Protestanten en katholieken zijn allebei welkom in elkaars kerk, waar de katholieken alleen wel een punt van maken is de communie aan het eind van de mis, de officiële leer van de katholieke kerk is dat alleen de rooms-katholieke kerk de ware kerk is en dat je ook alleen als rooms-katholiek de communie mag ontvangen in een rooms-katholieke mis. Er zullen trouwens heus wel bisschoppen en priesters zijn die daar anders over denken, maar dit is wat kardinaal Simonis in ieder geval ooit heeft verklaard (nadat een paar leden van het protestantse koninklijk huis in een trouwdienst ter communie gingen, dat hadden ze volgens hem eigenlijk niet mogen doen).
Andersom wordt hier in protestantse kerken over het algemeen niet moeilijk over gedaan, maar in de meeste protestantse kerken is er sowieso al lang niet iedere zondag avondmaal (dat is het protestantse equivalent van de communie), meestal maar één keer in de twee of drie maanden. De Gereformeerde Gemeente (zeg maar, zwarte-kousenkerk) zou trouwens nog wel een uitzondering op de regel kunnen zijn, maar daar ligt het zelfs voor mensen uit hun eigen kerk al heel ingewikkeld wanneer je wel en wanneer niet aan het avondmaal mag gaan, maar dat is weer een ander verhaal.
Nou is het zo dat er echt niemand in een kerk aan je gaat vragen of je wel katholiek cq protestant bent aan het begin van de communie/avondmaal, dus als je zoiets toch zou doen is er geen haan die er naar kraait, want niemand die het weet. Ik ben officieel protestants maar ik heb een tijdje ergens gewoond waar een mooie grote katholieke kerk bij mij in de straat stond en toen ging ik ook wel eens naar de mis, gewoon omdat ik dat mooie diensten vond en ook omdat ik juist geloof dat alle kerken samen één geheel vormen. Aanvankelijk ben ik toen ook wel eens ter communie gegaan, omdat ik toen nog niet wist dat de rooms-katholieke kerk dat eigenlijk niet goed vindt. Op een gegeven moment hoorde ik Simonis dat een keer in de media zeggen en toen heb ik besloten om dat te respecteren en dus niet meer ter communie te gaan in de mis (ondanks dat ik het hierover hartstochtelijk met hem oneens ben, want mensen uitsluiten van de communie omdat ze niet tot een bepaald deel van de kerk behoren, dat klopt in mijn ogen echt niet, maar de katholieke kerk ziet zichzelf niet als deel van de kerk maar als de énige kerk, tja dan ben je uitgepraat), maar dat was dus een besluit van mijzelf want er was niemand die ervan wist dat ik niet rooms-katholiek was, ik glipte daar altijd nogal anoniem achterin de kerk naar binnen en maakte verder geen deel uit van de gemeente.
[ Bericht 3% gewijzigd door rooierooie op 17-04-2005 09:55:59 ]