quote:Bron: de Volkskrant.
Adolf Hitler had in de jaren 20 homo-erotische vriendschappen. Het leven van de dictator kan alleen begrepen worden als rekening wordt gehouden met zijn voorkeur voor mannen.Dit stelt de Duitse historicus Lothar Machtan, hoogleraar moderne geschiedenis aan de universiteit van Bremen. Volgende week verschijnt een boek over Hitler van zijn hand. Machtan zegt geen onweerlegbaar bewijs te hebben voor Hitlers mannenliefde, maar als historicus heeft hij onderzochte feiten 'in een aannemelijke context geplaatst'.
Eerste reactie: men kan blijkbaar nog steeds niet geloven dat ook Adolf Hitler een gewoon mens was en dus probeert men van allerwegen te bewijzen dat Adolf Hitler dus geen gewoon mens was. Dat richt zich vooral op de sexualiteit. Eerst had hij 1 teelbal en bezorgde hem dit complexen. Toen was hij beoefenaar van allerlei perversiteiten. Dan werd weer gezegd: hij was niet normaal, omdat hij het vooral met veel jongere vrouwen deed. Dan deed ie het eigenlijk helemaal nooit dan wel was overtuigd onanist, wat ook niet normaal is. En nu weer zou hij homosexueel zijn en "kan hij alleen begrepen worden als rekening wordt gehouden met zijn voorkeur voor mannen". Waarom is men er zo op
gebrand om Hitler af te zonderen van de zg. normale mensen? Omdat zijn misdaden zo groot zijn geweest dat men niet kan geloven dat een "normaal" mens die heeft begaan? Maar hoe zit het dan met de honderdduizenden oorlogsmisdadigers, kampbewaarders en beulen in vernietigingskampen. Dat waren gewone alledaagse, tüchtige Leute voor de oorlog. En voor zover bekend heeft Hitler zelf nooit het daadwerkelijke beulswerk verricht. Voor Hitler bleef de Holocaust een abstracte categorie. Hij was een Schreibtischmörder, gelijk Eichmann. Als je hem in die filmpjes ziet in het theehuis op de Obersalzberg dan zie je niet meer dan een normale, niet al te ontwikkelde, maar daarom zeer zeker niet domme Duitser van middelbare leeftijd, zoals er toen en ook nu nog miljoenen van rondlopen. De relatieve veiligheid om Hitler in te passen in de categorie van zg. niet normale mensen is een schijn veiligheid en leidt ook nu weer tot een zekere mate van stigmatisering van bijv. homosexuelen, zeker als je zegt dat men hem niet kan begrijpen zonder rekening te houden met zijn voorkeur voor mannen. Hoezo zeg ik dan. Leidt dit dan tot de misdaden die hij heeft begaan?
[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 07-10-2001 13:04]
ontopic: Eens met je verhaal, niet veel toe te voegen.
quote:Wou ik ook net zeggen
Op zondag 07 oktober 2001 13:27 schreef I.R.Baboon het volgende:
Bij A.H. dacht ik aan Albert Heyn eigenlijk..ontopic: Eens met je verhaal, niet veel toe te voegen.
Tsja, of er een verband is... Kan me herinneren dat ik daar wel eens een stuk over gelezen heb nog niet zo heel lang geleden. Er zit iets homo-erotisch in dat overdreven macho gedoe en dat gegeil op uniformen.
Wat ook opvalt, is dat vrijwel alle nazi's vreselijke seksisten zijn en dat een deel daarvan zelfs een uitgesproken afkeer heeft van vrouwen. Of beter gezegd: vrouwelijkheid.
Dit is bijvoorbeeld een citaat van de neo-nazi Roeland Raes:
quote:Maar goed, dat geldt natuurlijk ook voor sommige hetero mannen nietwaar? En het meerendeel van de homo's zijn natuurlijk ook geen vrouwenhaters.
"20 jaar geleden emancipeerde men de neger,10 jaar geleden kwamen de jongeren aan de beurt. Te oordelen naar bepaalde voortekens (zie sommige artikels in tijdschriften en filmen in de aard van de "apenplaneet") zal men over 10 jaar de chimpasees emanciperen. Intussen, na de negers en nog juist voor de apen, emancipeert men de vrouw.
Tsja, wat moet je ermee met de wetenschap dat Hitler waarschijnlijk een gefrustreerde kastnicht was?
Maar zoals gezegd, heel oud nieuws...
Ben het verder ook wel met je conclusie eens.
Voorlopig...
BTW, Hitler liet zich ook graag onderpoepen, dat staat te lezen in een heel oud (begin jaren '30) CIA rapport tenminste.
Maar wel gewoon door vrouwen hoor...
[Dit bericht is gewijzigd door El-Lupe op 07-10-2001 13:39]
Was trouwens de Moeder van Hitler niet Joods?
Zoiets heb ik ook wel eens gehoord, of ze was zigeuner, kan ook...
Ik ben het met je verhaal helemaal eens.
quote:Het verhaal gaat dat de moeder van zijn vader dienstmeid was bij een Joodse patriciër (Frankenheim o.i.d.) en dat die dus de vader van Hitler, een onecht kind dus, verwekt heeft. Vader van Hitler heette tot zijn 37ste Schickelgrüber en werd toen als kind aangenomen door een zekere Nepomak Hiedler of Hüttler, die trouwens familielid was van de vader van Hitler. Een naam die verbasterd werd in de officiële stukken tot Hitler. Was dat niet gebeurd dan had men over 'Heil Schickelgrüber' gesproken, wat ontegenzeggelijk heel wat minder zou hebben aangesproken dan wat men daadwerkelijk zei. Overigens waren de moeder en de vader van Hitler eveneens verwanten van elkaar.
Op zondag 07 oktober 2001 13:38 schreef SiGNe het volgende:Was trouwens de Moeder van Hitler niet Joods?
Zoiets heb ik ook wel eens gehoord, of ze was zigeuner, kan ook...
[Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 07-10-2001 17:06]
Ik moet bekennen dat ik die fascinatie wel begrijp. Ik ben zelf ook erg geïnteresseerd in Hitler, en de mensen die om hem heen stonden zoals Albert Speer. Maar ik heb bijvoorbeeld ook het boek Into that Darkness: from mercy killings to mass murder gelezen over de kampcommendant van Treblinka en verder nauurlijk het boek van Daniel Goldhagen Hitlers willing excutioners. Op de een of andere manier willen mensen denk ik graag kunnen doorgronden wat in de hoofden van deze mensen omging, het waarom van de daden en juist het feit dat de meesten van hen, Speer uitgezonderd, niet erg intelligent waren. Zij vertegenwoordigen het ultieme kwaad voor velen en ik denk dat de meeste mensen die zich bezighouden met Hilter en andere nazi's op hun eigen wijze dit ultieme kwaad proberen te doorgronden. De vraag is natuurlijk of dat wel kan en of het feit dat misschien bewezen kan worden dat Hitler homoseksueel was daar iets aan kan bijdragen. Waarschijnlijk niet.
Mulisch heeft dat in Siegfried wel duidelijk omschreven vind ik (verder is het waardeloos boek, maargoed):
"Er zijn intussen honderdduizend studies aan hem (=Hitler) gewijd, als het niet meer is: politieke, historische, economische, psychologische, psychiatrische, sociologische, theologische, occulte, en weet ik wat allemaal nog meer, van alle kanten is hij omsingelt en onderzocht, er is een rij boeken over hem geschreven van hier tot de Stephansdom, meer dan over wie ook, maar wij zijn er geen steek mee opgeschoten. (..) Hij is het enigma gebleven dat hij van mee af aan was voor iedereen, - of nee, hij is er alleen maar onbegrijpelijker van geworden. Al die zogenaamde verklaringen hebben hem alleen maar onzichtbaarder gemaakt."
quote:Saillant detail is dat volgens de Joodse geloofswetten het geloof van moeder op kind wordt doorgegeven. Dus omdat de moeder van Adolf Joods was, was hij het ook...
Op zondag 07 oktober 2001 16:58 schreef Ryan3 het volgende:[..]
Het verhaal gaat dat de moeder van zijn vader dienstmeid was bij een Joodse patriciër (Frankenheim o.i.d.) en dat die dus de vader van Hitler, een onecht kind dus, verwekt heeft. Vader van Hitler heette tot zijn 37ste Schickelgrüber en werd toen als kind aangenomen door een zekere Nepomak Hiedler of Hüttler, die trouwens familielid was van de vader van Hitler. Een naam die verbasterd werd in de officiële stukken tot Hitler. Was dat niet gebeurd dan had men over 'Heil Schickelgrüber' gesproken, wat ontegenzeggelijk heel wat minder zou hebben aangesproken dan wat men daadwerkelijk zei. Overigens waren de moeder en de vader van Hitler eveneens verwanten van elkaar.
quote:Laat ik op school nou toch altijd geleerd hebben dat-ie Oostenrijker was.
Op zondag 07 oktober 2001 13:40 schreef DennisMoore het volgende:
Volgens mij was ie Duitser!
quote:De vader was eventueel half-Joods, maar de moeder, hoewel wel familie van de vader, niet.
Op maandag 08 oktober 2001 19:05 schreef Light het volgende:[..]
Saillant detail is dat volgens de Joodse geloofswetten het geloof van moeder op kind wordt doorgegeven. Dus omdat de moeder van Adolf Joods was, was hij het ook...
quote:Idd. Goldhagens controversiële these bewijst dat het veel interessanter is om je te richten op de beulen die het beulswerk verrichtten dan op Hitler om licht te werpen op de Holocaust. Zonder de beulen blijven Hitlers uitspraken over de eliminatie van het Joodse volk, bijv. geuit aan de vooravond van de inval in Polen in de Bundestag, slechts abstracte categorieën. Wat Goldhagen beweert is dat het Duitse volk doordrenkt was van het op eliminatie gerichte anti-semitisme. Dat de beulen vaak op verlof gingen en hun verhalen meenamen. Dat de beulen dienst mochten weigeren, maar dit niet deden. En dat ze protesteerden als ze werden verweten dat ze er een rommeltje van maakten, want dat deden ze niet: het waren tüchtige Leute. In dit licht bezien wordt Hitlers schuld zelfs kleiner als je het mij vraagt. Immers de uitspraken over Joden van Hitler werden door iedereen gedaan en nooit heeft hij zich bemoeit met de organisatie van de Holocaust. Het waren zijn directe beulsknechten als Himmler en Heydrich die dit deden en de gewone tüchtige Leute die het uitvoerden.
Op maandag 08 oktober 2001 18:45 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik snap wel wat je bedoelt Ryan, het gaat allemaal wel erg ver en er wordt wellicht teveel belang gehecht aan de persoon Hitler. Hij lijkt wel een mythisch figuur inmiddels.Ik moet bekennen dat ik die fascinatie wel begrijp. Ik ben zelf ook erg geïnteresseerd in Hitler, en de mensen die om hem heen stonden zoals Albert Speer. Maar ik heb bijvoorbeeld ook het boek Into that Darkness: from mercy killings to mass murder gelezen over de kampcommendant van Treblinka en verder nauurlijk het boek van Daniel Goldhagen Hitlers willing excutioners. Op de een of andere manier willen mensen denk ik graag kunnen doorgronden wat in de hoofden van deze mensen omging, het waarom van de daden en juist het feit dat de meesten van hen, Speer uitgezonderd, niet erg intelligent waren. Zij vertegenwoordigen het ultieme kwaad voor velen en ik denk dat de meeste mensen die zich bezighouden met Hilter en andere nazi's op hun eigen wijze dit ultieme kwaad proberen te doorgronden. De vraag is natuurlijk of dat wel kan en of het feit dat misschien bewezen kan worden dat Hitler homoseksueel was daar iets aan kan bijdragen. Waarschijnlijk niet.
Mulisch heeft dat in Siegfried wel duidelijk omschreven vind ik (verder is het waardeloos boek, maargoed):
"Er zijn intussen honderdduizend studies aan hem (=Hitler) gewijd, als het niet meer is: politieke, historische, economische, psychologische, psychiatrische, sociologische, theologische, occulte, en weet ik wat allemaal nog meer, van alle kanten is hij omsingelt en onderzocht, er is een rij boeken over hem geschreven van hier tot de Stephansdom, meer dan over wie ook, maar wij zijn er geen steek mee opgeschoten. (..) Hij is het enigma gebleven dat hij van mee af aan was voor iedereen, - of nee, hij is er alleen maar onbegrijpelijker van geworden. Al die zogenaamde verklaringen hebben hem alleen maar onzichtbaarder gemaakt."
Of Hitler homosexueel was dat verandert niets aan de geschiedenis. Wellicht verandert dit alleen wat voor de neo-nazi's die nu leren dat hun object van eeuwigdurende adoratie plotseling schwull blijkt geweest te zijn.
Hitler was gay, German historian says
BY MELISSA EDDY
Associated Press
FRANKFURT, Germany -- A German historian launched a new book at the Frankfurt Book Fair on Wednesday that revives old speculation that Adolf Hitler was a closet homosexual.
Lothar Machtan, author of ``The Hidden Hitler,'' said in an interview with The Associated Press that long-ignored evidence strongly suggests the Nazi dictator had homosexual tendencies but that he masked his leanings because they conflicted with his ruthless drive for power.
``You can reduce it to one sentence: Adolf Hitler was attracted to men,'' said Machtan, 52, a Bremen University professor. ``Or, he had homosexual leanings.''
Historians have long assumed that Hitler never consummated his relationships with women, including his longtime companion Eva Braun. Previous biographers have raised questions about Hitler's sexual orientation.
But no major biography has claimed outright that Hitler was gay.
English historian Alan Bullock, author of ``Hitler and Stalin: Parallel Lives'' said that not enough was known about Hitler to make such a statement.
``You can make a case that maybe he was, but it seems highly improbable,'' Bullock said in a telephone interview. ``I'd want more evidence.''
Machtan said his key evidence was a letter written in 1948 by Hans Mend to a German diplomat saying that he had seen Hitler lying in the hay with ``his male whore'' while serving in France during World War I in 1915.
The letter has been examined by other historians, but Machtan says he is the first to take it seriously.
Machtan theorizes that Hitler's internal struggle with his sexuality formed part of his charisma and created a bond with his closest associates.
``The Hidden Hitler'' was released Wednesday in 12 languages, including English. Machtan is launching a U.S. book tour on Friday.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |