abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26295295
Bron: nu.nl van zaterdag 16 april 2005

DEN HAAG - Staatssecretaris Van der Knaap van Defensie vindt dat bewindslieden met meer respect moeten worden bejegend. De CDA-bewindsman, een vertrouweling van de premier, wil dat ze weer met 'excellentie' worden aangesproken.

"Het geeft wat meer cachet als je met excellentie wordt aangesproken", aldus Van der Knaap zaterdag in een interview in de Volkskrant. "Er mag ook best enige afstand zijn."

De staatssecretaris zelf wordt binnen de hiėrarchisch ingestelde krijgsmacht wel nog voortdurend 'excellentie' genoemd. Hij vindt dat "fantastisch". Maar buiten de muren van Defensie is er minder respect. Premier Balkenende hoort het woord alleen als hij met Van der Knaap in een militaire omgeving is.

Volgens Van der Knaap is er te weinig respect voor ministers en staatssecretarissen "die vaak in heel moeilijke situaties moeten opereren."

De aanspreektitel excellentie voor bewindslieden was tot in de jaren zestig algemeen gangbaar, maar wordt tegenwoordig nog maar zelden gebruikt. Volgens Van der Knaap geeft het woord aan "dat je een bijzondere positie hebt".

Voornaam

De staatssecretaris ergert zich ook aan de de cultuur van het elkaar aanspreken met de voornaam. Dat haalt volgens hem "de status van bewindslieden helemaal onderuit." Hij zag een keer toenmalig vice-premier Jorritsma uit een vergadering komen. "Ze zocht haar chauffeur, die over het Plein schreeuwde: Annemarie! Ik ben hier! Dat is voor mij de wereld op zijn kop."

----

Waarschijnlijk waren de moderators niet blij met mijn gisteravond geposte commentaar op dit item.
Ik zou graag willen weten wat de Fokkers van bovenstaand nieutje vinden.
  zondag 17 april 2005 @ 14:09:51 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_26295358
Wat heeft Van der Laan er mee te maken? En er is al een topic over.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_26295380
Van de Laan of Van der Knaap?

Ik vind het trouwens belachelijk
  zondag 17 april 2005 @ 14:11:41 #4
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_26295404
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zondag 17 april 2005 @ 14:13:30 #5
3185 Adelante
To let it go now
pi_26295451
dubbel dus en loesewies heeft er geen fuck mee van doen ook nog eens
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')