april 2005 @ 22:56:02 #15
    118402 Bekendganger
    Dat neukt relax.
    pi_26335761
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 22:19 schreef Mappy het volgende:

[..]

Je hebt de goede De engelstalige titel van Het Bernini Mysterie is overigens Angels and Demons. Gaat ook over de verkiezing van een nieuwe paus
    Ah, Angels and Demons dus. Vandaar dat ik hem niet kon vinden. Vertaalde boeken lees ik niet namelijk. Ik zal eens op bol.com kijken wat me dat gaat kosten en dan zet ik hem in de 'queue'.

Heel erg bedankt.
      maandag 18 april 2005 @ 22:57:51 #16
    118402 Bekendganger
    Dat neukt relax.
    pi_26335824
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 22:28 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
    Voor de gedachtenstem alleen al kan ik je Fear and Loathing in Las Vegas aanbevelen.
    Die heb ik gezien, de gedachtenstem was gaaf, het drugsgebruik was daarin ook gaaf en een geile Cristina Ricci (of hoe ze zich ook schrijft) natuurlijk!.
    pi_26336040
    quote:
    Op maandag 18 april 2005 22:57 schreef Bekendganger het volgende:
    Die heb ik gezien, de gedachtenstem was gaaf, het drugsgebruik was daarin ook gaaf en een geile Cristina Ricci (of hoe ze zich ook schrijft) natuurlijk!.
    Qua game zou je ook nog Max Payne kunnen proberen. Al is dat meer een soort zeer geweldadige film-noir in kleur. Maar die gedachtenstem zit er ook in.
    FOK! verstandig, lees een P.I.
      maandag 18 april 2005 @ 23:58:27 #18
    66485 Muis_84
    Niet voor 1 gat te vangen...
    pi_26337799
    Mooi stukje, ik heb dat gevoel ook wel eens, vooral bij die point 'n click puzzles kon ik ook urenlang aan spelen. Maar echt een titel zou ik niet kunnen bedenken. ik weet alleen dat ik vroeger op DOS nogal vaak Doctor Brain speelde, maar dat was meer rekenpuzzeltjes en dergelijken geloof ik.
    volgens is er er nog zo'n soort spel over een gekkengesticht waar iets vreemds aan de hand is spel is misschien al 5 jaar oud, moet ff in mijn geheugen graven als ik het weet vertel ik het.

Maar echt heel leuk verwoord!
    Vind ik dan...
      maandag 18 april 2005 @ 23:59:28 #19
    66485 Muis_84
    pi_26337829
    En terwijl ik op invoeren klikte schoot het me te binnen, Blackstone Chronicles, maar dat is niet echt maffia achtig... Meer een adventura a la phantasmagoria (als ik het zo goed schrijf) Wat een topspel was dat toen der tijd...
    Vind ik dan...
      dinsdag 19 april 2005 @ 11:47:52 #20
    118402 Bekendganger
    Dat neukt relax.
    pi_26343894
    Laten we de Jaren 30 sfeer niet vergeten. De regenjas en hoed. De zelfstandige Private Eye met zijn kantoortje met glazen deur met belettering en interieur gelijk een bruin cafe.
    pi_26345731
    Dit is echt HEEL herkenbaar!

Je kan 'Who Framed Roger Rabbit' eens proberen .

Daarin zitten ook die jaren 30/40 en die Private Eye.
    Doe mij een Grolsch en Roses.
    "And you...you can suck my ass!"
    pi_26353871
    pi_26354001
    cool
      dinsdag 19 april 2005 @ 18:21:59 #24
    66485 Muis_84
    pi_26354016
    Ik heb ook ooit eens een film gezien over een PI volgens mij was dat met Jack NIckelson, even de titel opzoeken....Gevonden, Chinatown, volgens mij heeft die film ook wel de jaren dertig aspecten...
    http://www.imdb.com/title/tt0071315/
    Vind ik dan...
    pi_26355651
    quote:
    Op dinsdag 19 april 2005 18:21 schreef Muis_84 het volgende:
    Ik heb ook ooit eens een film gezien over een PI volgens mij was dat met Jack NIckelson, even de titel opzoeken....Gevonden, Chinatown, volgens mij heeft die film ook wel de jaren dertig aspecten...
    http://www.imdb.com/title/tt0071315/
    Als er maar een moord moet worden opgelost.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')