abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 april 2005 @ 15:23:56 #1
62944 STFU
Blain (NTCE Chaingunner)
pi_26148490
Ik ben bezig met een calculator.
En nu wil ik weten hoeveel GJ (GigaJoule) een M3 (kubieke meter Gas) is.
Wie van jullie weet de formule?

Ik had al gezocht google... misschien kijk ik verkeerd, excuus, maar kan t niet vinden
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

EDIT: het probleem waar ik tegen aanloop is dat er nogal verschillende versies zijn qua berekeningen, de ene site zegt 1GJ = 45 m3, de ander zegt; 1GJ = 28 m3.

[ Bericht 21% gewijzigd door STFU op 11-04-2005 15:33:43 ]
Hank Evans: Well fuck my ozone.
Hank Evans: Hey, Ringworm! Yeah I'm talking to you, you toxic waste of life. You gonna pick up that butt or do I have to glue it to my shoe and stick it up your big pimply a-hole.
  maandag 11 april 2005 @ 15:34:34 #2
66825 Reya
Fier Wallon
pi_26148751
Je bedoelt aardgas?
  maandag 11 april 2005 @ 15:36:31 #3
62944 STFU
Blain (NTCE Chaingunner)
pi_26148800
klopt.
Hank Evans: Hey, Ringworm! Yeah I'm talking to you, you toxic waste of life. You gonna pick up that butt or do I have to glue it to my shoe and stick it up your big pimply a-hole.
pi_26148803
waar is je binas-boekje knul
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Lurf is the message and the message is Lurf
  maandag 11 april 2005 @ 15:49:44 #5
62944 STFU
Blain (NTCE Chaingunner)
pi_26149081
quote:
Op maandag 11 april 2005 15:36 schreef lurf_doctor het volgende:
waar is je binas-boekje knul
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Daar heb ik mn kont mee afgeveegt!
  maandag 11 april 2005 @ 15:50:32 #6
66825 Reya
Fier Wallon
pi_26149097
Als er sprake is van standaardomstandigheden (p = p0 en T = 273,15 K), kun je het standaard molair volume van een ideaal gas gebruiken: 2,24141 10-2 m3 mol-1. Anders moet je de gaswet toepassen.

Als je zwaardere alkaanfracties in het gas verwaarloost en de samenstelling op 100% methaan bepaalt, gebruik je de verbrandingswarmte van methaan: -8,90 105 mol-1. Gecombineerd krijg je dan 3,97 106 J m-3.
pi_26149100
Als je de calorische waarde van gas kent en je weet de temperatuur van het gas
(bij kamertemperatuur heeft 1 mol gas een volume van 22,4 liter) dan zijn er verder geen beperkingen meer om het uit te rekenen
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_26149124
quote:
Op maandag 11 april 2005 15:23 schreef STFU het volgende:
Ik ben bezig met een calculator.
En nu wil ik weten hoeveel GJ (GigaJoule) een M3 (kubieke meter Gas) is.
Wie van jullie weet de formule?

Ik had al gezocht google... misschien kijk ik verkeerd, excuus, maar kan t niet vinden
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

EDIT: het probleem waar ik tegen aanloop is dat er nogal verschillende versies zijn qua berekeningen, de ene site zegt 1GJ = 45 m3, de ander zegt; 1GJ = 28 m3.
de druk en tempratuur van het gas is ook wel handig om te weten.
of gewoon het volume vergeten en met de massa gaan werken als je wilt weten hoeveel energie je krijgt
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  maandag 11 april 2005 @ 15:59:26 #9
62944 STFU
Blain (NTCE Chaingunner)
pi_26149266
o ja shit de calorische waarde is idd ook van belang anders kan je niet de juiste verbrandigswaarde meten..
Maar de temp. van het gas is toch gerelateerd aan de druk?

Ik zal mn netbeheerder even raadplegen!

Thanks allemaal!!!!!!!!!!!!!!!
pi_26155823
quote:
Op maandag 11 april 2005 15:59 schreef STFU het volgende:

Thanks allemaal!!!!!!!!!!!!!!!
ligt eraan
een gasfles met 200 bar is niet warmer of kouder dan 1 met 100 bar of een lege
Monday morning I open a beer and light a cigarr. Put my pen to paper and write I hate you all
  maandag 11 april 2005 @ 22:15:34 #11
118774 Enigmatic
Question everything?
pi_26158446
quote:
Op maandag 11 april 2005 15:59 schreef STFU het volgende:

Klopt, maar de druk is ook gelinkt aan het volume van een gas. Daarvoor hebben we de aloude wet van Boyle: p x V = constant bij een gelijkblijvende temperatuur.
pi_26163183
quote:
Op maandag 11 april 2005 22:15 schreef Enigmatic het volgende:

[..]

Klopt, maar de druk is ook gelinkt aan het volume van een gas. Daarvoor hebben we de aloude wet van Boyle: p x V = constant bij een gelijkblijvende temperatuur.
Even voor de volledigheid de gaswet:

pV = nRT

p = druk
V = volume
n = aantal mol
R = gasconstante
T = temperatuur

uiteraard allemaal in SI- (=standaard) eenheden
Dat je niet paranoide bent wil nog niet zeggen dat ze je niet achtervolgen
Pain heals, chicks dig scars, glory lasts forever.
Pain is only temporary, quitting lasts forever.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop