Normaal gesproken ben ik vrij terughoudend met het openbaar maken van negatieve ervaringen omdat het resultaat meestal is dat je zelf ook zwart wordt gemaakt. Maar hoewel dit geval eigenlijk te zielig voor woorden is, wil ik er toch melding van maken.
Midden februari ongeveer kocht ik twee spellen voor de PC van 'kvn':
[TK] CD-ROM Diverse gamesIn eerste instantie had ik zijn mail blijkbaar over het hoofd gezien, want pas toen ik hem wilde mailen om te vragen of hij nog akkoord ging met mijn aanbod, zag ik dat hij mij reeds gemaild had. Inmiddels had iemand anders al een hoger bod uitgebracht op de spellen (dat is wat hij mij vertelde, nu heb ik daar een hard hoofd in...), dus ik ging akkoord met een bedrag dat veel hoger lag dan mijn eerste bod. Dit was op 21 februari, een dag later maakte ik het geld over.
Toen ik op 4 maart nog niets ontvangen had, stuurde ik hem een mailtje met het verzoek mijn geld terug te storten (ik ging er vanuit dat hij nog niets had verstuurd). Hij antwoordde toen dat hij de spellen wel had verzonden, maar dat er tijdens de verzending iets mis moest zijn gegaan. Dat kan natuurlijk gebeuren, en ik hem het voordeel van de twijfel. Hij zou proberen te achterhalen waar de spellen gebleven waren en op zoek gaan naar vervangende spellen (als "goedmakertje"; dat de spellen mogelijk verloren zijn gegaan tijdens de verzending, noemde hij risico van het vak -- mijn risico, wel te verstaan).
Op 27 maart had ik nog steeds niets van hem vernomen, dus ik verzocht hem nogmaals het door mij betaalde bedrag terug te storten. Daarop ontving ik op 31 maart een mailtje met de mededeling dat hij de spellen had gevonden (of hij daarmee de vervangende spellen of de spellen die hij mij al zou hebben toegestuurd, bedoelde, laat ik in het midden), en dat hij ze zou opsturen (ik stuurde hem op 1 april opnieuw mijn adresgegevens). Zou ik ooit nog van hem gehoord hebben als ik niets van me had laten horen?
Toen ik op 6 april nog niets had ontvangen, was voor mij de maat vol en vertelde ik hem -- op minder vriendelijke wijze, dat geef ik toe -- dat ik mijn geld terug wilde; de spellen hoefde ik niet meer. Diezelfde dag nog kreeg ik een mailtje terug; de spellen waren inmiddels al verzonden ("stik erin"), dus ik moest het er maar mee doen.
Of ik dat allemaal moet geloven, weet ik niet. Feit is dat ik pas vandaag de spellen heb ontvangen, en dat de verzending gedateerd is 07/04/2005 -- donderdag dus, terwijl hij ze woensdag al (foute woordkeuze) verzonden zou hebben. Het kan natuurlijk zo zijn gegaan, maar het zou wel heel toevallig zijn als juist zijn verzending een dag langer in het sorteercentrum is blijven hangen alvorens het afgestempeld was...
Over afstempelen gesproken, trouwens: het geheel was (naar mijn mening opzettelijk) ook nog eens niet voldoende gefrankeerd (e.0,39 voor een envelop met daarin twee losse CD-ROMs en hoesjes...) , zodat ik ook nog eens e.0,89 cent extra moet betalen aan verzendkosten. Hoe zielig kan een mens eigenlijk zijn?
Nu denk ik niet dat 'kvn' mij heeft willen oplichten. Waarschijnlijk heeft hij het gewoon te druk met andere dingen, of wil hij wel graag geld verdienen maar moet het niet veel moeite kosten. Hoe dan ook, dit is naar mijn mening niet de manier waarop je zaken doet. Al helemaal niet wanneer blijkt dat het niet zo voorspoedig verloopt als je gehoopt had. Het kan altijd een keer mis gaan, maar als je geen tijd of zin hebt om dit soort dingen op volwassen wijze af te handelen, blijf dan lekker op de bank zitten met je afstandsbediening in de hand in plaats van op het V&A-forum rondhangen.
Mir sind die Optimisten lieber; ein Mensch, der alles halb so schlimm und doppelt so gut findet.