Ja helemaal ontopic is het niet, maar ik wil het wel graag hier schrijven omdat ik graag feedback wil hebben of ik iets verkeerd heb gedaan.
Ging van de week met Ayla wandelen. Het was, door omstandigheden, een andere tijd en plaats dan normaal. Normaal gesproken ga ik naar het bos, maar nu ging ik naar het speelveld in de buurt. Ik kom daar op zich wel vaker, maar op wat alternatieve tijden, gewoon om te spelen. Nou ja, dat doet er ook allemaal niet toe, behalve dan dat het iets anders dan anders was.
Enfin, via een paadje langs het water kan je op dat speelveld komen. Daar liep ik, met Ayla aan de lijn. Ik was nog niet op het veld dus, maar had er al wel zicht op. Naast dat paadje liggen wat bosjes en daarnaast een fietspad en daarnaast een grote weg.
Ik hoorde een geluid en toen ik omkeek zag ik een jongen op de fiets. Een zwarte hond liep er los naast en die kwam op Ayla afrennen. Tegelijkertijd komt op het veld aan de andere kant een man met hond aan. Die man doet zijn hond van de lijn en die hond komt ook op Ayla afrennen.
Er komen dus 2 honden op Ayla afgestormt. Nu heb ik altijd geleerd dat een aangelijnde hond tussen losse honden in het nadeel is. Die heeft geen bewegingsvrijheid. Dus ik doe Ayla ook van de lijn.
Vrolijk als ze is laat ze zich vervolgens opjagen door die zwarte hond (ze kon alleen maar rechtdoor richting veld, aan de ene kant bomen en de andere kant water). Met zijn tweeen rennen ze dus op de andere hond af, die op zijn beurt weer op Ayla en de zwarte hond af kwam rennen. Wat mij betreft dus niks aan de hand, alle staarten omhoog en ze lossen dat samen wel op.
Ik ben dus nog een eindje van het veld af zelf, maar zie die man op het veld wild met zijn armen zwaaien en zijn hond roepen, die niet komt maar door blijft rennen naar Ayla en de zwarte. Op het moment dat de honden elkaar ontmoeten begint de man met stenen en stokken te gooien naar Ayla. Die schrikt daar zo van dat ze als een speer uit de bocht er vandoor gaat. Het ging allemaal zo snel (zei die jongen van de zwarte hond ook later) dat het niet eens helemaal doordrong bij me. Ik was nog best een stukje af van het veld. Ik riep Ayla en wacht, wat normaal gesproken genoeg is, maar ik zag haar al niet meer. Heb een spierziekte, kan dus ook niet hard lopen zelf en hou een hond als Ayla maar eens bij. Weg Ayla dus toen ik op het veld aankwam.
De man had zijn hond alweer aan de lijn en ging aan het eind van het veld staan met zijn armen over elkaar, zijn vrouw erbij geroepen, om de boel te bekijken.
Ik Ayla zoeken, doodsbenauwd dat ze de grote weg op was geschoten. De zwarte hond was ook weggeschoten, maar al bij zijn baasje teruggekeerd. De jongen hielp me zoeken. Hij was laaiend, maar mijn paniek was genoeg om bij mij te blijven en niet die vent voor zijn bek te slaan. Enfin, op een gegeven moment kroop (kroop!! Op d'r buik schoof ze naar me toe) Ayla uit de bosjes naast de grote weg. Hart in mijn keel, maar ze was terug. Ze was duidelijk bang dat ik enorm boos was, maar zij heeft in mijn ogen niks verkeerd gedaan, behalve luisteren naar wacht, maar haar paniek was kennelijk groot.
Die man en zijn vrouw waren verdwenen toen de jongen en ik verhaal wilden gaan halen.
Maar nu zit ik met het volgende: heb ik nou wat verkeerd gedaan? Ik denk van niet zelf. Ik had Ayla aangelijnd kunnen houden, maar met 2 losse honden, die allebei ook nog naar d'r toe kwamen vond ik dat ik haar ook los kon laten. Ik denk dat die man juist een probleem had met zijn hond of dat ie niet wil dat zijn hond in aanraking komt met andere honden of dat ie bang is voor andere honden dan zijn eigen, Want waarom zou hij anders met stenen gooien? De jongen met de fiets zegt ook dat ik niks verkeerd deed. Maar ik weet het niet.