Voor de mensen die niet van lange stukken tekst houden, klik
hier.
Een heel gedeelte van mijn leven ben ik al geintrigeerd door verschillende 'dingen'. Heel vaak kom ik terecht bij een bepaald 'ding'. Ik zal hieronder een aantal 'dingen' opschrijven die te maken hebben met een specifiek 'ding', om zo meer duidelijkheid te krijgen in wat het precies is en daarmee eindelijk een gedeelte van mijn (nacht)rust terug te krijgen. Althans, voor vanavond.
Dick Tracy'Vroeger' had ik het spel "Dick Tracy" en speelde ik het regelmatig. Ik speelde het op de SEGA Master System II, maar die informatie is niet echt relevant. Het gaat er hier om dat het gevoel dat ik kreeg van het spel kwam van de tijd waarin het spel zich afspeelt. Een 'Private Dick' die met zijn regenjas en hoed door een stad dwaalt in de jaren '30. Dit alles in ware 'gangster' (dus geen *gAnG_sTaH*) stijl. Natuurlijk is het spel gebaseerd op de strip, maar aangezien we in Nederland niet echt een Marvel Comics hype hebben gehad zoals in de VS, is voor mijn gevoel het spel mijn
so called 'begin'.
Hiermee kom ik zelf tot de conclusie dat
de jaren '30 en
'Private Eyes' cruciale elementen zijn.
Niet alleen de Master System II maakt deel uit van mijn jeugd, maar ook andere consoles en de ordinaire PC games.
Maniac MansionHierin is het 'puzzel' element belangrijk natuurlijk. Ik denk zelf ook dat het buitenaardse mijn interesse wekt, maar ik ben nu nog te nuchter (als in: realistisch) om daarop in te gaan. Het gaat hierin dus voornamelijk om
die specifieke soort van puzzels.
The Dame Was LoadedIk weet niet of dit spel ooit echt bekendheid heeft gehad. Ik speelde het omdat ik het eens tegen ben gekomen tussen de oude rommel op een PC-beurs (ik begin nu echt op een nerd te lijken, als dat niet al het geval was). Een beschrijving over dit spel is
hier te vinden, voor als je geen flauw idee hebt waar ik het over heb. Het is in ieder geval een combinatie tussen het eerder genoemde "Dick Tracy" (Jaren '30/'40, Detective) en "Maniac Mansion" (Point-n-click puzzels).
Het begin een beetje een topic te lijken voor in GAM. Toch is het dat niet, het onderwerp is niet games, maar het is uitzoeken waar precies iemands interesse in bepaalde zaken vandaan komt (R&
P?). Om dus te onderstrepen dat het niet echt gaat om GAM, kom ik aan bij bepaalde films.
Indiana JonesGeweldige films, daar hoef ik al geen woorden meer over op te schrijven. Wat ik wel even wilde aangeven is dat ook hierin weer het gepuzzel aanwezig is. Ook de jaren '30/'40 zijn weer van de partij. De ideale cocktail voor mijn vertier dus. Ook van deze film werd een spel gemaakt in de vorm van "Maniac Mansion" en deze heb ik dus ook tot in de kleine uurtjes gespeeld, zowel 'vroeger' als in het heden.
?!Laat op de avond een keer een film op RTL4 gezien over een journalist die een affaire had met een vrouw die, na een heftige woordenwisseling of een handgemeen, valt en hierbij zo ongelukkig dat ze op slag dood is. De journalist maakt zich hierop uit de voeten, omdat hij weet dat hij zijn onschuld nooit zal kunnen bewijzen. Het speelde zich af in de jaren '30/'40 en had ook het element Detective in zich. Het was eigenlijk een waardeloze film, veel te flauwe humor en het acteertalent was niet echt zichtbaar (de film begon dan ook rond een uur of één 's nachts), maar toch bleef ik aan de buis gekluisterd.
Stay TunedDe reden dat ik uit mijn bed kwam om dit stuk te schrijven. Ik zag een beeld in zwart wit van een man met een hoed op en een regenjas aan, die een blik worp op een voorpagina van een krant en hierbij een stem op de achtergrond dat zijn gedachtengang moest voorstellen. Ook die stem is belangrijk, het geeft de film een bepaalde
'feel' die mijn ogen en oren geopend houdt voor de film. Nu draait de hele film "Stay Tuned" om iets heel anders, maar juist dit stukje joeg mij mijn bed uit. De rest van de film heb ik, de afgelopen vijf jaar, niet gezien.
De 'gedachtengang-stem' kwam ook voor in de "?!" film en in "The dame was loaded".
Dit alles op een rijtje gezet, is het als volgt:
Jaren '30/'40
Detective
'Point-n-click alike' puzzels
De gedachtengang-stem
Nu terugkomend op het onderwerp (de topic); "Ik ben geinteresseerd in iets...", kom ik tot de volgende vragen:
Waarin ben ik precies geinteresseerd, en waarmee zou ik mezelf nog meer kunnen plezieren, door deze interesse nog verder te ontwikkelen en/of uit te buiten?
Is er iemand met antwoorden?
Ook films, boeken, spellen en allerhande tips zijn welkom.
Omdat ik morgen vroeg op moet en omdat het al tien twintig over één is, heb ik geen spellingscheck kunnen doen. Als er dus zo'n spellingsnazi is die mij wil verbeteren, is dat niet verboden, het is zelfs gewenst, maar dit is dan in elk geval de disclaimer. Dit geldt ook bij eventuele inconsequentie bij het gebruik van bepaalde leestekens of UBB code.
Heeft niemand antwoorden of tips, dan is dit evengoed niet nutteloos geweest, maar een goede indicatie van hoeveel woorden ik kan neerzetten in een tijdspanne van anderhalf uur en een mooie schrijfoefening. Dit ivm mijn toelatingsexamen. Met ruim 850 woorden binnen dat anderhalve uur, ben ik dik tevreden. Ik hoop mijn Nederlands docente ook.
Bedankt en tot ziens.