abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26288965
Ben je als katholiek 'welkom' in een protestantse kerk om daar een mis te volgen of is het maf als je zoiets doet?
Zelfde geldt ook voor als protestant naar een katholieke kerk te gaan.
Of is het 'verboden'?
Onderbroeken zonder knopen hoef je alleen maar af te stropen!
pi_26289855
Protestanten hebben geen mis, dus je kunt onbeperkt je gang gaan.
Zij houden een (kerk) dienst, bij de ingang wordt niemand gecontroleerd, dus .....
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 17 april 2005 @ 09:14:20 #3
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_26289952
je kunt idd gewoon binnenlopen. Afhankelijk van hoe 'streng' de kerk is zul je aangesproken worden of niet. Bij veel kerken komen dr vaak zomaar even mensen binnenlopen dus kan t prima.

T heet idd geen mis maar een kerkdienst gewoon.
imagination is more important than knowledge
pi_26290050
Protestanten en katholieken zijn allebei welkom in elkaars kerk, waar de katholieken alleen wel een punt van maken is de communie aan het eind van de mis, de officiële leer van de katholieke kerk is dat alleen de rooms-katholieke kerk de ware kerk is en dat je ook alleen als rooms-katholiek de communie mag ontvangen in een rooms-katholieke mis. Er zullen trouwens heus wel bisschoppen en priesters zijn die daar anders over denken, maar dit is wat kardinaal Simonis in ieder geval ooit heeft verklaard (nadat een paar leden van het protestantse koninklijk huis in een trouwdienst ter communie gingen, dat hadden ze volgens hem eigenlijk niet mogen doen).

Andersom wordt hier in protestantse kerken over het algemeen niet moeilijk over gedaan, maar in de meeste protestantse kerken is er sowieso al lang niet iedere zondag avondmaal (dat is het protestantse equivalent van de communie), meestal maar één keer in de twee of drie maanden. De Gereformeerde Gemeente (zeg maar, zwarte-kousenkerk) zou trouwens nog wel een uitzondering op de regel kunnen zijn, maar daar ligt het zelfs voor mensen uit hun eigen kerk al heel ingewikkeld wanneer je wel en wanneer niet aan het avondmaal mag gaan, maar dat is weer een ander verhaal.

Nou is het zo dat er echt niemand in een kerk aan je gaat vragen of je wel katholiek cq protestant bent aan het begin van de communie/avondmaal, dus als je zoiets toch zou doen is er geen haan die er naar kraait, want niemand die het weet. Ik ben officieel protestants maar ik heb een tijdje ergens gewoond waar een mooie grote katholieke kerk bij mij in de straat stond en toen ging ik ook wel eens naar de mis, gewoon omdat ik dat mooie diensten vond en ook omdat ik juist geloof dat alle kerken samen één geheel vormen. Aanvankelijk ben ik toen ook wel eens ter communie gegaan, omdat ik toen nog niet wist dat de rooms-katholieke kerk dat eigenlijk niet goed vindt. Op een gegeven moment hoorde ik Simonis dat een keer in de media zeggen en toen heb ik besloten om dat te respecteren en dus niet meer ter communie te gaan in de mis (ondanks dat ik het hierover hartstochtelijk met hem oneens ben, want mensen uitsluiten van de communie omdat ze niet tot een bepaald deel van de kerk behoren, dat klopt in mijn ogen echt niet, maar de katholieke kerk ziet zichzelf niet als deel van de kerk maar als de énige kerk, tja dan ben je uitgepraat), maar dat was dus een besluit van mijzelf want er was niemand die ervan wist dat ik niet rooms-katholiek was, ik glipte daar altijd nogal anoniem achterin de kerk naar binnen en maakte verder geen deel uit van de gemeente.

[ Bericht 3% gewijzigd door rooierooie op 17-04-2005 09:55:59 ]
  zondag 17 april 2005 @ 11:04:45 #5
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_26291063
Het zal idd liggen aan hoe streng de kerk is. Maar ik verwacht bij een strenge protestantse gemeenschap eerder dat ze je ontvangen en proberen te bekeren naar hun geloof dan dat ze je eruit te gooien.
  zondag 17 april 2005 @ 14:10:20 #6
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_26295373
je mag in een protestantse kerk (afhankelijk van de kerk) meestal ook niet meedoen aan t avondmaal als je niet gedoopt bent of beleidenis gedaan hebt.
Ws. zul je dus als katholiek hieraan niet mee mogen doen omdat je iig niet in de protestantse kerk bent gedoopt.
imagination is more important than knowledge
pi_26295815
Ik ben protestant en ben vorige week bij de 1e communie van iemand geweest (katholiek), en was daar gewoon welkom hoor
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
  zondag 17 april 2005 @ 21:48:51 #8
33278 Flaman
GET..ME..OUTTTTT!!`~1!
pi_26307872
Ik vind het toch altijd zeer apart dat Christenen onder elkaar het doodnormaal vinden dat er zoveel aftakkingen zijn van "het Ware Geloof". Persoonlijk zou ik geen label op mijn geloof willen plaatsen, maar gewoon geloven uit het hart, in plaats van in een Kerk.
pi_26327960
quote:
Op zondag 17 april 2005 21:48 schreef Flaman het volgende:
Ik vind het toch altijd zeer apart dat Christenen onder elkaar het doodnormaal vinden dat er zoveel aftakkingen zijn van "het Ware Geloof". Persoonlijk zou ik geen label op mijn geloof willen plaatsen, maar gewoon geloven uit het hart, in plaats van in een Kerk.
Ik als christen vind dat helemaal niet doodnormaal en ik ken een heleboel andere christenen die dat ook niet doodnormaal vinden. Het is heel erg dat de kerk (niet de kerk als instituut maar de kerk als verzameling van alle gelovigen) zo verdeeld is geraakt.
  maandag 18 april 2005 @ 18:26:03 #10
33278 Flaman
GET..ME..OUTTTTT!!`~1!
pi_26328494
Welk Christelijk plakkertje is er op jou te plakken dan? Of ben je geen aanhanger van een specifieke gemeente?
pi_26333092
Ik ben van huis uit Nederlands Hervormd (dus nu PKN) en ga nog steeds naar die kerk omdat dat de kerk is waarin ik ben grootgebracht, maar ik zou net zo goed naar een gereformeerde, evangelische of rooms-katholieke kerk kunnen gaan.
  dinsdag 19 april 2005 @ 09:07:50 #12
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_26340801
quote:
Op maandag 18 april 2005 18:05 schreef rooierooie het volgende:

[..]

Ik als christen vind dat helemaal niet doodnormaal en ik ken een heleboel andere christenen die dat ook niet doodnormaal vinden. Het is heel erg dat de kerk (niet de kerk als instituut maar de kerk als verzameling van alle gelovigen) zo verdeeld is geraakt.
Ik vind dat helemaal niet zo vreemd. Je kunt niet verwachten dat miljoenen mensen allemaal precies hetzelfde denken. (Dat is misschien ook een van de dingen die ik persoonlijk tegen (boek)religie heb). Ik vind het niet vreemd dat er verschillende stromingen zijn, waar er wat nuances zijn in denkwijze. Ergens is het al een prestatie dat zoveel mensen zich kunnen vinden in hetzelfde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')