bronquote:Eindhoven haalt bakzeil tegen SBS
De gemeente Eindhoven heeft bakzeil gehaald met een schadeclaim tegen tv-zender SBS. De rechtbank Amsterdam maakte in haar vonnis genadeloos gehakt van de enorme schadeclaim die Eindhoven eiste naar aanleiding van een uitzending van het programma Probleemwijken.
De omroep zond een jaar geleden een aflevering uit over de probleemwijk WoenselWest in de Lichtstad. De beruchte wijk in EindhovenNoord wordt al langer geteisterd door drugshandel, prostitutie en knallende ruzies, soms zelfs met dodelijke afloop.
De gemeente vond de reportage echter onzorgvuldig, eenzijdig gericht en onevenwichtig. Volgens gemeenteadvocaat mr. S. van Solkema werd daarmee de veiligheid in de wijk in gevaar gebracht, alsmede de openbare orde. Woensel-West zou door het programma flinke imagoschade hebben opgelopen. En om het imago op te poetsen zou diep in de buidel getast moeten worden. Ook extra surveillances in de buurt en extra buurtvergaderingen zouden een hoop geld hebben gekost.
Voorbeeldig
SBS beriep zich echter op vrijheid van meningsuiting. De omroep stelt dat zij niet verplicht kan worden om aandacht aan het 'voorbeeldige' overheidsbeleid te geven, iets wat de gemeente nadrukkelijk wenste. Volgens SBS waren de vier in beeld gebrachte bewoners nauw verbonden met de beruchte wijk. "Niets dat wij in beeld hebben gebracht is geensceneerd. Wij hebben eerder de indruk dat de gemeente ons als zondebok wil gebruiken voor allang bestaande problemen", aldus SBS-raadsman mr. W. van Baren.
De rechter stelt de omroep nu in het gelijk. De gemeente Eindhoven moet de proceskosten van 1150 euro betalen, zo bepaalde de Amsterdamse rechter mr. W. Tonkens-Gerkema.
Graafsewijk de gekste.quote:Op woensdag 9 november 2005 15:39 schreef DrDentz het volgende:
ik vind die uit Den Bosch het coolste
over die pedo die zn stiefdochter misbruikt en zn vrouw af en toe een volle peer recht op de ogen geeft
Mn Woensel-west blijft leukquote:Op dinsdag 27 maart 2007 08:31 schreef HeinekenAFCA het volgende:
Ik vond dit ook een geniaal programma. Kijk ze nog wel eens terug op google
Die ga ik zeker nog ff kijken. Heb er toen maar 2 gezien ofzo.quote:Op maandag 26 maart 2007 23:44 schreef Qdo het volgende:
Voor de liefhebbers: alle afleveringen zijn nog steeds terug te vinden op http://video.google.com
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |